Volkswagen Scirocco 1.4 TSI
Tvar zádě se sice podobá spíš hatchbacku, ale dost bylo dohadů: proporce široké a nízké karoserie nový Volkswagen Scirocco jasně posílají mezi sportovní kupé.
Pro sportovně zaměřené řidiče posledních 16 let značka Volkswagen sázela vše na písmenka GT, GTI nebo R, tedy výkonnější verze běžných hatchbacků či sedanů, ale skutečně od základu sportovní model
byste v její nabídce nenašli od doby konce výroby kupé Corrado. To se však nikdy netěšilo takové oblibě jako jeho předchůdce Scirocco, proto nepřekvapí, že když se automobilka nyní rozhodla do
sportovních vod vrátit, jaké jméno zvolila.
A hned na úvod si řekněme, že rozhodně nejde o žádnou svatokrádež! Stejně jako obě první generace vozu, které se vyráběly v letech 1974 až 1992, i nové scirocco má karoserii na pomezí kupé a hatchbacku. Snad právě díky návaznosti na slavného předchůdce budou zákazníci tyto tvary respektovat víc než třeba u obdobně koncipované Alfy Romeo Brera, kterou fanoušci značky moc nepřijali… Scirocco ale vypadá skutečně sportovně hned na první pohled: široce rozkročený vůz s přimhouřeným výrazem (který se nyní stane postupně charakteristický pro všechny modely Volkswagenu) vzbuzuje na první pohled respekt a funguje dobře i jako „vyklízeč“ levého jízdního pruhu na dálnici. A co na tom, že pod kapotou mu pracuje čtrnáctistovka…
Právě testovaný vůz poháněl nejmenší z nabízených agregátů, motor 1.4 TSI, ovšem ne v nejslabší 90kW verzi, ale v provedení s turbodmychadlem i kompresorem, jehož výkon je solidních 118 kW – zde již o dostatečném stádu koní pod kapotou 1321 kg vážícího vozu nemůže být pochyb! Motor navíc díky skvělé symbióze dvou druhů přeplňování skvěle táhne od nízkých otáček, a věřte, že tentokrát to skutečně není fráze stejně jako slova o prakticky nepostřehnutelném turboefektu. Abychom ale jen nechválili – motor by mohl zabírat plynuleji, při prudší akceleraci si totiž nešlo nepovšimnout mírného cukání, které jsme u této jednotky zaznamenali již dříve v jiných testovaných vozech. Stejně jako v nich nás ale motor příjemně překvapil schopností jezdit za skutečně nízký příděl paliva okolo 7 l/100 km. Druhou stranou mince ale je, že pokud dosyta využíváte dvojitého přeplňování, palivo se do válců žene pod tlakem rychlostí až 15 litrů na každých 100 km. Sportovnímu image bohužel příliš neodpovídá zvuková kulisa 1.4 TSI, která nezapře nízký objem motoru, lehké dunění se od výfuků ozve pouze po jemném přidání plynu z volnoběhu například při popojíždění v koloně.

V době, kdy přichází Golf VI se zcela novou přístrojovou deskou, se scirocco musí spokojit se starým provedením. Řízení i řazení jsou přesné.
Motor může být v sciroccu spojen s jednou manuální převodovkou nebo dvěma samočinnými dvouspojkovými ústrojím DSG se šesti nebo sedmi stupni. My jsme v testovaném voze měli klasický „manuál“, který je podle mnohých navzdory pokroku v oblasti „automatů“ ve sportovním voze stále nejlepší volbou. Řazení v sciroccu je přesné s krátkými drahami a s perfektně do ruky padnoucí kulovou hlavicí řadicí páky – ostatně, nic jiného bychom od VW ani nečekali,…
… stejně jako špatné jízdní vlastnosti. Podvozek z golfu s víceprvkovou zadní nápravou sedí v každé zatáčce jako přibitý, působí ještě méně nedotáčivě, a snad díky o něco delší karoserii má zadní část vozu tendenci jít více do smyku, který však díky čitelnému podvozku má řidič plně pod kontrolou. Kvality zavěšení jasně říkají, že ještě lépe by vozu padl větší přeplňovaný motor 2.0 TSI, poskytující kromě ještě vyššího výkonu také zvuk skutečně adekvátní sportovnímu vozu. Pérování zůstalo překvapivě komfortní, přední nápravě se ale nelíbí příčné prahy, což vždy dá hlasitě najevo.
Jak již silueta karoserie napovídá, interiér poskytuje o poznání méně místa než hatchback, pocitu prostornosti příliš nepřidá ani celočerné čalounění včetně stropu. Cestující vpředu si na nízké čelní sklo a boční okna zvyknou, pasažéři na dvou samostatných zadních místech se ale asi mírně klaustrofobického pocitu kvůli miniaturním zadním okénkům jen tak nezbaví. Pro kolena je místa tak akorát, osoby s výškou nad 180 cm se ale hlavou budou opírat spíš o strop než integrované opěrky hlavy, které jim budou končit v oblasti zátylku.
Přístrojová deska je kompletně převzata z golfu, dnes již musíme napsat minulé generace, resp. v její mírně modifikované verzi z eosu, která má pozměněné prostřední výdechy vzduchu – nic naplat, že jen pár týdnů po sciroccu byl představen Golf VI se zcela novou přístrojovou deskou… Ani ta předešlá však ještě stále nevypadá ani tak zastarale, jako spíš stroze, což však platilo již před pěti lety. Sportovnímu kupé by určitě víc slušely alespoň samostatné tubusy přístrojů nebo originálnější středový panel, umělé „výztuhy“ okolo řadicí páky již toho příliš nezachrání… Kvalita použitých materiálů je ale výborná, stejně jako čalounění skvěle tvarovaných tuhých sportovních sedadel. Zavazadlový prostor pojme 0,292 m3 nákladu, u kupé bezpředmětná velikost vstupního otvoru byla podřízena vyztužení karoserie. Výhodou je tak alespoň snadná manipulace s malým a lehkým víkem.
Příjemným překvapením je cena, která prakticky kopíruje ceník třídveřového golfu se stejnými motory, novinka však navíc standardně má například kola z lehkých slitin, palubní počítač, sportovní sedadla či lepší audiosystém.
HODNOCENÍ: 4/5
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Karoserie
Délka x šířka x výška 4256 x 1810 x 1400 mm, rozvor 2578 mm, pohotovostní/celková hmotnost 1371/1760 kg. Zavazadlový prostor 0,292 m3, objem palivové nádrže 55 l.
Podvozek
Nezávislé zavěšení kol vpředu a vzadu, vpředu s příčnými rameny a vzpěrami McPherson, vzadu víceprvkové zavěšení, odpružení vinutými pružinami a hydraulickými tlumiči. Stabilizátor vpředu a vzadu, hřebenové řízení s posilovačem, 3 otáčky volantu, hydraulické dvouokruhové brzdy s posilovačem, kotoučové brzdy, vpředu s vnitřním chlazením, omezovač brzdné síly, ABS, ruční brzda účinkující na zadní kola. Rozměr kol 7 J x 17, pneumatiky 225/45 R 17 V Continental Sport Contact.
Motor
Řadový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem a kompresorem, uložený vpředu napříč, klikový hřídel s pěti ložisky, dva vačkové hřídele na každou řadu válců, čtyři ventily na válec ovládané hrníčkovými zdvihátky s hydraulickou regulací vůle, elektronické vstřikování, zdvihový objem 1390 cm3, největší výkon 118 kW (160 k) při 5800/min, točivý moment 240 Nm při 1500-4500/min.
Jízdní výkony
0–100 km/h 8,0 s
Nejvyšší rychlost 218 km/h
Spotřeba 8,7/5,4/6,6 l/100 km
Cena
VW Scirocco 1.4 TSI 599 900 Kč
Testovaný vůz 660 000 Kč
Závěr
Volkswagen Scirocco má všechny předpoklady navázat na slávu svého stejnojmenného předchůdce, nechybí mu efektní design, skvělé jízdní vlastnosti ani cenová dostupnost. Méně praktické vlastnosti nemůže sportovnímu vozu nikdo zazlívat. Větší řidičské zážitky za volantem by umocnil vetší motor než testovaný 1.4 TSI s dostatečným výkonem, ale se slabším charismatem.
Karoserie: efektní design |
solidní výbava |
výborná sportovní sedadla |
kvalitní materiály |
Jízdní komfort: stále dostatečně komfortní pérování |
Pohon: vzhledem k objemu vysoký výkon motoru |
pružnost motoru |
minimální turboefekt |
přesné řazení |
Jízdní vlastnosti: výborná stabilita v zatáčkách |
malá tendence k nedotáčivosti |
snadná ovladatelnost |
přesné řízení |
Bezpečnost: bohatá bezpečnostní výbava |
Životní prostředí: nízká spotřeba paliva při klidné jízdě |
Náklady: příznivá cena |
nízká sazba povinného ručení |
Karoserie: prostá přístrojová deska |
špatný výhled ze zadních míst a při couvání |
menší zavazadelník |
Jízdní komfort: méně místa na zadních sedadlech |
Pohon: nevýrazný zvuk motoru |
Životní prostředí: vysoká spotřeba paliva při sportovní jízdě |
Náklady: pouze dvouletá záruka |