Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Škoda Yeti 1.2 TSI Ambition

Test

Další teréňák s „modrou knížkou“ je tu. Nováček Škoda Yeti 1.2 TSI se úspěšně vyhýbá nasazení v terénu, jak ale zvládá nástrahy velkoměsta?

Automobily Škoda Yeti 1.2 TSI Ambition

Yeti s novým motorem 1.2 TSI z boleslavského vývoje, který roztáčí jen přední kola, je na rozdíl od verzí s pohonem 4x4 ryze „asfaltovým specialistou“. Světlost 180 mm stejná jako u Octavie Scout, nelakované nárazníky i boční ochranné lišty mu v městské džungli přijdou vhod. Ve městě oceníte obratnost a jeho dobře přehlednou karoserii kompaktních rozměrů, díky nimž není problém rychle najít vhodné parkovací místo. Vzhledem k výše položeným sedadlům se pohodlně nastupuje i vystupuje a vyšší posaz zajišťuje lepší orientaci v provozu. Přitom tvar B-sloupku podobně jako u roomsteru trochu zakrývá výhled při najíždění na křižující silnici.

Automobily Škoda Yeti 1.2 TSI Ambition

Objem 1,2 l základního motoru, který se začne prodávat od října, může vzbuzovat asociace s tříválcem HTP, nový agregát s ním ale nemá nic společného. Jeho čtyřválcová konstrukce je zřejmá hned po nastartování. Agregát potěší kultivovaným chodem a příjemným zvukem, který do kabiny vzhledem k pečlivému odhlučnění (naspod kapoty je tlumicí materiál) proniká jen minimálně, a to i při vytáčení. Nízká sazba povinného ručení i možnost tankovat 91oktanový benzin určitě potěší, není ale tento agregát na yeti příliš slabý?

Překvapivě ne. Motor zrychluje odspodu plynule s minimální prodlevou turbodmychadla a bez výraznější výkonové špičky konstantně táhne od 1500 až lehce nad 6000 tisíc otáček, přičemž největší točivý moment 175 Nm je k dispozici v rozmezí 1500–3500/min. Svým plynulým tahem tak připomíná atmosférické agregáty. Při rychlejším rozjezdu či výjezdu do strmého stoupání se přední kola této verze s předním pohonem a lehkým motorem rychle dostávají do trakčních problémů. Protiprokluzový systém je tak nezbytností.

Automobily Škoda Yeti 1.2 TSI Ambition

Interiéru vládnou kvalitní plasty a pečlivé zpracování.


Pro jízdy po městě a okolo něj jednadvojka bohatě stačí. Ani na dálnici ale není chudým příbuzným, a to překvapivě ani se zatíženým vozem. Od malého motoru samozřejmě nesmíte čekat zázraky, nadměrně časté řazení však od vás žádat nebude. Sladění s přesně řadící manuální šestistupňovou převodovkou je zdařilé, k dispozici bude i v kombinaci s převodovkou DSG, jenže příplatek 50 000 Kč se nám zdá vysoký. Motory na principu downsizingu jsou citlivější na spotřebu při větším zatížení. I u motoru 1.2 TSI je zřetelný rozdíl mezi klidnou jízdou volnou okreskou a popojížděním po městě. V prvním případě lze jezdit do sedmi litrů, v druhém i za deset litrů. Testovaný průměr 7,3 l/100 km však nevypadá vůbec špatně a není příliš vzdálen údajům výrobce (6,6 l/100 km).

Yeti je širší než roomster a za volantem to poznáte hned, na levý loket je totiž o poznání více místa, pravému koleni však trochu vadí široká středová konzola. Posaz je přirozený a ergonomie slušná. Přístroje jsou přehledné a dobře na očích. Přední středové loketní opěrka je umístěna vhodně tak, že je pravá ruka řidiče ve stejné úrovni jako hlavice řadicí páky. Velké kapsy v předních dveřích, kam se vejde i 1,5l PET lahev, potěší, stejně jako menší v zadních dveřích, schránka před spolujezdcem je ovšem poměrně malá.

Automobily Škoda Yeti 1.2 TSI Ambition

Nadprůměrně variabilní: zadní sedadla lze podélně posouvat, sklápět či z vozu vyjmout.

