Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Smart Fortwo MHD Passion

Test

Chcete-li se po městě pohybovat rychle a ekologicky, můžete jet městskou hromadnou dopravou nebo Smartem Fortwo MHD.

Automobily Smart Fortwo MHD Passion

Zkratku MHD tvoří počáteční písmena slov Micro Hybrid Drive, což však může být pro někoho poněkud matoucí označení. Smart Fortwo totiž není klasický hybrid, jako je Toyota Prius, nýbrž automobil vybavený systémem stop/start. Vychází ze zážehové verze 1,0 l o výkonu 52 kW. Spolu s tříválcem je sice u zadní nápravy také elektromotor, k pohonu však neslouží. Zde totiž plní roli startéru a generátoru.

Automobily Smart Fortwo MHD Passion

Pohybovat se po městě se spotřebou 5,2 l není se Smartem Fortwo mhd nereálné.

Funkce stop/start funguje až po ohřátí motoru na provozní teplotu, což signalizuje zezelenání do té doby oranžové kontrolky Eco na přístrojové desce. Studený agregát by měl příliš velké emise škodlivin a zbytečně velké opotřebení. K vypnutí tříválce dochází ve chvíli, kdy šlápnete na brzdu (pedál má hodně necitlivý a tuhý chod) a rychlost automobilu klesne pod 8 km/h. K semaforu tak můžete dojet už s vypnutým agregátem. Jakmile uvolníte nohu z pedálu, litrová jednotka bez většího záchvěvu bleskově naskočí.

Automobily Smart Fortwo MHD Passion

I u nejvyšší verze Passion se za rádio připlácí 11 700 Kč, peníze navíc dáte i za posilovač.


Celé toto zařízení má jediný úkol – ušetřit další deci paliva a množství vypouštěného CO2. Výrobcem slibovaného snížení spotřeby ze 4,7 na 4,3 l benzinu jsme sice nedosáhli, výsledných 5,2 litru v převážně městském provozu zní ale velmi dobře.
 
Na neustálé vypínání a zapínání motoru si člověk docela rychle zvykne. Rozhodně jsme se ale nesžili s automatizovanou spojkou, jejíž necitlivý záběr znepříjemňuje popojíždění po městě. Vadí i pomalá pětistupňová robotizovaná převodovka, která zvláště nahoru pod plným plynem řadí hodně s rozvahou. Tento problém je ale vlastní všem smartům. Uvažujete-li o koupi fortwo pro svou přítelkyni, které zcela jistě učaruje svými tvary, nesnažte se šetřit na posilovači řízení (6630 Kč). Bez něho je to občas docela dřina.

Automobily Smart Fortwo MHD Passion

Testovaný smart byl vybaven sadou schránek. Importér připravuje verzi N1.

K charakteristickým vlastnostem fortwo patří také neklid na nerovnostech a omezený komfort pérování. Každý přejezd kolejí či kanálu tak znamená otřes a hluk. Paradoxně jsme si tak jízdu s fortwo více užili mimo město. Na dálnici to sice bylo ve 130 km/h občas docela dobrodružné, zvláště když se do vás opřel vítr nebo jste vjeli do kolejí, na běžných okreskách s kvalitním povrchem však jízdu nic nerušilo. Motor má do 90 km/h docela slušný zátah a krátké převody ho snadno vytočí až k maximu 6500/min. Ve městě tak oceníte smart hlavně při parkování nebo kličkování v koloně.

Se základní cenou 307 000 Kč, respektive 325 593 korun v provedení Passion, to má Smart Fortwo mhd vzhledem k jednostrannému zaměření opravdu těžké. Jeho akcie by však mohly stoupnout v rámci  homologace verze N1, která by mohla cenu vozu srazit k 210 000 Kč.


HODNOCENÍ: 3/5

Text: Michal Štengl
Foto: Jan Dvořáček

Automobily Smart Fortwo MHD Passion

Zda je systém stop/start aktivní, řidiče informuje kontrolka Eco.


TECHNICKÉ ÚDAJE:
Karoserie
Délka x šířka x výška 2695 x 1559 x 1542 mm, rozvor 1857 mm, provozní/celková hmotnost 815/1020 kg. Zavazadlový prostor 0,220/0,340 m3, objem palivové nádrže 33 l.

Podvozek
Vpředu náprava typu McPherson, vzadu tuhá náprava, vpředu kotoučové vzadu bubnové brzdy. Standardní pneumatiky vpředu 155/60 R 15 a 175/55 R 15 vzadu. Pohon zadních kol, automatizovaná pětistupňová převodovka.

Motor
Zážehový tříválec, čtyři ventily na válec, zdvihový objem 999 cm3, nejvyšší výkon 52 kW (71 k) při 4800/min, točivý moment 92 Nm při 4500/min.

Jízdní výkony
0–100 km/h               13,3 s
Nejvyšší rychlost        145 km/h
Spotřeba                    4,3 l/100 km

Cena
Fortwo mhd Passion             307 133 Kč
Testovaná verze                  325 593 Kč

+
malý příplatek proti běžné verzi
atraktivní vzhled
nízká spotřeba
svižný pohyb po městě
živý motor
-
základní cena
omezený komfort pérování
bez posilovače těžké řízení
citlivost na boční vítr
tuhý chod brzdového pedálu
pomalá převodovka





Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: