Škoda Octavia Combi 1.8 TSI 4x4
Zájemci o Škodu Octavia mohou být po její modernizaci vybíravější. Což třeba zkombinovat verzi kombi s motorem 1.8 TSI a pohonem všech kol?
Při zatrhávání jednotlivých položek v rozsáhlém ceníku nové octavie je třeba dobře vážit všechna pro i proti a oprostit se od obvyklých klišé. Jedno z nich říká – když „oktávku“, tak v „kombíku“ a s
„dieselem“. Pro toho, kdo najezdí ročně mnoho desítek tisíc kilometrů, se nadále jedná o jasnou volbu. Pro ty ostatní je na zvážení, zda radši nesáhnout po zážehovém čtyřválci 1.8 TSI,
nejvyváženějším agregátu současné nabídky. Ten potěší plynulým nárůstem síly v širokém spektru otáček, výbornou pružností a kultivovaností a zejména příjemným zvukem, o jakém se agregátům TDI ani
nesní. Spotřeba okolo 9 litrů přitom vypadá ještě rozumně a motor tolik nezatěžuje příď. Další dilema nastává u položky převodovka. Pokud peníze nejsou problémem a jde více o komfort než o sportovní
svezení, tak ruka bezděčně směřuje ke kolonce „dvojspojková převodovka DSG“. Kdo zůstane u klasiky, toho v případě verze 1.8 TSI se 118 kW čeká vhodně odstupňovaná manuální šestistupňová s lehkým
přesným řazením, byť s drobnou vůlí páky v kulise.
A co takhle zvolit pohon 4x4? Ten přináší lepší ovladatelnost při zhoršených adhezních podmínkách, kromě vyšších pořizovacích nákladů je však třeba počítat s vyšší spotřebou, nepatrně horší dynamikou a občasnou nutností výměny oleje v lamelové spojce.
Jeho praktická využitelnost je v našich podmínkách omezená, kdo bydlí ve městě či nížině, pro toho se může jevit jako zbytečný luxus, kdo je z hor, pro toho je ale vhodnou volbou. Připlácí se 60 000 Kč, součástí této částky je ale o 5 l větší nádrž a u kombi i černé ližiny.
Octavia 4x4 se ovládá stejně snadno jako provedení s předním pohonem. Ve standardním provedení nemá žádné dodatečné úpravy podvozku a její světlá výška je v porovnání s „předokolkou“ se 138 mm dokonce o 2 mm nižší. Kdo si ale v objednávce zatrhne položku „paket pro špatné cesty“ dostane bezplatně kromě zvětšení světlosti o 25 mm na 163 mm i bytelnější kryt motoru a lepší krytí brzdových hadiček.
Bez tmavých ochranných lišt působí modernizovaná octavia luxusním dojmem, lakované spodní partie nárazníků ale mohou přijít snáze k úhoně, a to zejména v testované verzi 4x4.

Po vzoru verze RS na upraveném zadním nárazníku přibyly úzké podlouhlé odrazky. Zpětná zrcátka s integrovanými směrovkami jsou větší a usnadňují řidiči orientaci.
Pochvalu si zaslouží rozměrnější zpětná zrcátka, nová grafika lépe čitelných přístrojů i odkládací síťka na spolujezdcově straně středového panelu. Robustní stavba se podílí na výborné torzní tuhosti octavie. I na rozbité vozovce tato škoda zajišťuje s příplatkovými plášti Continental Sport Contact 2 rozměru 205/55 R 16 vysokou míru cestovního komfortu.
Pakliže platí, že se octavia pohybuje na pomezí nižší střední a střední třídy, v případě verze kombi s motorem 1.8 TSI a pohonem všech kol ve výbavě Elegance lze již mluvit spíše o konkurenci pro zástupce střední třídy.
HODNOCENÍ: 5/5
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Karoserie
Délka x šířka x výška 4569 x 1769 x 1495 mm, rozvor 2578 mm, pohotovostní/celková hmotnost 1425/2085 kg. Zavazadlový prostor 0,580/1,620 m3, objem palivové nádrže 60 l.
Podvozek
Vpředu náprava typu McPherson, vzadu víceprvkový závěs, brzdy kotoučové, vpředu s vnitřním chlazením. Standardní pneumatiky 205/60 R 15. Stálý pohon všech kol se spojkou Haldex, šestistupňová manuální převodovka.
Motor
Zážehový přeplňovaný čtyřválec, čtyři ventily na válec, zdvihový objem 1798 cm3, nejvyšší výkon 118 kW (160 k) při 4500-6200/min, točivý moment 250 Nm při 1500-4500/min.
Jízdní výkony
0–100 km/h 8,1 s
Nejvyšší rychlost 218 km/h
Spotřeba 10,3/6,2/7,7 l/100 km
Cena
Octavia 1.8 TSI Elegance 665 900 Kč
Testovaný vůz 796 500 Kč
výkonný |
pružný a kultivovaný motor |
prostorný interiér |
kvalitní materiály a zpracování |
objemný zavazadlový prostor |
dobré jízdní vlastnosti |
dobrá trakce |
komfortní odpružení |
velká užitečná hmotnost |
vyšší pořizovací a provozní náklady |
mírná vůle řadicí páky v kulise |
vyšší riziko odcizení navigace |