Škoda Fabia Combi 1.4 TDI
Říká se, že dobrá hospodyňka pro pírko i přes plot skočí. Vyplatí se jí ale uvažovat v případě „dlouhé“ fabie o „krátkém“ dieselu?
Výběr vhodného motoru pro nejrozšířenější tuzemské kombi není zrovna snadnou záležitostí, a to zvláště pro toho, kdo uvažuje o dieselu. Je prostřední z nabídky vznětových motorů s 59 kW pro
mladoboleslavský bestseller tou zlatou střední cestou? Porovnání výrobcem udávaných normovaných spotřeb a cen by tomu mohlo napovídat. Ze vznětového trojlístku je nejúspornější, svého největšího
točivého momentu ale dosahuje mnohem výše než zbývající dvojice. Že je o 23 tisíc levnější než provedení se čtyřválcem 1.9 TDI, z něhož byl odstraněním jednoho válce odvozen, nepřekvapí. Vzhledem k
identické konstrukci s 51kW verzí se ale rozdíl 17 tisíc Kč zdá být trochu nadsazený. Za filtr pevných částic se připlácí dalších 16 tisíc Kč.
Čtyřválcové turbodiesely přímých francouzských konkurentů (Peugeot 207 SW 1.6 HDI/66 kW a Renault Clio Grandtour 1.5 dCi/63 kW), které lze pořídit za srovnatelnou cenu, disponují větším výkonem a točivým momentem, navíc dostupným v nižších otáčkách. Studium technických tabulek a ceníků tedy pro testovanou fabii zrovna nevyznívá nejlépe.
Ani po svezení však žádné extra body nezíská. Zástavba motoru je lepší než u předchozí generace a tříválec je lépe odtlumený a odhlučněný. V obecném srovnání však tato verze za většinou konkurence zaostává svou nekultivovaností a nelibým zvukovým projevem. Silnější verze motoru 1.4 TDI má relativně úzký rozsah využitelných otáček a potřebuje více vytáčet. V 1500 otáčkách je tříválec ještě malátný (51kW verze jde lépe odspodu) a do tempa se dostává se po překročení dvoutisícové hranice. O 500 výše je již ve svém živlu a mocně táhne, ale jen krátce za čtyřtisícovou hranici. Plynulou jízdu rychlostmi nad hranicí 90 km/h má tato verze nejradši a odvděčí se za to i spotřebou do 6 litrů na 100 km. Městský provoz se vzhledem k charakteristice motoru a nutnosti ho vytáčet a často řadit (změna převodových stupňů je ale bezproblémová) odrazí na zvýšení spotřeby o 1 až 1,5 litru.
Stejně jako u „krátké“ fabie a roomsteru, i pro Fabii Combi platí, že vznětová verze se prodává za příliš „dlouhé“ peníze. Na to, aby se úspora na spotřebě stále dražší nafty vyplatila, by musel její majitel najezdit ročně několik desítek tisíc kilometrů. Motor 1.4 TDI svými vlastnostmi kazí Fabii Combi jinak výborný „kádrový profil“ získaný solidností konstrukce a nadprůměrnou přepravní kapacitou, jejíž opětné popisování by již bylo pověstným nošením dříví do lesa.
HODNOCENÍ: 3/5
Text: Vladimír Löbl
Foto: Jan Dvořáček

Za nižší spotřebu si je nutné řádně připlatit a strpět nepříjemný zvukový projev nekultivovaného vznětového tříválce.
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Karoserie
Délka x šířka x výška 4239 x 1642 x 1498 mm, rozvor 2462 mm, provozní/celková hmotnost 1150/1665 kg. Zavazadlový prostor 0,480/1,460 m3, objem palivové nádrže 45 l.
Podvozek
Vpředu příčná ramena vzpěry McPherson, vzadu vlečená ramena spojená zkrutnou příčkou, kotoučové brzdy, vpředu s vnitřním chlazením. Standardní pneumatiky 1955/55 R 15. Pohon předních kol, manuální pětistupňová převodovka.
Motor
Vznětový řadový přeplňovaný tříválec, dva ventily na válec, zdvihový objem 1422 cm3, největší výkon 59 kW (80 k) při 4000/min, točivý moment 195 Nm při 2200/min.
Jízdní výkony
0–100 km/h 13,7 s
Nejvyšší rychlost 173 km/h
Spotřeba 5,7/4,0/4,6 l/100 km
Cena
Fabia Combi 1.4 TDI Sport 451 900 Kč
Testovaná verze 513 900 Kč
nízká spotřeba paliva |
dojezd na nádrž |
dobré jízdní vlastnosti |
přesné řazení |
prostorný interiér a zavazadelník |
kvalita dílenského zpracování |
hlučný motor s nekultivovaným zvukovým projevem |
malý rozsah využitelných otáček |
značný cenový rozdíl oproti srovnatelným zážehovým verzím |