Lexus LS 600h
Kombinace spořivého hybridního ústrojí v rozšafné superlimuzíně? Co by ne, Lexus LS 600h za tři miliony korun dokazuje, že i hýřit lze s rozumem.
Bezchybně odhlučněný osmiválec si kdesi vpředu vrní tak potichu, že v akustickém projevu soutěží s podobně diskrétním větrákem klimatizace. Vlastně moment, on vůbec neběží! Je tak tichý, že není
poznat, kdy je právě v činnosti a kdy jej elektronika odpojila. Plujeme si po pražském okruhu předpisovou osmdesátkou a motor zhasl, během dvacetikilometrového úseku snad už podesáté. O veškerý pohon
se právě nyní stará jen elektromotor – stane se tak vždy, když se jede z kopce, ale i na rovině, pokud síla elektrického pomocníka stačí, a za podmínky, že řidič šlape na pedál plynu patřičně zlehka.
Výsledkem je spotřeba, která i ve městě drží dvanáctilitrovou laťku jako skutečný strop, většinou je průměr tak o litr nižší.
Při výkonu celého pohonného ústrojí 327 kW neboli 445 koní je takový průměr málem z oblasti snů. V běžném provozu žádné zázračné šetření lexus nenabídne, ale i tak je spotřeba kolem 12 l v této kategorii obdivuhodná. Zvláště když protilehlou misku vah obtěžkáte dalšími údaji: délka auta činí 5,15 m, hmotnost prázdného vozu dosahuje až 2,4 t a jeho udávané zrychlení 0-100 km/h přitom činí 6,3 s. K takovému kalupu budou asi řidiči lexusu, který posádku doslova uklidňuje, vybízet jen sotva, zato se může hodit stále dostupná přemíra energie k předjetí. A je jedno, jestli na pedál plynu zprudka dupnete na okresce při ukázněné devadesátce, nebo na dálnici daleko za povoleným limitem. Uznejte, že brouzdat si krajinou v takovém stroji za spotřebu průměrného sedanu vyšší střední třídy není úplně marné.
Ono ovšem to cestování není marné i tak, když nebereme v potaz hybridní pohon. Lexus je vzdor své americky obtloustlé postavě vstřícný jako ne jeden, ale celá rodina Japonců. Vpředu vám imaginární paní domu nabídne pohodlné křeslo a pečlivě uklizenou středovou konzolu, díky níž se ve spoustě funkcí celkem rychle zorientujete, japonský technofil předvede skvělé audio Mark Levinson s 19 reproduktory. A když přesídlíte dozadu, kde můžete sklopit sedadlo až do téměř lůžkové úpravy, vyklopí služebná obrazovku DVD přehrávače a na pokyn spustí masáž zad, a to skutečně účinnou. K větší spokojenosti by chtělo zapracovat na zavazadelníku (je zoufale malý) či některých doplňcích: během testu jsme bojovali s nevypočítavým samočinným odemykáním či mírně adrenalinovým aktivním tempomatem, který sem tam nestíhal reagovat na reakce českých šoférů. Snad aby jinak opečovávaný řidič z toho samého luxusu neusnul za volantem – ovšem mimochodem, i to dokáže lexus za příplatek monitorovat...
HODNOCENÍ: 4/5
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Karoserie
Délka x šířka x výška 5150 x 1875 x 1480 mm, rozvor 3090 mm, pohotovostní/celková hmotnost 2375/2730 kg. Zavazadlový prostor 0,390 m3 (s rezervním kolem 0,330), objem palivové nádrže 84 l.
Podvozek
Vpředu lichoběžníková náprava, vzadu víceprvkový závěs, brzdy kotoučové, vpředu i vzadu s vnitřním chlazením, adaptivní vzduchové pérování s možností změny světlé výšky. Pneumatiky 245/45 R 19. Pohon všech kol, bezestupňová převodovka s plynulým převodem a možností ruční volby.
Motor
Zážehový osmiválec, čtyři ventily na válec, zdvihový objem 4969 cm3, největší výkon 290 kW při 6400/min, točivý moment 520 Nm při 4000/min, celkový výkon pohonného systému včetně elektromotoru 327 kW.
Jízdní výkony
0–100 km/h 6,3 s
Nejvyšší rychlost 250 km/h
Spotřeba 11,3/8,0/9,3 l/100 km
Cena
LS 600h 2 859 000 Kč
Testovaný vůz 3 479 000 Kč
pohodlné pérování |
vysoký dojem kvality, |
mimořádně luxusní výbava i pro cestující vzadu |
výborná dynamika při |
rozumné |
spotřebě |
působivý exteriér |
jen průměrně jisté jízdní vlastnosti |
vláčné |
řízení |
miniaturní zavazadlový prostor |
omezený komfort na krátkých |
nerovnostech |
velmi vysoká provozní hmotnost |
nízké užitečné zatížení |