Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Renault Megane 1.9 dCi Privilege

Test

Nový Renault Megane diplomaticky zahladil excentrické hrany, nadále je ale reprezentantem ryze francouzského stylu. Jeho zvučné nosovky v nižší střední třídě mezi strohými germanismy, rozhodně nepřeslechnete.

Automobily Renault Megane 1.9 dCi Privilege

Adieu! Megane dal hlasité sbohem excentrickému stylu předchůdce a naplno se opět vrhl do středního proudu. Jeho design je diplomaticky uhlazený, ale rozhodně nápaditý. Místo divokých zlomů nový renault pro změnu přiváží jednoduché a čisté linie.

Také v případě kabiny Renault přitlačil na pilu a ve vzduchu díky tomu visí diplomatická roztržka. Volkswagen Golf není daleko od toho poslat protestní nótu za to, že se mu francouzský nováček celkovým dojmem kvality a hodnotnými materiály vměšuje do jeho záležitostí. Třenice mohou nastat i na domácí scéně. Za volantem si totiž připadáte téměř jako v o třídu výše postavené laguně. Řidič a spolujezdec mají mnohem více volnosti v ramenou a malá středová konzola nijak neomezuje pravou nohu řidiče. Spolujezdce ale trochu tísní hluboká palubní deska. Vyšší řidiči uvítají, že si nyní mohou v meganu dát sedadlo níže. Rozměrově je tak akorát, a přes nepatrně tužší výztuhy vyniká pohodlím. Opět výborné jsou hlavové opěrky. Renault dává demokraticky na výběr buď standardní klasickou ruční brzdu nebo za příplatek elektromechanickou (6000 Kč). Naopak o bezpečnosti nediskutuje – standardem je kromě šestice airbagů i ESP. Vrcholná verze Privilege navíc obsahuje celou řadu komfortních prvků.

Automobily Renault Megane 1.9 dCi Privilege

Místo divokých zlomů nový megane prozměnu přiváží elegantní a čisté linie.

Minimalisticky působícímu dobře přehlednému přístrojovému štítu dominuje kruhový digitální rychloměr s integrovaným grafickým palivoměrem a teploměrem chladicí kapaliny. Jeho bílé podsvícení zpočátku řidiče trochu ruší, a to zejména při jízdě za tmy. Společnost mu dělá stylový otáčkoměr a displej palubního počítače. Protestní nótu možná sepisují i v Mnichově, provedení středového panelu totiž nápadně připomíná vozy BMW. Panel klimatizace (nastavování po půl stupni) je umístěný výše, a tedy lépe po ruce než ten od audiosoustavy. V obou případech jsou tlačítka poměrně malá a nahuštěná blízko sebe, z hlediska ovládání na hranici únosnosti, jde si ale na to zvyknout. Chválíme velmi dobrou navigaci (příplatek 45 000 Kč), která nepostrádá ani funkci hlášení problémů na vytyčené trase. Její ovládání je bohužel umístěné stejně jako u jiných renaultů na středovém tunelu, a při jízdě tak odvádí pozornost od situace před vozem. Rovněž o vhodnosti umístění přepínačů tempomatu a omezovači rychlosti mezi sedadly by šlo „s úspěchem pochybovat“.

Automobily Renault Megane 1.9 dCi Privilege

Dojmem materiálové kvality a úrovní zpracování patří megane k premiantum třídy. Interiér navíc působí velmi stylově a vzdušně.


Francouzi zdaleka tak dobře nehospodařili s prostorem jako u VW či Fordu. Přestože nový megane má s 2640 mm jeden z nejdelších rozvorů v nižší střední třídě, nabídka místa na zadních sedadlech pro kolena je mnohem skromnější než u rivalů, kteří ho mají mnohem kratší. Zatímco vpředu si připadáte téměř jako v laguně, na zadních sedadlech s krátkými sedáky a příliš kolmými opěradly ale již opět jako o kategorii níž. Vzadu megane překvapivě nadále místem šetří, což pro české zákazníky, kteří tento typ aut používají jako rodinné, není právě nejlepší zpráva. Průměrně vzrostlí cestující mají vzadu místa jen tak tak na kolena a hlavu, a pokud má řidič sedadlo zcela dole, tak i málo prostoru na chodidla. Svažující se linie střechy ubírá místo pro hlavy zadních cestujících, a pokud má vůz příplatkovou prosklenou střechu, je situace ještě horší. Pocit stísněnosti vzadu posilují i vzad se zužující zadní okna. Široký zadní sloupek navíc stěžuje parkovací manévry. Desetitisícové investici do parkovacího systému se tak nevyhnete. Odkládacích prostor na drobnosti je uvnitř meganu jen průměrně. Kapsy ve dveřích jsou úzké a schránka před spolujezdcem hluboká, ale mělká.

Automobily Renault Megane 1.9 dCi Privilege

Za volantem si připadáte téměř jako v laguně. Vpředu je mnohem více volnosti v ramenou než dříve a středová konzola nijak neomezuje pravou nohu řidiče.


Zatímco dříve měl megane jen malý diplomatický kufřík, jeho nové provedení přijíždí s již pořádným kufrem. Nárůst objemu zavazadelníku je vítaný a renault se s objemem 0,405 m3 rázem vyšvihl mezi premianty třídy. Po sklopení zadních sedadel je ale využitelný prostor vinou splývavé střechy naopak podprůměrný. Stejně jako většina konkurentů má i megane vysokou vstupní hranu, která při nakládání a zejména vykládání nákupu nepotěší. Příliš praktické není ani otevírání víka uchopením za jeho většinou zašpiněný spodní okraj. Co ale určitě potěší, je plnohodnotná rezerva. Variabilita je však jen průměrná. Při sklápění zadních sedadel je nutné nejdříve vyklopit sedák, vyjmout hlavové opěrky a poté sklopit opěradlo. Přední sedadla ale nesmí být posunuta příliš dozadu.

Prozatím nejvýkonnější dodávaný motor, turbodiesel 1.9 dCi s výkonem 96 kW, jde dobře odspodu a nevyžaduje nadměrně časté řazení. Manuální šestistupňová převodovka má navíc krátké přesné řazení. Nejvyšší točivý moment motoru 300 Nm je k dispozici již od 1750 otáček a v praxi čtyřválec dobře táhne již od cca 1500 otáček. Nástup točivého momentu je přitom plynulý s jen minimální prodlevou turbodmychadla. Nejlepší službu odvádí v pásmu 1900 až 3500 otáček a táhne až k hranici 4000 otáček, za níž už uvadá. Turbodiesel má klidný, vyrovnaný běh. Jen na volnoběh poznáte, že spaluje naftu, po zahřátí o něm v kabině téměř nevíte. A spotřeba? Průměrně jsme během tuhé zimy jezdili za necelých 7 litrů na 100 km. To při velké 60litrové nádrži znamená poměrně velký akční rádius. Milým detailem, který se u renaultů stává v poslední době samozřejmostí, je bezzátkové hrdlo palivové nádrže. Uživatelský komfort zvyšuje i tlumičová vzpěra kapoty.

Automobily Renault Megane 1.9 dCi Privilege

Panoramatická střecha vůz prosvětluje, ubírá však místo pro hlavu.

