Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Ford Kuga 2.0 TDCi 4x4 Titanium

Test

Konvencemi sešněrovaný Ford C-Max dostal volnost, naplno do života se vrhnul přetransformován do podoby mnohem atraktivnějšího SUV jménem Kuga.

Automobily Ford Kuga 2.0 TDCi 4x4 Titanium

Pojem „kinetický design“ se již sice stal omšelým klišé, ať jím ale Ford myslel cokoliv, na modelu Kuga, technicky do značné míry vycházejícím z MPV C-Max, jej opět uplatnil naplno, takže spojitost s ostatními modelovými řadami Fordu je ihned patrná.

Ford Kuga je střižený podle zavedených pravidel kompaktních SUV: samonosná karoserie, mezinápravová spojka, prostorný interiér a diesel pod kapotou – stejné ingredience, jaké nabízejí i všichni ostatní konkurenti. Proč by se zákazníci měli rozhodnout právě pro kugu?

Automobily Ford Kuga 2.0 TDCi 4x4 Titanium

Příď kugy je v podobném stylu jako u ostatních nových fordů, novinkou jsou zrcátka „na stopkách“.


Třeba právě kvůli již vzpomínanému vzhledu. Současné designové oddělení Fordu skutečně umí, po vydařeném s-maxu, mondeu a c-maxu, resp. focusu vypustilo na svět další kousek. V čem působivost křivek posledních Fordů spočívá? Výrazná maska? Protáhlá světla? Klínovitý profil? Efektní zadní nárazník? Asi ode všeho trochu. V každém případě za design Ford sklízí první body.

Ovšem co interiér? Odkud jen tu přístrojovou desku známe… Co třeba podívat se do Fordu C-Max, jehož studie byla představena již před osmi lety? Použití kvalitních materiálů však skutečné stáří úspěšně maskuje. Snad jen možná až v příliš četném užití poněkud levně vypadajícího stříbrného plastu – ať již na středovém panelu, nebo kolem přístrojů – se mohli designéři uskromnit. Ergonomie je výborná, věnec volantu ale mohl být silnější. S prostorností vpředu nebudou mít cestující jistě problém, vzadu však při delší cestě již může vadit méně místa pro nohy. Pasažéři po pár desítkách kilometrů asi začnou proklínat příplatkové vyklápěcí stolečky, které tlačí do kolen, jejich praktické využití je přitom více než sporné…

Automobily Ford Kuga 2.0 TDCi 4x4 Titanium

Přístrojová deska je převzata z MPV C-Max a vyniká přehledností i kvalitním zpracováním. Velkým dotykovým displejem posádka ovládá rádio a navigaci, klimatizace má samostatná tlačítka.


Zavazadlový prostor se svým objemem na první pohled řadí k průměru, body k dobru ale získá po odklopení dna, pod nímž se skrývají další relativně velké přihrádky. Sedáky zadních sedadel lze vyklopit dopředu, díky čemuž po sklopení opěradel vznikne rovná podlaha. Specialitou kugy je dvojité vyklápění zadní stěny, tak trochu podobné nyní mnohem slavnějšímu řešení Škody Superb. Zatímco u jiných SUV či kombi se vyklápí kromě celých dveří pouze zadní sklo, u fordu lze samostatně otevřít celou horní část dveří, tedy včetně mohutného okenního rámu. Na naložení běžných tašek to většinou postačí, pohodlně tak lze obsluhovat i snadno se v kolejnici pohybující roletku zavazadelníku.

S jízdou ve skutečném terénu kuga moc nepočítá, veškeré řízení pohonu 4x4 musí řidič ponechat pouze na automatice. To však jistě postačí, závěrku mezinápravové spojky Haldex třetí generace většina majitelů jistě oželí. Naopak budou vděčni za skvělé jízdní vlastnosti na silnici, a to navzdory relativně znatelným náklonům karoserie v zatáčkách. Příčné nerovnosti a ostré výmoly podvozek kugy ale příliš v lásce nemá, dává je pocítit hlavně cestujícím na zadních sedadlech. Při ostrém výjezdu ze zatáček je jasně cítit přesun točivého momentu na kola zadní nápravy, vnitřní přední kolo se ani navzdory mohutnému nástupu točivého momentu jen tak neprotočí.

Automobily Ford Kuga 2.0 TDCi 4x4 Titanium

Pro naložení běžného nákupu stačí otevřít jen lehkou horní část dveří, manipulace s celou stěnou vyžaduje použití síly. Každá část se otevírá samostatným madlem, přehmatávat jako u superbu není třeba.


Testovaný vůz totiž poháněl vznětový agregát 2.0 TDCi. Zátah motoru po překročení 2000/min je impozantní, pod touto hranicí se ale agregát příliš k práci nemá a nad 3000/min mu rovněž poměrně rychle dochází dech – nejnovější konkurenti dvoulitrové dieselové ligy jsou na tom s pružností výrazně lépe. Dobré je odhlučnění agregátu a jako adekvátní hodnotíme i spotřebu paliva okolo 7,5–8,5 l/100 km. Páka šestistupňové převodovky má sice delší chod, ve svých drahách se ale pohybuje relativně přesně. Na třídu SUV je přesné také řízení – ostatně od Fordu bychom ani nic jiného nečekali.

Cena Fordu Kuga s pohonem všech kol 699 990 Kč (k mání je také o 50 000 Kč levnější verze 4x2) je nastavena vcelku sebevědomě.


HODNOCENÍ: 4/5

Text: Jiří Steiger
Foto: Jan Dvořáček

Automobily Ford Kuga 2.0 TDCi 4x4 Titanium

Motor se u verze Titanium spouští pomocí tlačítka, které je ale nebezpečně blízko výstražným blikačům, takže například při prudkém brzdění hrozí vypnutí motoru.


TECHNICKÉ ÚDAJE:
Karoserie
Délka x šířka x výška 4443 x 1842 x 1677 mm, rozvor 2690 mm, provozní/celková hmotnost 1624/2130 kg. Zavazadlový prostor 0,360/1,355 m3, objem palivové nádrže 58 l.

Podvozek
Nezávislé zavěšení kol, vpředu McPherson, vzadu víceprvkový závěs, rozchod vpředu/vzadu 1574 /1584 mm. Stabilizátor vpředu a vzadu, hřebenové řízení s posilovačem s proměnným účinkem, převodový poměr řízení 16,9:1. 2,5 otáčky volantu mezi krajními polohami. Hydraulická dvouokruhová brzda s posilovačem, kotoučové brzdy vpředu a vzadu, vpředu s vnitřním chlazením, omezovač brzdné síly, ABS, elektronický stabilizační systém ESP. Parkovací brzda působící na zadní kola. Ráfky kol 7 J x 17. Sériové pneumatiky 235/55 R 17 V, Goodyear Wrangler HP.

Motor
Vznětový řadový čtyřválec uložený vpředu napříč. Kliková hřídel s pěti ložisky, dvě vačkové hřídele (rozvodový řetěz), čtyři ventily na válec, zdvihový objem 1997cm3, elektronické přímé vstřikování paliva common-rail, přeplňování výfukovým turbodmychadlem, chladič stlačeného vzduchu, nejvyšší výkon 100kW (136 k) při 4000/min, točivý moment 320 Nm při 2000/min.

Jízdní výkony
0–100 km/h                        10,9 s
Nejvyšší rychlost                 180 km/h
Spotřeba                            8,4/5,4/6,4 l/100 km

Cena
Ford Kuga 2.0 TDCi 4x4 Titanium            699 990 Kč
Testovaná verze                                    898 190 Kč

Závěr

Vstup Fordu do kategorie SUV se povedl, kuga si své zákazníky získá designem, jízdními vlastnostmi na silnici i kvalitním interiérem. Záběr vznětového motoru by ale mohl být rovnoměrnější a zavazadelníku by prospělo pár litrů navíc.

+
Karoserie: design
dvojité dveře zavazadelníku
Pohon: dobrá dynamika
přesné řazení
Bezpečnost: účinné brzdy
Komfort: rozměrná a pohodlná sedadla
dobře utlumený motor
potlačený aerodynamický hluk
Jízdní vlastnosti: dobré jízdní vlastnosti na silnici
přesné řízení
solidní trakce
Náklady: dlouhé inspekční intervaly
-
Karoserie: nedostatky ve zpracování
Pohon: prodleva turba do 2000/min
Bezpečnost: riziko vypnutí motoru tlačítkem na přístrojové desce
Komfort: rázy na ostrých nerovnostech
Náklady: vyšší cena
Životní prostředí: vyšší reálná spotřeba





Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: