Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Subaru Impreza WRX vs. Subaru Impreza WRX STI

Srovnávací test

Jeden poutá pozornost vypracovanými svaly, druhý se snaží nahánět hrůzu alespoň drsňáckým oblečením. Přímé srovnání ale ukázalo skutečné schopnosti.

Automobily Subaru Impreza WRX vs. Subaru Impreza WRX STI

Každý automobilový výrobce by jistě chtěl, aby jeho vozy vzbuzovaly emoce za volantem, nebo dokonce už jen při pohledu na jejich karoserii. Nové Subaru Impreza však bohužel potkal jiný osud – emotivní jsou v souvislosti s ním především nekonečné diskuse, zda vůz má vůbec ještě právo hrdě nosit slavné jméno… Po pravdě, běžné provedení imprezy mnoho emocí nevzbuzovalo nikdy, vše se tak i nyní točí hlavně kolem vrcholných modelů s dnes již legendárními písmeny v názvu: WRX a STI. Nejvyšší čas podívat se jim pořádně na zoubek – a nejlépe současně, pěkně vedle sebe.

Automobily Subaru Impreza WRX vs. Subaru Impreza WRX STI

Přístrojová deska STI má navíc jen logo v otáčkoměru a červenou kontrolku, která spolu s pípnutím upozorní řidiče na blížící se zásah omezovače.


O designu nové generace již byly popsány stohy papíru, takže jen ve zkratce: impreza svým vzhledem nijak nezaujala dříve stejně jako nyní, takže je úplně jedno, jestli má její karoserie čtyři nebo pět dveří. Za jedním z naší testované dvojice se lidé na ulici ale přece jen otáčeli – a paradoxně šlo o slabší WRX. Mohly za to ale čistě jen polepy imitující soutěžní vozy WRC, naopak automobilový odborník musel být zklamán: nebýt poněkud laciných nálepek, vůz by byl k nerozeznání od běžného dvoulitru ve verzi Sport. Žádné rozšířené blatníky, žádné velké křídlo, žádný brutální nárazník… Jedno rozeznávací znamení, zato skutečně důležité, však zůstalo: díra v kapotě směřující k mezichladiči stlačeného vzduchu turbodmychadla. Otázkou však je, do jaké míry jde o skutečně funkční, nebo spíš jen imageovou záležitost, neboť i menší jednotky s mnohem silnějším tlakem turba – pro příklad uveďme třeba agregát 2.0 TFSI koncernu VW o výkonu až 200 kW – se bez podobného důkazu síly obejdou…

Automobily Subaru Impreza WRX vs. Subaru Impreza WRX STI

Turbodmychadlo STI (vpravo) má dvojnásobně velký chladič stlačeného vzduchu, výkon stejně velkého motoru je vyšší o plných 52 kW.


U STI už je ale na první pohled vše, jak má být. Karoserie je rozšířená o 55 mm, vystouplý přední nárazník jen tak nepřehlédnete (na mlhovky v něm ale místo nezbylo) a zadní spoiler je také o pár centimetrů větší – byť k vizuálnímu efektu obrovského křídla na víku kufru dřívějšího sedanu má stále velmi daleko. Kdo by postrádal tradiční zlatá kola, dostane je v o 130 000 Kč dražší verzi Top, a to spolu s navigací, bezklíčkovým odemykáním, ještě sportovnějšími sedadly Recaro, a světe, div se, dokonce i mlhovkami!

Ale design imprezu stejně nikdy nedělal, podobně jako interiér – nicméně pěkně po pořadě. Přístrojové desky od běžných provedení tradičně nerozeznáte. O WRX to platí stoprocentně, STI na sebe upozorňuje alespoň logy uprostřed volantu a uvnitř otáčkoměru. Design je o něco modernější než u předchůdce, levné plasty ale zůstaly. Na první pohled však dojem rozhodně není špatný, překvapí po minulém modelu nevídaná inovace – vestavěné autorádio! Prostor vpředu i vzadu je dobrý, zato kufr malý… Ale koho z majitelů WRX či STI to zajímá? Důležitější jsou přední sedadla: u obou modelů stejná (lišící se pouze barvou čalounění), poskytující výborné boční vedení na sedáku i opěradle, (skoro)závodní vzhled dodávají integrované opěrky hlavy. Recara jsou recara, jen kvůli nim bychom si však za dražší verzi STI Top rozhodně nepřipláceli.

Automobily Subaru Impreza WRX vs. Subaru Impreza WRX STI

Ke standardním sedadlům nemáme výhrady.


Máme-li elegantně přejít od interiéru k jízdě, jako oslí můstek nám může posloužit třeba řadicí páka – a zde už je znát, že rozdíly mezi oběma vozy skutečně budou… Zatímco ve WRX má kulisa pouze pět stupňů, přičemž její jednotlivé polohy jsou poněkud nejisté jako u běžné imprezy, u výkonnějšího modelu poznáváme staré známé „závodní“ řazení s krátkými drahami jako u dřívějších STI, kdy je třeba rychlosti do jejich poloh natvrdo zatlačit. Nutnost chlapského zacházení k tomuto vozu sice patří, pravdou však je, že rychlé přeřazení zejména z druhého na třetí stupeň je často opravdu problematické.

Kousek za řadicí pákou najdeme další odlišnost – STI disponuje otočným ovladačem SI-Drive, známým již z třílitrového legacy, kterým lze navolit charakteristiku souvislosti mezi přidáním plynu a přívodem benzinu do motoru. Zatímco nejmírnější režim Intelligent se snaží krotit řidičovu pravou nohu, co to jde, nejostřejší Sharp Sport obrazně otevírá potrubí naplno. Na reakcích na přidání plynu je to skutečně znát, ale po pravdě, v reálné spotřebě jsme příliš velké rozdíly nezaznamenali. Tím ovšem rozhodně nechceme říct, že by spotřeba STI byla nějak extrémně vysoká – právě naopak! Zatímco s předchůdcem bylo téměř nemožné dostat se pod 15 l/100 km, současný model se bez ohledu na polohu (rádoby)sofistikovaného ovladače SI-Drive při klidnější jízdě spokojí i s deseti litry. Možná i proto se výrobce do tohoto modelu odvážil už konečně zamontovat také takovou „vymoženost“, jakou je palubní počítač…

Automobily Subaru Impreza WRX vs. Subaru Impreza WRX STI

Mezi sedadly je u STI ovladač SI-Drive a tlačítka nastavení mezinápravového diferenciálu.


Ale k věci: nastartujme. U WRX příliš velký rozdíl od běžného dvoulitru nezaznamenáte, přidejte však plyn a… hvizd turbodmychadla, byť nepřeslechnutelný, rozhodně není tím nejsilnějším vjemem. Mnohem více těla posádky totiž pociťují zatlačení do sedadel, hodné spíš sportovního osmiválce s dvoj- či trojnásobnou cenovkou. Vše nám vysvětlí nahlédnutí do tabulky technických údajů – zrychlením z 0 na 100 km/h za 5,8 sekundy se ještě nedávno chlubilo vrcholné STI, nyní jím disponuje běžné WRX. Výkon 169 kW sám o sobě přitom nijak omračující není, například Audi S3 potřebuje k o pouhou desetinu lepšímu výsledku 26 kW navíc. Dojem z dynamiky je přitom v subaru ještě silnější, na čemž má svůj podíl (kromě absence obklopujícího luxusu) jistě i návykový hrubý zvuk motoru s protiběžnými písty. Mimochodem: najdete v českých cenících jiný vůz se zrychlením pod šest sekund a cenou nepřevyšující 850 000 Kč?

Ovšem… Najeďte do první zatáčky a bohužel přijde zklamání. Zatímco při poklidné jízdě jsme skutečně až nevídané pohodlí poskytované podvozkem vítali, nyní Impreza WRX beznadějně zaboří vnější přední kolo do asfaltu a takto v pokleku míří přídí ven. Nepomůže žádný trik s prudkým ubráním plynu nebo rozhozením zádě před zatáčkou, výrazně nedotáčivá charakteristika spolu s velmi měkkým podvozkem skutečně ostrou jízdu v serpentinách znemožní. Přitom řízení je relativně ostré a komunikativní, stejně tak i podvozek je jasně sdílný o svých limitech. Ty však bohužel přicházejí velmi brzy, přitom by očividně k výrazně lepšímu výsledku stačilo jediné opatření: přitvrzení pružin. Vždyť je zřejmé, že zákazníci kupující WRX mají zcela jiné priority než majitelé běžného dvoulitru, je proto nepochopitelné, že se Subaru rozhodlo také je neochudit o nic z komfortu běžných modelů.