Interiéru yetiho vládnou kvalitní plasty a celkovou solidnost umocňuje i pečlivé zpracování. Vnitřek je navíc velmi dobře využitý. Dostatek místa je nejen vpředu, ale i vzadu. Přední sedadla vynikají pohodlím a poskytují i dobrou boční oporu, posaz na tužších zadních je přirozený, kdežto komfortu je již méně. Čím však dominují, je jejich nadprůměrná variabilita srovnatelná s vozy MPV. Po vzoru roomsteru je lze podélně posouvat, sklápět, polohovat jejich opěradla, z vozu vyjmout, popř. užší středové vyjmout a obě krajní posunout blíž ke středu vozu. Podle našich zkušeností ovšem k pohodlné přepravě dvou dospělých stačí sklopit opěradlo středového sedadla do podoby loketní opěrky s měkčenými částmi pro lokty a prostorem pro odložení lahve s pitím či jinými nezbytnostmi. Jejich kratší opěradla jsou ale poplatná možnosti je vyjmout. V základu yeti disponuje dostatečnými, byť nijak hvězdnými 405 l, a to ještě s lepicí sadou. S minirezervou to je ještě méně. Více se vejde jak do roomsteru (450 l), tak i do Fabie Combi (480 l). Posunutím předních sedadel lze získat až 510 l, vzadu však nezbývá mnoho místa na kolena. Sklopením sedadel lze získat 1,580 m3 a jejich vyjmutím 1,760 m3. A to již umožňuje odvézt mnohé. Vstupní práh je ale poměrně vysoko nad vozovkou.

Automobily Škoda Yeti 1.2 TSI Ambition

Novinka z Vrchlabí je obratným a dobře ovladatelným vozem. A k nesmírné ochotě rychle reagovat na povely řízení přispívá i lehká dvanáctistovka, která má pod kapotou mnoho volného místa okolo sebe. Náklon v zatáčkách je v porovnání s Octavií Scout větší, ale v obecném srovnání minimální. Jistotu za volantem podporuje i dobře vyvážené řízení. Škoda evidentně nechtěla ponechat nic náhodě – kotoučové brzdy jsou i vzadu. Příplatková 17´´ kola s pneumatikami rozměru 225/50 R 17 mu sluší, na rozbitých českých silnicích budou nepochybně lepší standardní šestnáctky. Na nerovném povrchu yeti se sedmnáctkami neklidně poskakuje a o přejížděných kanálech a výmolech je posádka informována nepříjemnými rázy. Při pomalejší jízdě na horším povrchu ale překvapí hluk od podvozku. Na kvalitní dálnici je však uvnitř i zásluhou minimálního aerodynamického hluku velmi dobrý akustický komfort.

Yeti je dobře namíchaným koktejlem atraktivního vzhledu, prostorného variabilního interiéru a jízdních vlastností na úrovni kompaktního hatchbacku. SUV je módní zboží a tomu odpovídá i vyšší cena. Verze se základní motorizací se z toho hlediska jeví jako solidní a současně relativně dostupný základ. Základní yeti s tímto motorem přijde na 359 800 Kč, přičemž výkonově odpovídající, ale lépe vybavený Roomster Scout 1.6 stojí 394 900 Kč a Fabia Scout 1.6 pak 375 900 Kč.


HODNOCENÍ: 5/5

Automobily Škoda Yeti 1.2 TSI Ambition

Agregát plynule táhne odspodu, potěší kultivovaným chodem a výborným odhlučněním.

TECHNICKÉ ÚDAJE:
Karoserie
Délka x šířka x výška 4223 x 1793 x 1691 mm, rozvor 2578 mm, provozní/celková hmotnost 1345/1890 kg. Zavazadlový prostor 0,405–0,510/1,580–1,760 m3, objem palivové nádrže 60 l.

Podvozek
Vpředu vzpěry McPherson, vzadu víceprvková náprava, brzdy kotoučové, vpředu s vnitřním chlazením. Standardní pneumatiky 215/60 R16. Pohon předních kol, manuální šestistupňová převodovka.

Motor
Přeplňovaný zážehový čtyřválec, dva ventily na válec, zdvihový objem 1197 cm3, nejvyšší výkon 77 kW (105 k) při 5000/min, točivý moment 175 Nm při 1500–3500/min.

Jízdní výkony
0–100 km/h                   11,8 s
Nejvyšší rychlost            175 km/h
Spotřeba                        7,9/5,9/6,6 l/100 km

Cena
Yeti 1.2 Ambition                   459 800 Kč
Testovaná verze                    580 000 Kč

+
kultivovanost a odhlučnění motoru
možnost jezdit na 91oktanový benzin
nízké povinné ručení
variabilita interiéru
hodnotné materiály
kvalitní zpracování
úsporný motor
obratnost a ovladatelnost
design
přehledná karoserie
při klidné jízdě rozumná spotřeba
dobře vyvážené řízení
-
hluk od podvozku
se 17´´ koly neklid a rázy na nerovném povrchu
jen průměrně velký zavazadelník
trakční potíže předních kol
drahé příplatkové prvky
při větším zatížení rychlý nárůst spotřeby





Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: