Škoda Octavia 1.4 TSI Ambiente
Fabia, roomster, superb – všechny současné škodovky se svojí tváří jasně hlásí do společného rodinného klanu. Pouze nejstarší octavia se stále ne a ne přidat…
Rodinná rada ale nakonec černou ovci přece jen přesvědčila: současný designový styl škodovek se sice nemusí líbit každému, vnitřní integrita značky je však důležitější. Směr, kterým se bude ubírat
očekávaný facelift octavie, tak byl předem jasný. Příď se zakulatí a světlomety se zvětší a protáhnou dozadu, stačí se přece podívat na nový superb. Nyní máme před sebou skutečný vůz a nutno říct, že
Škoda nepřekvapila.
Pravdou rovněž je, že na novou tvář octavie je třeba si zvyknout. Příď skutečně získala zcela odlišný výraz, místo možná až příliš přísného a navýsost seriózního vzezření se nyní tváří mnohem
přístupněji. Změnami prošla rovněž záď octavie. Na koncových svítilnách již není světlý odstín vytvarován do doposud pro Škodu charakteristického písmene D, ale je takto vybarvena celá středová část.
Ve spodní části zadního nárazníku přibyla úzká červená odrazná skla, která doposud měl jenom model RS, a z obou nárazníků zmizely veškeré nelakované díly – ať již ve spodní části, nebo praktické
lišty na obvodu. Nová octavia tak nyní působí o něco zavalitěji než předchůdce, podtrhnout dojem robustnosti byl ale pravděpodobně záměr designérů.

Kompletně lakované nárazníky bez ochranných lišt dodávají octavii ještě robustnější vzhled než dříve.
Neméně významnými změnami prošel také interiér. Na první pohled si jistě všimnete nového čtyřramenného volantu ze superbu, podstatně přepracovaná ale byla také středová konzola. Zcela nové jsou ovladače ventilace, ať již poloautomatické verze Climatic v testovaném voze, nebo automatické Climatronic s displejem, který byl rovněž celý převzat ze superbu, resp. jiných nových koncernových vozů.
Zcela stejná s těmito vozy je také nová řada autorádií a navigací s dotykovým displejem, testovaný vůz byl vybaven hned vrcholným typem Columbus. Po stranách se velkými tlačítky volí druh zobrazovaných informací, další volby se již uskutečňují pomocí dotykového displeje. Toto řešení hodnotíme jako optimální, obzvláště v tomto případě s velmi intuitivně a přehledně řešenými volbami. Odezva na stisk virtuálních tlačítek na displeji je rychlá a i ty nejmenší „klávesy“ například při zadávání cílové destinace navigace jsou stále dostatečně rozměrné i pro silné prsty. Systém obsahuje také hard disk s 20GB prostorem například pro hudební soubory, které můžete do rádia vložit také na SD kartě. Další možností je připojení MP3 přehrávače, pro nějž je zdířka umístěná prakticky v boxu pod loketní opěrkou mezi sedadly.

Základ přístrojové desky zůstal stejný, změnil se ale volant a celky autorádia a klimatizace na středovém panelu.
Dále byl pozměněn přístrojový panel s novým středovým informačním displejem, kterému musely uvolnit místo ukazatele palivoměru a teploměru chladicí kapaliny přesunutím do stupnic otáčkoměru a rychloměru. Naopak bez změny zůstaly například nesouměrné výplně dveří se zcela odlišnými madly na straně řidiče a spolujezdce.
Nejvýznamnější technickou novinkou je dlouho očekávaný motor 1.4 TSI, v octavii ve verzi s 90 kW, tedy jen s přeplňováním turbodmychadlem – kompresorem navíc disponují verze s výkonem od 118 kW, místo nichž má octavia v nabídce větší motor 1.8 TSI. I menší čtrnáctistovka ovšem stačí na víc než jen poklidnou rodinnou jízdu a pro temperamentnější řidiče představuje optimální volbu – dynamické svezení totiž není vykoupeno vysokou pořizovací cenou, vysokou spotřebou a ani vysokou částkou povinného ručení. Při testu jsme se jistě i díky standardnímu spojení s šestistupňovou převodovkou bez problémů vešli do 8 l/100 km navzdory tomu, že jsme jezdili převážně po městě. Mimo něj jsme se při klidné jízdě vešli i pod hranici 7 l/100 km. Pravdou ale je, že se silnějšími stisky plynového pedálu k podlaze apetit motoru poměrně rychle roste, takže při sportovním stylu jízdy vcelku snadno přesáhne 10 l/100 km. Umírněný zvuk motoru je poplatný jeho malému objemu.
Všechny dřívější kvality octavii samozřejmě zůstaly – dobré jízdní vlastnosti, přesné řazení i obří zavazadlový prostor. Další pozitivní zprávou je, že pod tlakem akčních nabídek konkurenčních výrobců se k snížení cen konečně odhodlala i Škoda, takže například testovaný vůz s motorem 1.4 TSI a solidní výbavou Ambiente koupíte za 485 900 Kč, což představuje vzhledem ke kvalitám vozu dobrou nabídku.
HODNOCENÍ: 5/5

Přeplňovaný motor 1.4 TSI ve verzi o výkonu 90 kW padne navzdory nízkému objemu octavii jako ulitý, standardně je spojený s šestistupňovou převodovkou.
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Karoserie
Délka x šířka x výška 4572 x 1769 x 1462 mm, rozvor 2578 mm, pohotovostní/celková hmotnost 1390/1995 kg. Zavazadlový prostor 0,560/1,420 m3, objem palivové nádrže 55 l.
Podvozek
Vpředu náprava typu McPherson, vzadu víceprvková náprava, brzdy kotoučové, vpředu s vnitřním chlazením. Standardní pneumatiky 195/65 R 15. Pohon předních kol, šestistupňová převodovka.
Motor
Zážehový přeplňovaný čtyřválec, čtyři ventily na válec, zdvihový objem 1390 cm3, nejvyšší výkon 90 kW (122 k) při 5000/min, točivý moment 200 Nm při 1500-4000/min.
Jízdní výkony
0–100 km/h 9,7 s
Nejvyšší rychlost 203 km/h
Kombinovaná spotřeba 6,6 l/100 km
Cena
Octavia 1.4 TSI Ambiente 485 900 Kč
Testovaný vůz 562 900 Kč
vzhledem k objemu motoru dobrá dynamika |
při klidné jízdě nízká spotřeba paliva |
prostorný a kvalitně zpracovaný interiér |
objemný zavazadlový prostor |
dobré jízdní vlastnosti |
vyšší závislost spotřeby paliva na stylu jízdy |
horší výhled při couvání |
zájem zlodějů o vůz či autorádio |