Škoda Yeti 1.2 TSI Ambition
Další teréňák s „modrou knížkou“ je tu. Nováček Škoda Yeti 1.2 TSI se úspěšně vyhýbá nasazení v terénu, jak ale zvládá nástrahy velkoměsta?
Yeti s novým motorem 1.2 TSI z boleslavského vývoje, který roztáčí jen přední kola, je na rozdíl od verzí s pohonem 4x4 ryze „asfaltovým specialistou“. Světlost 180 mm stejná jako u Octavie Scout,
nelakované nárazníky i boční ochranné lišty mu v městské džungli přijdou vhod. Ve městě oceníte obratnost a jeho dobře přehlednou karoserii kompaktních rozměrů, díky nimž není problém rychle najít
vhodné parkovací místo. Vzhledem k výše položeným sedadlům se pohodlně nastupuje i vystupuje a vyšší posaz zajišťuje lepší orientaci v provozu. Přitom tvar B-sloupku podobně jako u roomsteru trochu
zakrývá výhled při najíždění na křižující silnici.

Objem 1,2 l základního motoru, který se začne prodávat od října, může vzbuzovat asociace s tříválcem HTP, nový agregát s ním ale nemá nic společného. Jeho čtyřválcová konstrukce je zřejmá hned po nastartování. Agregát potěší kultivovaným chodem a příjemným zvukem, který do kabiny vzhledem k pečlivému odhlučnění (naspod kapoty je tlumicí materiál) proniká jen minimálně, a to i při vytáčení. Nízká sazba povinného ručení i možnost tankovat 91oktanový benzin určitě potěší, není ale tento agregát na yeti příliš slabý?
Překvapivě ne. Motor zrychluje odspodu plynule s minimální prodlevou turbodmychadla a bez výraznější výkonové špičky konstantně táhne od 1500 až lehce nad 6000 tisíc otáček, přičemž největší točivý moment 175 Nm je k dispozici v rozmezí 1500–3500/min. Svým plynulým tahem tak připomíná atmosférické agregáty. Při rychlejším rozjezdu či výjezdu do strmého stoupání se přední kola této verze s předním pohonem a lehkým motorem rychle dostávají do trakčních problémů. Protiprokluzový systém je tak nezbytností.
Pro jízdy po městě a okolo něj jednadvojka bohatě stačí. Ani na dálnici ale není chudým příbuzným, a to překvapivě ani se zatíženým vozem. Od malého motoru samozřejmě nesmíte čekat zázraky, nadměrně časté řazení však od vás žádat nebude. Sladění s přesně řadící manuální šestistupňovou převodovkou je zdařilé, k dispozici bude i v kombinaci s převodovkou DSG, jenže příplatek 50 000 Kč se nám zdá vysoký. Motory na principu downsizingu jsou citlivější na spotřebu při větším zatížení. I u motoru 1.2 TSI je zřetelný rozdíl mezi klidnou jízdou volnou okreskou a popojížděním po městě. V prvním případě lze jezdit do sedmi litrů, v druhém i za deset litrů. Testovaný průměr 7,3 l/100 km však nevypadá vůbec špatně a není příliš vzdálen údajům výrobce (6,6 l/100 km).
Yeti je širší než roomster a za volantem to poznáte hned, na levý loket je totiž o poznání více místa, pravému koleni však trochu vadí široká středová konzola. Posaz je přirozený a ergonomie slušná. Přístroje jsou přehledné a dobře na očích. Přední středové loketní opěrka je umístěna vhodně tak, že je pravá ruka řidiče ve stejné úrovni jako hlavice řadicí páky. Velké kapsy v předních dveřích, kam se vejde i 1,5l PET lahev, potěší, stejně jako menší v zadních dveřích, schránka před spolujezdcem je ovšem poměrně malá.

Nadprůměrně variabilní: zadní sedadla lze podélně posouvat, sklápět či z vozu vyjmout.

Novinka z Vrchlabí je obratným a dobře ovladatelným vozem. A k nesmírné ochotě rychle reagovat na povely řízení přispívá i lehká dvanáctistovka, která má pod kapotou mnoho volného místa okolo sebe. Náklon v zatáčkách je v porovnání s Octavií Scout větší, ale v obecném srovnání minimální. Jistotu za volantem podporuje i dobře vyvážené řízení. Škoda evidentně nechtěla ponechat nic náhodě – kotoučové brzdy jsou i vzadu. Příplatková 17´´ kola s pneumatikami rozměru 225/50 R 17 mu sluší, na rozbitých českých silnicích budou nepochybně lepší standardní šestnáctky. Na nerovném povrchu yeti se sedmnáctkami neklidně poskakuje a o přejížděných kanálech a výmolech je posádka informována nepříjemnými rázy. Při pomalejší jízdě na horším povrchu ale překvapí hluk od podvozku. Na kvalitní dálnici je však uvnitř i zásluhou minimálního aerodynamického hluku velmi dobrý akustický komfort.
Yeti je dobře namíchaným koktejlem atraktivního vzhledu, prostorného variabilního interiéru a jízdních vlastností na úrovni kompaktního hatchbacku. SUV je módní zboží a tomu odpovídá i vyšší cena. Verze se základní motorizací se z toho hlediska jeví jako solidní a současně relativně dostupný základ. Základní yeti s tímto motorem přijde na 359 800 Kč, přičemž výkonově odpovídající, ale lépe vybavený Roomster Scout 1.6 stojí 394 900 Kč a Fabia Scout 1.6 pak 375 900 Kč.
HODNOCENÍ: 5/5

Agregát plynule táhne odspodu, potěší kultivovaným chodem a výborným odhlučněním.
Karoserie
Délka x šířka x výška 4223 x 1793 x 1691 mm, rozvor 2578 mm, provozní/celková hmotnost 1345/1890 kg. Zavazadlový prostor 0,405–0,510/1,580–1,760 m3, objem palivové nádrže 60 l.
Podvozek
Vpředu vzpěry McPherson, vzadu víceprvková náprava, brzdy kotoučové, vpředu s vnitřním chlazením. Standardní pneumatiky 215/60 R16. Pohon předních kol, manuální šestistupňová převodovka.
Motor
Přeplňovaný zážehový čtyřválec, dva ventily na válec, zdvihový objem 1197 cm3, nejvyšší výkon 77 kW (105 k) při 5000/min, točivý moment 175 Nm při 1500–3500/min.
Jízdní výkony
0–100 km/h 11,8 s
Nejvyšší rychlost 175 km/h
Spotřeba 7,9/5,9/6,6 l/100 km
Cena
Yeti 1.2 Ambition 459 800 Kč
Testovaná verze 580 000 Kč
kultivovanost a odhlučnění motoru |
možnost jezdit na 91oktanový benzin |
nízké povinné ručení |
variabilita interiéru |
hodnotné materiály |
kvalitní zpracování |
úsporný motor |
obratnost a ovladatelnost |
design |
přehledná karoserie |
při klidné jízdě rozumná spotřeba |
dobře vyvážené řízení |
hluk od podvozku |
se 17´´ koly neklid a rázy na nerovném povrchu |
jen průměrně velký zavazadelník |
trakční potíže předních kol |
drahé příplatkové prvky |
při větším zatížení rychlý nárůst spotřeby |