Automobily Subaru Impreza WRX vs. Subaru Impreza WRX STI

Impreza WRX má pružiny nastavené stejně měkce jako nepřeplňované modely, větší agregát s turbodmychadlem ještě více zatěžuje přední nápravu. Podvozek je jasně nedotáčivý.


Nicméně stále tady máme ještě borce, už z dálky se pyšnícího svými svaly. V porovnání s předešlou verzí STI byl výkon jeho motoru zvýšen o 15 kW, výsledných 221 kW a 407 Nm je o 4 kW, resp. 41 Nm víc, než nabídne jeho největší konkurent, nejnovější Mitsubishi Lancer Evolution. Výsledná dynamika je samozřejmě úchvatná, pravdou však je, že ke stoprocentnímu výkonu je agregát nutno držet nad 3500/min. Pod touto hranicí je projev motoru až překvapivě umírněný, průběh točivého momentu slabšího WRX je rozhodně plynulejší. To však největší rozdíl mezi oběma vozy rozhodně není…

Automobily Subaru Impreza WRX vs. Subaru Impreza WRX STI

Díky tuhé karoserii a tvrdým pružinám sedí STI jako přibité, a když už se odlepí, zatáčku projede spíš frajersky bokem než potupně přídí ven.


Ten nastává při vjezdu do první zatáčky. Výrazně přitvrzený podvozek, rozšířený rozchod kol a osmnáctipalcové pneumatiky vytvářejí kombinaci, kterou na běžných okreskách jen tak někdo nepřekoná. Hned po prvních metrech poznáváme starou známou Imprezu STI – a na to, že místo tradičního kufru má useknutou záď, si ani nevzpomeneme. Rozdíl je patrný snad jen v prodloužení rozvoru o 85 mm, kvůli čemuž by možná někomu současný model mohl v prudkých zatáčkách přijít méně hravý, jeho odhodlání nepustit se asfaltu je ale až neuvěřitelné. U WRX tak patrná nedotáčivost je zde potlačena skutečně na minimum, STI do zatáčky mnohem snáze pošlete bokem – rychlost vozu je však přitom o mnoho km/h vyšší, než by byla s jakýmkoliv jiným automobilem. Přepínačem mezi sedadly můžete měnit poměr přenosu síly na přední a zadní nápravu od 41:59 do 50:50, případně zvolit přednastavenou možnost Auto+ a Auto- pro mokrý a suchý povrch. Na pevných silnicích ale leží limity vozu tak vysoko, že rozdíl po přidání plynu při výjezdu ze zatáčky poznáte spíš jen na šotolině.

Automobily Subaru Impreza WRX vs. Subaru Impreza WRX STI

Nové STI je rychlejší než kdy dřív, pro vyždímání maxima jej ale musíte vzít pořádně pod krkem – to už si ale na normálních okreskách koledujete o pěkný průšvih, neboť dosahované rychlosti výrazně překračují běžné hot-hatche. S nimi si ale možná užijete více zábavy při klidnější jízdě ne tak na doraz, kdy se STI naopak tváří vcelku krotce, motor v nižších otáčkách nejde tak za plynem, zvukově se projevuje spíš jen mechanickým hlukem boxeru než vyladěnou koncovkou výfuku a podvozek z vás ani u STI nevytřese duši.

Impreza WRX se v porovnání s minulou generací bohužel změnila výrazněji. Zatímco dříve šlo o „o něco slabší STI s menším křídlem“, dnešní model je spíš „o něco výkonnější běžnou imprezou“…

Text: Jiří Steiger
Foto: Jan Dvořáček
###

Závěr

1. Subaru Impreza WRX STI
STI zůstává jedním z vůbec nejrychlejších strojů na běžné silnice, v nové generaci jde dokonce ještě dál než kdykoliv předtím. Při nižších rychlostech ale již tak výbušně nepůsobí, naopak posádku hýčká až překvapivým komfortem. Změna koncepce karoserie nevadí, co delší rozvor ubral na hravosti, to přidal na stabilitě.

2. Subaru Impreza WRX
Současné WRX je bohužel již jen běžnou imprezou, jen s o něco výkonnějším motorem. Užijete si s ní fascinujícího zrychlení, v zatáčkách vás však zpomalí příliš měkký podvozek. Interiér je prostornější než u dřívějšího sedanu, malý prostor pro zavazadla zůstal. Design bude námětem vášnivých diskuzí asi ještě dlouho…






Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: