Opel Zafira 1.6 CNG Cosmo
Budoucnost patří zemnímu plynu. Je levný, ekologický a jeho zásoba se odhaduje na 150 let. Pochopili to i výrobci a začali proto nabízet modely na CNG přímo z prvovýroby. Vyzkoušeli jsme Opel Zafira.
Druhá generace sedmimístného MPV prošla nedávno lehkou modernizací, která však jen decentně pozměnila příď i záď a interiéru přinesla nové barvy a vzory čalounění. Novinku představuje také nová
generace turbodieselu 1.7 CDTi s výkonem zvýšeným na 92 kW a přepracovaný základní 1.6 Twinport Ecotec (85 kW). My jsme však omlazenou zafiru vyzkoušeli v provedení na stlačený zemní plyn, které
pohání původní šestnáctistovka.
Opel patří k průkopníkům pohonu na CNG, který kromě zafiry nabízí ještě pro model Combo (test zde).
Hlavní výhoda tovární přestavby spočívá v zachování užitné hodnoty automobilu, neboť tlakové láhve jsou umístěné pod podlahou automobilu. Díky tomu tak nepřijdete ani o litr v zavazadlovém prostoru
(0,140-1,180 m3). Čtveřice zásobníků s kapacitou 21 kg však zmenšila palivovou nádrž na benzin na pouhých 14 l. Stejně je na tom ale i konkurenční Volkswagen Touran EcoFuel, jehož zásobníky na plyn
ale mají menší kapacitu (18 kg). Pouze Fiat Multipla Natural Power si zachoval solidní nádrž na 38 l.
Benzin se používá při studených startech a ve chvíli, kdy dojde zemní plyn. Tlačítkem na přístrojové desce ale můžete sami mezi oběma palivy libovolně přepínat. Největší slabina Zafiry CNG je hodně omezená dynamika. Zážehová šestnáctistovka se 69 kW by neoslňovala ani u běžné zafiry, natož u auta obtěžkaného nádržemi a štědrou výbavou (1,7 t). Leccos už naznačuje udávaná nejvyšší rychlost (165 km/h) a zrychlení na stovku za 17 s. Auto příliš nejede prázdné, natož plně obsazené až sedmi cestujícími a jejich bagáží (užitečné zatížení 560 kg). Do 4000/min se motoru vůbec nechce do práce a za touto hranicí se místo očekávaného zrychlení akorát zvýší hluk v kabině. Pro předjíždění si nechte dost velkou rezervu. Již brzy by se ale měla do prodeje dostat přeplňovaná verze motoru 1,6 l s mnohem zajímavějšími 110 kW a 210 Nm.
Provoz na CNG přináší i některé výhody. Vedle nižších emisí škodlivin (o čtvrtinu méně CO2 a 80 % NOx) láká hlavně na levnější provoz. Za kg CNG zaplatíte kolem 23 korun, takže při slibované spotřebě 5 kg na 100 km se dostanete na poloviční náklady na palivo. Ve skutečnosti jsme se sice nedostali pod 7 kg, i tak ale ušetříte. Bohužel obě nádrže vystačí tak na 450 km (300 + 150 km), takže při současné stále ještě řídké síti čerpacích stanic na CNG jste odsouzeni jezdit hlavně na benzin.
Zájemce o Zafiru CNG si musí připravit alespoň 564 900 korun, což je o 100 000 Kč víc než za běžnou verzi 1.6 Twinport. Tím ale dokonce překonává zmiňovaný a dynamičtější turbodiesel 1.7 CDTi/92 kW. V námi zkoušené top výbavě Cosmo pak opel atakuje sedmisettisícovou hranici (691 900 Kč). Méně zaplatíte za Fiat Multipla (493 000 Kč), naopak dynamičtější Volkswagen Touran je dražší (639 400 Kč).
HODNOCENÍ: 3/5

Pouhých 69 kW a 133 Nm je na 1,6 t opravdu málo. Na 100 km motor spotřebuje 7 kg plynu nebo 9 litrů benzinu.
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Karoserie
Délka x šířka x výška 4467 x 1801 x 1625 mm, rozvor 2703 mm, provozní/celková hmotnost 1665/2250 kg. Zavazadlový prostor 0,140/0,645/1,820 m3, objem palivové nádrže na benzin 14 l + 21 kg na CNG.
Podvozek
Vpředu náprava typu McPherson, vzadu vlečená ramena, vpředu a vzadu kotoučové brzdy. Standardní pneumatiky 205/55 R 16. Pohon předních kol, manuální pětistupňová převodovka.
Motor
Zážehový čtyřválec, čtyři ventily na válec, zdvihový objem 1598 cm3, nejvyšší výkon 69 kW (94 k) při 6200/min, točivý moment 133 Nm při 4200/min.
Jízdní výkony
0–100 km/h 17,0 s
Nejvyšší rychlost 165 km/h
Spotřeba 6,6/4,2/5,0 kg/100 km
Cena
Zafira 1.6 CNG Cosmo 781 900 Kč
Testovaná verze 835 600 Kč
prostorný a variabilní interiér |
kvalitní materiály a dílenské zpracování |
komfortní podvozek |
přesné řazení i řízení |
levný provoz na CNG |
pohodlná sedadla |
omezená dynamika způsobená vyšší hmotností přídavných nádrží na CNG |
vyšší základní cena |
nepřehledné menu palubního počítače |
páčky pod volantem bez aretace |
zmenšená palivová nádrž na benzin |