Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Mitsubishi Lancer vs. Subaru Impreza

Srovnávací test

Na složité otázky jen málokdy můžeme dát hned jasnou odpověď. Tak třeba odvěké dilema: je lepší impreza nebo lancer? Rozřešení jsme hledali na dvou površích a k ostrým verzím jsme ještě přibrali dva „dorostence“. Otestovali jsme 4 vozy z dílen těch nejlepších specialistů!

Automobily Mitsubishi Lancer vs. Subaru Impreza

Tovární týmy Mitsubishi a Subaru v mistrovství světa rallye už nenajdeme, „civilní verze“ soutěžních speciálů ale ve výrobním programu přetrvávají nadále – během svých deseti generací se totiž staly takovými legendami, že konec vozů s písmeny STI a Evo v názvu by fanoušci automobilkám asi jen tak neodpustili. Výrobci naopak neustále přidávají další a další kilowatty a zdokonalují systém pohonu všech kol, takže současné verze si se závodními speciály už skutečně v mnohém nezadají. Možná právě proto Subaru nabízí rovněž o něco slabší verzi WRX, jejíž výkony ale také neustále stoupají, takže dnes už předčí starší generace vrcholného „estéíčka“. A Mitsubishi samozřejmě nechce zůstat pozadu, jeho obdoba nese označení Ralliart. Tolik základní představení hlavních aktérů, pojďme na závodní okruh! A co na tom, že je zrovna zavalen závějemi sněhu…

Automobily Mitsubishi Lancer vs. Subaru Impreza

Evolution a STI už na první pohled málem nahánějí hrůzu, absence „kufru“ na zádi imprezy jí rozhodně na výrazu nic neubrala. Interiéry obou vozů jsou o poznání nudnější, což ovšem platilo i u předchůdců. Tady se na efekt nehraje, podstatné jsou jen ryze funkční věci, jako například sportovní sedadla, která dokonale obepnou tělo. Zásadní rozdíl uslyšíte po nastartování. Impreza v dnešní době zní jako balzám na uši – žádné umělé vyladění zvuku výfukem, typický hrubý zvuk „boxeru“ slyšíte u subaru přímo od motoru. Mitsubishi ale rivala jasně přehluší, a to právě díky sportovnímu tlumiči výfuku.

Automobily Mitsubishi Lancer vs. Subaru Impreza

Seřadit na startovní čáru, vypnout elektronickou stabilizaci, tři, dva, jedna, start! Na konci startovní rovinky je o délku vozu dřív STI, byť subjektivně rozdíl ve zrychlení (v 0-100 km/h podle výrobců 0,2 s) nijak znát není. Rozdíly jsou ale patrné v první zatáčce, subaru vyžaduje o poznání tvrdší přístup. Zejména na mokrém či přímo kluzkém povrchu jsou u něj jasně patrné rozdíly v nastavení mezinápravového diferenciálu, jízdu bokem si nejsnáze užijete v režimu Auto [-]. I tak ale vůz vyžaduje mnohem preciznější práci řidiče než Mitsubishi, které se ovládá snáze – částečně i díky přesnějšímu a citlivějšímu řízení. Tam, kde průjezd zatáčkou „dveřmi napřed“ zvládnete v subaru na třetí pokus, s mitsubishi se trefíte napoprvé – někdo by dokonce mohl namítnout, že řízení evolution je až moc jednoduché… Pro méně zkušeného řidiče je to jistě výhodou, řidičům se závodním naturelem možná ale bude chybět víc divokosti – a to jak ve srovnání se subaru, tak s předchozími verzemi eva. Také u něj je zejména na sněhu jasně patrný rozdíl v nastavení povrchu, které se provádí efektně přepínačem přímo na volantu.

Automobily Mitsubishi Lancer vs. Subaru Impreza

Mezi sedadly se volí režimy motoru i pohonu všech kol.


Turboefekt v nízkých otáčkách je znatelný u obou vozů, po překročení cca 3000/min ale subaru působí opět o něco výbušněji – tedy samozřejmě pokud SI-Drive nastavíte do nejostřejší polohy Sport Sharp, naopak v módu Intelligent jsou reakce na pedál plynu mnohem zdrženlivější – současně se ale také sníží spotřeba paliva, a to i pod 10 l/100 km, což u dřívějších generací STI bylo skoro nemyslitelné. Stále však platí to, že na okruhu spotřeba rychle roste nad dvacet litrů… To platí rovněž pro mitsubishi, u nějž se v běžném provozu spotřeba pohybuje o asi jeden až dva litry výš. Pro každodenní používání je o něco vhodnější subaru taktéž díky až překvapivě komfortnímu odpružení, které ale nezpůsobuje naklánění vozu v zatáčkách. Na řazení musíte v subaru opět patřičně rázně, páka v mitsubishi zapadá do svých poloh hladčeji. U vozu takového formátu překvapí pouhých pět stupňů, což zapříčiňuje nejen o 10 km/h nižší maximální rychlost, ale při ostré jízdě někdy komplikuje udržování turbomotoru v optimálních otáčkách.

Automobily Mitsubishi Lancer vs. Subaru Impreza

Interiér Mitsubishi vypadá kvalitněji než u Subaru.

S krotšími verzemi WRX a Ralliart přijíždíme na okruh pro změnu za suchého slunečného počasí, kdy vozy mohou naplno ukázat nejen vlastnosti sofistikovaného pohonu všech kol, ale také svůj výkonový potenciál. A pokud z klání nejvýkonnějších verzí vyšlo jako ultimativnější subaru, zde se rozdíl ještě výrazně prohloubil. Zatímco nejnovější verze WRX se subjektivně svým výkonem téměř vyrovná STI, Ralliart oproti Evolution působí mnohem civilněji – a to jistě také kvůli výhradnímu použití samočinné převodovky, která navzdory proklamacím výrobce neposlouchá na povely páčkami pod volantem nejrychleji a při běžném provozu i v komfortním módu nepříjemně cuká. Škoda že Mitsubishi také zde nenabízí jako u evolution také klasický „manuál“. Ten v Subaru WRX má pouze pět stupňů, které jsou ale vcelku dobře poskládány blízko u sebe. Rozdíly v nastavení diferenciálu nebyly vlivem suchého povrchu a nižšího výkonu vozů tolik patrné, projevují se v míře sklonu k přetáčivosti.

V obou výkonových kategoriích je subaru dražší, a to navzdory standardní montáži samočinné převodovky v ralliartu.

 
###
Mitsubishi Lancer Evolution

Novou generaci nejostřejšího Mitsubishi výrobce již neoznačuje jako Evo, ale celým slovem Evolution, naopak zmizelo pořadové číslo – správně by to u této generace byla už desítka. Radikálně se změnil také design vozu, který je nyní podstatně hranatější než v minulosti a již se tolik neliší od klasických verzí.

Automobily Mitsubishi Lancer vs. Subaru Impreza

Zásadně byl přepracovaný motor. Počet válců i objem zůstaly, výkon ale povyskočil o 11 na 217 kW (čímž mezi dvoulitry patří mezi absolutní špičku) a točivý moment z 355 na 366 Nm. Blok je nyní vyroben z hliníku, takže hmotnost motoru poklesla o 12 kg a ke snížení těžiště přispělo také jeho o něco nižší umístění. Oběžné kolo turbodmychadla je nyní vyrobeno z lehkého titanu, čímž se jeho reakční doba zkrátila o 18 %. Největší chloubou vozu je ale systém řízení pohonu všech kol S-AWC s aktivním mezinápravovým diferenciálem ACD, který zaručuje optimální rozložení točivého momentu na všechna kola za všech situací, řidič si navíc může sám nastavit v menu druh povrchu – asfalt, šotolinu nebo sníh.


Mitsubishi Lancer Ralliart

Na rozdíl od „eva“ si slabšího sourozence můžete pořídit nejen jako sedan, ale také v pětidveřové verzi Sportback. Naopak zapovězena je vozu klasická manuální převodovka, dodává se výhradně s novým samočinným dvouspojkovým ústrojím TC-SST. Výhodou, stejně jako například u konkurenčního DSG, má být kratší doba nutná ke změně stupňů, stejně jako reakce na manuální povely. V samočinném módu je na výběr sportovní nebo komfortní režim.

Automobily Mitsubishi Lancer vs. Subaru Impreza

Motor vychází z toho v evolution, turbodmychadlo je ale menší, takže výkon a točivý moment jsou sníženy na 177 kW resp. 343 Nm. I zde najdeme aktivní mezinápravový diferenciál s možností nastavení povrchu, zadní diferenciál již ale aktivní není, pouze je opatřený omezenou svorností. Standardní je také rozchod, takže ani blatníky nejsou rozšířené tak jako u vrcholného modelu. Vzhledově se tedy ralliart až na vstupy vzduchu v kapotě prakticky neliší od běžných verzí, stejně tak v interiéru žádné rozdíly nepoznáte. Zajímavostí je, že karoserie sportbacku je o 80 mm delší než u sedanu.
###
Subaru Impreza WRX STI

Snad nejkontroverznější na novém STI je jeho karoserie – zatímco doposud šlo o sedan, nyní se impreza v Evropě prodává jen jako hatchback. Na použité technice to ale nic zásadního nezměnilo, došlo jen k dalším mírným vylepšením. Zejména optimalizací výfukového systému se ze známého 2,5litrového boxeru podařilo vydolovat dalších 15 kW, takže výslednými 221 kW o 4 kW překonává evolution (jeho motor má ale o půl litru menší objem). Novinkou je ovladač SI-Drive mezi předními sedadly, jímž si řidič může vybrat jeden ze stylů řízení motoru – buď pro dosažení co nejnižší spotřeby paliva, nebo nejvyššího výkonu. Plochý motor má výhodu v nižším těžišti a v jednodušším podélném umístění u „čtyřkolky“.

Automobily Mitsubishi Lancer vs. Subaru Impreza

Mezinápravový diferenciál umožňuje nastavit jeden ze šesti stupňů svornosti nebo jeden ze tří automatických režimů, a to s ohledem na lepší stabilitu na silnici nebo agilitu v zatáčkovitých úsecích. Stejně tak stabilizační systém VDC má tři polohy: kromě zapnutého a zcela vypnutého je zde ještě prostřední možnost Traction, která zasahuje pouze do brzd, a ne do výkonu motoru.


Subaru Impreza WRX

„Juniorská“ verze vrcholného modelu prošla nedávno významnou úpravou, kdy byl její motor podstatně posílen ze 169 na 195 kW a bylo také přitvrzeno dřív tak kritizované příliš měkké nastavení podvozku. Tím se jízdní výkony vozu dostaly téměř na úroveň vrcholného modelu, omezení nyní spočívají jen v užším rozchodu a použití pouze pětistupňové převodovky.

Automobily Mitsubishi Lancer vs. Subaru Impreza

Podstatný rozdíl je také v designu, neboť WRX kvůli absenci rozšířených blatníků a zadního křídla nerozeznáte třeba od „dieselu“, který má také v kapotě velký otvor pro mezichladič stlačeného vzduchu turbodmychadla. Vůz nedisponuje ani systémem SI-Drive, proto výrobce navzdory nižším výkonům udává vyšší spotřebu paliva než u STI. O jeden palec jsou menší kola, kvůli absenci šestého převodového stupně je podstatně nižší také maximální rychlost – místo 250 km/h u STI „jen“ 209 km/h. WRX je mezi všemi „ostrými“ subaru a mitsubishi bezkonkurenčně nejlehčí, váží jen 1485 kg. Na rozdíl od méně výkonných benzinových verzí imprezy nemají WRX ani STI redukci převodovky.

Závěr

Současná Impreza STI je právoplatným pokračovatelem předchozích generací, na charakteru „rallyového vozu s povolením do běžného provozu“ nic nezměnila ani pětidveřová karoserie. Poslední verze WRX se STI velmi přiblížila.

Mitsubishi poněkud polevilo v ultimativním pojetí „eva“, i tak jde ale stále o jeden z nejrychlejších vozů na bežné silnice. Ralliart ale Impreze WRX konkurovat príliš nemůže, jde spíš o rychlý cestovní vůz než ryzí „sporták“.






Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: