Škoda Superb 2.0 TDI PD Ambition
Po sérii článků o superbu přišla řada i na důkladný redakční test. A k čemu jsme došli? Nabízí vůz víc než jen kouzelné víko zavazadelníku či pohádkový prostor pro nohy zadních pasažérů?
Bylo nebylo. Za devatero horami a devatero lesy se automobilka Škoda zaměřená na výrobu automobilů pro širý lid rozhodla vyrábět luxusní kočár Superb. Její ochránce Volkswagen jí proto poskytl základ
v podobě valem stárnoucího modelu Passat, aby výroba nepřišla moc draho. Ale protože novinka měla být aspoň trochu odlišná, natáhli ji šikovní kováři z Česany mezi předními a zadními sedadly tak, že
vzbuzovala údiv po celém království i daleko za jeho hranicemi. Jenže zakázky se zrovna nehrnuly, a tak když přišel čas na obnovu, pustili se zruční čeští řemeslníci do díla sami a z řady
koncernových konstrukčních skupin postavili vlastní stroj.
Tak nějak by mohl znít úvod k pohádkovému příběhu Kterak chytrý Honza z dostupných dílů k limuzíně přišel. Zatímco u prvního superbu šlo spíše o dílo chytré horákyně, která z okoukaného passatu jakžtakž udělala luxusní novinku nenovinku, v tomto případě – byť se opět tvůrci ve velkém pustili do konstruování za pomoci koncernových skládaček – se už jedná o svébytný vůz. Zčásti využívá komponenty octavie, zčásti volkswagenů, některé technické prvky jsou ovšem u superbu unikátní. Nebo jde aspoň o prémiové technologie, jako je sedmistupňová dvojspojková převodovka DSG u motoru 1.8 TFSI, samočinné parkování nebo špičkový šestiválec 3.6 FSI.
Tento přístup má pochopitelně své silné i slabé stránky. Superb nové generace je typickým zástupcem koncernu Volkswagen: sednete do něj a hned můžete vyrazit. Vše je tam, kde to čekáte, ovládací prvky jsou přehledné, spojka zabírá, jak má, dveře se zabouchnou s důvěryhodným temným zaduněním. Stejně tak jsou znát omezení z přízně s octavií – v první řadě je to od pohledu úzký rozchod kol. Vpředu je užší o 7, vzadu dokonce o 33 mm než u passatu, ačkoliv je superb proti koncernovému soupeři celkově o významných 73 mm delší a také má výrazně delší rozvor (2761 vs 2710 mm). Srovnání s mondeem by pro škodovku dopadlo ještě hůř. Výsledkem jsou poněkud zvláštní proporce a neforemný tvar. Mohutná příď s podmračenými světly marně bojuje o zájem očí – ty spíše strhává bachratá záď s dlouhým zadním převisem.

K otevření celého víka musíte stisknout nejprve pravé a pak levé tlačítko, chybí však naznačení, kde se ukrývají.
Čarovnou podmanivost však má díky téhle zvláštní konstrukci interiér. Na šířku to sice není žádná sláva, vpředu dokonce i středně vzrostlé řidiče tlačí středový panel, zato na délku a také na výšku je tu místa jako v limuzíně. Prim hrají pochopitelně zadní sedadla: místa je tady tolik, až vám to přijde zbytečné. Superb by klidně obstál i jako podnikové auto pro pana generálního. Na druhou stranu z protažení v této části nevzniká hlavní nevýhoda předchozího superbu, kterou bylo nadměrné kroucení karoserie. Naopak, novinka je solidně tuhá. Také odpadl problém s dozadu posunutými sedadly, díky nimž jste sice mohli málem kroužit kotníky ve vzduchu, ale hlava musela být přikrčená. Snadné je na zadní místa i nastupování patřičně širokými dveřmi s klikami (světe, nediv se!) z passatu.
Hlavní kouzlo však předvádí superb jak známo s víkem zavazadlového prostoru. Ten je podobně obří jako kabina a přístup k němu je i z tohoto důvodu dvojím způsobem: buď si otevřete jen plechovou část víka jako u sedanu (pak si ale zkuste vylovit cokoli z oblasti u zadních opěradel...), anebo po stisknutí jednoho a pak druhého tlačítka můžete zdvihnout celou výklopnou stěnu. Superb je totiž na rozdíl od předchozího modelu liftback, nikoli sedan. Je to ojedinělé i praktické řešení a nějaký poklesek v tuhosti karoserie, který by s tím mohl souviset, sotva pocítíte. To spíše drobné vibrace do řízení nebo při přejezdu krátkých nerovností napovídají, že takhle dlouhou a vzadu dokořán otevřenou karoserii dalo velkou práci zpevnit. Výsledek je ale nakonec dobrý, zvláště při prudkém nájezdu do zatáčky se ukáže, jak je superb poslušný. Přední náprava umí (jistě i díky příplatkovým kolům a sportovním pneumatikám Pirelli Zero Rosso 225/45 R 17) výborně hranit, zadní náprava vás také podrží i při vyhýbacím manévru. Velmi příjemné a hlavně přesné je řízení. A výborné dojmy z jízdy zvýrazňují neslábnoucí brzdy, při měření se dokonce ukázalo, že po zahřátí ještě vylepší svůj výkon.

Tak tohle v jiném autě střední třídy nezažijete: vzadu si v superbu můžete dát pohodlně nohu přes nohu. Přitom vpředu je prostoru také dost, s výjimkou zprava dotírající středové konzole.
Dlouhý a úzký superb se nenechá zahanbit při jízdě, ale ani výbavou. Abyste pochopili parafrázi Cimrmanovy pohádky Dlouhý, široký a krátkozraký, musíte ovšem vyrazit se superbem na silnici v noci. Testovaná prostřední výbava Ambition (nepočítáme-li zcela základní verzi superbu bez označení výbavy) totiž standardně (!) obsahuje další podstatnou chloubu škodovácké „limuzíny“: aktivní bixenonové světlomety AFS se zatáčením, přisvětlováním mlhovkou, a dokonce i dynamickým sklonem podle rychlosti či počasí (viz úvodní článek o superbu v AMS č. 12/2007). Účinné bixenony dělají z noci div ne den, bez stínů a rušivých přechodů osvětlují silnici a její okolí. Další vítaný doplněk představuje řada nových autorádií a navigací (typ Bolero má dotykové ovládání a užitečnou funkci nahrávání dopravního zpravodajství), mnozí si jistě rádi připlatí rozumných 15 000 Kč za 18palcová kola. Naopak ušetřit můžete 22 000 Kč za samočinné parkování: v samostatném článku píšeme o těžkém využití v dnešním hustém provozu.
Více se rozepisovat o motoru 2.0 TDI/103 kW (sériově s filtrem pevných částic) asi nemá smysl, pro test jsme jej ovšem zvolili záměrně, protože zřejmě bude tvořit velkou část prodejů, navíc druhou lákavou variantu 2.0 TDI CR se 125 kW a s převodovkou DSG jsme představili v čísle 6 při prvních jízdách v okolí Prahy. Zopakujeme tedy známé skutečnosti: motor má poměrně velkou prodlevu v nízkých otáčkách, jeho hrubší chod je v hmotném superbu lépe utlumený, ovšem zřejmě vyšší hmotnost i přítomnost filtru pevných částic zvýšila spotřebu nad obvyklý rámec této jinak úsporné jednotky: průměr se pohyboval mezi 7,5 a 8,0 l.
Takže zazvonil zvonec a testu je konec. Superb při něm potvrdil očekávání, je to kvalitně působící luxusní vůz se spolehlivým podvozkem a výbornou výbavou. Otázkou je využitelnost královského místa vzadu, ale jakmile přijde příští rok ohlášená verze kombi, dostane tenhle trochu nadsazený prostor jasné využití.
HODNOCENÍ: 4/5
Text: Michael Kudela
Foto: Jan Dvořáček
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Karoserie
Délka x šířka x výška 4838 x 1817 x 1462 mm, rozvor 2761 mm, provozní/celková hmotnost 1586/2110 kg. Zavazadlový prostor 0,565/1,670 m3, objem palivové nádrže 60 l.
Podvozek
Nezávislé zavešení kol vpředu a vzadu, vpředu se vzpěrou McPherson, vzadu víceprvkový závěs, rozchod vpředu 1545 mm, rozchod vzadu 1518 mm. Stabilizátor vpředu a vzadu, hřebenové řízení s elektromechanickým posilovačem, převodový poměr řízení 15,0:1. Tři otáčky volantu. Hydraulická dvoukruhová brzda s posilovačem, vnitřně chlazené kotoučové brzdy vpředu, vzadu plné kotouče, omezovač brzdné síly, systém ABS, ESP. Parkovací brzda působící na zadní kola. Sériové pneumatiky 225/45 R17, Pirelli Zero Rosso, dynamické testy proběhly na pláštích Continental PremiumContact 2 o rozměru 225/40 R 18.
Motor
Přeplňovaný vznětový čtyřválec, uložený vpředu napříč. Kliková hřídel s pěti ložisky, jeden vačkový hrídel, dva ventily na válec, elektronické přímé vstřikování paliva čerpadlo-tryska, přeplňování výfukovým turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek, chladič stlačeného vzduchu, zdvihový objem 1968 cm3, největší výkon 103 kW (140 k) při 4000/min, točivý moment 320 Nm při 1800/min.
Jízdní výkony
0–100 km/h 10,2 s
Nejvyšší rychlost 207 km/h
Spotřeba 7,5/5,0/5,9 l/100 km
Cena
Škoda Superb 2.0 TDI PD Ambition 927 400 Kč
Testovaná verze 1 340 339 Kč
Závěr
Prostorná na délku i na výšku, méně už na šířku, s ohromujícím zavazadlovým prostorem i originálním víkem, především taková je nová Škoda Superb. Také ale kvalitně zpracovaná, velmi dobře vybavená a jízdně vyzrálá. Horší je výhled, vzrostla také spotřeba.
Karoserie: mimořádný vnitřní prostor |
grandiózní zavazadelník |
výborné zpracování |
Jízdní komfort: pohodlné pérování |
příjemná sedadla |
Pohon: adekvátní jízdní výkony |
vhodně nastavené převody |
přesné řazení |
Jízdní vlastnosti: bezpečné jízdní vlastnosti |
výrazně omezená nedotáčivost |
velmi dobré řízení |
Bezpečnost: účinné brzdy bez sklonu k vadnutí |
kompletní bezpečnostní výbava |
Životní prostředí: přijatelná spotřeba paliva |
recyklovatelný z 95 procent |
sériově filtr pevných částic |
Náklady: dlouhé inspekční intervaly |
dobrá sériová výbava |
příznivé ceny příplatků |
Karoserie: hodně široké sloupky znesnadňují výhled dopředu i dozadu |
jen 60litrová nádrž |
Jízdní komfort: hlučný motor |
otřesy přední nápravy na krátkých nerovnostech |
Pohon: prodleva v nízkých otáčkách |
Životní prostředí: plní jen normu Euro 4 |
Náklady: jen dvouletá záruka |