Land Rover Discovery TDV6
DISCO - VERY.(Nejen) angličtináři z téhle slovní analýzy vstanou vlasy hrůzou, ale básník tím chtěl říci, že u nového discovery můžete čekat hodně muziky. Počtář dodá: za překvapivě málo peněz!
Land Rover Discovery patří k těm vydařeným autům, která prostě nestárnou. Jeho hranatý design vzpomínající na tradiční figuru slavného předchůdce (proslaveného hlavně soutěží Camel Trophy) je stále
aktuální, méně už to platí o málem rustikálním interiéru. Je to škoda, protože materiály nejsou problematické, dvě uzavíratelné schránky před spolujezdcem jsou dokonce vystlány sametem, aby v nich
předměty nerezonovaly, ale tlačítka na středovém panelu už dávno vyšla z módy snad i v tradicemi proslavené Británii. Slabou útěchou budiž fakt, že rozměrné knoflíky můžete bezpečně spínat i v
jezdeckých (řidičských, lyžařských...) rukavicích.
Trochu více místa bychom si přáli pro pravé řidičovo koleno, všem sedadlům včetně trojice zadních by zase prospělo lepší boční vedení, ale jinak už zůstane u chvály. Vnitřek je celkově velmi prostorný, zavazadlový prostor místem přímo hýří. Potěší dvoudílné víko, které usnadňuje přístup, vyšší hrana nesmí u SUV této velikosti překvapit. A teď přichází hlavní trumf tohoto zkušeného hráče: solidní standardní výbava. Ačkoliv jsme testovali základní verzi S, vůbec jsme neměli pocit, že by něco chybělo. Jistě, třeba ovládání audiosoupravy na volantu by nebylo na škodu stejně jako téměř nezbytná parkovací čidla (ta si nelze pořídit ani za příplatek, musíte „jít“ do vyšší a také o dost dražší verze SE). Ale jinak nic podstatného nechybí, ani šest airbagů, ani stabilizace DSC, natož duální klimatizace. Pár drobností lze přikoupit (třeba tempomat nebo vzduchové pérování), a protože už základní cena je těžko uvěřitelných 998 000 Kč, činí částka za testovaný exemplář, ještě navíc zbavený daně, mimořádně výhodných 978 151 Kč. Ovšem jak již bylo řečeno, poměrně dost důležitá parkovací čidla (a také xenonové světlomety a další příjemnosti) se pojí s dražší, ale stále přijatelnou úrovní SE za 1 185 000 Kč.
„Plnoformátový“ kolos discovery se dodává na náš trh výhradně s šestiválcovým turbodieselem 2.7 D, který s ohledem na přehnanou hmotnost 2,5 až 2,7 t nenadchne výkonem 140 kW jako spíš točivým momentem 440 Nm. S ohledem na výše uvedené i na rozměry hodnotíme spotřebu mezi 11 a 12 l nafty jako přijatelnou, dynamika je však sotva průměrná. Plavný discovery však vybízí spíše k vyrovnané jízdě a v té exceluje, zvláště s příplatkovým vzduchovým pérováním. Vnitřně chlazené kotouče na všech kolech také zvládají svou práci dobře, a tak ani podvozek s ohledem na charakter vozu nelze hodnotit než pozitivně.
Discovery je tedy i nadále plně konkurenceschopným vozem, který už dávno přešel na stranu SUV, na své off-roadové kořeny však nezanevřel a dokáže stále leccos i v terénu. Jeho v současnosti největším lákadlem je ovšem nezaměnitelné charisma, kterému se ani mladší a designově modernější konkurence nevyrovná, a to spolu s výhodnou cenou.
HODNOCENÍ: 4/5
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Karoserie
Délka x šířka x výška 4835 x 1915 x 1882 mm, rozvor 2885 mm, pohotovostní/celková hmotnost 2708/3180 kg. Zavazadlový prostor -/2,476 m3, objem palivové nádrže 82 l.
Podvozek
Vpředu lichoběžníková náprava, vzadu víceprvkový závěs, brzdy kotoučové s vnitřním chlazením vpředu i vzadu. Pneumatiky 235/70 R 17. Pohon všech kol, šestistupňová samočinná převodovka.
Motor
Přeplňovaný vznětový šestiválec, čtyři ventily na válec, zdvihový objem 2720 cm3, největší výkon 140 kW (190 k) při 4000/min, točivý moment 440 Nm při 1900/min.
Jízdní výkony
0–100 km/h 12,8 s
Nejvyšší rychlost 180 km/h
Spotřeba 13,2/8,7/10,4 l/100 km
Cena
2.7 TDV6 S 998 000 Kč
Testovaná verze 1 164 000 Kč, bez DPH 978 151 Kč
výjimečné charisma |
velký vnitřní prostor |
terénní schopnosti |
s příplatkovým vzduchovým pérováním pohodlné tlumení |
velmi dobrá průchodnost terénem |
výborný rejd předních kol |
velmi příznivá cena |
slušná výbava |
zastarale působící interiér |
značná provozní hmotnost |
váhavý rozjezd |
podprůměrná dynamika |
na standardních pneumatikách jen průměrné jízdní vlastnosti |