Audi S4 Avant 3.0 TFSI
Test
Ten, kdo si zaparkuje tohle dovádivé kombi do své garáže, propadne zaručeně jeho kouzlu, takže nebude divu, jestli si dá třeba i jeho označení za své jméno místo titulu: AuDiS 4!
Není na trhu mnoho takových kombi, jakým je testované Audi S4 Avant. Solidních 4,7 m dlouhé rodinné auto, které jako by mimochodem mělo vpředu podélně uložený třílitrový šestiválec plněný netradičně
mechanickým kompresorem. Díky němu a dalším úpravám (dva chladiče stlačeného vzduchu, plynule proměnné časování sacích ventilů) dává tento motor v nové S4 výkon 245 kW neboli melodičtěji znějících
333 koní. To celé představuje velmi lákavou kombinaci praktické karoserie s mimořádné nadaným podvozkem a ještě pilnějším motorem.
Zvnějšku dává S4 najevo své znalosti rychlé jízdy jen s jemným důrazem. Varovně vyhlížející řetízky LED diod pro denní svícení mají i běžné „á-čtyřky“, zato divočejší maska chladiče, kovová zrcátka či čtveřice výfuků už zůstávají vyhrazeny divoké variantě S4. Testovaný exemplář si vylepšoval image i jízdní vlastnosti 19palcovými koly, která kupodivu vůbec neubírala komfortu. Mohou za to aktivní tlumiče, které lze stejně jako řízení (máte-li jako my to s proměnným převodem a tuhostí posilovače), taktéž příplatkovou samočinnou převodovku či opět nadstandardní diferenciál nastavovat do jedné ze čtyř poloh: komfortní, automatické, dynamické a individuální. Dvojicí tlačítek na středové konzoli se tak audi dokáže měnit v poměrně velkém rozsahu od spořádaného milovníka rodinných vyjížděk až po nekompromisní sportovní náčiní, vyžadující plně soustředěného jezdce.
A to doslova: mohou za to možná i devatenáctipalcová kola, své jistě dělá i přece jen méně tuhá karoserie kombi, ale když to Audi S4 „rozbalí“ naplno, není radno si zahrávat. Zprvu, než jsme si s černým projektilem navzájem sedli, nám přišlo, že je audi příliš neposedné a zvláště v zatáčkách hůř zvladatelné – jenže to byl typický rys uhlazených ingolstadtských vozů, které vám nedají vůbec najevo, jak rychle ve skutečnosti jedete. Poznáte to, až když je třeba šlápnout na brzdu nebo točit volantem. To, co jsme původně považovali za neklid, bylo poslední varování: ještě trochu přitlačíš na plyn a budeš se potit i na patách! Audi S4 protáhne zatáčku s takovou samozřejmostí, že zkrátka chcete zkusit tu příští projet o kousek dramatičtěji, jenže na to musí sedět za volantem opravdový znalec divokých kousků, anebo zatraceně koncentrovaný pilot.
Pokud se tak stane, můžete si naopak vychutnávat téměř lineární nástup výkonu a točivého momentu, s nímž podvozek na dobrém povrchu nemá žádné problémy. To spíše posádka začne protestovat... K naprosté spokojenosti při dynamické režimu bychom přivítali o krapet preciznější řízení (které je kupodivu při otáčení třeba během parkování podivně hlučné) a pak již zmíněnou méně vzdorovitou společnost v kabině. Ve spojení s příplatkovou samočinnou převodovkou (7 stupňů, dvě spojky v oleji, podle režimu odstupňovaná rychlost řazení pákami na volantu, zkrátka paráda) si můžete dovolit pěkné kousky i díky tomu, že ruce jsou stále pevně na volantu.
Formulovou terminologií se ovšem s tímto automobilem jezdí na hodně zastávek v boxech. Šestiválec s kompresorem má totiž vysokou spotřebu. A když říkáme vysokou, myslíme vážně neobvyklou: i normální styl vede k průměru mezi 14 a 16 litry, sem tam hrubší prošlápnutí pedálu plynu zvýší příděl na osmnáct litrů a skutečné vychutnání kvalit Audi S4 vás přivede k čerpací stanici tak často, že se na vás čerpadlářka možná začne dívat předlouhým pohledem...
A protože podobně nekonečný je i seznam příplatkové výbavy, nepřekvapí, že testované Audi S4 Avant rozhodně není pro každého. Dva a čtvrt milionu korun jako gáže pro tohoto byť jinak nadaného diplomovaného specialistu v oboru divoké kousky na silnicích není zrovna málo.
HODNOCENÍ: 4/5
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Karoserie
Délka x šířka x výška 4717 x 1826 x 1415 mm, rozvor 2811 mm, pohotovostní/celková hmotnost 1735/2305 kg. Zavazadlový prostor 0,490/1,430 m3, objem palivové nádrže 64 l.
Podvozek
Vpředu lichoběžníková, vzadu víceprvková náprava, brzdy kotoučové, vpředu s vnitřním chlazením. Pneumatiky 245/40 R 18, na test. voze 255/35 R 19. Pohon všech kol, sedmistupňová dvojspojková samočinná převodovka.
Motor
Přeplňovaný zážehový vidlicový šestiválec, čtyři ventily na válec, mechanický kompresor se dvěma chladiči stl. vzduchu, zdvihový objem 2995 cm3, největší výkon 245 kW (333 k) při 5500-7000/min, točivý moment 440 Nm při 2900-5300/min.
Jízdní výkony
0–100 km/h 5,4 s
Nejvyšší rychlost 250 km/h
Spotřeba 13,8/7,3/9,7 l/100 km
Cena
S4 Avant 1 560 800 Kč
Testovaný exemplář 2 209 411 Kč
lineární nástup výkonu a točivého momentu |
příplatková 7st samočinná převodovka |
výtečná trakce |
komfortní i jistý podvozek |
příjemná pozice za volantem |
individuální nastavování klíčových funkcí |
neadekvátně vysoká spotřeba paliva |
malý jízdní dosah |
jen průměrný vnitřní prostor s ohledem na značné vnější rozměry |
vláčnější a kuriózně i hlučné řízení |
komplikovanější obsluha |