Toyota Prius Premium
I ve svém třetím vydání působí hybridní Toyota Prius v záplavě automobilové masy tak trochu jako automobilový přízrak. A to nejen svým kosmickým designem, ale i téměř neuvěřitelnou spotřebou.
Mačkáme tlačítko na dálkovém ovladači, bliknou světla, uvnitř se rozzáří přístrojová deska a odněkud zepředu je slyšet tiché bzučení. Nejdeme však k vozu, naopak se od něj vzdalujeme. Nemáme totiž v
úmyslu s novou Toyotou Prius odjet, nýbrž si ji vychladit. Jednou z novinek vozu je dálkově ovládaná klimatizace, která už jen dokončí to, co započaly ventilátory napájené solárními panely na střeše.
Jenom kvůli této finese ale k dosavadním 1,2 milionum zákazníků asi další nepřibudou. I když i to dokazuje snahu Toyoty o co nejšetrnější přístup k životnímu prostředí. Hlavním důvodem, proč už tolik
lidí utratilo dost peněz za jízdně ne zrovna zábavné auto, je hybridní pohon.
Třetí generace priusu je o 10 mm delší (4,46 m) a o 20 mm širší (1,74 m) než předchůdce, výška zůstala na 1490 mm. Příliš se nezměnila ani základní silueta priusu, tvůrci ale vozu vtiskli mnohem více elegance, dynamiky a lidskosti. Jenže aerodynamika se dostala do rozporu s přehledností karoserie. Hlavně směrem dozadu vadí široké sloupky a přesně v úrovni očí zalomené zadní sklo. Investice do parkovací kamery je sice drahá, rozhodně ji ale doporučujeme.
Díky úpravám jako ztenčení předních opěradel nebo posunutí nejvyššího bodu střechy dozadu se zvětšil vnitřní prostor. Polepšili si hlavně cestující vzadu, kteří mají o 12 mm více místa nad hlavou a 20 mm jim přibylo před koleny. Třicet litrů navíc dostal i zavazadlový prostor (0,446 m3).
Radikální proměnu má za sebou přístrojová deska, která má mnohem větší šmrnc. Použité plasty jsou sice tvrdé, nicméně díky kvalitní povrchové úpravě vypadají hodnotně. Základní údaje se opět promítají digitálně, novinkou je multifunkční monitor umístěný vedle rychloměru. Na něm se kromě průběhu spotřeby (pětiminutová či minutová) zobrazuje ECO Drive Monitor, který radí, jak jezdit úsporně, a Energy Monitor zobrazující výkonové toky mezi komponenty hybridního ústrojí. Dříve si tohle „energetické kino“ mohly užívat pouze priusy s navigací. Všechny priusy také dostaly head-up displej, což je položka, za kterou se běžně připlácí.
Výrobce také zapracoval na ergonomii. Podobně jako v minulosti se i dnes většina funkcí dá ovládat přes tlačítka na volantu. Ta jsou ale nyní mnohem lépe uspořádána a orientaci v nich usnadňuje tzv. Touch Tracer. Stačí jen lehký dotek tlačítka a na digitálním displeji se zobrazí jejich přesné rozložení na volantu. A jak řidič pohybuje prstem po ovladačích, přesouvá se i barevné zvýraznění. I přes celkové zjednodušení obsluhy jsme museli občas nakouknout do manuálu. Výrazným designovým prvkem přístrojové desky je středová konzole ve tvaru mostu, na které jsou kromě rádia (v našem případě navigace) ovladače klimatizace, volič hybridní převodovky a tři tlačítka režimu pohonného systému Hybrid Synergy Drive.
Hlavní chlouba priusu, hybridní pohon, prošla důkladnou revizí, při níž bylo přepracováno skoro 90 % všech komponent. Nejdůležitější změnou je montáž nového motoru. Předchozí patnáctistovku (57 kW) nahradil 1,8 l disponující 78 kW a 142 Nm, který stejně jako předchůdce pracuje s Atkinsonovým spalovacím cyklem. Díky němu má ve středních a vysokých otáčkách vyšší účinnost (a nižší spotřebu), je ale líný odspodu. „Hluché“ místo pomáhá překlenout větší ze dvou motorgenerátorů, který přikládá ruku k dílu i při akceleraci nebo dokáže do rychlosti 45 km/h bezhlučně pohybovat priusem zcela sám. I on si polepšil, váží méně, je o pětinu výkonnější (60 kW) a dosahuje vyšších otáček. Druhý motorgenerátor, který řídí otáčky spalovací jednotky a funguje i jako startér, disponuje 42 kW. Zmenšila se také jednotka řízení výkonu nebo modul s niklmetalhydridovými bateriemi ukrytý pod zadními sedadly. Na základě zkušeností z již provozovaných priusů bylo rozšířeno pásmo pro vybití i nabití, čímž se z nich podařilo vydolovat další 2 kW výkonu (27 kW).
Výsledkem všech změn je o 23 % větší výkon soustavy (100 kW), vyšší maximální rychlost (180 km/h) a půlsekundové zlepšení zrychlení na stovku (10,4 s). Spíš než nárůst dynamiky ale na priusu oceňujeme, že je mnohem snazší s ním jezdit úsporně. Přestože řidič v tomhle autě už podvědomě jezdí šetrněji, k čemuž ho samo vybízí prostřednictvím ekoindikátoru, výsledný průměr 4,9 l benzinu na 100 km nás opravdu mile zaskočil. A to jsme ani neaktivovali režim Eco, který dělá vše pro to, aby do válců neteklo víc benzinu, než je vysloveně nutné (otupuje reakci motoru na přidání plynu).

Pouze ve městě jsme co nejvíc mačkali tlačítko EV, abychom si užili těch asi 1,5 km za doprovodu bzučení. I proto nebyl problém jezdit po městě kolem pěti litrů. Dálniční přesuny jsme zvládali do 6,5 litru a na běžných silnicích si motor nárokoval od 4,5 do 5,5 l. Při maximální snaze o ekojízdu se nám prius odvděčil spotřebou 3,7 l, čímž jsem se dostali pod údaj výrobce (3,9 l).
Příjemně nás překvapilo přesné elektrické řízení a účinné brzdy, které mají konečně i vzadu kotouče. Ve vysokých rychlostech prius vykazuje skvělou stabilitu, v zatáčkách je ale nedotáčivý. Jinak pohodovou jízdu poměrně brzy narušoval velký vnitřní hluk. Ten přicházel od proudícího vzduchu, hlavním zdrojem decibelů však byly odvalující se ekopneumatiky Bridgestone Ecopia BT 250. Tedy pokud zrovna neakceleroval benzinový motor. Větší péči by si zasloužilo i vyladění pérování, i s 15“ koly (se solárními panely nelze mít kvůli vyšší hmotnosti střechy rozměr 17“) schytával prius, a částečně i posádka, až moc ran.
Třetí generace priusu se u nás prodává ve třech výbavách za cenu od 660 900 do 830 900 Kč, za což už máte skvěle vybavené kombi střední třídy s dieselem. V Česku se asi masového rozšíření priusu nedočkáme, pořád zde chybí větší environmentální cítění a podpora od státu (daňové úlevy apod.). Pořízení priusu tak bude i nadále hlavně výrazem určitého postoje vůči ekologii.
HODNOCENÍ: 4/5

Solární střecha přijde na 30 000 Kč, ventilátory sníží teplotu uvnitř z 80 až na 45 °C. Interiér můžete dochladit klimatizací.
TECHNICKÉ ÚDAJE:.
Karoserie
Délka x šířka x výška 4460 x 1745 x 1490 mm, rozvor 2700 mm, provozní/celková hmotnost 1393/1805 kg. Zavazadlový prostor 0,445/1,545 m3, objem palivové nádrže 45 l.
Podvozek
Nezávislé zavešení kol vpředu a vzadu, vpředu zavěšení McPherson, vzadu vlečená ramena s torzní příčkou, pérování vinutými pružinami a kapalinovými tlumiči. Hřebenové řízení s posilovačem, převodový poměr řízení 14,6:1, 2,75 otáčky volantu. Hydraulická dvoukruhová brzda s posilovačem, vnitřně chlazené kotoučové brzdy vpředu, omezovač brzdné síly, systém ABS, ESP. Parkovací brzda působící na zadní kola. Sériová kola 7 J x 15, sériové pneumatiky 195/65 R 15, Bridgestone Ecopia B250.
Motor
Zážehový čtyřválec, uložený napříč vpředu, pětkrát uložená kliková hřídel, dvě vačkové hřídele v hlavě válců (rozvod řetězem), čtyři ventily na válec ovládané zvedátky s hydraulickým vymezováním vůle, zdvihový objem 1798 cm3, největší výkon 73 kW (99 k) při 5200/min, točivý moment 142 Nm při 4000/min.
Elektromotor/Baterie
Synchronní motor s permanentním buzením, výkon 60 kW (82 k), točivý moment 207 Nm, niklmetalhydridové baterie, celkový výkon systému 100 kW (136 k).
Jízdní výkony
0–100 km/h 10,4 s
Nejvyšší rychlost 180 km/h
Spotřeba 4,0/3,8/3,9 l/100 km
Cena
Toyota Prius Premium 830 900 Kč
Testovaná verze 940 900 Kč
Závěr
Hybridní pohon priusu dokázal svou vysokou efektivitu se zacházením s palivem. Příjemné cestování trochu narušuje hluk od kol a vytočeného motoru. Kdo je ochotný obětovat jízdní zábavu ve prospěch ekologie, bude spokojený.
Karoserie: solidní nabídka místa v interiéru |
zavazadlový prostor |
Jízdní komfort: pohodlná sedadla |
účinná klimatizace |
uspokojivé pérování |
Pohon: velmi efektivní hnací řetězec |
nanápadně pracující samočinná převodovka |
Jízdní vlastnosti: jisté chování v zatáčkách |
stabilita v přímém směru |
ovladatelnost |
přesné řízení |
Bezpečnost: stědrá bezpečnostní výbava |
Životní prostředí: velmi nízká spotřeba |
nízké emise škodlivých látek |
plní emisní normu Euro 5 |
Náklady: nízké náklady na palivo |
3 roky záruky (5 let na hybridní pohon) |
Karoserie: špatná přehlednost karoserie |
lacině vyhlížející kůže |
Jízdní komfort: občas složitější ovládání |
hluk odvalujících se pneumatik |
Pohon: střídmá dynamika |
bručivý zvuk motoru |
Jízdní vlastnosti: v extrému silná nedotáčivost |
Bezpečnost: průmerná brzdná dráha |
Náklady: relativně vysoká cena |