Seat Ibiza 1.9 TDI Sport vs. Škoda Fabia 1.9 TDI Sport
Ukřivdilo wolfsburgské vedení Škodě Fabia, když jí dalo platformu z minulé generace, zatímco novému Seatu Ibiza dopřálo nový, širší a delší podvozek?
Úzká a vysoká karoserie, to jsou snad nejčastější slova kritiky mířící na novou Škodu Fabia. Limitujícím faktorem pro konstruktéry byl podvozek z minulé generace s předem daným rozvorem i rozchodem,
s nímž kontrastoval požadavek na co nejprostornější místo pro posádku. Po roce od představení fabie se nyní nového provedení dočkal také Seat Ibiza – na rozdíl od fabie ale již obdařený novou, delší
i širší platformou, u níž výrobce navíc slibuje také sportovnější jízdní vlastnosti. Mají tak mladoboleslavští skutečně čeho litovat, nebo stále platí jejich rok stará slova, že už podvozek minulé
fabie je tak dobrý, že na něm není co vylepšovat?
Nejprve se ale na oba vozy podívejme zvenčí. Na první pohled je jasné, že koncernoví stratégové nechtěli, aby si oba vozy konkurovaly, a každý z nich proto zamířili na zcela jinou cílovou skupinu zákazníků. Zatímco fabia hraje roli vlídného a praktického rodinného přítele, ibiza je typická temperamentní španělka plná emocí. Na její karoserii se mnohem více uplatnily ostré hrany, přední kapota je kratší a střecha se vzadu výrazněji svažuje dolů. Zadní místa byla proto první, kam jsme u obou vozů usedli – a musíme hned říct, že rozdíl je skutečně znát. Místa pro nohy je u škody i seatu stejně, zatímco ale ve fabii zbývá pár milimetrů nad hlavou i 190 cm vysokému pasažérovi, v ibize se hlavou stropu dotýkají již cestující s výškou 175 cm. Ostatní prostorové poměry jsou u obou rivalů přibližně stejné a nijak zvlášť nevybočují se zvyklostí obvyklých segmentu.
Sedadla jsou tužší, ale rozhodně ne nepohodlná, a to navzdory u testovaných verzí Sport výraznému tvarování bočnic předních sedáků i opěradel. Ta jsou dostatečně dlouhá i pro vyšší postavy, ty ale u ibizy budou postrádat výškové nastavování bezpečnostních pásů. Výrazný rozdíl je v posazu. Zatímco španělský vůz má přední sedadla umístěna sportovně nízko, fabia je přesně opačný extrém – po přesednutí do ní z ibizy máte chvíli pocit, že řídíte dodávku. Umístění řadicí páky se ale nezměnilo (zcela shodný je u obou vozů také její sice přesný chod, možná ale s až příliš měkkými, pružícími dorazy), takže u fabie je vůči sedadlu značně nízko, s hlavicí jen mírně nad úrovní sedáku, což nemusí vyhovovat každému.

Ibiza je o 5 cm nižší a širší a má o 30, respektive 33 mm větší rozchod. Český vůz potěší nižší nákladovou hranou a větším vstupním otvorem.
Zcela rozdílné pojetí mají také přístrojové desky. Fabia sází na klasiku bez jakýchkoliv výstřelků, plasty ibizy designéři zprohýbali výrazně divočeji. Na první pohled zaujmou hlavně mohutné tubusy rychloměru a otáčkoměru, jejichž grafika je jednoduchá a přehledná. Další přístroje v seatu nenajdete – zatímco fabia navíc disponuje ještě klasickým ručičkovým palivoměrem a teploměrem chladicí kapaliny, v ibize byl první z nich integrován do centrálního displeje a druhý zredukován na pouhou kontrolku.
Zásadně se liší také středové panely obou vozů. Ten ve fabii by se se svým solidním vzezřením klidně mohl vyjímat v mnohem větším a dražším voze, mladistvému stylu španělského vozu přesně odpovídají lesklé panely s rudě zářícími displeji. Ovládání nečiní problémy, uvítali bychom ale klasická přímá tlačítka na volbu přednastavených stanic rádia, vstoupit do menu a stanici vybrat otočným ovladačem je ale nutné i u fabie.
S odkládacími prostory je na tom o něco lépe český vůz – do kapes ve dveřích se vejde 1,5litrová PET láhev, před spolujezdcem jsou hned dvě uzavíratelné schránky (z nichž ta spodní je klimatizovaná) a ve stropě naleznete výklopné odkládací pouzdro na brýle. Celkově působí interiér fabie sice usedleji, ale přece jen o něco hodnotněji a útulněji. Použité plasty v seatu ale také rozhodně nejsou nekvalitní.

Přístrojová deska je velmi kvalitně zpracovaná. Horní díl je z měkčených plastů. Ve srovnání s fabií působí více stroze.
Rekordní objem zavazadlového prostoru 0,300 m3 fabie sice ibiza navzdory o něco větším vnějším rozměrům nepřekonala, svými 0,292 m3 se mu ale přiblížila nejvíc ze všech konkurentů. Do seatu je však o něco horší přístup kvůli o 10 cm užším pátým dveřím s vyšším prahem. Při nakládání běžných tašek na tom ale nezáleží, problém může nastat až při manipulaci například s velkou krabicí s televizí. Pod podlahou zavazadelníku (u seatu ji tvoří jen tužší koberec, u fabie dřevěná deska) je u obou vozů plnohodnotné náhradní kolo se zvedákem a základním nářadím. Vozy se neliší ani systémem sklápění zadních opěradel. Nejprve je třeba překlopit vpřed sedák, pak vyjmout opěrku hlavy, zasadit ji do otvorů v sedáku a překlopit opěradlo. Vzhledem ke značné hloubce obou zavazadelníků je vzniklý schod překvapivě malý.
Čtvrté vydání ibizy koncern Volkswagen vybavil výrazně modifikovaným podvozkem. Ten má o sedm milimetrů delší rozvor (2469 mm), o 30, respektive 33 mm vzadu širší rozchod (1465/1457 mm) a také konstrukčně upravené uchycení náprav (vpředu McPherson, vzadu vlečená ramena) ke karoserii. Ta je navíc ve srovnání s fabií o 5 cm širší (1693 mm) a nižší (1445 mm).

Stejné, a přece jiné. Ačkoliv oba 1.9 TDI disponují 77 kW a 240 Nm, díky kratšímu zpřevodování a jiným datům je motor ve fabii živější. Ale i žíznivější.
Hned od prvních kilometrů nenechává seat nikoho na pochybách, že právě s ním bude na silnici větší zábava. Nijak tím nezpochybňujeme kvality fabie, ibiza však působí mnohem mrštnějším a hravějším dojmem. Do zatáček se vrhá s větší chutí a lehkostí (dáno i o 45 kg nižší hmotností) a při vyhýbacím manévru na letišti se mezi kužely prosmýkla rychleji. Fabii brzdily větší náklony karoserie, což ale vzhledem k jejím proporcím nepřekvapí. V seatu nás také více oslovilo rychlejší a strmější řízení.
Zatímco fabia si vždy své pasažéry hýčkala příjemným komfortem, a dělá to i nyní, podvozek minulé ibizy svou posádku nijak nešetřil. Obavy o naše obratle ještě vzrostly po pohledu na příplatková 17“ kola s plášti o rozměrech 215/40. Jenže k našemu údivu se i s přitvrzenými tlumiči a stabilizátory choval seat překvapivě ohleduplně.
Přední kola obou vozů roztáčel přes manuální pětistupňovou převodovku turbodiesel 1.9 TDI, který v současnosti tvoří vrchol pohonných jednotek. Zatímco výkon 77 kW se dostavuje u obou ve 4000/min, nejvyššího točivého momentu 240 Nm se dočká o 100/min dřív řidič fabie (1800/min). Pocitově byl však rozdíl mezi oběma agregáty ještě větší. Zatímco ve škodovce čtyřválec slušně zabíral již od 1600/min, v seatu se do 2000/min trápil a i pak působil zakřiknutějším dojmem. A to se mohl spolehnout na filtr pevných částic, díky kterému mohly vstřikovače dopravit do válců v nízkých otáčkách více nafty, aniž by jako u fabie létala z výfuku oblaka černého kouře. Jenže i ve vyšších rychlostech motor působil dojmem, jako bychom jeli se zataženou ruční brzdou. Horší ochotu zrychlovat potvrdilo i měření pružnosti, při němž španělský hatchback za českým zaostával.

S 0,292 m3 ibiza za sokem zaostává jen o pár litrů, po sklopení dělených sedadel už ale rozdíl naroste na 263 litrů.
Ucpaný filtr by prozradila kontrolka (nic neobvyklého, vstřikování čerpadlo-tryska si s ním kvůli horším podmínkám pro regenerace příliš nerozumí), takže příčina byla spíše v těžším zpřevodování a snaze výrobce dosáhnout nízké spotřeby. Zatímco u ibizy Seat udává hodnotu 4,5 l nafty na 100 km, Škodovka fabii předepisuje o 0,6 l (!) víc. Při plynulé jízdě si oba vystačí s necelými 6 litry, ostřejším stylu již český vůz vykazoval skoro o litr vyšší hodnotu. Spotřeba se nakonec ustálila na 6,5, resp. 7,2 l u škodovky. U seatu však pocit „že to prostě nejede“ nutí motor točit, takže na dálnici s více lidmi ve voze se spotřeba vyhoupne až k 7,5 l.
Do souboje nejen s vlastní sestrou nasadil Seat zajímavou cenovou strategii. Ibizu nabízí se třemi stupni výbavy, přičemž nejlevnější 1,2 l/51 kW Reference pořídíte od 289 900 Kč. Škoda Fabia se stejným motorem přijde díky akční nabídce 08 Edition na 264 900 Kč, takže rozdíl 25 000 korun můžete použít na dokoupení elektrického ovládání předních oken, centrálního zamykání s dálkovým ovládáním a přípravy pro rádio, které má seat již v základu. Zatímco odstup další výbavy Ambiente u fabie činí 15 000 korun, v případě Seatu si za vyšší provedení Stylance musíte připlatit 50 000 Kč. Nabízenou výbavou (manuální klimatizace, elektrické ovládání vnějších zpětných zrcátek a všech oken nebo rádio s přehrávačem CD a MP3 doplněné multifunkčním volantem) se motor 1.9 TDI, který začíná právě na této úrovni, dostává na 460 900 Kč. V ceníku fabie tomu odpovídá námi zkoušený třetí stupeň Sport za 429 900, respektive 445 900 Kč s filtrem pevných částic (seat ho má vždy ve standardu). Ještě více se pak rozdíl prohloubí v porovnání s nejvyšším provedením se stejným názvem, které vyjde na 477 900 Kč. I nejdražší fabia je stále o 17 000 korun levnější (460 900 Kč).
Koncernovým stratégům se podařilo oba vozy poměrně výrazně charakterově odlišit, takže mají dost šancí si navzájem nekrást zákazníky. Při rozhodování však hrají roli holá fakta, a ta mluví ve prospěch Škody Fabie.
Text: Jiří Steiger a Michal Štengl
Foto: Jan Dvořáček
###

Závěr
1.Škoda
Za vítězství nad španělským sourozencem vděčí hlavně nižší ceně spojené s akční nabídkou 08 Edition. Prvenství získala i za bohatší nabídku verzí, objemnější a praktičtější zavazadlový prostor, více místa na zadních sedadlech a lepší dynamiku. Vadí naopak náklony karoserie a diskutabilní vzhled.
2. Seat
Kdo jde při výběru malého auta hlavně po svezení a výrazném designu, bez rozmyšlení zvolí ibizu. Díky novému podvozku se okamžitě zařadila mezi premianty své třídy. Turbodiesel 1.9 TDI s filtrem pevných částic však nijak nepřesvědčil, budiž mu přičtena k dobru alespoň nižší spotřeba.