Lexus RX 350 Premium
Test
Novou generaci modelu RX 350 jsme okusili ihned poté, co ho u nás začal Lexus servírovat. A byla to degustace se vším všudy – usedli jsme totiž za volant vrcholné verze Premium s řadou lahůdek.
Místo teriny z foie gras, kachních závitků, gratinovaného telecího brzlíku ve smetanovém velouté a čokoládového soufflé přišly postupně na řadu nové ovládání navigace, head-up displej, pneumatické
odpružení, audiosoustava Mark Levinson a další chody.
Čerstvě naservírovaná nová generace RX působí „šťavnatě“ a Japonci nešetří ani na porcích. Vůz je rozměrnější a má i bohatší výbavu. Vznikl ze stejných surovin a podle stejné kuchařky jako
předchůdce, při přípravě menu ale byly použity nové postupy.
Na úrovni je i obsluha – po zapnutí zapalování vás diskrétní služebníci přisunou blíže k elektricky nastavitelnému volantu. Posaz za ním je přirozený, velký displej inforozhraní navrch palubní desky je vhodně na očích a dobře odstíněný. V rámci příplatkových paketů má podobné ovládání jako němečtí konkurenti (Audi Q7, BMW X5 a Mercedes ML), ale místo kolečka jakousi počítačovou myš. Navrch umístěným joystickem se pohybujete po obrazovce, potvrzení záměru se ale na rozdíl od konkurence neděje pouhým zatlačením na něj seshora, ale stlačením na tlačítka umístěná z boku. Jedná se o dva úkony, které zejména zpočátku vyžadují poměrně dost soustředění. Nastavit si ale lze jak odpor joysticku, tak i zobrazování kurzoru. Prostřední nastavení se jeví jako nejlepší, v krajních je joystick necitlivý nebo naopak jde ztuha.
Novinkou u nového RX 350 je i head-up displej, dostupný od druhého ze čtyř paketů výbav. Lze si nastavit výšku zobrazení aktuální rychlosti a šipek navigace, stejně jako jas. Údaje jsou na vhodném místě, bílá barva ale trochu ruší, stejně jako stále viditelný světlý podklad displeje ukrytého v palubní desce.
Zástupce nejprodávanější řady Lexusu je opět laděný do komfortna. Má dobře odhlučněnou kabinu a pohodlná přední sedadla. Ta zadní s nízko položenými sedáky, které dostatečně nepodpírají stehna, oslní variabilitou srovnatelnou s vozy MPV. Obě části asymetricky děleného zadního sedadla lze nezávisle na sobě posouvat a samostatně sklápět polohovatelná opěradla dělená v poměru 40/20/40. Zásluhou nového zavěšení zadních kol je nyní zavazadelník objemnější. Necelých 500 l je zcela dostačujících, konkurence však nabízí ještě více. To ale za cenu větší délky, která zhoršuje parkování a manévrování ve městě. Z lexusu je ale dobrý výhled. Vítaným pomocníkem je zadní parkovací kamera a příplatková pro pravý bok.
RX má velmi dobře odtlumený interiér, v klidu si tak můžete vychutnat kvalitní audio. Akustickou pohodu nijak nenarušuje ani modernizovaný šestiválec, harmonicky sladěný s novou samočinnou převodovkou. Agregát o objemu 3,5 l je přichystán bryskně servírovat svých 277 koní. Vůz zrychlí za 8 s, částečně i vinou vysoké hmotnosti motor si neříká o nijak nízké spropitné. Na volné silnici počítejte se 14 l/100 km, po městě s minimálně dalšími třemi navíc. To vzhledem k relativně malé nádrži znamená nijak velký dojezd.
RX 350 disponuje pohonem všech kol s vícelamelovou spojkou s možností uzavření pomocí tlačítka u řidiče. Za běžných okolností směřuje točivý moment jen na přední kola. Podvozek RX prošel výrazným vylepšením, nadále u něj převažuje důraz na komfort nad sportovním laděním. Adaptivní odpružení vyžehlí i větší vady vozovky, v zatáčkách se ale více naklání. Oproti minulosti potěší preciznější řízení, brzdy by ale mohly mít rychlejší nástup.
Degustace je u konce. Z ní je zřejmé, že se u Lexusu snaží hýčkat „štamgasty“, zvyklé na osvědčené menu, ale díky některým novým chutím chtějí zaujmout i nové „strávníky“, kterým předloží nižší účet než srovnatelně vybavená evropská konkurence.
HODNOCENÍ: 4/5
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Karoserie
Délka x šířka x výška 4770 x 1620 x 1685 mm, rozvor 2740 mm, pohotovostní/celková hmotnost 2085/2545 kg. Zavazadlový prostor 0,496/1,570 m3, objem palivové nádrže 72 l.
Podvozek
Vpředu příčná ramena a vzpěry McPherson, vzadu dvojité lichoběžníkové závěsy, brzdy kotoučové s vnitřním chlazením. Standardní pneumatiky 235/60 R 18. Pohon všech kol, šestistupňová samočinná převodovka.
Motor
Zážehový šestiválec V6, čtyři ventily na válec, zdvihový objem 3456 cm3, nejvyšší výkon 204 kW (277 k) při 6200/min, točivý moment 346 Nm při 4700/min.
Jízdní výkony
0–100 km/h 8,0 s
Nejvyšší rychlost 200 km/h
Spotřeba 14,3/8,4/10,6 l/100 km
Cena
RX 350 Premium 1 834 000 Kč
Testovaná verze 1 864 000 Kč
cestovní komfort |
výkonný a kultivovaný motor |
snadné ovládání |
bohatá výbava |
variabilita zadních sedadel |
kvalita zpracování |
jen průměrné jízdní vlastnosti |
vyšší spotřeba |
malá palivová nádrž |
pomalý náběh brzd |
vyšší cena testované verze |