Škoda Octavia Combi RS CR 2.0 TDI DSG
Test
Teprve strašák emisí přinutil koncern VW přejít na common rail. Jako první škodovka dostala novou generaci 2.0 TDI CR Octavia RS, a to hned v nejvýkonnější verzi. Spolu s ní si odbyl premiéru i dvouspojkový automat DSG.
Volkswagen dlouho prosazoval vstřikování čerpadlo-tryska (Pumpe-Düse), které si získalo oblibu nízkou spotřebou a prudkým nástupem točivého momentu. Nebyly to však notoricky známé stížnosti na tvrdý
běh, které mu ukázaly červenou, ale přísnější emisní limity.

Octavia Combi RS není skutečný sportovní automobil, ale příjemně rychlý a velmi praktický rodinný společník.
Konstrukční základ čtyřválce včetně zdvihového objemu 1968 cm3 zůstal stejný, zmenšila se ale jeho zástavbová výška, pomocné agregáty pohání nový typ drážkovaného řemene (škoda že rozvody nedostaly řetěz), dostal výkonnější žhavicí svíčky a účinnější systém recirkulace spalin. Hlavní inovaci však představuje nová hlava válců, kde sdružené jednotky čerpadlo-tryska (pro Octavii RS od Siemensu) vystřídaly piezoelektrické vstřikovače common rail od Bosche rozprašující naftu do válců pod tlakem až 180 MPa (systém PD dosahoval až 215 MPa). Spolu s citelným snížením kompresního poměru z 18,5 na 16,5:1 a možností vícenásobného vstřiku během jednoho pracovního cyklu se dosáhlo tolik žádaného zklidnění a ztišení motoru, a to až o 3 dB(A). Navíc standardně montovaný filtr pevných částic už bude mít kvalitnější podmínky pro regeneraci, a nehrozí tak jeho ucpání jako se systémem PD.
Výkonové parametry jednotky se sice nezměnily (125 kW, 350 Nm), znatelně se ale zlepšila charakteristika a pružnost agregátu. Zatímco jeho předchůdce trápila do 2000/min hluboká výkonová díra a po drtivém zátahu přišel ve 4500/min rychlý pád, common rail příjemně nastupuje od 1500/min a plynule táhne až k 5000/min, což oceníte zejména při předjíždění.
Aby se však motor dostal tak vysoko, musíte mít zvolený ruční mód nebo sportovní režim, jinak totiž šestistupňová samočinná dvouspojková převodovka DSG, která v naftové Octavii RS slaví premiéru, řadí pod plným plynem kolem 4600/min. S lehkou nohou ale klidně jedete na šestku již ve 1400/min. Po koupi automatu se nemusíte obávat zhoršení jízdní dynamiky, neboť stovku zvládne octavia za 8,4 s a rozjede se až na 223 km/h, což jsou téměř stejné hodnoty jako s manuální převodovkou. Spotřeba se pohybuje mezi 6 až 8 litry nafty, což odpovídá předchůdci. Common rail je však citlivější na jízdní styl než systém čerpadlo-tryska.
Potěšitelné naopak je, že naftová revoluce vás nebude stát ani korunu navíc. Vznětová Octavia Combi RS se totiž prodává za stejných 819 900 Kč jako dříve, vynikající automat DSG zvýší cenu o přijatelných 55 000 korun.
Nový 2.0 TDI CR bezesporu zvýšil atraktivitu naftové Octavie RS. Common rail však přichází do krajně nepříznivé doby, kdy nafta stojí o tři koruny víc než benzin. Takže aby se zaplatila jeho o 25 000 Kč vyšší cena proti benzinovému 2.0 TFSI, musí se ročně najezdit desítky tisíc kilometrů.
HODNOCENÍ: 5/5
Text: Michal Štengl
Foto: Jan Dvořáček
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Karoserie
Délka x šířka x výška 4578 x 1769 x 1447 mm, rozvor 2577 mm, provozní/celková hmotnost 1545/2010 kg. Zavazadlový prostor 0,560/1,420 m3, objem palivové nádrže 55 l.
Podvozek
Vpředu náprava typu McPherson, vzadu víceprvkové zavěšení, vpředu i vzadu kotoučové brzdy, vpředu s vnitřním chlazením. Standardní pneumatiky 225/45 R 17. Pohon předních kol, samočinná šestistupňová převodovka.
Motor
Vznětový přeplňovaný čtyřválec, čtyři ventily na válec, zdvihový objem 1968 cm3, nejvyšší výkon 125 kW (170 k) při 4200/min, točivý moment 350 Nm při 1750-2500/min.
Jízdní výkony
0–100 km/h 8,5 s
Nejvyšší rychlost 222 km/h
Spotřeba 7,9/4,9/6,0 l/100 km
Cena
Octavia Combi RS 2.0 TDI DSG 874 900 Kč
Testovaná verze 998 790 Kč
tichý a pružný motor |
široké pásmo využitelných otáček |
vynikající samočinná převodovka |
kvalita zpracování a materiálů |
vysoká užitná hodnota |
slušná základní výbava |
dobře tvarovaná sedadla |
malá vnější zpětná zrcátka |
vyšší základní cena |
hlavové airbagy za příplatek |
s 18“ koly omezenější komfort |