Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

BMW 530d Gran Turismo

Test

BMW si poslední dobou rádo prošlapává své vlastní cesty, tentokrát se vrhlo na spojení sedanu, kupé, kombi, SUV, MPV… Zapomněli jsme na něco?

Automobily BMW 530d Gran Turismo

Slovem „bezkonkurenční“ označují automobilky své vozy velmi často, u BMW 5 Gran Turismo to ale výrobci skutečně věříme – tady je totiž jedno, jestli je vůz skutečně tak dobrý, či nikoliv, protože žádného jiného konkurenta prostě nemá. Snad jedině Mercedes-Benz R se svým charakterem přibližuje, zatímco ten ale v karoserii poněkud přerostlého kombi může nabídnout až šest plnohodnotných míst ve třech řadách, BMW kvůli svažující se střeše naopak vzbuzuje pochybnosti, zda se do něj nevejde jen řidič a spolujezdec a zadní místa nebudou vyhrazena jen pro děti či osoby menšího vzrůstu, jako v případě modelu X6.

Automobily BMW 530d Gran Turismo

Typicky „bavorácká“ přístrojová deska je příkladně zpracována.


To bychom ale novince neprávem křivdili, na zadní místa se totiž překvapivě pohodlně usadí i dvoumetroví cestující. Prostor na nohy budou mít přímo královský, při dlouhých cestách si navíc mohou nastavit polohu sedáku i sklon opěradla. A to je v nabídce ještě i čtyřmístná verze s ještě luxusnějšími zadními křesly… Postavení vozu coby „křižníku“ určeného na dlouhé cesty potvrzuje také relativně objemný zavazadlový prostor s dvojí podlahou, který lze navíc rozšířit po sklopení zadních opěradel.

Jednou ze specialit 5 Gran Turismo je dvojí otevírání víka zavazadlového prostoru. Ano, něco podobného již známe ze superbu, zatímco u něj jsou ale dveře skutečně složené ze dvou samostatných, uprostřed se „lámajících“ částí, u BMW je menší díl vsazen do toho většího. Výhodou je, že při otevírání celé stěny není nutno čekat na přepnutí mechanismu, takže jedním madlem jednoduše otevřete velké dveře, druhým malé. Ty se ale vyklápějí jen svou kolmou částí, která navíc vyčnívá do prostoru, takže přístup do zavazadlového prostoru je takto značně nepohodlný, o vylovení věcí zatoulaných až k zadním opěradlům ani nemluvě. Většina uživatelů tak asi stejně otevře rovnou celou stěnu. Ta je ale pro změnu zase velmi těžká, takže nezbývá, než po stisku tlačítka počkat na provedení operace pomocí elektromotorků, což je zdlouhavé. Většina menších tašek nebo kabát tak pravděpodobně nakonec skončí na zadních sedadlech…

Automobily BMW 530d Gran Turismo

Příď vypadá agresivněji než zbývající části vozu.


Také boční dveře ovšem mají jednu specialitu, a to bezrámovou konstrukci. Otevřené přední dveře se stáhnutým okénkem vypadají efektně, zadní, se stále vyčnívajícím menším sklem, již méně.

Po nasednutí do vozu jste obklopeni luxusem. Přístrojová deska jako by z oka vypadla té z nejvyšší řady 7, je ale vyšší. Rozložení ovládacích prvků je typicky bavorácké, na ovládání přepracovaného rozhraní i-drive již není třeba studovat manuál. Ze „sedmičky“ byl převzat i přístrojový panel s displejem podél celé spodní části, obrazovka uprostřed přístrojové desky svými rozměry asi nemá obdoby. Rychlost vozu a příkazy navigace se mohou zobrazovat také ne čelním skle a v příplatkové výbavě nechybí ani systém nočního vidění. Obraz přenášený na středovou obrazovku je ale mimo zorné pole řidiče.

Automobily BMW 530d Gran Turismo

Dveře mají bezrámovou konstrukci, vzadu ale stále vyčnívá malý pevný díl.


Testovaný vůz poháněl v budoucnu pravděpodobně nejprodávanější motor, tedy třílitrový vznětový šestiválec. Ten v nejnovější verzi disponuje 180 kW a je skutečně zcela prost sebemenšího turboefektu. Líbil se nám také jeho hluboký zvuk, vzdáleně připomínající benzinový osmiválec. Agregát je standardně spojen s novou osmistupňovou samočinnou převodovkou klasické konstrukce. Ve většině případů řadí hladce, občas ale přece jen překvapila nepříjemným trhnutím. Páčky pod volantem v testovaném voze chyběly, vzhledem k jeho spíš cestovnímu než sportovnímu charakteru jsme je ale ani nepostrádali. Při dálničních 130 km/h motor točí pouhých 1500/min, vzhledem k vysoké hmotnosti vozu přes dvě tuny je ale i tak nutno počítat se spotřebou okolo 8,5 l/100 km, ve městě pak 9 až 10 litrů. Pérování (vpředu vinutými pružinami, vzadu vzduchové s regulací stálé výšky) je velmi komfortní, pouze příčné nerovnosti o sobě někdy dají vědět poněkud hlasitěji. Tvrdost odpružení spolu s odporem řízení, citlivostí plynového pedálu nebo nastavením stabilizace lze nastavit tlačítky na středovém tunelu, k vozu nejvíc pasuje asi komfortní režim.

Cenově má BMW 5 GT blíž k řadě 5 než 7, s pár příplatkovými prvky ale i tak cena velmi hravě překoná dva miliony.


HODNOCENÍ: 4/5

Automobily BMW 530d Gran Turismo

Řadový vznětový šestiválec je pro 5 GT základním agregátem.


TECHNICKÉ ÚDAJE:
Karoserie
Délka x šířka x výška 4998 x 1901 x 1559 mm, rozvor 3070m, provozní/celková hmotnost 2035/2590 kg. Zavazadlový prostor 0,440/1,700 m3, objem palivové nádrže 70 l.

Podvozek
Vpředu dvojitá příčná ramena, vzadu víceprvková náprava, brzdy kotoučové s vnitřním chlazením. Standardní pneumatiky 145/50 R18. Pohon zadních kol, osmistupňová samočinná převodovka.

Motor
Vznětový řadový přeplňovaný šestiválec, čtyři ventily na válec, zdvihový objem 2993 cm3, nejvyšší výkon 180 kW (245 k) při 4000/min, točivý moment 540 Nm při 1750–3000/min.

Jízdní výkony
0–100 km/h                6,9 s
Nejvyšší rychlost         240 km/h
Spotřeba paliva           6,5 l/100 km

Cena
BMW 530d Gran Turismo           1 443 000 Kč
Testovaný vůz                          2 242 500 Kč

+
komfort jízdy
prostorný a luxusní interiér
zvuk motoru
nízké otáčky na dálnici
-
nepraktické otevírání zavazadlového prostoru
rázy na příčných nerovnostech
vysoká cena příplatkových prvků





Nahoru

Komentáře

Autokatalog
BMW 530d Gran Turismo
Technické informace:
Objem motoru 2993 cm3
Výkon 180 kW
Točivý moment 540 Nm
Zrychlení z 0 - 100 km/h 6,9 s
Spotřeba 6,5 l/100 km
Galerie Podrobné info
Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: