Peugeot RCZ 1.6 THP 200 k
Levá tři, váže pravá pět, dvěstě, horizont, na brzdy levá sedm! Rozpis mi sice při přesunech mezi erzetami nikdo nečetl, ale i tak jsem si s Peugeotem RCZ užil zlínskou barumku jak se sluší a patří. O to víc, že pod kapotou duněla vrcholná motorizace 1.6 THP s výkonem 200 koní.
Zatím jsme se v redakci setkali pouze s 156 koňovou variantou RCZ, a tak když přišla nabídka cestovat v nejvýkonnějším RCZ na Barum Rally, rozhodování bylo jednoduché. Jak se sportovní kupé od
peugeotu osvědčilo při dálničních přesunech a okreskových radovánkách?
Kudy jsme jezdili, tudy jsme budili pozornost. RCZ je v našich zeměpisných šířkách neokoukaným vozem a jeho vizuální šarm nepopiratelný. V kolemjdoucích vyvolávalo kupátko od peugeotu samé pozitivní emoce, nicméně já sám jsem se nemohl zbavit dojmu, že zepředu se dívám jen na trochu sníženou třistaosmičku. Je to škoda, protože osobitější a více respektu vzbuzující výraz by rozhodně nebyl na škodu. Z ostatních úhlů je vše v pořádku, líbivé je zejména řešení karoserie od sloupku B dále.
Originálně prohnuté zadní okno dává vzpomenout na závodní speciál 908, přičemž elegantně řešená záď spojuje efektivně krásu s praktičností. Pod zadní kapotou se totiž skrývá prostorný zavazadelník, který pojme vše, na co si (dvojčlenná) posádka při týdenní dovolené vzpomene.
Zájem ve mně vzbudil zvláštní designový přechod na konci bočních dveří nad klikou, který zavdává prostor pro myšlenku na verzi coupé-cabrio (aneb kam schovat skládací střechu a neměnit kvůli tomu půlku auta). Jiný důvod pro takto nehezky implementovaný schod nevidím.
Oficiálně je peugeot řešený jako kupé 2+2, nicméně zadní sedačky jsou jen dalším místem, kam odložit svoje kufry. Sedět vzadu se totiž opravdu nedá, tedy pokud nejste pětileté dítě. V tom má RCZ znatelnou nevýhodu například proti podobně zaměřenému VW Scirocco, které je, co se týká prostoru, plně čtyřmístné.
Pod kapotou našeho kusu pracovala nejvýkonnější pohonná jednotka v nabídce, přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.6 THP o výkonu 147 kW. Motor vzniklý ze spolupráce PSA/BMW vyniká lineárním charakterem s příjemnou gradací ve vyšších otáčkách. Automobilu poskytuje vynikající dynamiku, která pocitově vydá i za víc než 200 koní.
Velký díl na tom má skvělý akustický doprovod. Díky jakémusi speciálnímu zvukovodu od bloku motoru, resp. svodů, k interiérové přepážce (připomíná řešení Fordu Focus ST) vyluzuje čtyřválec nádherně sytý zvuk, který každého milovníka rychlých vozů musí vzít za srdce. Navíc při jízdě ustálenou rychlostí motor nijak neruší, a i přes úžasný chraplák, který RCZ zdobí při akceleraci, dokáže být sportovní peugeot nečekaně tichým a komfortním společníkem pro klidné cestování.
Spotřeba se během víkendových cest po dálnicích a silnicích prvních, druhých i třetích tříd pohybovala stabilně do 10 l/100 km, což považuji za dobrý výsledek, zvlášť pro nezajetý motor (při přebrání mělo RCZ najeto 800 km). A to jsem ho přitom rozhodně nešetřil. Na venkovských okreskách se spotřeba naturalu krátkodobě vyšplhala na 16, na dálnici naopak klesla pod 8 l/100 km (při rozumné rychlosti, samozřejmě).
Interiér je zpracován na solidní úrovni a ač řada komponentů, včetně základního dílu celé palubní desky, je převzatých z „obyčejné“ 308, celek vypadá téměř prémiově. Za vhodně tvarovaným volantem si každý rychle najde přirozenou polohu; anatomicky tvarovaná sedadla se dají nastavit dostatečně nízko tak, aby se ani vysocí řidiči necítili v kupé jako v dodávce (častý to neduh hot-hatchů).
Velmi efektním vnějším prvkem je (po vzoru audi TT) vysouvací spoiler na zádi. Při překročení cca 140 km/h se samočinně zvedne, a všem za vámi dá v tu chvíli jasný signál, že od této chvíle „jedu fakt rychle“. Spoiler můžete také kdykoli sami vysunout tlačítkem na středové konzole. Škoda jen, že se po zamknutí vozu sám nevrátí zpět.
