Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Opel Insignia ST 2.0 CDTI Sport

Test

Opel Insignia ST má sice menší maximální objem zavazadlového prostoru než předchůdkyně Vectra Caravan, bere to ale sportovně. A to doslova.

Automobily Opel Insignia ST 2.0 CDTI Sport

Spíše než na kupecké počty nový Opel Insignia ST sází na emoce. Duch Omegy Caravan je jeho prostřednictvím zpět, a to ve velkém stylu, před nímž bledne konkurence. Po opulentně vyhlížejícím kombi se rázem ohlížejí i ti, kdo právě sedí za volanty audin, BMW a mercedesů. Tohle že je opel? Klientela prémiových značek je sice odlišná, nemají být ale jejich zástupci přece jen trochu nervózní?

Některé automobily vypadají lépe ve formě kombi, a Insignia ST je, zdá se, jedním z nich. Oproti účelově stavěné nezáživné Vectře Caravan se profiluje jako stylové kombi s dynamickou vizáží. Nový opel působí zejména zezadu impozantně a svou téměř pětimetrovou délkou již atakuje vyšší střední třídu. Výsledný dojem ještě podtrhují velká, v našem případě osmnáctipalcová kola rozměru 245/45 ZR 18. Připlatit si je možné ale i 19- či dokonce 20palcová! Nárůst délky o 8 cm oproti sedanu jde na konto zadního převisu. Rozvor totiž na rozdíl od dosavadní rüsselsheimské praxe zůstal shodný s výchozím sedanem a liftbackem.

Automobily Opel Insignia ST 2.0 CDTI Sport

ST svou téměř pětimetrovou délkou atakuje vyšší střední třídu.


Do kombi se díky klasickému tvaru zadních okének lépe nastupuje a zadní cestující mají z vozu i lepší výhled. Oproti tříprostorovým verzím má k dobru o téměř 11 cm více místa mezi sedákem a střechou. A v praxi je to skutečně znát. Vzadu se tentokráte pohodlně usadí i cestující vyšších postav. Praktickým prvkem v zadní části je za příplatek dodávaná elektrická zásuvka na 230 V. Z vozu o něco lépe šikmo vzad vidí i řidič, zadní sloupky jsou ale velmi široké. Insignia ST vůbec má navíc relativně nepřehlednou karoserii a ve městském provozu její téměř pětimetrová délka a ne zrovna malý poloměr otáčení způsobí řidiči nejednu horkou chvilku. Slabinou vozu jsou i malá a navíc ze stran seseklá vnější zpětná zrcátka, která si při příští modernizaci tohoto modelu přímo říkají o revizi.

Na designu zadních partií a zejména provedení víka zavazadlového prostoru si dali v Rüsselsheimu skutečně záležet. Těžko zapřou, že opisovali od Audi, výsledek je ale velmi působivý. Zadní výklopná stěna sahá až do boků a vyklápí se včetně koncových světel. Po vyklopení jejich funkci suplují malá přídavná.

Automobily Opel Insignia ST 2.0 CDTI Sport

Zdvojená koncová světla u kombi verze insignie vzbuzují dojem luxusu či až rozhazovačnosti.

Rozlehlé a hluboké víko se vyklápí vysoko a manipulace s ním je snadná. Při zavírání ho není třeba dorážet rukou, elektromotorky ho samy dotáhnou. Zejména v garážích proto přijde vhod u nejvyšší verze sériově a u verze Sport za příplatek dodávané elektrické ovládání s možností naprogramování jedné ze tří poloh prostřednictvím ovladače ve výplni dveří u řidiče. Pochvalu do Rüsselsheimu zaslouží i za řešení krycí roletky zavazadelníku, která se stejně jako u Škody Octavia Combi po mírném zatlačení na zadní okraj sama sroluje.

0,540 m3, kterými disponuje zavazadelník, je hodnotou, která bohatě postačí i těm, kdo pořád někam něco vozí, s ohledem na velikost vozu se ale nejedná o nijak rekordní hodnotu. V základu ale pojme o 10 litrů více než Vectra Caravan. Do VW Passat se vejde o 63 l více a i český šlágr Škoda Octavia Combi situovaný o kategorii níže pojme navíc 40 l. Zavazadelník je stejně jako zbytek vozu kvalitně provedený a potěší pravidelným tvarem a širokým vstupním otvorem. Kvůli příliš hlubokému zadnímu nárazníku jsou věci v hloubi zavazadelníku hůře přístupné. Zadní sedadla se sklápějí snadno, nejsou však v rovině s podlahou. Daní za dynamičtější profil kombi je citelné snížení maximálního objemu 0,320 l na 1,530 m3. Obestavění půdorysné plochy není v porovnání s Vectrou Caravan zdaleka tak dobré. U Opelu tentokráte více hleděli na „umělecký“ dojem.

Automobily Opel Insignia ST 2.0 CDTI Sport

Kabina působí kvalitním dojmem, posaz za volantem je přirozený.


Pokud se jedná o interiér, musíme v podstatě zopakovat to, co jsme již psali v případě výchozí tříprostorové varianty. Insignia učinila oproti vectře kvalitativní skok. Kabina je napohled atraktivní a snoubí se v ní dojem luxusu a sportovnosti. Použité materiály působí hodnotně a také zpracování je na dobré úrovni. Kruhové kontrolní přístroje působí atraktivně, volant je sice hodně velký, ale je vhodně vytvarovaný. Poloha za ním se hledá snadno, v armádě tlačítek na středovém panelu se není lehké hned zorientovat. V tomto směru se oproti minulosti příliš nepoučili. Pochvalu ale insignia zaslouží za fakt, že má jakožto jeden z mála zahraničních automobilů palubní počítač a navigaci v češtině. Přední sedadla s dobrým bočním vedením jsou nesmírně pohodlná, a komfortní svezení umožňují i ta rozměrná zadní, byť sedáky by mohly být ještě výše nad podlahou.

Výkonnější verze „jednoturbového“ turbodieselu disponující 118 kW má při volnoběhu hrubší chod projev, který ale po zahřátí a rozjetí ustupuje do pozadí. Čtyřválec dobře táhne, na relativně těžkou insignii je po dynamické stránce tak akorát. Kdo chce mít pocit těsnějšího kontaktu s vozem, může si po aktivaci sportovního módu systému FlexRide užívat nejen rychlejších reakcí motoru na povely plynového pedálu, ale i nepatrně ostřejšího převodu řízení. Nutnost rozhýbat tohoto „drobečka“ se odráží v testované devítilitrové průměrné spotřebě nafty na 100 km. Nic s tím nenadělá ani přítomnost šestistupňové převodovky, která by si zasloužila přesnější řazení. Jako alternativu k němu v Rüsselsheimu dodávají i samočinnou převodovku. Testovaný motor se jeví jako optimální kompromis. Opel si za toto provedení účtuje na korunu stejné peníze jako za přeplňovanou zážehovou verzi 1.6 Turbo – 784 900 Kč. Kromě zajímavé ceny chce navíc přitáhnout zákazníky i velkorysou šestiletou zárukou.

Automobily Opel Insignia ST 2.0 CDTI Sport

Zavazadelník má pravidelný tvar, vzhledem k velikosti vozu ale jen průmerný objem 0,540 m3.


Efektní velká kola s nízkoprofilovými pneumatikami 245/45 ZR 18 jsou citlivá na vyjeté koleje a trochu zhoršují cestovní komfort na nerovném povrchu, kde je opel prkenný. Nastavení odpružení je totiž sportovně tužší. A to i v komfortním módu tlumičů, sportovní je použitelný jen na silnicích s kvalitním povrchem. V zatáčkách je ale ST jejich zásluhou příkladně stabilní, nenaklání se. Na to, o jak těžké auto se jedná, je Insignia ST překvapivě hbitá a agilní. Řidič má vůz dobře pod kontrolou, do vytříbenosti prémiových značek mu ale ještě mnohé chybí.

Přestože si podnikatelé již nemusí kvůli odpočtu DPH kupovat vozy kombi, Insignia ST má všechny předpoklady k tomu, aby se prodávala lépe než tříprostorové verze. Bylo by překvapením, pokud by tomu tak nebylo.


HODNOCENÍ: 4/5

Automobily Opel Insignia ST 2.0 CDTI Sport

Elektrické otevírání víka s možností naprogramování jedné ze tří poloh prostřednictvím ovladače ve výplni dveří řidiče přijde vhod v garážích.


TECHNICKÉ ÚDAJE:
Karoserie
Délka x šířka x výška 4908 x 1856 x 1520 mm, rozvor 2737 mm, provozní/celková hmotnost 1610/2165 kg. Zavazadlový prostor 0,540/1,530 m3, objem palivové nádrže 70 l.

Podvozek
Vpředu vzpěry McPherson, vzadu víceprvková náprava, brzdy kotoučové, vpředu s vnitřním chlazením. Standardní pneumatiky 245/45 R18. Pohon předních kol, manuální šestistupňová převodovka.

Motor
Přeplňovaný vznětový čtyřválec, dva ventily na válec, zdvihový objem 1956 cm3, nejvyšší výkon 118 kW (160 k) při 4000/min, točivý moment 350 Nm při 1750–2500/min.

Jízdní výkony
0–100 km/h                9,5 s
Nejvyšší rychlost         218 km/h
Spotřeba                    7,7/4,7/5,8 l/100 km

Cena
Insignia ST 2.0 CDTI Sport         784 900 Kč
Testovaná verze                        968 900 Kč
+
atraktivní design
hodnotně působící interiér
kvalitní zpracování
dobrá poloha za volantem
jisté jízdní vlastnosti
přesné řízení
6letá záruka
palubní počítač v češtině
bohatá výbava
provedení a tvar zavazadlového prostoru s velmi širokým vstupním otvorem
účinné brzdy
-
nepřehledná karoserie
malá vnější zpětná zrcátka
široké zadní sloupky
po sklopení zadních sedadel nevznikne zcela rovná ložná plocha
horší kultura chodu motoru
neintuitivní ovládání některých tlačítek
s 18“ koly větší citlivost na vyjeté koleje





Komentáře

Aktuálně
Obrazek Malý renault dávno dosáhl kultovního statusu. Zatímco základní verze si musely vystačit s osmistovkou…

Obrazek Už několik let vévodí segmentu dvouválců střední třídy Kawasaki ER-6n a Suzuki Gladius,  pozadu…

Obrazek Dnes už všechny etablované značky myslí na ženy/slečny cyklistky, jednoduše bikerky. Zohledňují…

Obrazek Ostrý model RS Q3 vyjde minimálně na 1,5 milionu korun, nabízí však opojnou dynamiku i jedinečný zvuk…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail:

Obrazek
Obrazek