Ford Focus RS: Jízdní dojmy
Jízdní dojmy
Ford Focus RS nám na silnicích v okolí Nice ukázal, že i s pohonem předních kol lze ukočírovat divoké stádo tři sta pěti koní.
V pořadí 23. model Fordu honosící se přívlastkem RS (Racing Sport) přichází šest let po ukončení výroby minulého Focusu RS s pořádně ostrou vizáží. Některé detaily, jako mohutný přední nárazník,
vystouplé blatníky, spoiler na zadních dveřích nebo výrazný difuzor, ze kterého výhružně trčí dvě 100mm koncovky výfuku, jako by si focus vypůjčil ze speciálu WRC. Interiér si až na vynikající, i
když příliš vysoko ukotvená sedadla Recaro zachovává snad až přílišnou civilnost. Tedy nepočítáme-li kovové pedály nebo tři extra ukazatele s teplotou a tlakem oleje a plnicím tlakem turbodmychadla
známé již z Focusu ST.
Na rozdíl od něj se ale ručička v RS vyšplhá až na dvojnásobek, 1,4 baru (0,14 MPa). Však také pětiválec 2,5 l dostal větší turbodmychadlo, což spolu s dalšími technickými změnami (upravené výfukové svody a sání, odlišné vačky) přineslo 224 kW (305 k) a 440 Nm. Maximum síly směřuje na přední kola přes šestistupňovou převodovku (má stejné převody jako ST, ale kratší řadicí páku a větší přesnost) již od 2300/min, přesto hlavní erupce nastává kolem 4000/min. Řidiče opájí nejen brutální zátah motoru, ale také mistrný zvukový doprovod složený ze sání, odfukování turba při přeřazení (ochrana proti přetlakování) a střílení do výfuku. Lepší koncert už jsme opravdu dlouho nezažili.
Doslova u vytržení jsme byli i z přilnavosti vozu ve výjezdech ze zatáček pod plným plynem. Kombinace zavěšení předních kol RevoKnuckle s oddělenou vzpěrou McPherson a čepem řízení na samostatné těhlici s diferenciálem s omezenou svorností dělaly na silnicích kolem průsmyku Col de Vence, kde se jezdí Rallye Monte Carlo a kde zatáčka střídá zatáčku, hotové zázraky. Žádné škubání či tahání za volant se nekonalo, na hrbolaté silnici jsme ani nerozblikali kontrolku trakce. Focus RS je neuvěřitelně rychlý v přímém směru (stovka za 5,9 s, nejvyšší rychlost 263 km/h) i v zatáčkách, kde se nedotáčivost přihlásí jenom při hodně nešetrném nájezdu. V řízení s 2,32 otáčky mezi krajními polohami jsme našli nejvíc citu (pořád ale málo) v normálním ze tří režimů elektrohydraulického posilovače. Zvětšené kotouče (336x30/302x11 mm) prý 1,5 t těžké auto obuté na pláštích Continental ContiSportContact 3 o rozměru 235/35 zastaví na 34,8 m, při ostřejší jízdě se ale hůře dávkují.
Nic z toho ale nezměnilo náš názor na to, že Ford Focus je opravdu mimořádně vydařený sportovec, který se u nás začne prodávat na přelomu května a června. Základní cena by se měla dostat pod milion korun.
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Karoserie
Délka x šířka x výška 4402 x 1842 x 1497 mm, rozvor 2640 mm, provozní/celková hmotnost 1465/392 kg. Zavazadlový prostor 0,385 m3, objem palivové nádrže 62 l.
Podvozek
Vpředu modifikovaná náprava McPherson, vzadu víceprvkové zavěšení, brzdy kotoučové s vnitřním chlazením. Standardní pneumatiky 235/35 R 19. Pohon předních kol, šestistupňová manuální převodovka.
Motor
Přeplňovaný zážehový pětiválec, čtyři ventily na válec, zdvihový objem 1798 cm3, nejvyšší výkon 224 kW (305 k) při 6500/min, točivý moment 440 Nm při 2300-4500/min.
Jízdní výkony
0–100 km/h 5,9 s
Nejvyšší rychlost 263 km/h
Spotřeba 13,4/7,0/9,4 l/100 km