Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Dacia Duster 4x4 1.5 dCi Exception

Test

Před dusterem vypadaly i chutnaly všechny modely od Dacie jako výrobky Tesco Value. Poloterénní novinka však svými vlastnostmi objektivně míří výše, a to v segmentu, jenž má v současné době velký potenciál k úspěchu. Otestovali jsme vrcholnou verzi Duster 4x4 1.5 dCi ve výbavě Exception.

Automobily Dacia Duster 1.5 dCi  4x4

V dnešním provozu nabitém auty rozličných značek a modelů jen máloco či málokdo způsobí rozruch. Národ chatařů, prakticky smýšlejících spořílků i módní vlnou SUV ovlivnitelných jedinců si však zas na nějakou dobu našel auto, o které se aktivně zajímá. Je jím podle všech předpokladů velmi talentovaná a přitom cenově dostupná Dacia Duster.
  

Automobily Dacia Duster 1.5 dCi 4x4

Testovaná verze byla vrcholným provedením modelové řady Duster ve výbavě Exception, s motorem 1.5 dCi/110 k a s pohonem 4×4.


Design dusteru hodnotím veskrze kladně. Znát je důraz na co nejlepší využití obestavěného prostoru i nízké výrobní náklady, ale právě s tímto vědomím musím designérům vyseknout ještě větší poklonu. Duster se tváří velmi sebevědomě, a to hlavně budeme-li se bavit o terénních schopnostech. „Takových už tu bylo,“ říkám si při příjezdu k motokrosové trati nedaleko Štěchovic u Prahy, kde Dacia pořádala novinářské přestavení své novinky.

Ani samotní organizátoři nejspíš nečekali, že duster zde projde tak tvrdou zkouškou. Několik dní trvající deště totiž povrch trati podmáčely natolik, že bahno nebralo konce. Auta na silničních pneumatikách si však s tímto povrchem poradila bez jakéhokoli zaváhání. Výtečně fungoval automatický režim, který spolehlivě, naprosto bez prodlevy a hladce připojoval pohon zadních kol, takže přední kola nedostala příležitost se zbytečně zahrabat. Většina budoucích majitelů však před ponořením se do podobného terénu zvolí režim stálé čtyřkolky, což duster na rozdíl od mnoha svých konkurentů také nabízí.

Kromě precizně fungujícího pohonu všech kol pomáhají terénním schopnostem vozu také krátké převisy zajišťující nájezdové úhly s hodnotami 30° v případě předního a 36° u zadního. Přechodový úhel činí 23°, a to hlavně díky nadprůměrné světlé výšce 210 mm.
 
Automobily Dacia Duster 1.5 dCi 4x4

Duster je skvělý na rozbité silnice, jelikož s přehledem tlumí i velké nerovnosti bez zbytečných rázů

 
Automobily Dacia Duster 1.5 dCi 4x4

Díky velké světlé výšce dochází ke kontaktu podvozku s terénem jen opravdu výjimečně.


Nabídka pohonných jednotek pro duster není příliš široká. V podstatě jeden benzinový a jeden naftový motor ani nedávají prostor k váhání. Pokud se zajímáte o verzi s pohonem všech kol, volte turbodiesel. Na polygonu jsem měla možnost vyzkoušet i benzinové provedení, které díky krátké jedničce není ani tolik hendikepované, jak by se mohlo zdát, avšak do terénu se výrazně více hodí naftový pohon, který měla i verze, která prošla naším klasickým týdenním testem. Jedná se o známý čtyřválec 1.5 dCi, zde ve výkonové verzi se sto deseti koňmi. Jeho kultivovanost je na vysoké úrovni, stejně jako ochota spolupracovat prakticky v celém otáčkovém spektru.

Spotřeba 5,5 l/100 km není nedosažitelným snem, což vědí všichni, kteří již měli s tímto motorem, či jen jeho starší verzí, tu čest. Snaha o co nejvyšší apetit naopak znamená nějakých 7 l/100 km, více by duster zkonzumoval snad jen při výjezdu na Grossglockner. Sladění motoru s manuální šestistupňovou převodovkou je v silničním provozu značně disharmonické. Pokud jsem v terénu oceňovala krátkou jedničku a dvojku jakožto užitečné pomocníky, na silnici vám dané nastavení práci přidělává.

Tam, kde s jinými auty sotva dáte trojku, tady se v té samé chvíli po řadicí páce sápete již popáté, a to spolupráce s ní kvůli dlouhým a kostrbatým drahám i odporu na neutrálu není žádný med. Jedničku netřeba v běžném silničním provozu vůbec řadit, protože i v kopci se duster na dvojku rozjede bez zbytečného trápení spojky a naprosto plynule. Chce to zkrátka trochu zvyku a nebát se aktivně využívat šestku i v městském provozu, vždyť při 1000 min-1 motoru jede duster na šestku pouhých a necelých 42 km/h! Na dálnici byste však tím pádem k úplné spokojenosti potřebovali ještě sedmičku a osmičku, ale jak jsem již zmínila dříve, kultivovaný motor vás svým zvukem nebude obtěžovat ani při tomto režimu jízdy. Na rozdíl od aerodynamického hluku...
 

Tichý, živý, úsporný. Co více o motoru 1.5 dCi říci?


Pokud se kvality podvozku tvořeného přední i zadní nápravou typu McPherson v terénu ukázaly v tom nejlepším světle, panovaly jisté obavy o jistotu jízdních vlastností na zpevněném povrchu, které se však brzy ukázaly jako liché. Náklony karoserie sice při rychlé jízdě vzbuzují obavy o kontakt zpětných zrcátek s povrchem silnice, ale jinak je chování vozu čitelné, nezáludně nedotáčivé, zadní náprava příliš neodskakuje ani na velkých nerovnostech a též stabilita při prudkém brzdění je obstojná.

Více než jízdní agilita je však silnou stránkou podvozku komfort. Stejně jako v terénu, tak i na rozbité silnici si uvědomíte mechanickou robustnost vozu. Žádné nekonečné pohupování karoserie po každém projetém výmolu, žádné tupé rázy, žádné trápení posádky přílišnou informovaností o stavu silnice, jednoduše kvalitní práce a tlumení nerovností komfortně nastaveného podvozku.
 

Místa na zadních sedadlech je dostatek, komfort sezení však připomíná lavičku v parku.


Díky dobrému využití obestavěného prostoru se do dusteru pohodlně vejdou čtyři dospělí cestující i se svými zavazadly. Ani tři dospělí vzadu však díky nadprůměrné šířce karoserie netrpí. Místa nad hlavou i pro nohy je v případě osob s výškou do 180 cm dostatek. Vpředu se pak usadí i dvoumetroví dlouháni, ti však zásadně omezí prostor pro nohy cestujících v druhé řadě. Zavazadelník je dobře přístupný díky nízké nakládací hraně a rozměrným pátým dveřím a potěší skladným tvarem.
 

67 litrů zavazadlového prostoru je obětí prostorově náročnější zadní nápravy verzí s pohonem 4×4.


Ergonomie i provedení interiéru jsou poněkud svérázné. Perličkou je ovládání předních elektrických oken tlačítky na středovém panelu a zadních (příplatek 3000 Kč ve výbavách Arctica a Exception) na středovém tunelu za ruční brzdou. Sice pak ovladače nejsou v dobrém dosahu ani řidiče ani cestujících, ale ušetřilo se na zdvojeném ovládání, kdy musí mít řidič na svých dveřích ovládání všech oken. A to zdaleka není jediný ergonomický prohřešek.
 

I interiér vrcholné verze působí laciným dojmem. Ale duster je přece hlavně pracant. Volič režimů pohonu by mohl být lépe v dosahu řidiče.


Nízkou cenu vozu připomíná snad každý detail interiéru, stejně jako jeho pracovní zaměření, ale na druhou stranu od dacie nečekáte vybrané materiály ani maximální komfortní výbavu, ale praktičnost. Do dusteru se nebojíte nastoupit v zablácených botách, naložit do něho nákup z Ferony ani vyrazit do nepřístupného terénu. Skvělým pomocníkem bude obyvatelům horských oblastí, lidem, jejichž náplň práce vyžaduje i zajížďky mimo zpevněné cesty, i milovníkům aktivního trávení volného času. Může se stát též moderní alternativou Lady Niva či Suzuki Samurai.
 

Podle zástupců importéra čeští zákazníci při svých objednávkách dávají s malým rozdílem přednost levnější dvoukolce.


Dacia Duster je s cenou 299 900 Kč za verzi 1.6 16V 4×4 Access nejlevnějším SUV českého trhu. Levnější čtyřkolkou je pak jen spartánská, ryze terénní a již zmiňovaná Lada Niva, kterou pořídíte za 235 900 Kč vč. DPH. Ani duster však výbavou zrovna nehýří. U základních verzí nenaleznete ani výškově stavitelný volant či centrální zamykání a rádio ve standardní výbavě nabídne až vrcholná verze. Jde však například o první dacii, do které si můžete pořídit i stabilizační systém ESP.

Z hodnocení ceny a užitné hodnoty pak Dacia Duster vychází i přes některé své neduhy skvěle. Už yeti je ve srovnatelné specifikaci neporovnatelně dražší, a to ani nemluvě o často v terénu za dusterem výrazně zaostávajících kompaktních SUV s cenou i více než dvojnásobnou.



POHON VŠECH KOL
Dárcem orgánu byl alianční specialista na čtyřkolky Nissanu

 Automobily Dacia Duster 1.5 dCi 4x4

I když duster není první čtyřkolkou v historii Dacie, na vývoj pohonu všech kol by si v Piteşti sami netroufli. Pomocnou ruku podal alianční partner Nissan, který má s terénními vozy velmi bohaté zkušenosti. Duster nabízí v základu stejný systém pohonu 4×4 jako Renault Koleos. Připojování zadní nápravy je řešeno elektromagnetickou spojkou. Řidic může volit ze tří módů, a to automatického, pevné čtyřkolky či stálého pohonu pouze přední nápravy.



TECHNICKÉ ÚDAJE
Dacia duster 4×4 1.5 dci • hatchback • nižší střední třída • nafta • 168 km/h • 12,5 s • cena od: 374 900 Kč

MOTOR & PŘEVODOVKA
Čtyřválcový naftový motor uložený vpředu napříč, dva ventily na válec, přeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem 1461 cm3
Největší výkon 110 k (80 kW) při otáčkách 4000/min
Největší točivý moment 240 Nm při otáčkách 1750/min
Šestistupňová manuální převodovka, pohon všech kol

ROZMĚRY & HMOTNOSTI
Délka 4315 mm
Šířka 1822 mm
Výška 1625 mm
Rozvor 2673 mm
Objem kufru (min./max.) 408/1570 l
Pohotovostní hmotnost 1294 kg
Užitečné zatížení 550 kg
Objem nádrže 50 l
Pneumatiky (testovaný vůz)
215/65 R16

DYNAMIKA & SPOTŘEBA
Zrychlení 0–100 km/h 12,5 s
Nejvyšší rychlost 168 km/h
Spotřeba (město/mimo/kombi) 6,5/5,3/5,6 l/100 km
Emise CO2 145 g/km

NÁKLADY& ZÁRUKY
Povinné ručení 5658 Kč
Cena hodiny v servisu 540 Kč
Záruka na auto/lak/proti prorezivění 3/2/6 let


Závěr

Malý krok pro lidstvo, velký krok pro Dacii. Ještě před pár lety by snad nikdo neuvěřil, že vůz, jako je duster, může mít na kapotě logo tehdy upadající automobilky Dacia. Model výjimečný hlavně svou cenou má na českém trhu velký potenciál k prodejnímu úspěchu.

Celkové hodnocení

3
+
Terénní schopnosti
velmi příznivá cena
tlumení nerovností
-
laciné plasty v interiéru
ergonomie
na silnici nevhodné zpřevodování





Nahoru

Komentáře

Autokatalog
Dacia Duster 1.6 4x4
Technické informace:
Objem motoru 1598 cm3
Výkon 77 kW
Točivý moment 148 Nm
Zrychlení z 0 - 100 km/h 12,8 s
Spotřeba 8 l/100 km
Galerie Podrobné info
Autokatalog
Dacia Duster 1.6 4x2
Technické informace:
Objem motoru 1598 cm3
Výkon 77 kW
Točivý moment 148 Nm
Zrychlení z 0 - 100 km/h 11,8 s
Spotřeba 7,1 l/100 km
Galerie Podrobné info
Autokatalog
Dacia Duster 1.5 dCi 4x4
Technické informace:
Objem motoru 1461 cm3
Výkon 81 kW
Točivý moment 240 Nm
Zrychlení z 0 - 100 km/h 12,5 s
Spotřeba 5,6 l/100 km
Galerie Podrobné info
Autokatalog
Dacia Duster 1.5 dCi 4x2
Technické informace:
Objem motoru 1461 cm3
Výkon 79 kW
Točivý moment 240 Nm
Zrychlení z 0 - 100 km/h 11,8 s
Spotřeba 5,3 l/100 km
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: