Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

BMW X1 xDrive23d

Test

BMW X1 je čtvrtým zástupcem mnichovské řady s písmenem X v názvu. Toto prémiové kompaktní SUV, které se probojovalo do finálové pětky ankety Auto roku Klubu motoristických novinářů, jsme vyzkoušeli ve verzi s dvouturbovým turbodieselem xDrive23d.

Automobily BMW X1 23xDrive

Co je malé, to je pěkné, říká se. Když to navíc vypadá robustně, sedí se v tom vysoko, převeze to pohodlně čtyři lidi, dost zavazadel a ještě skvěle jezdí, tím lépe. A přesně podle tohoto receptu vzniklo BMW X1. Na délku totiž měří 4454 mm, což je třeba o 11,5 cm méně než Škoda Octavia. Šířka je 1798 mm a do výšky narostlo jen na 1545 mm, takže spíš než SUV připomíná X1 lehce zvýšené kombi. Něco ve stylu předchozí generace Subaru Forester, ale v mnohem robustnějším vydání. Svalnatá vizáž X1 je ale tak trochu optický klam, protože když ji postavíte vedle běžných aut, nijak nevyčnívá. Tento dojem vyvolává hlavně příď s obřími ledvinkami. Z boku zaujmou rafinovaně zprohýbané linie, na které jsme si museli zvykat i u běžné jedničky. Charakteristický je i dlouhý rozvor (2760 mm) kombinovaný s krátkými převisy.

Automobily BMW X1 23xDrive

Hliníkové dekorace nárazníků, prahů a ledvinek stojí 8710 Kč. Metalíza Marrakesh Brown přijde na 17 160 Kč.


Uvnitř je vše poskládáno přesně podle pravidel BMW. Přístrojová deska kombinuje prvky z jedničkové a trojkové řady, je přehledná a bezchybná po ergonomické stránce. Nikam se nemusíte natahovat, nic vás nepřekvapí. Designérům se také do ní podařilo vkusně zakomponovat displej navigace (58 760 Kč). Pokud si ji neobjednáte, najdete tam místo něj uzavíratelnou přihrádku. Drtivá většina použitých plastů vypadá tak, jak od BMW očekáváte. Pokud však chcete, aby interiér vypadal stejně exkluzivně jako ten na fotkách, buď si ho sami poskládáte, nebo si za 71 500 korun objednáte paket Design Cool Elegance obsahující světlé kožené čalounění, sportovní sedadla, obložení ušlechtilým dřevem nebo tmavý antracitový strop. Stále se ale podivujeme nad příplatkem za samočinnou klimatizaci (14 560 korun).

Přístrojová deska tradičně vyniká přehledností a kvalitou zpracování.

V ceníku BMW známe smysluplnější příplatky než 35 100 Kč za panoramatické střešní okno. Třeba za sportovní sedadla.

Zadní opěradla dělená v poměru 40:20:40 jdou polohovat. Jejich sklopením získáte 1,350 m3 a rovnou ložnou plochu.

K hlavním konkurentům X1 asi bude patřit rozměrově velmi blízký Volkswagen Tiguan. S ním ale není taková zábava.


BMW pro X1 vyčlenilo zážehový šestiválec a tři verze dvoulitrového turbodieselu. My jsme zkoušeli ten nejvýkonnější z nich, xDrive23d s technologií dvoustupňového přeplňování TwinPower Turbo. Jeden z technicky nejlepších motorů současnosti (viz Pod lupou) disponuje výkonem 150 kW a točivým momentem 400 Nm. Díky spolupráci dvou nestejně velkých turbodmychadel má čtyřválec mimořádně příznivý průběh charakteristiky výkonu i točivého momentu. Vzhledem k těmto nadprůměrným parametrům však trochu zarazí nejvyšší rychlost „jen“ 205 km/h, což je stejně jako slabší verze 20d, a dokonce o 5 km/h méně než u hranatějšího a stejně výkonného Mercedesu GLK 250 CDI. Zřejmě se ale jedná o cílené přiškrcení, protože když si za 3900 Kč objednáte Performance Control, k čemuž musíte koupit i sportovní podvozek za 7540 korun, stoupne maximální rychlost na 223 km/h. Zajímavý způsob, jak z lidí dostat další peníze. Naopak vynikající zrychlení z nuly na stovku za 7,3 s už dostanete v ceně. Stejně jako udávanou spotřebu 6,3 l/100 km. Když si k tomu přičtete fakt, že motoru dělá společnost šestistupňový automat ZF (určitě doporučujeme za 3120 Kč přikoupit sportovní volant s ručním řazením), i osmilitrová realita je skvělý výsledek. Trochu nás zaskočila hlučnost motoru, hlavně zvenku. Ale i uvnitř musel řidič snášet víc decibelů, než je ve vozech BMW zvykem. Těžko říct, zda za to mohl málo zajetý motor, či úspory na izolaci.

Dvouturbový 2.0d spotřebuje i s automatem v průměru do osmi litrů nafty.


Základní cena BMW X1 začíná na 707 200 Kč za verzi sDrive118d (105 kW) s pohonem zadních kol. Příplatek za čtyřkolku xDrive činí rozumných 52 000 Kč. Nejprodávanější, a podle nás i nejrozumnější verze 20d (130 kW) stojí 774 800, resp. 825 800 Kč s pohonem všech kol. Za námi testované provedení 23d zaplatíte minimálně 899 600 Kč. Vrchol nabídky zatím tvoří jediná benzinová verze xDrive28i (190 kW), která se o tisícovku přehoupla přes milion korun.


HODNOCENÍ: 4/5
  

Parkovací kamera přijde na 96 980 Kč. Objednat jde totiž pouze s navigací a parkovacími senzory.


TECHNICKÉ ÚDAJE:

Karoserie
Délka x šířka x výška 4454 x 1798 x 1545 mm, rozvor 2760 mm, provozní/celková hmotnost 1670/2160 kg. Zavazadlový prostor 0,420/1,350 m3, objem palivové nádrže 61 l.

Podvozek
Vpředu zavěšení typu McPherson, vzadu víceprvková náprava, vpředu i vzadu kotoučové brzdy, vpředu s vnitřním chlazením. Standardní pneumatiky 225/50 R 17. Pohon všech kol, šestistupňová samočinná převodovka.

Motor
Vznětový přeplňovaný čtyřválec, čtyři ventily na válec, zdvihový objem 1995 cm3, nejvyšší výkon 150 kW (204 k) při 4400/min, točivý moment 400 Nm při 2000-2250/min.

Jízdní výkony
0–100 km/h                7,3 s
Nejvyšší rychlost         205 km/h
Spotřeba paliva           7,8/5,5/6,3 l/100 km

Cena
X1 23 xDrive                899 600 Kč
Testovaný vůz           1 430 000 Kč

+
jízdní vlastnosti na silnici
atraktivní design
skvělá samočinná převodovka
prvotřídní interiér
výkonný turbodiesel
dílenské zpracování
rozumný příplatek za pohon všech kol
dělení zadních opěradel
-
hlučný motor
příliš tvrdý podvozek na 18“ kolech
málo strmé řízení
vyšší cena
zavazadlový prostor po sklopení opěradel





Nahoru

Komentáře

Autokatalog
BMW X1 xDrive23d
Technické informace:
Objem motoru 1995 cm3
Výkon 150 kW
Točivý moment 400 Nm
Zrychlení z 0 - 100 km/h 7,3 s
Spotřeba 6 l/100 km
Galerie Podrobné info
Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: