Subaru Forester 2.5 XT Comfort
„Turboforester“ vystřídal svého slavného předchůdce v klubu vyhrazeném jen těm nejdivočejším autům s benzinovými přeplňovanými motory. Zůstaly mu divoké geny, ptají se fanoušci, když byste jej coby subaru málem nepoznali?
Časy se mění. A to dost výrazně. Porsche už dávno opustilo vzduchem chlazené boxery, citroen pomalu dává sbohem nákladnému plynokapalinovému pérování a forester, jeden z protagonistů kategorie SUV,
který vynikal svou konstrukcí vlastně nejvíc blízkou běžným osobním autům, se stal před časem plnohodnotným „esúvéčkem“. Málem byste ho nepoznali, nebýt souhvězdí Orionu na přídi a zádi, klidně by to
mohla být nová mazda nebo suzuki. Sice vypadá jako nóbl pán, ale co naplat, s novou konstrukcí zmizelo leccos z někdejší lehkosti.
Stejně jako chuť prodávat víc imprez stála tento legendární model jeho siluetu s krátkou zádí, tak i forester musel svůj imaginární lovecký kabát Barbour s osobním kouzlem vyměnit za podbízivější
blyštivý jacket. Hugo Boss to ale není, nepříliš elegantní velké blatníky dělají i ze sedmnáctipalcových kol titěrné bačkůrky. Dokonce i vedle podstatně staršího sourozence Legacy Outback vypadá nový
forester jaksi běžně, na ulici byste novinku málem přehlédli. Ale s tím se fanouškové značky jistě popasují, když si vzpomenete, jak co dva roky měnila svou vizáž impreza... Subaru se kupuje z jiných
důvodů, zvláště pak originální model překřtěný na „turboforester“.
Ještě než se vydáme za volant, absolvujeme prohlídku interiéru. První dobrá zpráva: od pohledu je výrazně větší. Vzadu už se pohodlně uvelebí i dva dospělí, zavazadlový prostor není žádný rekordman (0,450 m3), ale pro dané účely většině uživatelů jistě vystačí. I nadále je spousta místa nad hlavou, což je typické nejen pro forester, ale vlastně všechna SUV. Poněkud rozpačitě ale působí přístrojová deska. Materiály jsou tvrdé, design řekněme originální. Se vzhledem ať se každý popasuje po svém, ale středová konzola rozhodně svými tvary nepatří do vozu ročníku 2008, to samé platí pro vysloveně zastarale působí autorádio. Rušivě působí spára oddělující „kapličku“ od zbytku palubní desky (když i stará fabie mohla mít tento díl z jednoho kusu). A musíte být opravdu silný fanoušek značky, abyste ustáli pichlavé otázky na přístrojový štít. Tři barvami hýřící výseče totiž vypadají trochu jako pouťové zboží. Rozhodně zamrzí absence teploměru chladicí kapaliny, ten nahradila modrá kontrolka jako v yarisu. To ke sportovnímu autu s takovým motorem rozhodně nepatří, tady by spíše mělo být o pár číselníků navíc – třeba teploměr motorového oleje by nebyl od věci.
Náladu spraví pohled do výbavy. Konečně i forester dostal, co si zasloužil. Už základní verze má šest airbagů a stabilizaci, nechybí urychlovač brzdného účinku. Samočinná klimatizace v lepších variantách je stále staršího typu, takže občas fouká příliš studený, nebo naopak horký vzduch, pro mnoho zákazníků bude důležité standardní rozšíření xenonových světlometů od výbavy 2.0 Comfort výš. Stejně jako dosud má forester jako málokteré SUV redukční převodovku u dvoulitru, verze Turbo ji z pochopitelných důvodů vyměnila za jiné doplňky: třeba rychleji reagující hydraulický posilovač řízení, volant Momo či 17palcová kola. Námi testovaný nejdostupnější „turboforester“ přijde na adekvátních 838 800 Kč, což je zvláště s ohledem na lákavých 230 koní výkonu docela zajímavá nabídka. Uvážlivější šoféři budou jistě raději pokukovat po některém z dvoulitrů – jejich cena začíná na 610 000 korunách včetně daně (samozřejmostí je možnost odpočtu i u turba).
Místo kupeckých počtů si ale pojďme víc hrát s čísly, která se týkají jízdy. To je totiž i nadále nejsilnější stránka tohoto originálního vozu. Jen těžko najdete přímého soupeře pro kompaktní SUV se světlostí 225 mm, jehož motor ze sebe umí vydat tutéž sílu co nepřehlédnutelné stádo 230 koní. Přímým konkurentem se vloni stala Mazda CX-7, jejíž přeplňovaný čtyřválec 2,3 l duní dokonce 258 čtveřicemi kopyt. Ale papírově má navrch menší subaru, jeho zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,1 s překoná jen BMW X3, které je cenově přece jen v jiné galaxii. Vlastně počkat, ještě jedno terénní auto překoná forester, a to dost výrazně. Majitelé minulé generace fo už vědí, ostatní jen nechápavě kroutí hlavou. Ale je to tak, minulý „turboforester“ s prakticky tím samým motorem vystartoval na stovku za rovných 6 sekund. To byl trochu jiný kalup, ovšem také vážil 1410 a ne 1585 kg, neměl tak velký interiér, bohatou výbavu... A hlavně nevznikl v době, kdy automobilovou konstrukci upravuje husí kůži nahánějící zkratka CO2.
Uvědomíte si to, jakmile urazíte pár kilometrů. Tradiční boxer naskočí s typickým zabrumláním, i přes pružnější uložení motoru se sem tam projeví jemná vibrace, která fandům plochých jednotek s protiběžnými písty dělá jen samou radost. Turbo jemně zahvízdá, levá noha se jako obvykle zprudka opře o vzdorovitou spojku, pravačka zase přinutí tradičně svéhlavou řadicí páku (bohužel jen) pětistupňové převodovky, aby se pohnula právě tam, kam řidič potřebuje, a černý forester vyrazí vpřed. Sice velmi ostře, ale už ne s takovým elánem jako dřív. Pořád je to král silnic, zvláště když jsou rozbité, mokré, ocukrované štěrkem nebo jinak poznamenané, to pak subaru skutečně exceluje. Jen nesmíte příliš vzpomínat na to, jak předchozí generace uměla kopat do zad.
Podvozek s dnes málem ojedinělým komfortem tlumení je další znamení, že pod novým kabátem je vše při starém (a dobrém)! Vyvážené auto se krásně ovládá, vytříbený pohon 4x4 snese plný plyn už na začátku zatáčky. Pokud ale jen trochu zvolníte, ukáže se, že novinka se poměrně hodně naklání a docela znatelně nedotáčí. Nejlepším řešením je neubírat plyn a stále mít vše pod kontrolou akcelerátorem. Nesmíte to ale přehnat, to se pak hmotný forester s docela krátkým rozvorem klidně divoce rozkývne. Stačí necitlivé ubrání plynu, a záď nezbedně předbíhá, jako na úvodním snímku. Než se pomalu reagující stabilizace stačí vzpamatovat, má zkušený řidič vše opět pod kontrolou, vyvážení vozu i jeho trakce zaručí, že poněkud váhavé VSC klidně předčíte vhodným manévrem. Také brzdy by si zasloužily rychlejší nástup, jakmile ale na pedál důrazně dupnete, auto zpomalí s nečekanou razancí.
Když si budete takhle plynem určovat nejen tempo, ale i styl průjezdu zatáčkou, nebo když budete popojíždět po městě, spotřeba se bude těžko dostávat pod 12 l. Což ovšem není zas tak špatné, pořád je to ale dost na to, aby se „turboforester“ kvůli svému apetitu nedovážel na některé důležité západoevropské trhy. My máme to štěstí, že se k nám dováží, a tak můžeme zjistit, že při troše ukázněnosti lze průměr srazit i na 10 l. Pořád se ale nelze zbavit dojmu, že s šestistupňovou převodovkou by se vytáhlému subaru dařilo lépe, jak v disciplíně sprint, tak v kategorii žíznivost.
Celkové dojmy z ostrého foresteru jsou tak hodně smíšené. Na jednu stranu vyzrál v plnohodnotné SUV, na druhou leccos ztratil ze svého charakteru. Je ovšem větší a pohodlnější, lépe vybavený a působí robustnějším dojmem. Škoda zastaralého a lacině působícího interiéru, Subaru Forester je i nadále velmi kvalitní a hodnotné auto, avšak provedení vnitřku tomu moc neodpovídá. Nejsilnější stránkou je komfortní podvozek, který se hodí jak na české okresky, tak na polňačku k chatě, stejně jako na točitou horskou silničku. Dynamika je také velmi dobrá a málokterý vůz i z kategorie sportovních „turboforester“ překoná, ovšem smutným odrazem dnešní doby je fakt, že předchozí generace byla v tomhle konkrétním ohledu ještě mnohem lepší. Nějak nám ten klub rváčů zženštěl...
HODNOCENÍ: 3/5
Text: Michael Kudela
Foto: Jan Dvořáček

Forester s turbem poznáte podle „násosky“ na kapotě. Pod ní je vzduch veden přímo na chladič stlačeného vzduchu.
Karoserie
Délka x šířka x výška 4560 x 1780 x 1700 mm, rozvor 2615 mm, pohotovostní/celková hmotnost 1585/2015 kg. Zavazadlový prostor 0,450/1,660 m3, objem palivové nádrže 64 l.
Podvozek
Vpředu náprava typu McPherson, vzadu víceprvkový závěs, brzdy kotoučové, vpředu s vnitřním chlazením. Pneumatiky 225/55 R 17. Pohon všech kol, pětistupňová převodovka. Nájezdové úhly 25/23/27, světlost 225 mm.
Motor
Přeplňovaný zážehový čtyřválec s protiběžnými písty, čtyři ventily na válec, proměnné časování sacích ventilů, zdvihový objem 2457 cm3, největší výkon 169 kW (230 k) při 5200/min, točivý moment 320 Nm při 2800/min.
Jízdní výkony
0–100 km/h 7,1 s
Nejvyšší rychlost 214 km/h
Spotřeba 14,4/8,2/10,5 l/100 km
Cena
2.5 XT Comfort 850 000 Kč
Testovaný vůz 883 800 Kč
lehká ovladatelnost |
pohodlný a jistý podvozek |
výkonný motor |
velmi dobrá dynamika |
dobré řízení |
účinné brzdy |
solidní výbava |
příznivá cena |
slušná světlost |
neosobní tvary |
lacině působící interiér |
zastaralý středový panel |
velký náklon v zatáčkách |
pozdě zasahující stabilizace |
nízká užitečná hmotnost |
tuhé řazení jen 5st převodovky |
tuhá spojka |
horší dynamika než u předchozí generace |