Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Škoda Superb 2.0 TDI PD Ambition

Test

Po sérii článků o superbu přišla řada i na důkladný redakční test. A k čemu jsme došli? Nabízí vůz víc než jen kouzelné víko zavazadelníku či pohádkový prostor pro nohy zadních pasažérů?

Automobily Škoda Superb 2.0 TDI PD Ambition

Bylo nebylo. Za devatero horami a devatero lesy se automobilka Škoda zaměřená na výrobu automobilů pro širý lid rozhodla vyrábět luxusní kočár Superb. Její ochránce Volkswagen jí proto poskytl základ v podobě valem stárnoucího modelu Passat, aby výroba nepřišla moc draho. Ale protože novinka měla být aspoň trochu odlišná, natáhli ji šikovní kováři z Česany mezi předními a zadními sedadly tak, že vzbuzovala údiv po celém království i daleko za jeho hranicemi. Jenže zakázky se zrovna nehrnuly, a tak když přišel čas na obnovu, pustili se zruční čeští řemeslníci do díla sami a z řady koncernových konstrukčních skupin postavili vlastní stroj.

Automobily Škoda Superb 2.0 TDI PD Ambition

Tak nějak by mohl znít úvod k pohádkovému příběhu Kterak chytrý Honza z dostupných dílů k limuzíně přišel. Zatímco u prvního superbu šlo spíše o dílo chytré horákyně, která z okoukaného passatu jakžtakž udělala luxusní novinku nenovinku, v tomto případě – byť se opět tvůrci ve velkém pustili do konstruování za pomoci koncernových skládaček – se už jedná o svébytný vůz. Zčásti využívá komponenty octavie, zčásti volkswagenů, některé technické prvky jsou ovšem u superbu unikátní. Nebo jde aspoň o prémiové technologie, jako je sedmistupňová dvojspojková převodovka DSG u motoru 1.8 TFSI, samočinné parkování nebo špičkový šestiválec 3.6 FSI.

Automobily Škoda Superb 2.0 TDI PD Ambition

Interiér používá velmi příjemné materiály, celkově se blíží spíše audi než volkswagenu.


Tento přístup má pochopitelně své silné i slabé stránky. Superb nové generace je typickým zástupcem koncernu Volkswagen: sednete do něj a hned můžete vyrazit. Vše je tam, kde to čekáte, ovládací prvky jsou přehledné, spojka zabírá, jak má, dveře se zabouchnou s důvěryhodným temným zaduněním. Stejně tak jsou znát omezení z přízně s octavií – v první řadě je to od pohledu úzký rozchod kol. Vpředu je užší o 7, vzadu dokonce o 33 mm než u passatu, ačkoliv je superb proti koncernovému soupeři celkově o významných 73 mm delší a také má výrazně delší rozvor (2761 vs 2710 mm). Srovnání s mondeem by pro škodovku dopadlo ještě hůř. Výsledkem jsou poněkud zvláštní proporce a neforemný tvar. Mohutná příď s podmračenými světly marně bojuje o zájem očí – ty spíše strhává bachratá záď s dlouhým zadním převisem.

Automobily Škoda Superb 2.0 TDI PD Ambition

K otevření celého víka musíte stisknout nejprve pravé a pak levé tlačítko, chybí však naznačení, kde se ukrývají.


Čarovnou podmanivost však má díky téhle zvláštní konstrukci interiér. Na šířku to sice není žádná sláva, vpředu dokonce i středně vzrostlé řidiče tlačí středový panel, zato na délku a také na výšku je tu místa jako v limuzíně. Prim hrají pochopitelně zadní sedadla: místa je tady tolik, až vám to přijde zbytečné. Superb by klidně obstál i jako podnikové auto pro pana generálního. Na druhou stranu z protažení v této části nevzniká hlavní nevýhoda předchozího superbu, kterou bylo nadměrné kroucení karoserie. Naopak, novinka je solidně tuhá. Také odpadl problém s dozadu posunutými sedadly, díky nimž jste sice mohli málem kroužit kotníky ve vzduchu, ale hlava musela být přikrčená. Snadné je na zadní místa i nastupování patřičně širokými dveřmi s klikami (světe, nediv se!) z passatu.

Automobily Škoda Superb 2.0 TDI PD Ambition

Ohromný zavazadlový prostor všichni jistě ocení, špatnou přístupnost už méně.


Hlavní kouzlo však předvádí superb jak známo s víkem zavazadlového prostoru. Ten je podobně obří jako kabina a přístup k němu je i z tohoto důvodu dvojím způsobem: buď si otevřete jen plechovou část víka jako u sedanu (pak si ale zkuste vylovit cokoli z oblasti u zadních opěradel...), anebo po stisknutí jednoho a pak druhého tlačítka můžete zdvihnout celou výklopnou stěnu. Superb je totiž na rozdíl od předchozího modelu liftback, nikoli sedan. Je to ojedinělé i praktické řešení a nějaký poklesek v tuhosti karoserie, který by s tím mohl souviset, sotva pocítíte. To spíše drobné vibrace do řízení nebo při přejezdu krátkých nerovností napovídají, že takhle dlouhou a vzadu dokořán otevřenou karoserii dalo velkou práci zpevnit. Výsledek je ale nakonec dobrý, zvláště při prudkém nájezdu do zatáčky se ukáže, jak je superb poslušný. Přední náprava umí (jistě i díky příplatkovým kolům a sportovním pneumatikám Pirelli Zero Rosso 225/45 R 17) výborně hranit, zadní náprava vás také podrží i při vyhýbacím manévru. Velmi příjemné a hlavně přesné je řízení. A výborné dojmy z jízdy zvýrazňují neslábnoucí brzdy, při měření se dokonce ukázalo, že po zahřátí ještě vylepší svůj výkon.

Automobily Škoda Superb 2.0 TDI PD Ambition

Tak tohle v jiném autě střední třídy nezažijete: vzadu si v superbu můžete dát pohodlně nohu přes nohu. Přitom vpředu je prostoru také dost, s výjimkou zprava dotírající středové konzole.


Dlouhý a úzký superb se nenechá zahanbit při jízdě, ale ani výbavou. Abyste pochopili parafrázi Cimrmanovy pohádky Dlouhý, široký a krátkozraký, musíte ovšem vyrazit se superbem na silnici v noci. Testovaná prostřední výbava Ambition (nepočítáme-li zcela základní verzi superbu bez označení výbavy) totiž standardně (!) obsahuje další podstatnou chloubu škodovácké „limuzíny“: aktivní bixenonové světlomety AFS se zatáčením, přisvětlováním mlhovkou, a dokonce i dynamickým sklonem podle rychlosti či počasí (viz úvodní článek o superbu v AMS č. 12/2007). Účinné bixenony dělají z noci div ne den, bez stínů a rušivých přechodů osvětlují silnici a její okolí. Další vítaný doplněk představuje řada nových autorádií a navigací (typ Bolero má dotykové ovládání a užitečnou funkci nahrávání dopravního zpravodajství), mnozí si jistě rádi připlatí rozumných 15 000 Kč za 18palcová kola. Naopak ušetřit můžete 22 000 Kč za samočinné parkování: v samostatném článku píšeme o těžkém využití v dnešním hustém provozu.

Automobily Škoda Superb 2.0 TDI PD Ambition

Na tříčtvrtečním pohledu to superbu docela sluší, jinak vynikne až moc bachratá záď.


Více se rozepisovat o motoru 2.0 TDI/103 kW (sériově s filtrem pevných částic) asi nemá smysl, pro test jsme jej ovšem zvolili záměrně, protože zřejmě bude tvořit velkou část prodejů, navíc druhou lákavou variantu 2.0 TDI CR se 125 kW a s převodovkou DSG jsme představili v čísle 6 při prvních jízdách v okolí Prahy. Zopakujeme tedy známé skutečnosti: motor má poměrně velkou prodlevu v nízkých otáčkách, jeho hrubší chod je v hmotném superbu lépe utlumený, ovšem zřejmě vyšší hmotnost i přítomnost filtru pevných částic zvýšila spotřebu nad obvyklý rámec této jinak úsporné jednotky: průměr se pohyboval mezi 7,5 a 8,0 l.

Takže zazvonil zvonec a testu je konec. Superb při něm potvrdil očekávání, je to kvalitně působící luxusní vůz se spolehlivým podvozkem a výbornou výbavou. Otázkou je využitelnost královského místa vzadu, ale jakmile přijde příští rok ohlášená verze kombi, dostane tenhle trochu nadsazený prostor jasné využití.


HODNOCENÍ: 4/5

Text: Michael Kudela
Foto: Jan Dvořáček

Automobily Škoda Superb 2.0 TDI PD Ambition

Známý motor 2.0 TDI si vezme téměř osm litrů nafty, což je víc než obvykle.

TECHNICKÉ ÚDAJE:
Karoserie
Délka x šířka x výška 4838 x 1817 x 1462 mm, rozvor 2761 mm, provozní/celková hmotnost 1586/2110 kg. Zavazadlový prostor 0,565/1,670 m3, objem palivové nádrže 60 l.

Podvozek
Nezávislé zavešení kol vpředu a vzadu, vpředu se vzpěrou McPherson, vzadu víceprvkový závěs, rozchod vpředu 1545 mm, rozchod vzadu 1518 mm. Stabilizátor vpředu a vzadu, hřebenové řízení s elektromechanickým posilovačem, převodový poměr řízení 15,0:1. Tři otáčky volantu. Hydraulická dvoukruhová brzda s posilovačem, vnitřně chlazené kotoučové brzdy vpředu, vzadu plné kotouče, omezovač brzdné síly, systém ABS, ESP. Parkovací brzda působící na zadní kola. Sériové pneumatiky 225/45 R17, Pirelli Zero Rosso, dynamické testy proběhly na pláštích Continental PremiumContact 2 o rozměru 225/40 R 18.

Motor
Přeplňovaný vznětový čtyřválec, uložený vpředu napříč. Kliková hřídel s pěti ložisky, jeden vačkový hrídel, dva ventily na válec, elektronické přímé vstřikování paliva čerpadlo-tryska, přeplňování výfukovým turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek, chladič stlačeného vzduchu, zdvihový objem 1968 cm3, největší výkon 103 kW (140 k) při 4000/min, točivý moment 320 Nm při 1800/min.

Jízdní výkony
0–100 km/h                    10,2 s
Nejvyšší rychlost             207 km/h
Spotřeba                        7,5/5,0/5,9 l/100 km

Cena
Škoda Superb 2.0 TDI PD Ambition            927 400 Kč
Testovaná verze                                    1 340 339 Kč

Závěr

Prostorná na délku i na výšku, méně už na šířku, s ohromujícím zavazadlovým prostorem i originálním víkem, především taková je nová Škoda Superb. Také ale kvalitně zpracovaná, velmi dobře vybavená a jízdně vyzrálá. Horší je výhled, vzrostla také spotřeba.

+
Karoserie: mimořádný vnitřní prostor
grandiózní zavazadelník
výborné zpracování
Jízdní komfort: pohodlné pérování
příjemná sedadla
Pohon: adekvátní jízdní výkony
vhodně nastavené převody
přesné řazení
Jízdní vlastnosti: bezpečné jízdní vlastnosti
výrazně omezená nedotáčivost
velmi dobré řízení
Bezpečnost: účinné brzdy bez sklonu k vadnutí
kompletní bezpečnostní výbava
Životní prostředí: přijatelná spotřeba paliva
recyklovatelný z 95 procent
sériově filtr pevných částic
Náklady: dlouhé inspekční intervaly
dobrá sériová výbava
příznivé ceny příplatků
-
Karoserie: hodně široké sloupky znesnadňují výhled dopředu i dozadu
jen 60litrová nádrž
Jízdní komfort: hlučný motor
otřesy přední nápravy na krátkých nerovnostech
Pohon: prodleva v nízkých otáčkách
Životní prostředí: plní jen normu Euro 4
Náklady: jen dvouletá záruka





Nahoru

Komentáře

Autokatalog
Škoda Superb 2.0 TDI 140 hp DPF AT (2008)
Technické informace:
Objem motoru 1968 cm3
Výkon 103 kW
Točivý moment 320 Nm
Zrychlení z 0 - 100 km/h 10,2 s
Spotřeba 5,9 l/100 km
Galerie Podrobné info
Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: