Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Mazda 6 sedan 2.0 MZR-CD TE Plus

Test

Ve střední třídě přituhuje a v ostrém souboji o zákazníky se jde často tělo na tělo. Na co vábí nová Mazda 6? Test dal odpovědi na většinu z toho, co jste o „Šestce“ chtěli vědět a na co jste se báli zeptat.

Automobily Mazda 6 sedan 2.0 MZR-CD TE Plus

Do garáží business center, kde se stále více roztahují Volkswagen Passat a Ford Mondeo, se krátce po novém Renaultu Laguna vehementně tlačí i druhá generace Mazdy 6. Pokračovatel modelu 626, oblíbeného auta našich porevolučních podnikatelů, přiváží nový neotřelý styl. Stejně jako již vyšla z módy fialová saka a bílé ponožky, tak i výrazná zaoblení v duchu se současnými trendy nahradily ostře řezané linie. Jednoduché tvary předchůdkyně dostaly transfuzi nových nápadů – charakteristické jsou zejména výrazné „límce“ předních blatníků ve stylu modelů RX-8 a CX-7, zajímavé jsou i mnohé detaily. Ač je nová „Šestka“ větší, působí opticky lehce. Její svěží nenucený design oproti minulosti poskytuje ještě více vizuální dynamiky. Nový japonský sedan není překvapivě derivátem Fordu Mondeo, což by se vzhledem k propojení obou firem dalo očekávat, ale využívá upravený základ z předchozí generace. Na první pohled poznáte, odkud pochází, japonské kořeny nejen že nezapře, ale naopak na nich přímo staví.


Automobily Mazda 6 sedan 2.0 MZR-CD TE Plus

Dynamická vizáž koresponduje s agilními jízdními vlastnostmi.

Ač se to na první pohled nemusí zdát a ani nižší pohotovostní hmotnost oproti předchůdkyni tomu nenasvědčuje, je nová Mazda 6 je celkově větší, což se projevilo i na velkorysejší prostornosti interiéru. O 5 cm delší rozvor zajišťuje větší volnost pro kolena zadních cestujících, nabídka místa v podélném směru je ale v obecném srovnání přesto jen průměrná. Více místa by vzadu mohlo být i v oblasti hlavy. Mezigeneračně nastal pokrok v kvalitě sedadel. Ta jsou oproti minulosti rozměrnější, pohodlnější a lépe vytvarovaná. Přední dobře drží tělo v zatáčkách. Hlavové opěrky vpředu jsou sice nově aktivní, ale umístěné relativně daleko od hlavy. Zadní díky jejich tvaru sice můžete při neobsazených zadních sedadlech zasunout těsně k opěradlům tak, aby nepřekážely řidiči ve výhledu, i v nejvyšší poloze vyhoví spíše japonské než evropské postavě.


Některé tvrdé plasty v interiéru zpočátku překvapí, celek ale působí dostatečně hodnotně. A to částečně i díky pro japonské vozy typickému, pečlivému dílenskému zpracování. Na rozdíl od karoserie palubní deska příliš neoslní. Sportovní atmosféru na palubě pomáhají navodit samostatné tubusy výborně čitelných přístrojů. Posaz za volantem se hledá snadno, nejnižší poloha výškově stavitelného sedadla řidiče je ale poměrně vysoká. 


Automobily Mazda 6 sedan 2.0 MZR-CD TE Plus

Tlačítky vlevo na volantu lze ovládat palubní počítač, rádio i klimatizaci, chce to ale trochu zvyku.


Japonci mají rádi rituály, a tak vám takový malý servírují před každou jízdou, i po ní. Po zapnutí zapalování vás auto přivítá rozsvícením ovladačů na středovém panelu, krátkou znělkou a nápisem zoom-zoom  na digitálním displeji. Po vypnutí opět následuje znělka a na displeji nápis – „Goodbye“. Při změně hlasitosti audia se zase rozblikají modré výplně drážek v centru středového panelu, na němž má prominentní místo tlačítko, které je v podstatě na okrasu. Ovladače ventilace jsou logicky umístěné a řidiči dobře po ruce, audiočást nad ním ale zdaleka takové intuitivnosti ovládání nedosahuje.


Od druhého stupně výbavy má nová Mazda 6 standardně volant s tlačítky tempomatu a multifunkčního systému CF-Net. Jeho ovladači na levém ramenu lze nejen přepínat palubní počítač, ovládat rádio, ale také nastavovat klimatizaci, a to nejen teplotu (po půl stupni), ale kupříkladu i korigovat distribuci vzduchu. Jeho ovládání si vyžaduje zvyk a mnohdy jednodušší a rychlejší je sáhnout po klasických ovladačích na středové konzole.


Automobily Mazda 6 sedan 2.0 MZR-CD TE Plus

Sportovní atmosféru na palubě navozují samostatné tubusy dobře čitelných přístrojů.


Optimální poloha za volantem se hledá rychle, středová loketní opěrka mezi předními sedadly je umístěna v rozumné výši a ukrývá velmi prostorný úložný box. Do malé přihrádky vlevo pod volantem lze uložit brýle či mobil, nechybí místo pro odložení pohárků s nápoji vedle ruční brzdy, kapsy ve dveřích jsou ale poměrně malé a ani schránka před spolujezdcem prostorností nevyniká.


Zavazadlový prostor v zádi je svým objemem 0,519 m3 podprůměrný. Díky lepicí sadě místo rezervy jsou pod směrem vzad nepatrně stoupající podlahou další místa pro uložení drobností. Zadní opěradla lze snadno sklopit, čímž vznikne relativně velký průchozí otvor. Kufr je široký, ale stejně jako u všech klasických sedanů je jeho nectností malý vstupní otvor, kvůli čemuž v něm nepřevezete větší předměty. V nabídce Mazdy je ale naštěstí i verze liftback a kombi. Zámek víka se odjišťuje relativně malým, ale esteticky vhodně zakomponovaným tlačítkem do třetího brzdového světla. Víko postrádá vnější madlo, vnitřní úchop na zavírání ale naštěstí ne.


Automobily Mazda 6 sedan 2.0 MZR-CD TE Plus

Na tuto kategorii velmi nízká pohotovostní hmotnost přispívá k výborné ovladatelnosti.


Výhled z tohoto manažerského sedanu je na poměry v této třídě zásluhou relativně tenkých sloupků výborný. Ostatně potvrdilo to i měření kruhového výhledu ve zkušebně v rámci supertestu (viz AMS  č. 2/2008). Vysoká záď ale zhoršuje parkování a parkovací senzory u testované verze nelze objednat. Jak je u předem daných výbav asijských vozů obvyklé, pokud ho chcete, musíte si koupit vyšší verzi nebo si nechat instalovat některé univerzální zařízení z druhovýroby.  Pochvalu si zaslouží i rozměrná vnější zpětná zrcátka.


Oproti novému Fordu Mondeo nepůsobí Mazda 6 napohled tak mohutně a za volantem si tento pocit ještě prohloubíte. Přestože její karoserie narostla do všech stran, stále má velmi „rozumné“ rozměry pro městský život. Světlost podvozku je však v obecném srovnání relativně malá a také přední spoiler je umístěný poměrně nízko.


Za volantem si mimoděk vzpomenete na někdejší legendární porevoluční slogan Mazdy „Motor, který neslyšíte“, který je alespoň z pohledu vnitřního osazenstva vozu platný více než dříve. Akustický komfort je velmi dobrý, od motoru navíc do interiéru nepronikají ani žádné vibrace. Oproti předchozí generaci tento dvoulitrový turbodiesel standardně opatřený filtrem pevných částic patrně díky emisím oslabil o 2 kW a o 30 Nm. Nižší hmotnost vozu ale tento hendikep částečně eliminuje a dynamické vlastnosti vznětové verze rozhodně nezklamou. Turbodiesel silně zatahuje až na hranici 2000 otáček, odspodu se ale díky vhodnému odstupňování převodovky rozbíhá velmi plynule. Po jejím překročení mocně zatahuje a japonskému sedanu poskytuje velmi dobrou dynamiku. Jeho silnou stránkou je i pružnost a také pružné zrychlení. Testovaná spotřeba na úrovni 7,2 litru nezklame, ale ani nenadchne. Zřetelnou slabinou této verze je však příliš tuhá spojka, na kterou si je třeba zvyknout. Samočinná převodovka se ale bohužel ve spojení s tímto motorem nedodává. Dodávaná manuální šestistupňová ale řidiči dělá jen samou radost – přesnost řazení by mohla ve střední třídě vyučovat.


Automobily Mazda 6 sedan 2.0 MZR-CD TE Plus

Výborně odstupňovaná převodovka má přesné řazení.

Již předchozí generace měla sportovní nadání a novinka s velmi tuhou karoserií ho ještě rozvíjí. Pečlivě odladěný podvozek s dvojitými lichoběžníkovými rameny vzadu a zadní víceprvkovou nápravou dokazuje, že hodiny strávené při vývoji na závodních tratích nebyly promarněným časem. S mazdou je radost jezdit. BMW to sice ještě není, to, jak vás poslouchá na slovo, je ale přesto působivé. „Šestka“ je obratný vůz s agilními jízdními vlastnostmi, který projíždí zatáčkami velmi jistě a bez citelných náklonů. Na tuto kategorii velmi nízká pohotovostní hmotnost přispívá k velmi dobré ovladatelnosti. Japonský sedan je na suché vozovce velmi dlouho neutrální, až v extrému se projevuje jeho vrozená nedotáčivost, a to jen mírně. Řízení je o něco přímější než dříve a řidiči poskytuje dobrou odezvu. Řidič má díky jeho přesnosti pocit jistoty za volantem. Odpružení je tužší než dříve a až na výjimky dobře tlumí nerovnosti.


Nová Mazda 6 je zajímavou alternativou k Fordu Mondeo a spol. Za vynaložené peníze nabízí vzhledem k bohaté výbavě a pověstné spolehlivosti dobrou protihodnotu.



HODNOCENÍ: 4/5


Text: Vladimír Löbl

Foto: Jan Dvořáček


Automobily Mazda 6 sedan 2.0 MZR-CD TE Plus

Dobře odhlučněný turbodiesel jde plynule odspodu a je i příjemně pružný. Spotřeba na úrovni 7,2 litru je ale jen průměrná.


TECHNICKÉ ÚDAJE:

Karoserie

Délka x šířka x výška 4735 x 1795 x 1440 mm, rozvor 2725 mm, provozní/celková hmotnost 1500/2035 kg. Zavazadlový prostor 0,519 m3, objem palivové nádrže 64 l.


Podvozek

Vpředu dvojitá lichoběžníková ramena, vzadu víceprvková náprava, kotoučové brzdy, vpředu s vnitřním chlazením. Standardní pneumatiky 215/50 R 17. Pohon předních kol, manuální šestistupňová převodovka.

 

Motor

Vznětový řadový přeplňovaný čtyřválec, čtyři ventily na válec, zdvihový objem 1998 cm3, největší výkon 103 kW (140 k) při 3500/min, točivý moment 330 Nm při 2000/min.

 

Jízdní výkony

0 – 100 km/h                           10,5 s

Nejvyšší rychlost                      204 km/h

Spotřeba                                 6,7/5,0/5,6 l/100 km

 

Cena

2.0 MZR-CD TE Plus                759 900 Kč

Testovaná verze                     771 800  Kč

 

+
dynamická vizáž
agilní jízdní vlastnosti
pružnost a tah motoru
řízení s dobrou odezvou
výborný výhled
pečlivé zpracování
dobře odtlumený interiér
-
příliš tuhá spojka
jen průměrná prostornost interiéru vzadu
ovládání audiosoustavy





Komentáře

Autokatalog
Mazda 6 1.8 MZR (2007)
Technické informace:
Objem motoru 1798 cm3
Výkon 88 kW
Točivý moment 165 Nm
Zrychlení z 0 - 100 km/h 11,7 s
Spotřeba 6,7 l/100 km
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Obrazek Tomáš Příplata od Mělníka má rád staré renaulty a je to vidět. Stačí se u něj rozhlédnout – kromě…

Obrazek Sportovní značka koncernu Piaggio minulý rok navázala na své stejnojmenné cestovní enduro s…

Obrazek Odpružené vidlice? Nebo snad dokonce celoodpružená kola a kotoučové brzdy? Ale to vůbec ne… Před…

Obrazek Výkon naftových šestnáctistovek se po malých krůčcích neustále zvyšuje do hladin, které byly dříve…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail:

Obrazek