Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Opel Astra GTC 1.6 Turbo

Test

Opel Astra měla doposud v nabídce dva zážehové turbomotory – „běžný“ dvoulitr a jeho vyladěnou verzi v modelu OPC. Před časem ale paletu rozšířila také menší šestnáctistovka.

Automobily Opel Astra GTC 1.6 Turbo

O dnešním trendu přidávání turbodmychadel k menším motorům výrobci tvrdí, že jde o optimální kompromis mezi jízdními výkony a spotřebou paliva a s ní souvisejícími emisemi. Jaká je však realita? Ideálním vzorkem na ověření je Opel Astra GTC 1.6 Turbo.

Dynamická, ostře řezaná karoserie na pomezí třídveřového hatchbacku a kupé vypovídá hodně o sportovních ambicích vozu, což v případě toho testovaného bylo ještě umocněno příplatkovým vizuálním paketem OPC. Ten se ve své levnější verzi skládá například z nástavců prahů i obou nárazníků, výrazného zadního spoileru či nápisu OPC na předních dveřích. Astra tak působí skutečně ostře – a jak jsme si následně ověřili, rozhodně nejde jen o optický klam – a to navzdory relativně malému motoru…

Automobily Opel Astra GTC 1.6 Turbo

V interiéru žádné zmeěy nehledejte, hříchy konstruktérů napraví až nová generace.


Přeplňovaná šestnáctistovka totiž produkuje plných 132 kW, což je o 22 kW víc než například stejně velký agregát z líhně PSA/BMW či čtrnáctistovka Fiatu a jen o 15 kW víc, než dosahuje v astře větší přeplňovaný dvoulitr (147 kW) – o smyslu jehož další existence jsme hned po pár prvních minutách za volantem začali mít pochyby… 1.6 Turbo totiž subjektivně nejede o nic hůř, dokonce ani zvukový projev nic nenapovídá o menším objemu motoru. Zpoždění náběhu turbodmychadla po přidání plynu je na přijatelné úrovni i v nižších otáčkách, silný zátah nepolevuje ani po překročení 5000/min a omezovač zasáhne až téměř v 7000/min. Spotřeba paliva velmi záleží na způsobu jízdy, při méně častém využívání potenciálu turbodmychadla se lze přiblížit k 8 l/100 km – pravdou však je, že v praxi jsme jezdili spíš za litrů deset… Dynamická jízda údaj na palubním počítači vyžene bez problémů i nad 15 l/100 km, přeplňovaný dvoulitr by si však řekl ještě o dva litry navíc.

Automobily Opel Astra GTC 1.6 Turbo

Sedadla jsou sportovně tuhá i výrazně tvarovaná, záda v nich ale nebolí.


Sportovní charakter Astry GTC potvrzuje přesné řízení, které se ale občas nechá strhnout (doslova) přívalem točivého momentu po přidání plynu. Volant padne skvěle do ruky, na řadicí páce ale mnohým může vadit jak tvar její hlavice, tak pojistka zpátečky na její spodní straně. Dráhy jsou ale krátké a přesné. Se zmateným ovládáním palubního počítače a autorádia je třeba nejprve chvíli experimentovat, grafika centrálního displeje je poplatná spíš minulému desetiletí.

Opel Astra GTC 1.6 Turbo můžete mít již za 633 900 Kč, a to paradoxně za nejlépe vybavenou verzi Sport, která je u ostatních motorizací naopak vždy o několik desítek tisíc dražší. Ne, skutečně nejde o chybu ani o akční, časově omezenou nabídku, ale o snahu českého importéra lépe konkurovat například o 7 kW slabšímu VW Golf 1.4 TSI GT Sport, který je o téměř 90 000 Kč dražší.


HODNOCENÍ: 4/5

Automobily Opel Astra GTC 1.6 Turbo

Opelu se motor 1.6 Turbo podařilo vyladit na 132 kW, tedy více, než nabízí konkurence.


TECHNICKÉ ÚDAJE:
Karoserie
Délka x šířka x výška 4290 x 1753 x 1435 mm, rozvor 2614 mm, pohotovostní/celková hmotnost 1335/1810 kg. Zavazadlový prostor 0,340/1,070 m3, objem palivové nádrže 52 l.

Podvozek
Vpředu náprava typu McPherson, vzadu vlečná ramena, brzdy kotoučové, vpředu s vnitřním chlazením. Standardní pneumatiky 205/55 R 16. Pohon předních kol, šestistupňová převodovka.

Motor
Řadový zážehový přeplňovaný čtyřválec, čtyři ventily na válec, zdvihový objem 1598 cm3, nejvyšší výkon 132 kW (180 k) při 5500/min, točivý moment 230 Nm při 1980–5500/min.

Jízdní výkony
0–100 km/h                            6,3 s
Nejvyšší rychlost                     250 km/h
Spotřeba                                9,2/5,6/6,9 l/100 km

Cena
Astra GTC 1.6 Turbo Sport      633 900 Kč
Testovaný vůz                        675 900 Kč

+
výkon motoru
zvukový projev
dobré jízdní vlastnosti
přesné řízení
atraktivní design
-
vyšší spotřeba paliva
méně místa na zadních sedadlech
zmatené ovládání počítače a rádia





Tagy: opel, astra, gtc, 1.6, turbo
Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: