Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Mercedes-Benz ML 63 AMG vs. Porsche Cayenne Turbo

Srovnávací test

1010 koní, 1330 newtonmetrů, šest tun a šest milionů korun – to není popis nějakého nákladního automobilu, ale společná vizitka dvou titánů – Mercedesu-Benz ML 63 AMG a Porsche Cayenne Turbo.

Automobily Mercedes-Benz ML 63 AMG vs. Porsche Cayenne Turbo

Máme před sebou dvě SUV, která vás dostanou do světa luxusu, velkých svalů, vysoké rychlosti a horentních účtů za tankování. Nepočítáme-li tuningové a individuální kreace, jde o jedny z nejsilnějších, nejrychlejších a nejdražších vozů této kategorie. Jediné, co vám však ani cenovka přes 2,5 milionu korun nezajistí, je pocit výjimečnosti a exkluzivity. „Emelek“ i cayennů totiž po našich silnicích jezdí tolik, že už prostě zevšedněly a jen málokdo se za nimi ohlédne.

Automobily Mercedes-Benz ML 63 AMG vs. Porsche Cayenne Turbo

Kromě motoru proudí vzduch přes přední nárazník porsche ještě i k mezichladiči turbodmychadla, otvory jsou proto podstatně větší než u atmosférického mercedesu.


Je to ale dáno i tím, že například porsche se prodává již od roku 2003. Nevyhnutelnému stárnutí čelil cayenne vloni faceliftem, který kromě techniky (nové přímovstřikové motory) změnil některé problematičtější partie, a to zvláště příď. Testovanému vozu dodaly více lesku i příplatková 21palcová kola (92 000 Kč) a hlavně Sport Design Paket (104 000 Kč) se sadou výraznějších spoilerů. Překvapivě si ale musíte připlatit za leštěné koncovky výfuku (21 000 Kč) nebo chromované mřížky chladičů (21 600 Kč).

Také mercedes prošel po třech letech od zahájení výroby lehkým faceliftem (nové nárazníky a světlomety), testovaný vůz však ještě pocházel z doby před ním. Abyste si na silnici vrcholnou verzi nepletli s „obyčejnou“ 320 CDI, dostalo 63 AMG kromě továrního kitu mohutnější a vystouplejší blatníky, hezčí 20“ kovaná kola, boční nášlapy a čtveřici koncovek výfuku. Asi nejvíc se ale od masy ostatních ML odlišovalo bílou barvou, která není až tak častá.

Automobily Mercedes-Benz ML 63 AMG vs. Porsche Cayenne Turbo

I přes perfektní zpracování a kvalitní materiály působí interiér ML AMG trochu ponuře.


Uvnitř své těžce vydělané peníze uvidíte spíše v porsche, které i díky béžovému čalounění a kůži na přístrojové desce vypadá o něco exkluzivněji a také sportovněji. Pětice kruhových přístrojů s dominantním otáčkoměrem je u Porsche již tradiční. Bohužel i po modernizaci zde trestuhodně zůstaly některé ovladače známé třeba z Volkswagenu Golf, což je daň společnému vývoji s VW Touareg, a ani s tolik kritizovanou ergonomií toho příliš ve Stuttgartu neudělali. Vyznat se v záplavě titěrných tlačítek na středovém panelu je opravdu složité. Mercedes se sice netváří tak sportovně, větší plocha pokrytá hliníkem a kovové pedály to nespraví, z hlediska ovládání a přehlednosti ale uvnitř panuje větší pořádek. Se sedadly jsme byli spokojeni u obou, ortopedická v mercedesu (v ceně) nabízejí snad jen o trochu více možností nastavení.

Přestože tmavé čalounění interiéru ML 63 AMG působí skoro až ponuře (zvláště v kontrastu se sněhově bílou karoserií) a interiér opticky zmenšuje, ve skutečnosti nabízí o něco více vnitřního prostoru. A to hlavně pro kolena cestujících vzadu. Ale ani ze zadních pozic v cayenne nezaslechnete stížnosti, třebaže napříč je na tom o něco lépe. Mercedes také boduje prostorem za pátými dveřmi. V základním objemu sice činí rozdíl jen 11 litrů (551 proti 540 l), jakmile ale sklopíte sedadla, získává mercedes navrch o 280 l (2050 proti 1170 l). Se svěšenou hlavou ale ML odchází v porovnání užitečného zatížení, kde na porsche ztrácí značných 155 kg (570 proti 725 kg).

Automobily Mercedes-Benz ML 63 AMG vs. Porsche Cayenne Turbo

Obří osmiválec v mercedesu má objem 6,2 litru, větší agregát najdete jen v amerických pick-upech či off-roadech.


Na silnici oba vozy potvrdily dojem, který na nás udělaly svým designem. Mercedes je prostě medvěd, jenž sází vše na sílu. Dunění motoru hned po nastartování jasně říká, že jeho objem se měří na litry a údaj za desetinnou čárkou nehraje žádnou roli (navzdory označení 63 AMG má nejnovější jednotka objem motoru „jen“ 6,2 litru), po protočení motoru a ubrání plynu se z výfuku ozývají rány. Porsche se po nastartování projevuje spíš chraptěním, rezonance výfuku ale možná navozuje o něco sportovnější atmosféru. V interiéru je však porsche bohužel utlumeno až příliš, a to i ve vyšších otáčkách. Dunění AMG je sice nepřeslechnutelné, i ve vyšších otáčkách ale zůstává na přijatelné mezi, takže neobtěžuje ani při vyšších rychlostech.

Zvědavi jsme byli na subjektivní pocit z výkonu motorů, neboť výrobci udávají téměř shodné hodnoty zrychlení, a to navzdory zcela odlišným koncepcím – zvítězí větší točivý moment menšího přeplňovaného motoru, nebo se potvrdí, že „objem ničím nenahradíš“? V tomto duelu musíme dát za pravdu druhé možnosti. Zátah více než šestilitrového osmiválce je doslova dech beroucí, navzdory svému vysokému objemu se přitom překvapivě ochotně vrhá až za 6000/min. Sedmistupňová převodovka řadí rychle a i ve vyšších otáčkách bez škubání, rychlejší by ale mohly být reakce na manuální povely tlačítky z druhé strany ramen volantu.

Automobily Mercedes-Benz ML 63 AMG vs. Porsche Cayenne Turbo

Béžový interiér v porsche vypadá ještě exkluzivněji než v mercedesu, přístrojová deska je obšita kůží.


Výkon přímovstřikového motoru Porsche sám o sobě nízký rozhodně není, ocenit musíme také prakticky neznatelné zpoždění turbodmychadla. Maximum točivého momentu 700 Nm nastupuje již od 2250/min, do vyšších otáček se však agregát již nehrne tak ochotně jako u mercedesu. Jízdní výkony cayenne sráží ale jiná věc: převodovka Tiptronic. Její pomalé a často i zmatené reakce vůbec neodpovídají charakteru vozu, a manuální režim je prakticky použitelný jen při řazení pákou. Tlačítka na volantu jsou totiž umístěna tak nešikovně, že pro jejich stisk palci je nutno držet volant velmi nízko, až pod jeho rameny, což je samozřejmě při ostřejší jízdě nemyslitelné. Zdá se však, že se blýská na lepší časy – do kupé 911 již Porsche začalo montovat zcela novou a podle prvních testů (viz minulý ams str. 78–82) velmi podařenou dvouspojkovou převodovku PDK, doufejme tedy, že si brzy najde cestu i do cayenne.

Trumf porsche je jinde: v jeho podvozku. Ten řidiči poskytuje nesrovnatelně větší radost ze sportovní jízdy, mnohem lepší kontakt s koly a odvahu vrhat se do zatáček podstatně rychleji než u výrazně těžkopádněji působícího AMG. Řízení je podobně strmé, přesné i komunikativní jako u jiných porsche a při jízdě má řidič pocit, že vůz musí vážit snad o půl tuny méně než mercedes. O to víc pak překvapí nahlédnutí do technických údajů: opak je pravdou! Sice o pouhých 45 kg, ale cayenne je ve skutečnosti přece jen těžší než ML… O to víc před umem konstruktérů porsche smekáme, s lepším maskováním hmotnosti vozu jsme se snad ještě nesetkali. Pohodlí na palubě obou vozů zabezpečuje pneumatické pérování, u porsche navíc s bonusem nastavitelné světlosti – kdo by však s cayennem jezdil do terénu? Majitelé spíš ocení možnost sportovního režimu, který přitvrdí pérování a také o něco zrychlí převodovku a zostří plynový pedál.

Automobily Mercedes-Benz ML 63 AMG vs. Porsche Cayenne Turbo

Osmiválec je v přídi porsche uložen jako drahý šperk v krabičce.


V tomto směru mají u Mercedesu co dohánět. 2,3 tuny je skutečně znát, stejně jako vyšší karoserie. V zatáčkách AMG nepůsobí ani zdaleka tak přesvědčivě jako porsche, na druhou stranu ale musíme zmínit, že na segment SUV jsou jízdní vlastnosti stále velmi dobré. Řidiče možná může v mercedesu napadnout tak trochu rouhačská otázka, k čemu je 500 koní v SUV dobrých. Stejně tak ponechme stranou problémy ekologie a rychle docházejících zásob ropy – při ostřejší jízdě se spotřeba obou vozů blíží k 30 l/100 km, a i při jemném zacházení s plynovým pedálem si mercedes řekne o 18, a přece jen o něco úspornější porsche o 15 l/100 km.

Kdo chce mít to největší, nejrychlejší a nejsilnější, co dnes vůbec lze koupit, s oběma vozy se rozhodně trefí do černého. Mercedes boduje svým nezastavitelným motorem, porsche zase sportovnějším podvozkem. Při hodnocení jízdních výkonů jsou tak na tom oba vozy fifty fifty. V souhrnu ale přece jen o krůček vítězí bílý vůz s hvězdou na kapotě, byť jazýček na miskách vah nakonec vychýlily takové „drobnosti“ jako lepší ergonomie nebo velikost interiéru či prostoru pro náklad. Cenu zájemci o tyto vozy asi moc neřeší – a i kdyby, při rozhodování by jim pohled do ceníku příliš nepomohl – Porsche je sice o 300 000 Kč levnější, nabízí ale zase o něco bohatší výbavu. A nemusíte připlácet 80 000 Kč za odblokování omezovače maximální rychlosti…
###

Závěr

1. Mercedes-Benz ML 63 AMG
Motor s medvědí silou a úchvatným zvukem je tak silným argumentem, že mercedesu odpustíte o něco těžkopádnější chování v zatáčkách. Interiér nabídne kvalitu typickou pro tuto značku, v prostornosti si v ničem nezadá s rodinnými MPV.

2. Porsche Cayenne Turbo
Kvality vynikajícího podvozku i motoru sráží pomalu řadící převodovka, i přesto si ostrou jízdu řidič užije víc právě v tomto voze – stačí stisknout tlačítko Sport. Interiér není tak praktický jako u mercedesu.






Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: