Mercedes Benz CL 500 4Matic
Za vrchol nabídky Mercedesu je často považována luxusní limuzína třídy S, tou největší hvězdou je ale ve skutečnosti ještě o půl milionu dražší kupé CL.
Třída CL s „eskem“ sdílí stejný (byť mírně zkrácený) podvozek a například také přístrojovou desku, karoserie je však zcela svébytná – a ještě majestátnější. Nebo snad víte o nějakém jiném kupé s
délkou přes pět metrů…? Snad jen Bentley Azure nebo Rolls-Royce Phantom Coupé. A právě k této nejprestižnější společnosti by se CL chtělo co nejvíce přiblížit. Čalounění tou nejkvalitnější kůží,
možnost volby z mnoha druhů dekorace interiéru, exkluzivní barevné odstíny, precizní analogové hodiny uprostřed přístrojové desky… A pod kapotou? Nic menšího než osmiválec – pokud ovšem válců
nechcete hned dvanáct. Zde se však již krutě platí za prestiž. Za čtyři válce navíc připlatíte rovný milion, za další vylepšení zrychlení z 0 na 100 km/h o pouhé 0,2 sekundy pak v případě modelu CL
65 AMG další dva miliony (!). Takže nic naplat, z čistě racionálního hlediska je jednoznačně nejlepší volbou základní model CL 500, tím spíš, že nyní si jej můžete pořídit také s pohonem všech kol
(příplatek 120 000 Kč), jak tomu bylo u testovaného vozu.
A nutno říct, že pohon 4Matic není u CL rozhodně zbytečnou investicí. Už základních 285 kW resp. 530 Nm, totiž představuje takovou porci výkonu, která se i na lehce vlhkou vozovku přenáší s pomocí pouze zadních kol problematicky, dokonce i „čtyřkolka“ při rozjezdu kola často protočí. Neoddiskutovatelnou výhodu má elektronicky řízený pohon 4Matic samozřejmě také v zatáčkách, i když CL na žádné sportovní výkony stavěné není. Řízení s velkým volantem i převodem je zcela bez citu a mrštnost zahubí také obří rozměry a dvoutunová hmotnost vozu. Prioritou CL je něco zcela jiného: luxus a prestiž.
Interiér poskytne dostatek prostoru pro všechny čtyři cestující (tedy i na zadních místech, o čemž si ostatní kupé mohou nechat jen zdát), ti vpředu si mohou užívat příplatkových masážních sedadel (pardon, vlastně křesel) s velmi praktickou funkcí přifukování vnější strany v zatáčkách. Díky aktivnímu podvozku se vzduchovým pérováním se v zatáčkách ale nenaklání ani karoserie. Té chybí prostřední sloupek, takže po stáhnutí oken vznikne efektní jednolitý otvor. Otevřít lze také velké střešní okno, které mají všechna CL standardně. Za objem zavazadlového prostoru 0,490 m3 by se nemuselo stydět ani žádné kombi a pro dlouhé cesty se hodí také vynikající audiosystém. Na benzinových pumpách přitom není potřeba zastavovat tak často, jak by se podle objemu motoru mohlo zdát, při troše snahy se totiž motor spokojí i s 12 l/100 km a do nádrže se vejde 90 litrů benzinu. Pokud majitel vozu hodlá většinu času strávit spíš za volantem než na „ředitelském“ místě vpravo vzadu, potom je pro něj CL velmi zajímavou alternativou k luxusní limuzině.
HODNOCENÍ: 5/5
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Karoserie
Délka x šířka x výška 5065 x 1871 x 1419 mm, rozvor 2955 mm, pohotovostní/celková hmotnost 1995/2510 kg. Zavazadlový prostor 0,490 m3, objem palivové nádrže 90 l.
Podvozek
Vpředu i vzadu víceprvkové zavěšení, brzdy kotoučové, vpředu i vzadu s vnitřním chlazením. Standardní pneumatiky 235/55 R 17. Pohon všech kol, sedmistupňová samočinná převodovka.
Motor
Zážehový osmiválec, čtyři ventily na válec, zdvihový objem 1461 cm3, nejvyšší výkon 285 kW (388 k) při 6000/min, točivý moment 530 Nm při 2800–4800/min.
Jízdní výkony
0–100 km/h 5,4 s
Nejvyšší rychlost 250 km/h
Spotřeba paliva 18,1/8,5/12,1 l/100 km
Cena
CL 500 4Matic 3 020 000 Kč
Testovaný vůz 3 190 000 Kč
vysoká prestiž |
majestátní design |
luxusní interiér |
příplatková přední sedadla s masážní funkcí |
zcela plnohodnotná zadní sedadla |
velký prostor pro zavazadla |
výkonný motor |
vysoká cena a drahé příplatky |
vláčné řízení |
riziko odcizení |