Lexus RX 450h Premium
Nová generace hybridního Lexusu RX 450h slibuje spotřebu pouhých 6,3 l benzinu na 100 km. Jedna z hlavních otázek testu proto zněla: je vůbec možné se v praxi k této hodnotě přiblížit?
Než se pustíme do popisu druhé generace plně hybridního luxusního crossoveru RX 450h (označení SUV Lexus nahradil z marketingových důvodů, dnes není zrovna v módě), dejme si trochu důležité teorie.
Spotřeby udávané výrobci jsou laboratorní hodnoty naměřené podle stanoveného harmonogramu simulujícího městský a meziměstský cyklus. Při městském režimu, který se třikrát opakuje, vozidlo nepřesáhne
rychlost 50 km/h na třetí rychlostní stupeň, přesně stanovený je i okamžik řazení či zastavení. Meziměstská část zahrnuje jízdu rychlostí 50, 70, 100 a krátkodobě i 120 km/h, většinu doby se ale jede
sedmdesátkou. Výsledná kombinovaná spotřeba se přepočte z obou režimů metodou váženého průměru a poté převede na udávanou hodnotu v litrech na 100 km. Celé měření se provádí třikrát, výsledné hodnoty
vzejdou z aritmetického průměru.
To, že se ve srovnání s předchůdcem RX 400h podařilo snížit kombinovanou spotřebu z 8,1 na 6,3 l benzinu při současném desetinovém zvýšení výkonu celého hybridního pohonu na 220 kW, vypadá jako zázrak. Jenže ty se v technice nedějí, v případě RX 450h je to výsledek důkladné optimalizace všech komponentů hybridního systému Lexus Hybrid Drive (LHD).
Jeho základním kamenem se stal agregát 3.5 V6 pocházející z RX 350, jehož test jsme přinesli v květnovém čísle. V hybridu ale pracuje s Atkinsonovým pracovním cyklem s prodlouženou expanzí, který mu snížil výkon (z 205 na 183 kW), zároveň ale také o 10 až 15 % spotřebu. Důležitou inovaci představuje systémem EHR (Exhaust Heat Recovery), který využívá odpadní teplo z výfuku k rychlejšímu ohřátí chladicí kapaliny motoru. Motor se tak dřív dostane do stavu, kdy se začne při stání vypínat (až o 15 minut v porovnání s RX 400h). Při homologační zkoušce, která začíná městským režimem se studeným motorem a která předepisuje tři zastavení po dobu 21 s, to už znamená značnou úsporu. Zatímco RX 400h spotřebuje po městě 9,1 l benzinu na 100 km, RX 450h jen 6,6 l (!). Přidejte k tomu režim Eco mode (vlažnější reakce škrticí klapky na plyn) zmenšení vnitřních odporů všech mechanických dílů, přepracovanou hybridní převodovku nebo zvýšení účinnosti jednotky řízení výkonu PCU (Power Control Unit – zvyšuje napětí, mění stejnosměrný proud baterií na střídavý, mění režim elektromotorů na generátory a přes hybridní převodovku rozděluje tok výkonu mezi motory a kola), a slibovaná 23% úspora paliva v kombinovaném režimu je na světě.
Celý systém je mimořádně sofistikovaný, ovládání vozu se ale až na pár drobností neliší od předchůdce. Po zmáčknutí startovacího tlačítka je vždy ticho, tedy pokud nemáte zapnuté audio Mark Levinson, které by rozhodně nemělo zahálet. Pokud jsou akumulátory dostatečně nabité a venku není zima, obstarává rozjezd přední elektromotor (123 kW, 335 Nm), k němuž se po určité době zcela neslyšně přidá spalovací jednotka. Velkou novinku představuje čistě elektrický pohon (EV), který je funkční do rychlosti 43 km/h. Na rozdíl od sedanu LS 600h se nezapíná stiskem tlačítka, ale nadvakrát přes multifunkční volant. Na elektřinu můžete jet i rychleji. Stačí při rozjezdu citlivou prací s pedálem plynu držet ručičku ukazatele výkonu (přístroj v kapličce místo otáčkoměru) v první polovině zeleného pásma a snadno se dostanete až na 60 km/h. Při ustálené jízdě kolem 70 km/h zase stačí ubrat plyn a pak ho zase lehce přidat. Systém přejde do rekuperace a pak do elektrického režimu.
Při jízdě mimo město ustálenou rychlostí pracuje většinou jen spalovací motor, což kolikrát poznáte jen podle displeje. V interiéru ho kolikrát slyšíte jenom při plné akceleraci, kdy se do práce zapojí přední i zadní elektromotor (50 kW, 139 Nm), které dohromady tvoří čtyřkolku (E-four). Všechny tři agregáty spolu dokáží RX 450h zrychlit na stovku za 7,8 s, což je o 0,1 s horší čas než u RX 400h. Výkonovou převahu novinky totiž smazala o víc než 100 kg vyšší hmotnost (2,2 t). Dynamika vozu ale rozhodně nechybí, stačí se chvíli nehlídat a letíte rychlostí 160 km/h. Na víc než 200 km/h se lexus opět nerozjede, neboť nemá na rozdíl od hybridních GS nebo LS redukční převod do rychla.
Elektronicky řízená planetová převodovka dostala nově šest virtuálních převodů, které lze řadit ručně. Při kickdownu ale stejně přejde do variátorového režimu, takže se hodí hlavně pro brzdění motorem. V tu chvíli vyrábíte elektřinu. Rekuperujete ale také při klasickém brzdění. Dřív, než se totiž do kotoučů zakousnou brzdové destičky, zpomaluje auto generátor, což poznáte podle charakteristického bzučení.
Teď k tomu nejdůležitějšímu – ke spotřebě. Dostat se s RX 450h na slibovaných 6,3 l se nám opravdu podařilo, i když jen mimo město, s lehkou nohou a zapnutým režimem Eco. Naše snaha o co nejúspornější jízdu i v městském provozu se odvděčila průměrem 7,1 l, v opačném extrému jsme jezdili do jedenácti litrů. Pokud si nechcete hrát s pedálem plynu v touze jet co nejčastěji na elektřinu nebo nemáte potřebu při každé příležitosti zapínat elektrický mód a občas na to šlápnete, budete bez potíží jezdit mezi 8 a 9 l. A to prostě nemá chybu.
Asi jedinou novinkou, kterou bychom u nového Lexusu RX 450h oželeli, jsou aktivní stabilizátory. V zatáčkách sice příjemně potlačují náklony karoserie, výrobce ale zároveň citelně přitvrdil tlumiče i pružiny. Tato novinka je součástí třetí výbavy Technology (1 844 000 Kč), u nejvyššího stupně Premium (2 039 000 Kč) tvoří alternativu ke vzduchovým vakům. Jimi nabízeného komfortu si u RX ceníme víc než možnosti projíždět ostře zatáčky. Slušnou porci pohodlí ale poskytuje i obyčejný podvozek, který dostanete se základním modelem (1 549 000 Kč) nebo druhým stupněm výbavy Executive (1 699 000 Kč).

Pomocí dvou tlačítek na volantu lze aktivovat elektrický pohon a tzv. Eco mode, který zmírňuje reakci motoru na příliš těžkou nohu řidiče. To vše ve jménu úspory paliva.
Lexus RX 450h ukazuje, že právě v těchto velkých vozech má hybridní technologie smysl. Kdo je ochoten si za ni připlatit (200 000 Kč proti běžnému RX 350), získá technologicky mimořádně vyspělý, velký, praktický a k tomu i dynamicky nadaný automobil se spotřebou běžného vozu. Tohle auto své sliby splnilo.
HODNOCENÍ: 5/5

Pod úhledným plastem se ukrývá benzinový 3.5 V6 (183 kW, 317 Nm), přední elektromotor (123 kW, 335 Nm), jednotka řízení výkonu i hybridní převodovka. Celá tahle strojovna umí jezdit od 6,3 do 11 litrů.
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Karoserie
Délka x šířka x výška 4770 x 1885 x 1685 mm, rozvor 2740 mm, provozní hmotnost/celková hmotnost 2190/2700 kg. Zavazadlový prostor 0,496/1,570 m3, objem palivové nádrže 65 l.
Podvozek
Vpředu náprava typu McPherson, vzadu lichoběžníková náprava, vpředu a vzadu kotoučové brzdy. Standardní pneumatiky 235/60 R 18. Pohon všech kol, samočinná šestistupňová převodovka.
Motor
Zážehový šestiválec, čtyři ventily na válec, zdvihový objem 3456 cm3, nejvyšší výkon 183 kW (249 k) při 6000/min, točivý moment 317 Nm při 4800/min. Vpředu synchronní střídavý s permanentním buzením, nejvyšší výkon 123 kW (176 k), točivý moment 335 Nm. Vzadu synchronní střídavý s permanentním buzením, nejvyšší výkon 50 kW (86 k), točivý moment 139 Nm.
Jízdní výkony
0–100 km/h 7,8 s
Nejvyšší rychlost 200 km/h
Spotřeba 6,6/6,0/6,3 l/100 km
Cena
Základní cena 1 549 000 Kč
Cena testovaného vozu 2 069 000 Kč
spotřeba |
pokroková technologie |
odhlučnění motoru |
pružnost |
bohatá komfortní i bezpečnostní výbava |
variabilní interiér |
perfektní dílenské zpracování |
vynikající audiosystém |
stabilita v zatáčkách |
cena |
omezený komfort na nerovnostech |
malá možnost individualizace |
elektrický režim EV nelze aktivovat v jednom kroku |
hmotnost |