Subaru Forester 2.0D Executive
Test
S příchodem dvoulitrového turbodieselu poskočila cena akcií Subaru Forester o pořádný kus nahoru.
Subaru si první turbodiesel cení ve foresteru na 65 000 korun (od 833 800 Kč), tolik činí příplatek vůči benzinovému 2,0 l. Peněz je to sice dost, vzhledem ke kvalitám ale nejsou přehnané. Vedle
samotné složitosti koncepce typu boxer Subaru použilo i technologicky náročnou celohliníkovou konstrukci se zalitými litinovými vložkami válců. Výhodou je pevnost, úspora hmotnosti i rychlé prohřátí
motoru a okamžitý nástup účinku topení, na něž jsou majitelé subaru zvyklí. Provozní spolehlivost by měl zajistit common-rail od japonského Densa (180 MPa) a také rozvodový řetěz.
Výkon 108 kW už sice dnes neohromí, 350 Nm je ale na dvoulitr s jedním turbem skvělá hodnota, která zajišťuje 1,6 t těžkému subaru solidní dynamiku (186 km/h, 10,4 s). Chválíme plynulý zátah od 1300/min do 4500/min, což je pro jízdu lepší a bezpečnější než prudký kopanec na začátku a pak už jen rychlé ubývání sil. I ve foresteru se potvrdilo až šokující odhlučnění jednotky, která i po mrazivé noci běží na volnoběh i během jízdy neuvěřitelně tiše. A při plném zátahu slyšíte jen vzdálené bručení ne nepodobné zážehovým boxerům. Argumentem pro koupi dieselu je i spotřeba, vždyť od normovaných 6,4 l jsme se odchýlili o pouhých 0,4 l a po městě jsme nejezdili za víc než 7,5 l.
Kdo jde do showroomu s cílem koupit si forester, odjede asi s dieselem. Jenže s přilákáním nových zákazníků k tomuto SUV už to tak snadné nebude. Zvenku sice vypadá líbivě, uvnitř už je to slabší. Plasty vypadají lacině, palubní přístroje s modrým podtiskem jsou tak trochu pouťové a digitální ukazatele mají rozlišení digitálek z osmdesátých let. V nejvyšší výbavě Executive (978 800 Kč) dostane kožené čalounění, elektricky ovládaná sedadla, xenonové světlomety nebo panoramatické střešní okno, klimatizace je ale jednoduchá a ještě funguje podivně.
I s dieselem zůstal forester jedním z nejkomfortnějších SUV na trhu, které se ale dost naklání. Propracovaný podvozek s léty prověřeným systémem pohonu všech kol však zajišťují jisté jízdní vlastnosti. O to víc mrzí prohřešky v interiéru a některé maličkosti znepříjemňující život jako málo účinné stěrače nebo chudý palubní počítač.
HODNOCENÍ: 4/5
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Karoserie
Délka x šířka x výška 4560 x 1780 x 1675 mm, rozvor 2615 mm, provozní/celková hmotnost 1615/2050 kg. Zavazadlový prostor 0450/1,610 m3, objem palivové nádrže 60 l.
Podvozek
Vpředu náprava typu McPherson, vzadu víceprvkové zavěšení, brzdy kotoučové s vnitřním chlazením. Standardní pneumatiky 215/65 R 16. Stálý pohon všech kol, šestistupňová manuální převodovka.
Motor
Přeplňovaný vznětový čtyřválec, čtyři ventily na válec, zdvihový objem 1998 cm3, nejvyšší výkon 108 kW (147 k) při 3600/min, točivý moment 350 Nm při 1800/min.
Jízdní výkony
0–100 km/h 10,4 s
Nejvyšší rychlost 186 km/h
Spotřeba 7,4/5,9/6,4 l/100 km
Cena
Forester 2.0D Executive 978 800 Kč
Testovaná verze 978 800 Kč
pružný a úsporný motor |
skvělé odhlučnění |
rychlý nástup topení |
komfortní pérování |
jízdní vlastnosti |
trakce |
štědrá výbava |
prostorný interiér |
lacině vyhlížející přístrojová deska |
chybí dvojzónová klimatizace |
málo účinné stěrače |
málo funkcí palubního počítače |
náklony karoserie |