Subaru Outback 2.0D Comfort
Outback začouzený od sazí? Tak to tu ještě nebylo! Subaru vstupuje do dieselového ringu a konkurence je v pozoru. Přijde drtivý útok, nebo rychlé K. O.?
Subaru si s ním dávalo hodně načas, ale pohled do jeho technických údajů zrovna příliš neohromí. Výkon 110 kW a točivý moment 350 Nm, stejně jako jen pětistupňová převodovka, to není nic, před čím by
se měla konkurenci roztřást kolena. Suchá fakta jsou ale jen jedna věc a praxe druhá. Ta vyznívá pro historicky první vznětový agregát značky již mnohem lépe. Ploché uspořádání zlepšuje těžiště a
přispívá k potlačení vibrací. Ty do kabiny nepronikají, jen občas se při volnoběhu celé auto krátce mírně zatřese. Velmi kultivovaný motor má až na drobné výjimky velmi klidný chod, a pokud sedíte ve
voze, téměř nepoznáte, že spaluje naftu. Tak dobře je odhlučněný. V tomto směru konkurence inkasuje od Subaru tvrdý direkt.
Žhavení je rychlé, na rozjezd se je ale třeba silně soustředit a trochu více přišlápnout plyn. Nárůst otáček je plynulý, je ale lépe se držet nad hranicí 2000/min. Subaru se totiž snažilo dohnat absenci šestého převodového stupně převodovky jejím poměrně dlouhým zpřevodováním. Pokud si nedáte pozor, tak vám v nižších rychlostech občas zhasne motor. Tam, kde u jiných aut stačí při zařazeném druhém rychlostním stupni prošlápnout plyn, je tak u subaru nutné rychle podřadit. Ve středních otáčkách je ale již vše v pořádku. Motor je příjemně pružný, má příjemný zvuk a nádherně táhne nad hranici 4500 otáček. Výrobcem udávané průměrné spotřeby 5,8 litru dosáhnete jen stěží, o litr vyšší však ale relativně snadno.
Největší slabina? Určitě řazení. To je stejně jako u zážehových verzí tuhé a zadrhává, páka má navíc i poměrně dlouhý chod. Pochvalu naopak zaslouží příjemně lehké, velmi precizní řízení. Jízdní vlastnosti jsou neméně dobré jako u zážehových verzí, k pocitu jistoty však příliš nepřispívají slabé brzdy. Přenos hnacích sil je díky stálému pohonu všech kol bezproblémový, na rozdíl od jiných outbacků s manuálním řazením nemá vznětová verze redukci. Podvozek velmi dobře odfiltrovává nerovnosti vozovky, což ve spojení s výborně odhlučněným motorem zajišťuje velmi komfortní cestování. Kabina je kvalitně zpracovaná, ve dne jsme se však marně snažili nastavit výraznější podsvícení přístrojů.
Velké kombi na dlouhé cesty a vznětový motor, to je tedy nově synonymum i pro japonské Subaru. Diesel se prodává za stejnou cenu jako alternativní zážehová verze, a to je vzhledem k jeho vlastnostem hodně silný argument při rozhodování.
HODNOCENÍ: 4/5
Text: Vladimír Löbl
Foto: Jan Dvořáček
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Karoserie
Délka x šířka x výška 4730 x 1770 x 1545 mm, rozvor 2670 mm, provozní/celková hmotnost 1580/2030 kg. Zavazadlový prostor 0,459/1,649 m3, objem palivové nádrže 64 l.
Podvozek
Vpředu náprava typu McPherson, vzadu víceprvková náprava, vpředu i vzadu kotoučové brzdy, vpředu s vnitřním chlazením. Standardní pneumatiky 225/55 R 17. Stálý pohon všech kol, manuální pětistupňová převodovka.
Motor
Vznětový přeplňovaný ležatý čtyřválec s protiběžnými písty, čtyři ventily na válec, zdvihový objem 1998 cm3, největší výkon 110 kW (150 k) při 3600/min, točivý moment 350 Nm při 1800/min.
Jízdní výkony
0–100 km/h 9,2 s
Nejvyšší rychlost 200 km/h
Spotřeba 7,2/5,2/5,9 l/100 km
Cena
Outback 2.0 D Comfort 998 800 Kč
Testovaná verze 998 800 Kč
kultivovaný |
dobře odhlučněný motor |
příznivá spotřeba |
téměř dvojnásobně delší dojezd na nádrž oproti zážehovým alternativám |
přesné řízení |
komfortní odpružení |
přesné řízení |
nízká hladina vnitřního hluku |
kvalitně zpracovaný interiér |
příznivá cena |
převodovka jen s pěti stupni |
příliš dlouhým odstupňováním a tuhým řazením |
zastarávající design |
slabý účinek brzd |