BMW 123d
Zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,0 s s průměrnou spotřebou 5,2 l/100 km? Sen? Možná za dvacet let? Ale kde že...
To jen konstruktéři BMW zase jednou ukázali, že ve vývoji motorů stále tvoří světovou špičku. A co na tom, že jde o diesel, který se podle mnohých do sportovněji laděného vozu, jakým všechny mnichovské automobily bez pochyby jsou, stále nehodí. Možná by stačila jen krátká projížďka v BMW 123d a změnili by názor…
Samozřejmě, minimálně ve zvukovém projevu má zážehový agregát stále navrch, i když hluboké dunění v současné době nejvýkonnějšího vznětového čtyřválce na světě také nezní nijak nepatřičně. Ano, právě nejmenšímu BMW řady 1 se dostalo té cti být prvním hostitelem dvoulitru spalujícího naftu o výkonu 150 kW. Tak vysokého výkonu samozřejmě nebylo dosaženo jen tak, hliníkový agregát disponuje hned dvěma různě velkými turbodmychadly, přičemž to menší (a díky tomu lehčeji se otáčející) pracuje již od velmi nízkých otáček, při těch vyšších pak nastupuje větší turbo – tedy stejný systém, jaký se již výborně osvědčil u mnichovských šestiválců. Výsledek je výborný. Agregát s neuvěřitelnou silou táhne od 1000/min, a to bez sebemenšího prodlení okamžitě po přidání plynu, zátah přitom nijak nepolevuje až do cca 4500/min! Díky pohonu zadních kol nemá BMW ani při tak vysokém výkonu a především točivém momentu 400 Nm problémy s trakcí, se kterými se často potýkají i výrazně slabší hatchbacky.
Vzhledem k jízdním výkonům je spotřeba paliva o to neuvěřitelnější. Technici se skutečně snažili: alternátor dobíjí akumulátor hlavně při brzdění, hydraulický posilovač řízení byl nahrazen elektrickým (citlivost řízení to překvapivě nijak negativně neovlivnilo) a standardem je systém Start-Stop, který po zastavení vozu na křižovatce, vyřazení a uvolnění spojky zhasne motor. Následné nastartování proběhne ve zlomku vteřiny po opětovném sešlápnutí spojkového pedálu, což sice doprovázejí mírné vibrace především řadicí páky, na niž v ten okamžik řidič právě sahá, v městském provozu však úspora paliva může být značná. Naše výsledná spotřeba na konci testu byla 6,5 l/100 km, což vzhledem k dynamickému způsobu jízdy představuje velmi dobrou hodnotu. Při klidnější jízdě není sebemenší problém dosáhnout výrobcem udávané hodnoty 5,2 l/100 km a naopak ani velmi tvrdé zacházení motor nepřinutí říct si o víc než 8,5 l/100 km. Podvozek je naladěn pro BMW tradičně tvrdě, jízdní vlastnosti jsou však výtečné. U testovaného vozu se nám líbilo červené čalounění, které však spolu s dalšími doplňky vyhnalo cenu z již i tak vysokých 894 000 Kč až k 1 189 000 Kč.
HODNOCENÍ: 5/5
Text: Jiří Steiger
Foto: Jan Dvořáček

150 kW, 400 Nm – hodnoty ještě před rokem pro vznětový dvoulitr nepředstavitelné.
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Karoserie
Délka x šířka x výška 4239 x 1748 x 1421 mm, rozvor 2660 mm, pohotovostní/celková hmotnost 1495/1920 kg. Zavazadlový prostor 0,330–1,150 m3, objem palivové nádrže 51 l.
Podvozek
Vpředu náprava typu McPherson, vzadu víceprvkové zavěšení, brzdy kotoučové, vpředu s vnitřním chlazením. Standardní pneumatiky 205/50 R 17. Pohon zadních kol, šestistupňová převodovka.
Motor
Řadový vznětový přeplňovaný čtyřválec, čtyři ventily na válec, zdvihový objem 1995 cm3, nejvyšší výkon 150 kW (204 k) při 4400/min, točivý moment 400 Nm při 2000–2250/min.
Jízdní výkony
0–100 km/h 7,0 s
Nejvyšší rychlost 238 km/h
Spotřeba 6,5/4,4/5,2 l/100 km
Cena
BMW 123d 5dv. 894 000 Kč
Testovaný vůz 1 189 000 Kč
výkon motoru |
nízká spotřeba paliva |
nulové zpoždění turbodmychadla |
na vznětový motor široké spektrum využitelných otáček |
výborné jízdní vlastnosti |
dobrá trakce |
tvrdé pérování |
vysoká cena |