Jeho aerodynamický účinek se ověřit nepodařilo, nicméně i v rychlostech začínajících dvojkou (a nemám na mysli dvacítku) se RCZ cítí na silnici jako ryba ve vodě a řidiči nedává znát jakékoli známky nervozity. Jistotu za volantem podporují i skvělé brzdy, které se příjemně dávkují, nevadnou jen tak snadno a svým účinkem plně odpovídají výkonovému potenciálu vozidla.
Řízení je až německý přesné a jisté, možná jen zbytečně tuhé a bez výraznější zpětné vazby. Na mokré silnici příliš netušíte, co se pod koly právě děje. K řazení rovněž nelze vznést vážnějších výčitek, jen pohyb páky v kulise je až nápadně hlučný. Nicméně to nic nemění na tom, že pocit z ovládání manuálního šestikvaltu je velmi dobrý; jedná se o jednu z těch lepších převodovek francouzské provenience.
18 palcová kola obutá do pneumatik o rozměru 235/45 R18 W se ukázala být ideálním kompromisem mezi jízdními vlastnostmi a komfortem. Podvozek a vůbec šasi jako celek zkrátka funguje na výbornou – a tím lépe, čím rychleji jedete.
Náš vínově zbarvený vůz byl kromě bohaté standardní výbavy (ESP, 4 airbagy, 2 zónová klimatizace, 18 palcové disky, tempomat, mlhovky, el. ovládání předních oken, parkovací senzory, sportovní sedadla, bluetooth HF aj.) ozdoben příplatkovou karbonovou střechou (30 tisíc), zpětnými zrcátky v černé barvě (2 tisíce), metalízou (12 tisíc), koženým čalouněním interiéru (60 tisíc), samonatáčecími xenony (25 tisíc), informačním a navigačním systémem s výklopným displejem (49 tisíc), audioaparaturou JBL (12 tisíc) a dalšími položkami. Osobně bych určitě oželel karbonovou střechu (vliv na snížení těžiště nepoznáte) a černá zrcátka (která se ke zbytku vozu stejně moc nehodí). Naopak za dobrou investici považuji přehlednou navigaci s info systémem, slušně hrající audio a skvělé xenony, kteréžto položky nejvíce oceníte při každodenním soužití s vozem.
Samonatáčecí světlomety jsou vynikající a určitě stojí za příplatek. Denní "halogeny" má RCZ sériově.
Peugeotu se podařilo vtisknout tomuto kupé na platformě zcela obyčejného hatchbacku pozoruhodný charakter. RCZ je klidný, francouzsky noblesní společník, který ale zároveň dokáže v případě potřeby vykouzlit na tváři široký úsměv. Pokud nelovíte v teritoriu milionových kupé, ale přesto hledáte za volantem hlavně zážitky (a to nejenom sportovní), RCZ je možná auto právě pro vás.
Přehledný přístrojový štít obsahuje vše potřebné vč. teploty chladící kapaliny. Jak můžete vidět, spotřebu jsme drželi pod 10 litry.
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Karoserie
Délka x šířka x výška 4287 x 1845 x 1362 mm, rozvor 2596 mm, provozní/celková hmotnost 1372/1780 kg. Zavazadlový prostor 0,386/0,760 m3, objem palivové nádrže 55 l.
Podvozek
Vpředu náprava typu McPherson, vzadu vlečená ramena spojená torzní příčkou, brzdy kotoučové, vpředu s vnitřním chlazením. Pneumatiky 235/45 R18 W. Pohon předních kol, šestistupňová převodovka.
Motor
Kapalinou chlazený zážehový přeplňovaný čtyrválec, uložený vpředu napříč, čtyři ventily na válec. Přeplňování turbodmychadlem s mezichladičem stlačeného vzduchu, zdvihový objem 1598 cm3, největší výkon 147 kW (200 k) při 5800/min, točivý moment 255 (275 overboost) Nm při 1700/min.
Jízdní výkony
0 – 100 km/h: 7,5 s
Nejvyšší rychlost: 235 km/h
Spotřeba: 9,1/5,6/6,9 l/100 km
Cena
RCZ 1.6 16V THP 200 k MAN 6: 710 000 Kč
Testovaná verze: 941 500 Kč
silný motor se skvělým zvukem |
jízdní vlastnosti a celkové sladění vozu |
poloha za volantem |
spousta stylu za dostupnou cenu |
prostor |
nebo spíš neprostor na zadních sedačkách |
z některých úhlů vizáž snížené třistaosmičky |
občas nepříliš intuitivní ovládání palubních systémů |