Volkswagen Passat R36
Chcete se alespoň trochu vymanit ze záplavy služebních Volkswagenů Passat a k tomu se ještě docela rychle svézt? Pak zkuste přemluvit šéfa, aby vám dal 1,2 milionu korun na nákup vrcholného modelu R36.
Volkswagen Passat se stal v České republice symbolem profesního úspěchu, za který vděčí vyvážené směsi umírněného nadčasového designu, příjemných jízdních vlastností, vynikající kvality a fleetové
cenové politiky. I proto se po našich silnicích prohánějí stovky stejných passatů lišících se pouze množstvím chromu na masce chladiče. Nabídku passatu oživil Volkswagen vrcholným modelem R36.

Passat R36 se vedle sedanu za 1 199 000 Kč nabízí i jako kombi Variant, za které se připlácí 47 400 Kč.
Je zajímavé, jak málo stačí k tomu, aby již poměrně okoukaný sedan (v nabídce i jako kombi) střední třídy na sebe strhl pozornost okolí. Stačil k tomu dramatičtěji tvarovaný nárazník s výraznější maskou chladiče, o trochu věští spoiler na víku zavazadlového prostoru, dvě chromované koncovky výfuku vykukující zpod zadního nárazníku a podběhy o něco více vytažené do boku zaplněné 18“ litými koly. Změny jsou to poměrně decentní, ale velmi účinné.
Interiér R36 vyzdobil paket R-Line, jehož nejpovedenější součástí jsou vynikající, elektricky ovládaná sportovní sedadla Performance s výrazným bočním vedením. Chybu nemá ani tříramenný a dole zploštělý volant. Méně nadšení vyvolává plastová imitace kartáčovaného hliníku pokrývající velkou část přístrojové desky, která nevypadá moc přesvědčivě a ke všemu se nepříjemně odráží v bočním okně.
Za nálepku nejsilnější a nejrychlejší passat všech dob vděčí R36 napříč uloženému šestiválci 3.6 FSI. Tento kompaktní, napříč uložený hliníkový agregát pracuje s přímým vstřikováním paliva a disponuje výkonem 220 kW (299 k) dosahovaným v 6600/min. Kromě velkého hladu po otáčkách (točí až 7000/min) oplývá i značnou silou. Již od 2400/min do 5300/min totiž řidiči servíruje 350 Nm. Díky tomu umí být i přes značnou pohotovostní hmotnost přes 1,7 t Passat R36 v přímém směru přesvědčivě rychlý, což dokazuje stovka za 5,6 s. Nejvyšší rychlost krotí elektronika na 250 km/h.

Specialitou R36 je imitace kartáčovaného hliníku na přístrojové desce. Stovku mine ručička rychloměru po 5,6 s, zastaví se na 250 km/h.
O bezproblémový přenos točivého momentu na vozovku se stará standardně dodávaný pohon všech kol 4Motion s elektronicky řízenou vícelamelovou spojkou Haldex umístěnou na zadní nápravě. Passatu ale bleskové připojení zadních kol vydatně pomáhá nejen při horší adhezi, ale i při průjezdu a hlavně výjezdu ze zatáčky. Zmírňuje totiž nedotáčivost vozu odlehčením zátěže předních kol posláním části newtonmetrů k zadním. Taková štika jako BMW 3 nebo Mercedes-Benz C rozhodně R36 není, přesto nás ale jeho chování mile překvapilo. Velkou měrou k tomu také přispěl o 25 mm snížený a přitvrzený podvozek a 18“ pláště. V sérii rychlých zatáček jsme také ocenili rychlou odpověď dvouspojkové šestistupňové převodovky DSG na ruční příkazy vydané páčkami na volantu, které také dostanete v ceně vozu.

Šestiválec 3.6 FSI má spoustu síly, elánu i nádherný bručivý zvuk. Umí jezdit za 10, ale také za 18 litrů. Průměr se ustálil na slušných 13,1 l.
Ta rozhodně není nejnižší, neboť importér si R36 cení na 1,2 milionu korun. Velkého soupeře má paradoxně ve vlastní stáji, neboť za stejné můžete mít podobně rychlý, ale zajímavější a možná ještě osobitější Passat CC 3.6 FSI s adaptivními tlumiči a možností objednat si nejmodernější bezpečnostní systémy.
HODNOCENÍ: 4/5

Jednou z příplatkových výbav je střešní okno se solárními panely, které napájejí ventilátor ochlazující interiér zaparkovaného vozu. Stojí 50 200 korun.
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Karoserie
Délka x šířka x výška 4765 x 1820 x 1472 mm, rozvor 2709 mm, provozní/celková hmotnost 1764/506 kg. Zavazadlový prostor 0,461 m3, objem palivové nádrže 68 l.
Podvozek
Vpředu náprava typu McPherson, vzadu víceprvkový závěs, vpředu a vzadu kotoučové brzdy. Standardní pneumatiky 235/40 R 18. Pohon všech kol prostřednictvím spojky Haldex, samočinná šestistupňová převodovka DSG.
Motor
Zážehový šestiválec, čtyři ventily na válec, zdvihový objem 3597 cm3, nejvyšší výkon 220 kW (299 k) při 6600/min, točivý moment 350 Nm při 2400-5300/min.
Jízdní výkony
0–100 km/h 5,6 s
Nejvyšší rychlost 250 km/h
Spotřeba 14,7/8,1/10,5 l/100 km
Cena
Passat R36 1 199 000 Kč
Testovaná verze 1 571 800 Kč
silný a výkonný motor |
sportovní zvuk |
bohatá základní výbava |
dynamika jízdy |
kvalitní dílenské zpracování |
účinné brzdy |
i s 18“ stále ještě přijatelný komfort pérování |
rychlé řazení |
vysoká základní cena |
málo přesvědčivá imitace hliníku na přístrojové desce a jeho zrcadlení ve skle |
značná hmotnost vozu |
povinné ručení |
rázy do předních kol |