Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Volvo XC60 D5 Summum

Test

Je zelený jako tank a působí stejně nedobytně, ale díky novému stylu i až překvapivě opticky lehce. Model XC60 je navíc rovněž jakýmsi think tankem – nositelem nového myšlení Volva, z kterého budou čerpat budoucí modely.

Automobily Volvo XC60 D5 Summum

Může být bezpečnost sexy? Volvo XC60 dokazuje, že ano. Novému přírůstku do v poslední době bující kategorie prémiových kompaktních SUV nechybí typická robustnost vozů Volvo, přiváží však sympatické oživení. Pravítka již asi definitivně u této švédské značky vyměnili za křivítka. Nový designový jazyk je oproti minulosti nezvykle výřečný a emotivnější, než jsme byli u automobilky z Göteborgu zvyklí. Na rozdíl od konkurence s typickými prvky SUV model XC60 svou poměrně nízkou siluetou a hodně skloněným čelním sklem více inklinuje k pojetí crossoveru. A podobného ladění se mají dočkat i nástupci modelů V50 a V70.

Automobily Volvo XC60 D5 Summum

Parketou XC60 jsou jednoznačně silnie, lehký terén ale zvládá bez problémů.


Švédský nováček je o 270 mm kratší než Volvo XC70, má i menší zavazadelník a na zadních sedadlech nepatrně méně místa na kolena, jeho interiér pojatý v uklidňujícím severském stylu však vyniká vzdušností. Preferováni byli přední cestující, vzadu se přes velkou šířku XC60 pohodlně odvezou jen dva dospělí.

Přes velkou světlost podvozku (230 mm), která je u vozu této kategorie nadprůměrná, se dovnitř velmi snadno nastupuje. Kdo si připlatí za vkusné prahové lišty, musí se smířit s tím, že zvláště zadní cestující se o ně občas umažou. Dvoubarevně laděná sedadla (u verze Summum ve standardu) působí, jako by byla oblečená do sportovních trikotů. Žluté X ostře kontrastuje s černým zbytkem. Jsou vhodně tvarovaná a svým měkkým čalouněním, ale s dostatečnou oporou přispívají k celkově velmi komfortnímu svezení. Kvalitní plasty v našem případě doplňovaly hliníkové obklady, místo nichž ale lze mít i pravé dřevo.

Automobily Volvo XC60 D5 Summum

Nový designový jazyk Volva je oproti minulosti nezvykle výřečný. Krabicovité tvary patří minulosti.


Palubní deska XC60 je trochu pozměněnou interpretací toho, co od Volva již známe, novinkou je pouze do středové konzoly vestavěný displej příplatkové navigace. Ta má ale již zastaralou grafiku a anachronické ovládání. Tlačítka z druhé strany volantu nejsou právě ideálním řešením. Aby navigaci mohl ovládat i spolujezdec, musí být ve voze navíc i dálkové ovládání.

I XC60 má stylovou tenkou středovou konzolu á la řada S40/V50, která je mírně natočená k řidiči. Prostor za ní má ale i zde jen minimální využitelnost, je totiž špatně přístupný a bez zádržných hran, které by zabraňovaly věcem v pohybu. Přístrojový štít zase pochází z S60, ocelově šedé přístroje s dvojím osvětlením ale nejsou za tmy zrovna nejčitelnější.

Automobily Volvo XC60 D5 Summum

Interiér je v uklidňujícím severském stylu. Navigace má ale již zastaralou grafiku a anachronické ovládání.


Posaz za volantem, připomínající vozy MPV, je přirozený, mírným nedostatkem je jen fakt, že volant nelze posunout ještě blíže k palubní desce. Velkoprostorové vozy připomíná i variabilita zadních sedadel. Ta jsou stejně jako u řady V70/XC70 dělená v poměru 40/20/40, i ve čtyřmístném obsazení tedy lze bez problémů uvnitř převézt několik párů lyží. Za příplatek lze to samé udělat i s opěradlem spolujezdce. Jak sklápět zadní sedadla, by u Volva mohli vyučovat. Jedním pohybem se současně sklopí hlavová opěrka i opěradlo, které vytvoří s podlahou zavazadelníku rovnou plochu.

Samotný zavazadlový prostor je poměrně mělký. Se základním objemem 0,495 m3 je menší než u XC70 a Audi Q5, ale větší než u BMW X3 či Mercedesu GLK. Má pravidelný tvar a široký vstupní otvor. Krycí roletka je obyčejná, co ale potěší, je u Volva již tradiční výklopná část podlahy, která rozdělí kufr na menší části a zamezuje tak pohybu převážených věcí.

Automobily Volvo XC60 D5 Summum

Světlostí 230 mm XC60 předčí i vozy, které se netají ambicemi v terénu.


Ze současné motorové palety se zdá jako nejlepší volba motor D5, byť se ještě jedná o jeho starší verzi splňující jen normu Euro 4. Konkurence disponuje lepšími parametry, v praxi ale motor i v kombinaci s manuální šestistupňovou převodovkou se švédským SUV překvapivě dobře harmonizuje. Drobné vibrace před zahřátím s přibývajícími kilometry odeznívají a při jízdě potěší příjemně jadrný zvuk přeplňovaného pětiválce. Motor jde relativně dobře odspodu, již v 1500 otáčkách je s ním rozumná domluva. Od častého řazení vás tedy ruce bolet nebudou. Změna převodů šestistupňové převodovky je navíc snadná. Krátká páka se pohybuje po krátkých drahách a celkově dobrý dojem nedokáže zkazit ani drobná vůle v kulise a trochu gumové dorazy.

Dynamika nejvýkonnější turbodieselové verze zrovna neoslní. 1800 kg je přece jen znát. Podle toho vypadá i spotřeba. Zatímco na volné silnici se vejdete do 8 litrů, ve městě naopak počítejte s 11 litry a více.

Automobily Volvo XC60 D5 Summum

Přístroje nejsou za tmy zrovna nejlépe čitelné, displeje v jejich středech jsou ale jednoznačně přínosem.


Mezinápravová spojka Haldex, jakou mají i škodovky, je kompromisním řešením, ale s ohledem na charakter XC60 plně funkčním a dostačujícím. Zadní kola se k předním připojují v případě potřeby rychle a téměř neznatelně. Přes vizáž SUV, slušnou světlost i existenci systému pro kontrolované sjíždění svahů je Volvo XC60 autem stavěným pro jízdu po silnici. Ačkoliv nemá ryze sportovní ambice, zatáčky zvládá s přehledem a přitom jaksi seversky uvolněně. Neutrální chování přechází v dobře kontrolovanou nedotáčivost. Řízení je na poměry Volva přesné, v obecném srovnání je ale jeho odezva jen průměrná. I u „šedesátky“ si můžete připlatit za adaptivní tempomat či systém hlídání mrtvého úhlu. Ve standardu však máte již systém City Safety, který pomáhá zamezit nehodě či zmírnit její následky při popojíždění v kolonách.

Volvo XC60 je relativně dobře přehledným vozem, poskytujícím nadprůměrně dobrý cestovní komfort. Kompaktnější rozměry než u XC70 a dobrý výhled usnadňují pohyb po městě, poměrně velký poloměr otáčení ale ztěžuje manévrování. Model XC60 není tak technicky vytříbený jako jeho němečtí konkurenti, jeho hlavní síla tkví zejména v uklidňujícím nenásilném švédském stylu, který prolíná celým vozem.


HODNOCENÍ: 4/5

Automobily Volvo XC60 D5 Summum

TECHNICKÉ ÚDAJE:
Karoserie
Délka x šířka x výška 4628 x 1891 x 1672 mm, rozvor 2774 mm, provozní/celková hmotnost 1801/2505 kg. Zavazadlový prostor 0,490/1,450 m3, objem palivové nádrže 70 l.

Podvozek
Vpředu vzpěry McPherson, vzadu víceprvkové zavěšení, kotoučové brzdy s vnitřním chlazením. Standardní pneumatiky 235/60 R 18. Stálý pohon všech kol. Manuální šestistupňová převodovka.

Motor
Přeplňovaný vznětový pětiválec, čtyři ventily na válec, zdvihový objem 2400 cm3, největší výkon 136 kW (185 k) při 4000/min, točivý moment 400 Nm při 2000–2750/min.

Jízdní výkony
0 – 100 km/h               9,5 s
Nejvyšší rychlost          205 km/h
Průměrná spotřeba       7,5 l/100 km

Cena
XC60 D5 Summum     1 129 000 Kč
Testovaná verze         1 406 000 Kč

+
atraktivní design
dobře přístupný variabilní interiér
pohodlná sedadla
dobrý výhled z vozu
dobrý akustický komfort
vysoká míra aktivní i pasivní bezpečnosti
komfortní odpružení
velká světlá výška
-
ovládání navigace
velký poloměr otáčení
jen průměrná odezva řízení
drobná vůle páky v kulise
za tmy hůře čitelné kontrolní přístroje
vyšší cena





Tagy: summum, volvo, xc60, d5
Nahoru

Komentáře

Autokatalog
Volvo XC60 D3 DRIVe
Technické informace:
Objem motoru 1984 cm3
Výkon 120 kW
Točivý moment 400 Nm
Zrychlení z 0 - 100 km/h 10,3 s
Spotřeba 5,9 l/100 km
Galerie Podrobné info
Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: