Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDM Distinctive
Alfa Romeo dala pojmu hatchback nový význam. Charismatický model MiTo se chlubí nezaměnitelným designem, může si ale tato italská ikona natřásat peří i v ostatních ohledech, zvláště s dieselem pod kapotou?
Z působivého stylového malého prémiového hatchbacku sálá sportovní naturel na sto honů. Na silnici si široce rozkročené mito s ničím jiným nespletete. Červená je sice pro alfu první volbou, i v bílé
ale působí velmi neotřele a exoticky. Italská novinka se nepochybně nevyhne přezdívce „malé 8C“. Inspirace Alfou 8C Competizione je přímo do očí bijící a marketingoví bossové Alfy Romeo si svou
výplatu opravdu zaslouží. Strategie nejdříve představit supersport a poté nový malý model s prvky jeho designu je mistrovským marketingovým tahem.
Konkurent britského mini podvozkově vychází z Fiatu Grande Punto Abarth, a řadí se tedy do kategorie malých automobilů, více se k němu ale hodí anglosaský termín supermini. Alfa Romeo jím oslovuje nové mladší zákazníky vyhledávající mezi malými auty „lepší zboží“.
Členitá palubní deska mita působí nápaditě a dostatečně hodnotně a nezapře sportovní ladění, fádní provedení rádia a ovládání ventilace ale působí dojmem, jako by Italům místy došly nápady. Zpracování je na úrovni, celkový dojem ale kazí některé nedotažené detaily, jako pomačkaná pogumovaná textilie mezi přístrojovým štítem a sloupkem řízení. Tříramenný volant vypadá nejen efektně, ale je i optimálně velký a díky vhodnému vytvarování se dobře drží. Sedadlo řidiče mita lze spustit hodně nízko, i ti vyšší si tedy snadno najdou optimální polohu. Efektní přístroje jsou dobře na očích, červené podbarvení digitálního infodispleje ale působí trochu rušivě. Rychloměr je poněkud optimisticky ocejchovaný až do 260 km/h.
Ergonomie je na úrovni, byť ovladače klimatizace by mohly být trochu výš a tempomat umístěný vhodněji tak, aby se nepletl s páčkou směrovek. Podobný povrch jako na palubní desce je i na výplních dveří – jakoby pogumovaná látka je efektní i praktická. Zklamáním je minimum odkládacích prostor na drobnosti v přímém dosahu řidiče.
Mito se to ale snaží po italsku „vyžehlit“ sympatickými maličkostmi. Charakteristickým tvarem masky vyvedeným na klíčku. Po zapnutí zapalování se na displeji palubního počítače objeví přijíždějící silueta přední části mita a po jeho vypnutí zase jakoby jeho ujíždějící záď. Před startem si navíc ručky rychloměru a otáčkoměru udělají malou rozcvičku – rychle se projedou po stupnicích. Přední sedadla mají sportovní vizáž, jsou pohodlná, ale na dynamičtěji laděný model s příliš měkkými výztužemi. Obě přední mají polohovou paměť, přístup dozadu je bezproblémový, jen si je nutné nechat kvůli rozměrným dveřím větší odstup od okolních aut. Ve městě nepotěší ani širokými sloupky a nepřehlednou zádí. Zadní lavice umožňuje pohodlný posaz, na rozdíl od přední části interiéru ale kvůli malým okénkům a svažující se střeše vzadu panuje stísněný pocit a především místa pro hlavu je málo. Standardně je jen dvoumístná, ostatně tři se dozadu vejdou jen stěží. Třímístná varianta (příplatek 9000 Kč) se ale vyplatí kvůli dělenému, zezadu čalouněnému zadnímu opěradlu. Zavazadelník pak navíc působí i kulturněji. Rovněž čalounění víka je obyčejné a poutko pro zavírání zadní stěny působí chatrně. Víko se odjišťuje zatlačením na logo Alfy. Kapacita zavazadelníku je obstojná, využitelnost ale citelně zhoršuje vysoký práh, který je daní za velkou torzní tuhost karoserie. Zavazadla je tak nutné hodně vzpírat. Slovo praktičnost ale ve slovníku Alfy Romeo nikdy nepatřilo k nejfrekventovanějším. Zadní sedadlo lze samozřejmě sklopit, čímž vznikne malý schod.
K obrazu alfy více sedí zážehové agregáty, moderní turbodiesel o objemu 1,6 l ale potěší svým tahem a fascinujícím pružným zrychlením. Zespodu se u něj projevuje patrný turboefekt, od 1800 otáček ale již dobře táhne, a to až těsně pod pětitisícovou hranici. Až na mírné vibrace pronikající do interiéru je kultivovaný a dobře odhlučněný. Přes bezrámové provedení dveří potěší posádku nízký aerodynamický hluk, ta zaznamenává jen drobný valivý od pneumatik. Turbodiesel potěší kromě velkého točivého momentu i příznivou spotřebou. Výrobcem udávaných 4,8 l/100 km se nám dosáhnout nepodařilo, testovaných průměrných 7 l/100 km je ale vzhledem k jeho vlastnostem příznivou hodnotou, jezdit lze ale snadno i za 6 litrů. Malá alfa je zásluhou velkého rozchodu kol, nízkého těžiště a širokých pneumatik stabilní. Ovladatelnost zvyšuje standardně dodávaný elektronický diferenciál Q2 suplující diferenciál s omezenou svorností. Odladění podvozku má ale k ideálu daleko. Kvalita jízdy vozu s příplatkovými pneumatikami Pirelli P Zero Nero 215/45 ZR 17 se na méně kvalitních silnicích rychle zhoršuje a nedosahuje vyváženosti modelu 147. Na nerovnostech mito neklidně poskakuje a velké vady vozovky ohlašuje nepříjemnými rázy. Kromě vysoké torzní tuhosti karoserie ho charakterizuje i zřetelná nedotáčivost, kterou ještě umocňuje těžší diesel v dlouhé přídi v kontrastu s extrémně krátkou zádí. Brzdy jsou ale účinné a snadno se dávkují. Při rozjíždění do kopce potěší sériový hill-holder. Řazení má mito lehké, přesné, páka se ale pohybuje po delších drahách, má vůli v kulise a gumové dorazy.
Elektrický posilovač nezprostředkovává řidiči zcela ideální zpětnou vazbu od kol, a to ani v režimu Dynamic. Ten je společně s módem Normal pro běžnou jízdu a All Weather pro jízdu za zhoršených adhezních podmínek součástí standardně dodávaného systému DNA. S jeho pomocí může řidič prostřednictvím přepínače před řadicí pákou regulovat reakce motoru, tuhost řízení a míru asistence stabilizace. Řízení v módu Dynamic klade větší odpor, převod ale zůstává stejný a pocit ve volantu je trochu umělý. Hodí se především, když si chce řidič „zařádit“, neboť pružné zrychlení je na takto malý motor skutečně výtečné. Při jízdě po městě je ale příjemnější plynulejší standardní nastavení v režimu Normal. Kouzlo dynamického módu spočívá ve spontánnějších reakcích na řidičovy povely.
Konkurent britského mini je individualisticky pojatým vozem do města. Jeho individualitu je možné prostřednictvím řady příplatkových prvků ještě zvýraznit. Světlomety i koncová diodová světla mohou být lemována rámečky v různých provedeních, v nabídce je několik variant krytů vnějších zpětných zrcátek i barevných provedení palubní desky, popř. černé lakování střechy. V sérii má mito sedm airbagů, i v nejvyšší výbavě ale připlácíte za přední mlhovky či dělené zadní sedadlo. Za alfu zaplatíte v testované vyšší výbavě o 3000 Kč více než za Mini Cooper D, dostanete ale trochu větší auto s výkonnějším motorem a větším zavazadelníkem.
HODNOCENÍ: 3/5

Vznětová šestnáctistovka je dobře odhlučněná a s rozumnou spotřebou, odspodu se ale u ní projevuje citelný turboefekt.
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Karoserie
Délka x šířka x výška 4063 x 1720 x 1446 mm, rozvor 2511 mm, provozní/celková hmotnost 1205/1685 kg. Zavazadlový prostor 0,270 m3, objem palivové nádrže 45 l.
Podvozek
Vpředu náprava typu McPherson, vzadu nezávislé zavěšení s torzní tyčí, brzdy kotoučové, vpředu s vnitřním chlazením. Standardní pneumatiky 195/55 R 168. Pohon předních kol, manuální šestistupňová převodovka.
Motor
Vznětový přeplňovaný čtyřválec, čtyři ventily na válec, zdvihový objem 1598 cm3, největší výkon 88 kW (120 k) při 3750/min, točivý moment 280-320 Nm při 1750/min.
Jízdní výkony
0 – 100 km/h 9,9 s
Nejvyšší rychlost 198 km/h
Spotřeba 9,9/4,1/4,8 l/100 km
Cena
Mito 1.6 JTDM Distinctive 503 000 Kč
Testovaná verze 562 600 Kč
nezaměnitelný design |
silná individualita |
velký točivý moment motoru |
posaz za volantem |
dobré jízdní vlastnosti |
tuhá karoserie |
účinné a dobře dávkovatelné brzdy |
dobře utlumený interiér |
uspokojivý komfort odpružení |
vyšší cena |
nepřehledné zadní partie |
široké přední sloupky |
umělý pocit v řízení |
některé lacinější detaily v interiéru |
nevyvážené odladění podvozku |
horší kvalita jízdy na rozbitých silnicích |
delší dráhy a vůle řadicí páky v kulise |
vysoký vstupní práh zavazadelníku |
standardně pouze čtyřmístný interiér |