Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Fiat Bravo 1.4 T-Jet vs. Peugeot 308 1.6 THP

Srovnávací test

Stejně jako turbodmychadlo utvořilo nerozlučnou dvojici se vznětovým motorem, podobné přátelství nyní navazuje také se zážehovým agregátem. Jedním z důkazů je i nový Fiat Bravo a Peugeot 308.

Automobily Fiat Bravo 1.4 T-Jet vs. Peugeot 308 1.6 THP

Když se přeplňování tak osvědčilo ve světě nafty, proč by nemělo fungovat také u tradičního benzinu? Teorie je jasná: malý přeplňovaný motor bude mít při stejném výkonu nižší spotřebu i emise než stejně výkonná, ale mnohem větší atmosférická jednotka, navíc se možná ušetří i nějaký ten kilogram hmotnosti.


Automobily Fiat Bravo 1.4 T-Jet vs. Peugeot 308 1.6 THP

Přístrojová deska brava vypadá neméně sportovně než karoserie, luxusnímu dojmu napomáhá množství tlačítek a displejů. Palubní deska peugeotu je mnohem uhlazenejší, středový panel vypadá ve srovnání s fiatem chudě. Použité materiály jsou ale perfektní.

Jaká je praxe, jsme se rozhodli ověřit hned na dvojici nejnovějších konkurentů, Fiatu Bravo 1.4 T-Jet a Peugeotu 308 1.6 THP. Oba mají shodný výkon 110 kW, stejně jako na vlas stejnou udávanou průměrnou spotřebu 7,1 l/100 km. Dokonce se téměř neliší ani ve zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,5 (fiat) resp. 8,8 (peugeot) s a maximální rychlostí 212 resp. 213 km/h. Pro kterého z jižanů se tak rozhodnout?

Konstruktérům Fiatu se podařilo 150 koní vydolovat z o 0,2 litru menšího objemu, v praxi to však může zákazníkům být jedno, neboť obě jednotky spadají do stejného pásma povinného ručení (byť fiat do levnější sazby neprošel o pouhých 18 cm3). Na zvuku motoru to také není nijak patrné, možná spíš naopak: právě menší fiat zní o něco dravěji. To samé platí také o jízdě. Zatímco průběh točivého momentu peugeotu je rovnoměrný, fiat výrazněji ožívá ve vyšších otáčkách. Díky tomu působí o něco sportovněji a dynamičtěji, i když naměřené hodnoty jasně říkají, že rivalové si jsou ve zrychlení naprosto rovni. Dynamika jízdy je u obou vozů celkově velmi dobrá, přední kola ale zejména u fiatu už mají s přenesením točivého momentu na vozovku problémy. Situaci příliš neusnadňuje necitlivě zabírající elektronický plyn Itala, takže aniž by řidič chtěl, z křižovatky často odjede s pískajícími pneumatikami – tedy než si na zpoždění plynu zvykne. Temperamentněji založeným řidičům to ale příliš vadit asi nebude, radost ze sportovní jízdy jim u fiatu ještě zvětší přesné řazení šestistupňové převodovky, zatímco majitelé peugeotu se musejí smířit s gumovými chody páky pohybující se mezi pouhými pěti polohami (tedy vyjma zpátečky). Citem v řízení fiat bohužel příliš nevyniká, Francouz je na tom o něco lépe.


Automobily Fiat Bravo 1.4 T-Jet vs. Peugeot 308 1.6 THP

Větší rozdíl v pojetí designu, než mezi současným sportovním bravem a předchozím hranatým stilem, snad ani být nemůže.

Výkonný motor je pěkná věc, na druhém konci vah ale vždy leží spotřeba paliva. Oba výrobci proklamují až podezřele nízkých 7,1 l/100 km – jak však test ukázal, jde o číslo bohužel jen „tabulkové“. Podmínkou k přiblížení se takovému výsledku je skutečně velmi, velmi defenzivní jízda, kdy se turbodmychadlo téměř neotáčí. Jak jej totiž jen trochu přimějete k činnosti, na počítači průměrné spotřeby se ihned začnou objevovat dvouciferné hodnoty. Na konci testu jsme u obou soupeřů skončili s prakticky stejným průměrem 8,9 (fiat) a 9,1 (peugeot) l/100 km. To jsme vozy ale skutečně nijak nehonili – v tom případě by totiž hodnota byla ještě o další minimálně tři litry vyšší. Nezbývá tedy než konstatovat, že výhodou těchto menších přeplňovaných motorů oproti stejně výkonným atmosférickým cca dvoulitrům paradoxně není ani tak nižší spotřeba paliva, jako spíš subjektivně dynamičtější jízda se silným zátahem již z nízkých otáček…

Jízdní vlastnosti jsou na dobré úrovni u fiatu i peugeotu, první z nich však za ně zaplatil možná až příliš tvrdým pérováním a rázy od přední nápravy. Oba vozy se chlubí velmi emotivním designem, sportovněji založeným řidičům se ale asi přece jen bude víc líbit fiat. Platí to také pro sportovněji střiženou přístrojovou desku (škoda velmi špatně čitelných přístrojů), zatímco Francouz sází v interiéru spíš na přehlednost a útulnost. Fiat má lépe tvarovaný volant s tlačítky autorádia, peugeot naproti tomu boduje lepšími sedačkami, vpředu s podélně nastavitelnými opěrkami hlavy. Odkládacích prostor je dostatek v obou vozech, nechybí relativně velké boxy pod loketní opěrkou mezi předními sedadly. Kvalita použitých materiálů je v obou případech dobrá, pobyt uvnitř testovaného peugeotu zpříjemňovala prosklená střecha za 14 000 Kč. Prostorností oba vozy nijak nevyčnívají z průměru, na zadních místech se cestující s výškou nad 180 cm již budou hlavou dotýkat stropu. Pasažéři ve fiatu se zde navíc mohou cítit trochu stísněně kvůli malým bočním okénkům, rovněž řidič má velmi špatný výhled při couvání, a to zejména kvůli velmi silným zadním sloupkům. Bravo má o něco větší zavazadlový prostor, vstup do něj je ale obdobně malý jako u peugeotu. Jeho 0,348 m3 objemu v základním stavu se dnes již řadí k podprůměru. U fiatu potěší, že při sklápění zadních opěradel není nutno vyjímat opěrky hlavy.


Automobily Fiat Bravo 1.4 T-Jet vs. Peugeot 308 1.6 THP

Design Peugeotu 308 navazuje na předchůdce 307, snadno ale také může dojít k záměně s menším modelem 207.

Po nahlédnutí do ceníků vychází výhodněji fiat. Nejen že jeho pořizovací cena v druhé nejvyšší výbavě Emotion 534 900 Kč je o 35 000 Kč nižší než u 308, ale také dostanete podstatně bohatší výbavu, obsahující navíc například tempomat, stabilizační systém či hlavové airbagy. Fiat také nabízí verzi N1, v níž je ale homologován pouze jako čtyřmístný.


Text: Jiří Steiger
Foto: Jan Dvořáček a Tomáš Mikule
###

Závěr

1. Peugeot 308 THP

Francouzský vůz svoji vyšší cenu vyvažuje výborným podvozkem, kombinujícím výborné jízdní vlastnosti s vysokým komfortem. Zátah motoru je plynulý z nízkých otáček, přední kola zvládají přenést točivý moment na vozovku vcelku statečně. Nepotěší nepřesné řazení a stejně jako u fiatu vysoká spotřeba paliva.



2. Fiat Bravo 1.4 T-Jet

Ital je po všech stránkách o něco temperamentnější, ne každému však může vyhovovat tvrdý podvozek. Řízení zpříjemňuje přesné řazení šestistupňové převodovky a výborně do rukou padnoucí volant, při koupi potěší relativně nízká cena. Cestující vzadu ani řidič při couvání naopak nebudou potěšeni z horšího výhledu.






Nahoru

Komentáře

Autokatalog
Peugeot 308 1.6 THP 156 hp
Technické informace:
Objem motoru 1598 cm3
Výkon 115 kW
Točivý moment 240 Nm
Zrychlení z 0 - 100 km/h 8,8 s
Spotřeba 6,7 l/100 km
Galerie Podrobné info
Autokatalog
Fiat Bravo 1.4 T-Jet 150 hp (2007)
Technické informace:
Objem motoru 1368 cm3
Výkon 110 kW
Točivý moment 206 Nm
Zrychlení z 0 - 100 km/h 8,4 s
Spotřeba 7,1 l/100 km
Galerie Podrobné info
Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: