Volkswagen Golf GTD
Písmena GTI by na zádi svého vozu chtěl mít leckterý příznivce ostřejšího svezení. Volkswagen má nyní řešení i pro ty, které doposud odrazovala vyšší spotřeba: vyměňte poslední písmeno I za D!
Vznětový motor pod kapotou sportovního vozu? To už zkoušeli jiné koncernové značky, viz Škoda Fabia či Octavia RS nebo dieselové verze Seatů FR. Skálopevní „závodníci“ ohrnou nos, zákazníků si však
vozy najdou i tak víc než dost. Proč se tedy po stejné cestě nevydat také s golfem, jehož verze GTI je prapředkem všech ostrých hatchbacků? Třeba aby neutrpělo image nedotknutelného kultu… Právě
proto se asi Volkswagen na rozdíl od Škody a Seatu rozhodl „ostrý diesel“ raději mírně přejmenovat, a ne jen přidat písmena TDI.

Zvenku rozeznáte GTD od GTI podle designu kol jednoduché koncovky výfuku a stříbrných lišt na přídi.
I bez nich je ale D na konci označení vše říkající. Pohonnou jednotkou je stejně jako u koncernových rivalů dvoulitr o výkonu 125 kW, samozřejmě v novější verzi se vstřikováním common-rail. Co například v superbu představuje solidní standard, to s podstatně menším hatchbackem dokáže už pěkně zacvičit. Motor kromě výkonu vyniká také pružností, už od 1500/min táhne velmi ochotně prakticky bez turboefektu. Při skutečně ostré jízdě je ve srovnání se zážehovým motorem spektrum využitelných otáček ale přece jen podstatně omezené. Hlavně při podřazování do zatáček je tedy nutné přesně zvolit ten správný stupeň pro dostatek výkonu při výjezdu. Testovaný vůz byl vybaven příplatkovou (plus 51 100 Kč) samočinnou převodovkou, kterou je u GTD šestistupňové dvouspojkové ústrojí DSG. To při poklidné jízdě pracuje výborně, při ostřejší ale v samočinném módu přece jen občas zaváhá. Nejlepší možností tak je přepnutí do manuálního módu a řadit buď pákou (bohužel opět s nelogickým řazením nahoru směrem dopředu), nebo páčkami pod volantem. Ty jsou ale dost nízko, takže pokud držíte volant tak, jak vyžaduje jeho výrazné tvarování, na páčky musíte stále přehmatávat. K převodovce DSG máme ještě jednu tradiční výtku, a totiž její cukání při jemném popojíždění například při parkování.
Motor je relativně dobře utlumen, ve vyšších otáčkách se projevuje spíš tlumeným duněním než dieselovým klapotem. Hlavní (a asi také jediná) výhoda vznětového motoru spočívá v nižší spotřebě paliva – jak si vede GTD? Čím ostřeji jedete, tím se úspora oproti benzinovému turbomotoru projevuje výrazněji. Tam, kde by si dvoulitr TFSI řekl i o 20 l/100 km, s dieselem nepojedete víc než za 12 litrů. Při poklidné jízdě si motor řekne maximálně o sedm litrů, s výrobcem udávaným průměrem 5,6 l/100 km ale moc nepočítejte.
Jízdní vlastnosti implantací vznětového motoru nijak výrazně ovlivněny nebyly, Golf GTD působí méně nedotáčivě, než jsme předpokládali. Testovaný vůz byl vybaven adaptivními tlumiči DCC, umožňujícími nastavení do komfortního, normálního nebo sportovního režimu. Rozdíly by ale rozhodně mohly být výraznější, zejména s příplatkovými osmnáctipalcovými koly je jízda i v nejkomfortnějším režimu stále až příliš tvrdá. Stejně tak minimální rozdíly jsme zaznamenali v účinku posilovače řízení, který by zvolené nastavení DCC mělo také ovlivňovat.
Golf GTD má stejné nárazníky i zadní spoiler jako GTI, rozlišovací znaky ale přece jen existují: vznětové verzi byly odepřeny efektní kola Denver s kruhovými otvory (spokojit se musí s „běžnými“ loukotěmi) a dvojice koncovek výfuků není efektně rozdělena na každou stranu vozu, ale jsou vedle sebe vlevo. V interiéru najdete rozdílů ještě méně, nechybí zde jak „závodní“ volant, tak sportovní výrazně tvarovaná sedadla s typickým károvaným potahem – obejít se musíte pouze bez červeného obšití. Cenový rozdíl GTI a GTD je 35 000 Kč. Který vůz je dražší? Samozřejmě benzinový – rozdíl 30 kW a nesrovnatelně vyššího image si automobilka stále cení…
HODNOCENÍ: 4/5
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Karoserie
Délka x šířka x výška 4213 x 1786 x 1469 mm, rozvor 2575 m, pohotovostní/celková hmotnost 1431/1910 kg. Zavazadlový prostor 0,350/1,305 m3, objem palivové nádrže 55 l.
Podvozek
Vpředu náprava typu McPherson, vzadu víceprvková náprava, brzdy kotoučové, vpředu s vnitřním chlazením. Standardní pneumatiky 225/45 R17. Pohon předních kol, šestistupňová samočinná převodovka.
Motor
Vznětový přeplňovaný čtyřválec, čtyři ventily na válec, zdvihový objem 1968 cm3, nejvyšší výkon 125 kW (170 k) při 4200/min, točivý moment 350 Nm při 1750-2500/min.
Jízdní výkony
Údaje výrobce
0–100 km/h 8,1 s
Nejvyšší rychlost 220 km/h
Spotřeba paliva 7,2/4,7/5,6 l/100 km
Naměřené hodnoty
0–100 km/h 7,9 s
0–160 km/h 21,6 s
60–100 km/h na IV./V./VI. st. 5,7/8,7/14,5
80–120 km/h na IV./V./VI. st. 6,3/8,4/10,9
100–0 km/h, studené brzdy 38 m
Spotřeba paliva 7,1 l/100 km
Cena
VW Golf GTD 706 900 Kč
Testovaný vůz 870 500 Kč
výkonný a přitom úsporný motor |
potlačení turboefektu |
jízdní vlastnosti |
solidní zpracování |
prostorný interiér |
výborně tvarovaná sedadla |
výkonné brzdy |
na sportovní vůz malý rozsah využitelných otáček |
příliš tvrdý podvozek i v komfortním režimu |
nízko umístěné páčky řazení na volantu |
cukání převodovky při popojíždění |