Nový megane podvozkově vychází z předchozí generace a za jeho volantem si připadáte jako v menší laguně. Vzadu má tedy stále jen vlečená ramena, větší rozvor a rozchod kol se ale podílí na ještě lepší jistotě na vozovce. Tužší stabilizátor zajišťuje menší náklony v zatáčkách, odpružení je ale příkladně komfortní a před cestujícími dokáže spolehlivě skrýt i velké vady vozovky. Standardní šestnáctipalcová kola se jeví jako ideální volba. Z francouzských modelů této třídy působí nový megane nejvyváženěji. Kabina je dobře akusticky odtlumená. Řízení bylo jedním z hlavních nedostatků předchůdce. U nového meganu poskytuje zásluhou ostřejšího převodu již rychlejší reakce a má i lepší zpětnou vazbu. Je přesné, ale nadále typicky francouzsky vláčné. Brzdy s rychlým nástupem vykazují výtečnou účinnost. Podle našich měření tento francouzský hatchback potřebuje k zastavení ze 100 km/h jen 39 metrů.

Megane udělal pokrok, má styl a oslovuje znovu širší klientelu. Přijíždí s konkurenceschopnou cenou, teď již jen aby potvrdil i avizované zlepšení spolehlivosti.


HODNOCENÍ: 4/5

Automobily Renault Megane 1.9 dCi Privilege

Motor dobře táhne od 1500 otáček, přístup k němu usnadňuje plynová vzpěra kapoty.


TECHNICKÉ ÚDAJE:
Karoserie
Délka x šířka x výška 4295 x 1808 x 1471 mm, rozvor 2641 mm, provozní/celková hmotnost 1416/1829 kg. Zavazadlový prostor 0,405/1,162 m3, objem palivové nádrže 60 l.

Podvozek
Nezávislé zavěšení kol vpředu a vzadu, vpředu se vzpěrou McPherson, vzadu vlečená ramena. Stabilizátor vpředu, hřebenové řízení s posilovačem, 2,75 otáčky volantu
mezi krajními polohami. Hydraulická dvoukruhová brzda s posilovačem, kotoučové brzdy na všech kolech, vpředu s vnitřním chlazením, omezovač brzdné síly, systém ABS, ESP. Parkovací brzda působící na zadní kola. Rozměr ráfku kol 6,5 J x 16. Pneumatiky rozměru 205/55 R 16, Michelin Primacy Alpin.

Motor
Přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč. Kliková hřídel s pěti ložisky, jedna vačková hřídel poháněná řemenem, přímé vstřikování paliva Common-rail, přeplňování výfukovým turbodmychadlem, chladič stlačeného vzduchu, zdvihový objem 1870 cm3, největší výkon 96 kW (130 k) při 3700/min, točivý moment 300 Nm při 1750/min.

Jízdní výkony
0–100 km/h                9,5 s
Nejvyšší rychlost         205 km/h
Spotřeba                    6,2/4,5/5,1 l/100 km

Cena
Renault Megane 1.9 dCi Privilege     479 900 Kč
Testovaná verze                             587 400 Kč

Závěr

Nový megane sází ještě více na komfort a uživatelskou příjemnost. Má bezpečné jízdní vlastnosti, mezigeneračně přesnější řízení, velmi účinné brzdy a výkonný a přitom úsporný motor. V interiéru jsou preferováni přední cestující, vzadu je nadále místa méně, zavazadelník je ale zato objemný.

+
Karoserie: prostornost na předních sedadlech
celkový dojem kvality
hodnotné materiály
pečlivé zpracování
objemný zavazadelník
Jízdní komfort: vhodně tvarovaná přední sedadla
komfortní odpružení
Pohon: výkon a zátah motoru
pružnost motoru
lehké a přesné řazení
Jízdní vlastnosti: jisté jízdní vlastnosti
dobrá ovladatelnost
přesné řízení
Bezpečnost: účinné brzdy
kompletní bezpečnostní výbava
Životní prostředí: nízká spotřeba
Náklady: bohatá standardní výbava
příznivá základní cena v porovnání s konkurenty
-
Karoserie: prostornost na zadních sedadlech
špatně přehledná záď
Jízdní komfort: příliš svislá opěradla zadních sedadel
Životní prostředí: plní jen normu Euro 4
Náklady: pouze dvouletá záruka
vyšší cena testované verze





Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: