Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Škoda Superb 2.0 TDI CR DSG Ambition po 15 000 km

Dlouhodobý test

Škoda Superb se podle prodejů trefila do vkusu českých zákazníků, a tak jsme se rozhodli prověřit ji opravdu důsledně. Jak si povede v našem stotisícovém testu?

Automobily Škoda Superb 2.0 TDI CR DSG Ambition po 15 000km

Test na sto tisíc kilometrů není v českých podmínkách nijak běžný, o to více jsme ocenili vstřícnost zástupců Škody, kteří na náš požadavek přistoupili. Podle specifikace auto motor a sportu byl koncem minulého roku vyroben solidně vybavený superb, u něhož jsme si při „objednávce“ zadali jen tři hlavní pravidla: měl by mít (relativně) nový common-railový turbodiesel 2,0 l/125 kW (170 k), k tomu technicky zajímavou samočinnou šestistupňovou převodovku DSG s dvojicí spojek. Třetí limit představovala cena pořízení do milionu korun, což i při této motorizaci nebylo nijak složité splnit. Vzhledem k tomu, že vůz jsme na test převzali už v půli ledna, má nyní, necelé tři měsíce od začátku, najeto 15 000 kilometrů. Pokud nám ostré tempo vydrží, měli bychom celý maraton absolvovat dříve než za dva roky. Průběžně vás budeme pochopitelně informovat o všem zajímavém, tady je první zásadní shrnutí.

Automobily Škoda Superb 2.0 TDI CR DSG Ambition po 15 000km

Dlouhý rozvor pomáhá k dosažení solidního komfortu na delších cestách.


Už na začátku jsme ovšem zaznamenali první potíže. Sotva superb urazil tři tisíce kilometrů v letošní tužší zimě, po jednom z ranních startů nechtěl chvíli fungovat posilovač řízení. Jindy nás na dálnici bezdůvodně varovala kontrolka před únikem vzduchu z pneumatiky. A sem tam nás zlobí ukazatel stavu paliva – ačkoliv při tankování nafta hodně často na první „vystřelení“ pistole div nepřetéká, palivoměr pak neukazuje, že bychom natankovali do plna. Na jednu stranu se sice jedná o drobnosti, na druhou bychom od zcela nového vozu prakticky za milion očekávali bezchybný provoz, ostatně oba poslední vozy v redakčních službách (Toyota Auris 1.6 a Mercedes-Benz C 220 CDI) nám dokazovaly, že i moderní modely nabité elektronikou mohou vzdor zvýšené redakční zátěži jezdit bez jediného zaváhání. Každá kritika u zkoušené škodovky navíc musí být o to důraznější, že jde o exemplář objednaný k dlouhodobému testu přímo u výrobce – lze tedy předpokládat, že před předáním prošel důkladnou prohlídkou, a přesto se nevyhnul zmíněným trablům.

Automobily Škoda Superb 2.0 TDI CR DSG Ambition po 15 000km

Zezadu působí superb tak trochu těžkopádně.


Jinak si superb v našem hodnocení vede dobře, v první řadě díky pohonné jednotce. Navzdory dvojspojkové samočinné převodovce DSG (nebo díky ní?) je vůz rychlý a současně úsporný, průměrná spotřeba kolem 7,5 l je na 170koňové auto této velikosti velmi dobrá. Navíc jsme si za rozumný příplatek 12 500 Kč (včetně tříramenného volantu a malého koženého paketu) objednali řazení pod volantem. Dvě malé páčky otáčející se s volantem „déesgéčku“ přidávají hodně, díky nim si můžete pohodlně podřazovat při potřebě brzdění motorem i v samočinném módu, stejně tak dovolují více si užít sportovní jízdu.

Automobily Škoda Superb 2.0 TDI CR DSG Ambition po 15 000km

Interiér je střídmý a s hodnotnými materiály, pocitu luxusu pomáhají lesklé plochy a chromové rámečky. Plasty ve dveřích jsou však dost laciné.


Stejně tak doporučujeme při koupi superbu zařadit na seznam aktivní bixenonové světlomety. Tato rada se týká jen základních variant, už od druhé výbavy Ambition jsou totiž ve standardu, což je velká výhoda reprezentativní škodovky. U konkurence stojí srovnatelné světlomety od třiceti tisíc výš, často i padesát. Jejich jediným nedostatkem je chybějící denní svícení, efektní diody po vzoru Audi A4 by superbu jistě slušely, praktické by však byly i „obyčejné“ druhé mlhovky jako u octavie. Jinak ale zůstane u chvály: stačí mít hlavní spínač světel v poloze Auto a vše funguje, jak má, skvělá je v noci hlavně dálniční funkce, kdy světlomety mírně prodlouží světelný kužel. Z prvků nad rámec běžné výbavy stojí za zmínku autorádio Bolero s CD měničem (přijatelných 10 000 Kč) a dotykovým displejem (jen čekáme, kdy si velkou „obrazovku“ splete nějaký zloděj-amatér se skutečným monitorem a navigací...), vzhledem k dost dlouhé karoserii jsme také investovali 8000 Kč do parkovacích čidel. Jejich funkce je spolehlivá, nechávají si však příliš velký odstup, navíc se samy aktivují jen po zařazení zpátečky (u mercedesů a spol. se spouští samy v nízkých rychlostech). Tlačítko parkovacích čidel se ještě k tomu ukrývá zprava za řadicí pákou, zatímco vlevo u řidiče je téměř nepoužívaný spínač ESP a reset snímačů tlaku vzduchu v pneumatikách. Efektní 17palcové ráfky Trifid s pneumatikami 225/45 přišly na 9000 Kč, alarm na 7000, celkově příplatky včetně „automatu“ dosáhly v dnešních cenách 148 100 Kč, což hodnotíme jako přijatelné navýšení. Detailnějšímu „finančnímu“ rozboru se spolu s další, hlubší zkušeností dostaneme v dalším díle za dva měsíce, kdy by už tmavě červený superb měl mít za sebou přes 20 000 kilometrů.

Automobily Škoda Superb 2.0 TDI CR DSG Ambition po 15 000km

Zatím plný počet bodů získává pohonné ústrojí: za odhlučnění, dynamiku a spotřebu. Zvláště na velmi rychlou převodovku DSG jsme si brzy zvykli.


POD LUPOU: Budiž světlo!
Aktivní světlomety jsou silnou stránkou. Od výbavy Ambition má superb sériově aktivní bixenonovými světlomety AFS. V poloze spínače světel Auto se samočinně přepínají na tyto režimy:
- mimoměstský: funguje při rychlosti 0–15 km/h a 50–90 km/h, jedná se o základní pozici světlometů;
- městský: aktivní je při rychlostech 15–50 km/h a slouží k lepšímu osvětlení do šířky, a to tak, že po cca 4 až 6 s se levý světlomet natočí mírně doleva a o cca 15 stupňů se sklopí dolů;
- dálniční: přechod při zatáčení je jemnější a téměř nepozorovatelný, tento mód zajišťuje lepší osvětlení do dálky, oba světlomety se mírně zvednou, levý se nepatrně vytočí doleva (asi o 1 stupeň).
Mimoto mají adaptivní světlomety režim pro jízdu v dešti: aktivuje se po delší činnosti stěračů (cca 2 min) a je funkční v rychlostech 0–70 km/h. Oba světlomety klesnou dolů, levý se natáčí zhruba o 15 stupňů, aby se dosáhlo lepšího průniku světla na vozovku skrz déšť. Při cestě do Velké Británie lze přes palubní počítač nastavit svícení pro jízdu v levém pruhu.

Automobily Škoda Superb 2.0 TDI CR DSG Ambition po 15 000km

NA OKRAJ: Motor je vzdor svému výkonu velmi úsporný
Ačkoliv výkon 125 kW/170 k a točivý moment 350 Nm patří mezi dvoulitrovými turbodiesely k lepšímu standardu, a navíc náš superb má samočinnou převodovku, spotřeba paliva se pohybuje v nečekaně nízkých intervalech. Běžný průměr činí 7,5 l, při ekonomičtější jízdě není problém dosáhnout spotřeby i o litr nižší. DSG přináší z hlediska spotřeby výhodu méně zkušeným nebo ostřejším řidičům, kteří by při manuální volbě nechali zbytečně dlouho zařazený nižší rychlostní stupeň. Automatika naopak dovoluje někdy až nečekané podtáčení motoru, které však neupírá dynamice: díky rychlé změně stupňů stačí přidat plyn a převodovka bleskově podřadí. Vůz je standardně vybaven filtrem pevných částic, takže z výfuku nevychází černý dým jako před třemi lety z passatu se starší jednotkou 2.0 TDI/103 kW, po 10 000 km jsme zatím dolévali litr oleje (pochopitelně kvůli filtru toho nejdražšího, za 900 Kč...).

Automobily Škoda Superb 2.0 TDI CR DSG Ambition po 15 000km

TECHNICKÉ ÚDAJE:
Karoserie
Délka x šířka x výška 4838 x 1817 x 1462 mm, rozvor 2761 mm, pohotovostní/celková hmotnost 1515/2135 kg. Zavazadlový prostor 0,565/1,670 m3, objem palivové nádrže 60 l.

Podvozek
Vpředu náprava typu McPherson, vzadu víceprvková náprava, brzdy kotoučové, vpředu s vnitřním chlazením. Pneumatiky 205/55 R 16, na testovaném voze 225/45 R 17 (zimní Semperit). Pohon předních kol, šestistupňová dvojspojková samočinná převodovka DSG.

Motor
Přeplňovaný vznětový čtyřválec, čtyři ventily na válec, zdvihový objem 1968 cm3, největší výkon 125 kW (170 k) při 4000/min, točivý moment 350 Nm při 1750-2500/min.

Jízdní výkony
0–100 km/h                 9,0 s
Nejvyšší rychlost          220 km/h
Spotřeba                     7,8/4,8/6,7 l/100 km

Cena
2.0 TDI PD Ambition        764 900 Kč
Testovaný vůz                 913 000 Kč

+
• Výkonný a pružný motor
• Dobrá dynamika
• Rychlá převodovka
• Nečekaně nízká spotřeba
• Solidní jízdní vlastnosti
• Značný prostor vzadu
• Mimořádný zavazadlový prostor
• Dobrý dojem kvality
• Solidní sériová výbava
• Standardně skvělé aktivní bixenony
• Deštník jako vtipný doplněk
• Přijatelné ceny za příplatky
• Cenově příznivá 4letá záruka
-
• Nepřehledná karoserie
• Špatný výhled šikmo vpřed a dozadu
• Příliš “opatrná” parkovací čidla
• Značný ostřik bočních oken a zrcátek
• Horší filtrace krátkých nerovností na 17” kolech
• Méně místa pro řidičovo pravé koleno
• Úzká karoserie
málo místa na šířku vzadu
• Průměrný objem nádrže
• Nevyznačné místo pro otvírání zádi
• Vyšší základní cena





Nahoru

Komentáře

Autokatalog
Škoda Superb 2.0 TDI 170 hp DPF AT (2008)
Technické informace:
Objem motoru 1968 cm3
Výkon 125 kW
Točivý moment 350 Nm
Zrychlení z 0 - 100 km/h s
Spotřeba 5,1 l/100 km
Galerie Podrobné info
Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: