Jaguar XF 3.0 D
S modelem XF opustil Jaguar ohrané retrotóny a pustil se do modernějších
rytmů. S novým naftovým šestiválcem ještě přidal na tempu.
Když jsme poprvé vyzkoušeli naftový agregát pod kapotou nového Jaguaru XF, nesklidil od nás zrovna hodně chvály. Byl sice mimořádně tichý a kultivovaný, dvě turba a vyvažovací hřídele dělaly své, ale
na sportovně laděný sedan této velikosti (a hlavně hmotnosti) to bylo příliš málo. Není se co divit, že jsme se na nový třílitrový šestiválec s točivým momentem na vrcholu dané kubatury těšili jako
malí kluci.
Příchod nové generace sice přinesl vítané omlazení, ale na druhou stranu můžeme jaguaru vyčíst jistou unifikaci s konkurencí, jako by XF chtěl více splynout s davem. Vše zachraňuje majestátnost vozu,
díky níž rozložitý sedan až tolik nepřehlédnete, a to třeba i díky masivní masce chladiče. K tradici kdysi výhradně britské, pak britsko-americké a dnes – jak divně to zní – britsko-indické značky
patří velká loga na přídi i zádi, v tomto směru se naštěstí nic nezměnilo.
Interiér je s rodinou automobilů značky Jaguar spjatý o něco víc. Všudypřítomná světlá kůže a dřevěné obložení však až příliš ostře kontrastují s chladnými hliníkovými doplňky. Nicméně luxus manažerské třídy je znatelný z téměř každého dotyku. Kožená sedadla příjemně drží tělo i v prudších zatáčkách, volant dobře padne do ruky, ačkoliv anatomičtější provedení oblasti, kde se věnec dotýká příček, by nebylo na škodu. Ticho v kabině neruší ani široké pneumatiky a stejně jako u předchozí generace zůstává ukázněný i turbodiesel. Po usednutí za volant tahle ostrovní šelma rozkáže okolnímu světu, aby byl zticha. Jak se zaklapnou dveře, jediným zdrojem jakéhos takéhos hluku jsou elektromotorky posouvající sedadla či audiosystém – ovšem jeho zvuk příliš nekoresponduje s honosností jména Jaguar. Stejně tak by si vylepšení zasloužilo ovládání dotykové obrazovky, jejímž protřednictvím se nastavuje klimatizace, rádio či navigace. Je zbytečně komplikované a musíte se mu až příliš věnovat.
Po stisknutí tlačítka startéru se turbodiesel probudí s typickým, i když dobře tlumeným klapotem, přístrojová deska vás pobaví divadélkem s vyklopením výdechů vzduchu a na středovém tunelu se vysune kotouč ovládající samočinnou převodovku. I bez aktivace sportovního režimu je pohonné ústrojí dostatečně bryskní, téměř dvoutunový koráb se umí na „stovku“ vyšvihnout za méně než sedm sekund. Velmi působivé...
Rovných 600 Nm točivého momentu je zárukou, že za všech okolností budete mít značnou rezervu. Až to někdy vypadá, jako by vůz vážil o dobrých 200 kilogramů méně. Nastavení podvozku je spíše komfortní, současně ale nabízí dostatek jistoty v rychlých zatáčkách. Až teprve při jízdě na limitu se projeví, že poháněna jsou zadní kola, to pak záď velmi rychle naznačí chuť vybočit. Vše ale spolehlivě řeší neúprosná stabilizace, přesné řízení také přispívá k tomu, abyste se do prekérní situace vůbec nedostali.
Po nájezdu na dálnici se jezdec i motor zklidňují a svižnou rychlostí pokračujeme za svým cílem. Interiér nás hýčká, šestiválec si spokojeně přede a manažer za volantem se může věnovat uklidňující jízdě. Na návštěvy čerpacích stanic může na dost dlouho zapomenout, dosáhnout lze i osmilitrové spotřeby, což je v tomhle segmentu málem zázrak. Běžný průměr udávaný výrobcem činí 9 l.
Nejen konstruktéři vkládají do tohoto motoru hodně nadějí, i nás po týdenní zkušenosti přesvědčil, že je důstojným motorem i pro tak nevšední vůz, jakým Jaguar XF bezesporu je.
HODNOCENÍ: 4/5

Vedle netradičního ovládání samočinné převodovky najdete i tlačítka sportovního režimu, který motoru přidává na elánu.
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Karoserie
Délka x šířka x výška 4961 x 1877 x 1460 mm, rozvor 2909 mm, provozní/užitečná hmotnost 1845/515 kg. Zavazadlový prostor 0,500 m3, objem palivové nádrže 70 l.
Podvozek
Vpředu dvojitá lichoběžníková, vzadu víceprvková náprava, kotoučové brzdy, vpředu s vnitřním chlazením. Pneumatiky 245/45 R 19. Šestistupňová samočinná převodovka.
Motor
Přeplňovaný vznětový šestiválec do V, zdvihový objem 2993 cm3, největší výkon 202 kW (275 k) při 4000/min, točivý moment 600 Nm při 2000/min.
Jízdní výkony
0–100 km/h 6,4 s
Nejvyšší rychlost 250 km/h
Kombinovaná spotřeba 6,8 l/100 km
Cena
XF 3.0 D Luxury (přepočet z eur) 1 690 000 Kč
Testovaná verze 1 825 700 Kč
kvalita interiéru |
komfort pérování |
pružnost motoru |
příznivá spotřeba |
poměrně přesné řízení |
exteriér zapadne do davu |
komplikovaná obsluha dotykového displeje |
méně místa vzadu |