Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Škoda Fabia Combi 1.2 12V HTP Ambiente

Test

Vpředu silnější verze titěrného tříválce 1.2 HTP, vzadu lodní kufr o objemu 0,480 m3. Jak pevné základy má pilíř prodejů nové generace Škody Fabia Combi?

Automobily Škoda Fabia Combi 1.2 12V HTP Ambiente

Novou verzi nejprodávanějšího kombi na českém trhu si na první pohled možná nezamilujete, ale o to větší sympatie k ní získáte po zjištění jejích předností. Zatímco spřízněná Škoda Roomster připomíná fintivou modelku, která si možná až příliš úzkostlivě hlídá svůj vzhled, Fabii Combi lze přirovnat spíše k dělné hospodyňce, která se dobře postará o rodinu, navaří a pečlivě vysmýčí.


Novinka je důstojnou pokračovatelkou Felicie Combi. Díky základnímu objemu 0,480 m3 lze naložit mnohem více než do Peugeotu 207 SW (0,337 m3) a Renaultu Clio Grandtour (0,439 m3). Po sklopení zadních sedadel je náskok před Peugeotem 207 SW a Renaultem Clio Grandtour ještě výraznější. 1,460 m3 oproti 1,258 a 1,277 m3. Daní za rekordní objem jsou však určité ústupky. V honbě za kubíky má totiž mladoboleslavská novinka podlahu pod úrovní nakládací hrany (ta je nepatrně výše než u minulé generace – plných 65 cm nad vozovkou) i nezanedbatelně pod úrovní sklopených zadních sedadel. Peugeot má sice menší kapacitu, ale podlahu v úrovni nakládací hrany. Na rozdíl od Renaultu Clio Grandtour, ale i větší Octavie Combi se u novinky ani za příplatek nedodává vyrovnávací podlážka, která by usnadnila manipulaci s těžšími předměty.

  

Automobily Škoda Fabia Combi 1.2 12V HTP Ambiente

Do zavazadlového prostoru se vejdou i velmi rozměrné předměty.

Mezi podběhy je zavazadelník široký 96 cm (v nejširším místě 136 cm) a v základu i téměř stejně dlouhý, po sklopení zadních sedadel pak vznikne 150 cm. Výška pod krytem je 60 cm. Velký vstupní otvor umožňuje převážet skutečně rozměrné předměty, velkorysé je i užitečné zatížení, které i u této tříválcové verze činí plných 515 kg. Manipulace se zadním víkem je snadná a pochválit musíme i průchozí výšku. Po vyklopení se pod ním bez problémů narovnají i skuteční dlouháni. Trumfem k přebití konkurentů je roletový kryt, který významnou měrou zvyšuje uživatelský komfort. Stačí se jen dotknout jeho zadní části, aby se sám svinul do pouzdra. Systém převzatý z octavie v praxi funguje bezchybně.


„Povinná“ zásuvka na 12 V je i u Fabie Combi standardem, za bytelné výklopné háčky, vyjímatelnou plastovou ohrádku a příčky v bocích vytvářející rozměrné kapsy se sice připlácí 1400 Kč, ale je to dobrá investice. Zatímco předchozí generace měla plstí čalouněný celý zavazadelník, části bočnic Fabie Combi II jsou nově celé plastové – naštěstí z materiálu, který se jen tak lehce nepoškrábe a je praktičtější na údržbu. Schránky jsou výrazně větší než u hatchbacku a není problém do nich umístit i středně velkou nákupní tašku. K dispozici je za příplatek řada prvků pro uchycení nákladu – zádržné sítě do zavazadelníku či praktický vnitřní držák dvou jízdních kol. Pod podlahou, kterou lze snadno vyjmout a vyklepat, je uložené plnohodnotné rezervní kolo. Před ním nechybí ani malý prostor vhodný pro uložení příslušenství.

 

Automobily Škoda Fabia Combi 1.2 12V HTP Ambiente

Daní za rekordní prostornost je podlaha pod úrovní nákladové hrany a sklopených zadních sedadel.

Zadní sedadlo je u všech verzí dělené v poměru 60:40 se sklápí stejně složitě jako u předchůdce. Nadále je po sklopení sedáků nutné nadále nejdříve vyjmout hlavové opěrky a eventuálně je umístit do otvorů z boku sedáků. Až poté lze sklopit i opěradla. Na rozdíl od konkurence je tato operace mnohem náročnější. Škoda, že fabia nedostala po vzoru konkurentů opěrky, které lze u nevyužívaných zadních sedadel zasunout blíže k opěradlům tak, aby je nebylo nutné při sklápění sedadel vyjímat a také aby zbytečně řidiči nepřekážely ve výhledu, který zhoršují i široké sloupky.


Obytná část interiéru je shodná s výchozím hatchbackem. Pod vzad protaženou střechou je ještě více místa pro hlavu, mezigeneračně tento rozdíl reprezentuje přes vzpřímenější posaz dokonce 4 cm. Vzadu je oproti Fabii Combi I více místa také v podélném směru, velkorysá je jak část pro kolena, tak i chodidla. Rovněž v disciplíně nastupování je i díky výše položeným sedadlům novinka k cestujícím štědřejší. V příčném směru je ale míra podprůměrná, tři dospělé sedačky se dozadu nevejdou a konkurenční vozy nabízejí větší volnost v ramenu. Čtyřem dospělým ale Fabie Combi nabídne místa dostatek. 

  

Automobily Škoda Fabia Combi 1.2 12V HTP Ambiente

Interiér je úzký, prostor je ale na tuto třídu velkorysý.


Jinak i zde platí to, co pro hatchback. Přes použití většinou tvrdých plastů působí interiér hodnotně, k čemuž přispívá i dvoubarevné ladění, dodávané počínaje testovanou verzí Ambiente. Celkově dobrý dojem zvyšuje i solidní zpracování. Poloha za volantem je pohodlná, ergonomie velmi dobrá, pokud si ale objednáte lepší verzi rádia, popř. s navigací, jen stěží se vyhnete častému kontaktu pravého kolena s tvrdou hranou středové konzoly.


Většina zástupců první generace Fabie Combi má pod kapotou silnější verzi tříválce 1,2 litru s výkonem zvětšeným oproti minulosti o 4 kW na 57 kW a v případě novinky to přes stále lepší ekonomickou situaci českých domácností asi nebude jinak. Důvod je jasný – za výkonnější motor 1.4 16V je nutné přidat 28 000 Kč, platit vyšší sazbu zákonného pojištění a mít o něco vyšší servisní náklady. Potenciálně nejžádanější tuzemská motorizace není právě vrcholem kultivovanosti, což si nejvíce uvědomíte zejména při studených startech. Po zahřátí se s ním ale dá přes mnohdy ne právě libozvučný projev bez problémů žít. Oproti předchozí generaci je totiž mnohem lépe odhlučněný, a pokud není pod plným zatížením, kdy jeho zvukový projev může trochu vadit, tak ani nijak neobtěžuje. Dvanáctiventilová verze tříválce je díky nízko položenému největšímu točivému momentu 112 Nm v nejpoužívanějším pásmu do 3000 otáček (většina je k dispozici již do 1700 otáček) ideálním parťákem do města. Dynamika a pružnost do cca 90 km/h jsou výborné. Odspodu jde velmi ochotně, na rozjezdech z křižovatek za sebou bez problémů dokážete nechat i mnohem silnější vozy. I díky kratším převodům si motor nechá líbit pomalou jízdu i na vyšší rychlostní stupně. Hendikep malého motoru je znát na dálnici, ve stoupáních a samozřejmě při nárůstu počtu přepravovaných pasažérů a nákladu. Také při požadavku na větší dynamiku je nutné častěji podřazovat a více ho držet v otáčkách, v nichž si tříválec přímo libuje. Výkon sílí až do hranice 5000 otáček, nad ní ale již rychle vadne. Kdo by si chtěl tuto verzi pořídit kvůli tomu, že ušetří na spotřebě, bude zklamán. Díky krátkému zpřevodování (ve 130 km/h motor na V. rychlostní stupeň točí 4150 otáček) se spotřeba příliš neliší od většího čtyřválce. Na tříválec a zdvihový objem jsou konzumační nároky poměrně vysoké. Spotřeba se běžně vyhoupne nad 8 litrů, na dálnici i výše, není problém ani atakovat hranici 10 litrů. Pokud ale budete s plynovým pedálem zacházet velmi citlivě, není problém se s prázdným vozem dostat na 6,5 l/100 km. Vzhledem k nárůstu hmotnosti o 15 kg oproti hatchbacku není dynamika jízdy znatelně horší. Zejména ten, kdo jezdí více po dálnici a delší trasy, by měl zcela jistě pouvažovat o výkonnějších motorech.


Automobily Škoda Fabia Combi 1.2 12V HTP Ambiente

Kabina působí hodnotně. Potěší i dostatek odkládacích prostor.

Tuhá karoserie umocňuje celkový pocit robustnosti. Relativně lehký motor vpředu a plný zavazadelník, který posouvá těžiště více vzad, trochu zvyšují přetáčivost vozu při razantnější jízdě. Na dálnici i v zatáčkách se Fabia Combi chová velmi jistě, stabilně. Komfortní odpružení velmi dobře absorbuje nerovnosti. Brzdy mají velmi pozvolný náběh účinku, ale jsou dostatečně účinné.


Přes užší interiér poskytuje oproti předchozí generaci mnohem vyšší užitnou hodnotu. Opět velmi dobře si bude držet cenu. Ta je u testované verze (316 900 Kč) s ohledem na standardní výbavu výhodnější než u srovnatelného Peugeotu 207 SW 1.4 8V/54 kW, který přijde na 329 900 Kč, ale po dovybavení prvky, které má škoda, vyjde ještě o 18 tisíc Kč dráž. Renault Grandtour Authentique se čtyřválcem 1,2 16V/55 kW zato přijde jen na 314 900 Kč (se započtením bonusu dokonce jen 289 900 Kč). Nemá sice standardně mlhovky, zato ale pro změnu má střešní ližiny. Ač je na straně Fabie Combi mnoho výhod, její pozice na trhu již nebude tak neotřesitelná, jako dosud.



HODNODENÍ: 4/5


Text: Vladimír Löbl

Foto: Tomáš Mikule


Automobily Škoda Fabia Combi 1.2 12V HTP Ambiente

Hendikep malého motoru je znát na dálnici, kde i více stoupá spotřeba.


TECHNICKÉ ÚDAJE:
Karoserie
Délka x šířka x výška 4239 x 1642 x 1498 mm, rozvor 2462 mm, pohotovostní/celková hmotnost 1070/1585 kg. Zavazadlový prostor 0,480/1,460 m3, objem palivové nádrže 45 l.

Podvozek
Nezávislé zavěšení všech kol, vpředu příčná ramena a vzpěry McPherson, příčný zkrutný stabilizátor, vzadu vlečená ramena spojená zkrutnou příčkou. Pérování vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči. Rozchod kol vpředu/vzadu 1436/1426 mm. Hřebenové posilové řízení. Hydraulická dvoukruhová brzdová soustava s posilovačem brzdného účinku, vpředu kotoučové brzdy s vnitřním chlazením, vzadu bubnové, protiblokovací systém ABS. Parkovací brzda s účinkem na zadní kola. Velikost kol 6 J x 15. Pneumatiky Dunlop SP Winter Sport M3. Rozměr 195/55 R15.

Motor
Vpředu napříč uložený zážehový řadový tříválec. Rozvod 2 x OHC, vačkové hřídele poháněné řetězem, čtyři ventily na jeden válec, elektronické vstřikování paliva, zdvihový objem 1198 cm3, největší výkon 51 kW (69 k) při 5400/min, točivý moment 112 Nm při 3000/min.

Jízdní výkony
0–100 km/h                          15,1 s
Nejvyšší rychlost                   164 km/h
Spotřeba                              7,7/4,9/5,9 l/100 km

Cena
Škoda Fabia Combi 1.2 12V HTP Ambiente     316 900 Kč
Testovaná verze                                           443 800 Kč

+
Karoserie: moderní vzhled
nabídka místa v oblasti hlavy
hodnotně působící interiér
prostorný zavazadelník s velkým vstupním otvorem
velká světlost podvozku
Jízdní komfort: pohodlná přední sedadla
snadné nastupování
dobré utlumení nerovností
řada dobře přístupných odkládací prostor
Pohon: pružnost v nízkých otáčkách
ve spodním spektru otáček dobře odhlučněný motor
dynamika ve městě
přesné řazení
Jízdní vlastnosti: bezpečné jízdní vlastnosti
snadná ovladatelnost
dobré trakční schopnosti
Bezpečnost: výkonné brzdy
dobrá ergonomie ovládacích prvků
široké přední sloupky
Náklady: nízká sazba zák pojištění
adekvátní cena
dobrá zůstatková hodnota
-
Karoserie: podprůměrná vnitřní šířka
vyšší vstupní hrana zavazadelníku
schod po sklopení zad sedadel
komplikované sklápění zad sedadel
Jízdní komfort: středová konzola překáží řidiči
příliš tuhé výplně zadních sedadel
ve vyšších otáčkách hlučnější motor
Pohon: jen průměrná dynamika
dynamika na dálnici
při studené startu nekultivovaný chod a zvuk
Životní prostředí: vyšší spotřeba paliva





Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: