Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Audi Q5 3.0 TDI quattro

Test

Dosavadní status quo v kategorii kompaktních prémiových SUV padl pod koly hned několika nováčků. U Audi by ho rádi změnili na jakýsi status Q, tedy stav, kdy se většina zákazníků rozhodne pro model Q5. Troufalost, nebo zdravé sebevědomí?

Automobily Audi Q5 3.0 TDI quattro

Automobily s větší světlou výškou, do nichž se nastupuje nahoru, jsou v kurzu. Prémiové značky s výjimkou BMW kategorie kompaktních SUV dlouho nechávala klidnými. Teď se naopak mohou přetrhnout v boji o zákazníky. S čím jde do boje Audi Q5?

Model Q5 na pohled nijak nešokuje a je zcela v duchu ingolstadtských pravidel. Zatímco Mercedes šel s hranatým GLK cestou experimentů, v Ingolstadtu naopak vsadili na jistotu. Q5 je prostě takové typické audi. Zepředu působí možná trochu flegmaticky, zezadu ale naopak velmi dravě. Oproti svým německým rivalům je delší a širší, nižší stavbou se ale snaží podpořit dojem sportovnosti. Pozornosti neujde ani nadprůměrně dlouhý rozvor. Tento benefit se ale uvnitř zúročuje jen částečně. Ne že by místo chybělo, ale v kontextu s oněmi 2807 mm by ho mohlo být i více. Volnost v ramenou je ale výborná a určitě je třeba zmínit i velmi snadné nastupování.

Automobily Audi Q5 3.0 TDI quattro

Přes svou vysokou hmotnost působí nejvýkonnější „kvé-pětka“ z hlediska řidiče velmi lehce a obratně.


Luxusně působící kabina používá známé prvky z modelů A4 a A5 a kvalitou provedení zcela deklasuje konkurenci. O to více se zbytkem kontrastují laciné páčky pod volantem. Sedadla jsou pohodlná, ale poměrně tuhá. Přední jsou relativně úzká a zadní neposkytují tělu dostatečnou oporu a mají i krátké sedáky. Poloha za volantem je dokonce možná přirozenější než ve výchozí „á-čtyřce“ a interiér působí mnohem vzdušněji. Ergonomie je na úrovni, ovládání ventilace by ale mohlo být výše. Určitý zvyk vyžaduje i ovládání tlačítek rozhraní MMI na středovém tunelu, u kterého je lepší řadu funkcí ovládat u stojícího vozu. Navigace nepostrádá 3D zobrazení s trojrozměrným vyobrazením významných budov, oproti jiným ale nemá dotykový displej. Kabina je výborně odizolovaná od vnějšího světa, na čemž má svůj podíl i výrazné gumové těsnění dveří zabraňující pronikání vody a prachu.

Automobily Audi Q5 3.0 TDI quattro

Pečlivě zpracovaný interiér působí velmi vzdušně.


Odkládacích prostor na drobnosti v přímém dosahu řidiče zrovna moc není, možnost umístění 1,5 litrové PET lahve do dveří ale potěší. Také Audi Q5 má stále rozšířenější sklápění zadních sedadel dálkově páčkami v zavazadlovém prostoru. Asymetricky dělenou zadní lavici je navíc možné podélně posouvat v rozsahu 10 cm a umožnit tak při plném obsazení převoz rozměrnějšího nákladu, který by se do kvalitně provedeného zavazadlového prostoru jinak nevešel. To však, stejně jako řadu dalších prvků, lze získat až za nemalý příplatek. Základní objem zavazadelníku je však velkorysejší než u přímé konkurence a i oproti modelu A4 Avant í „kvé-pětka“ 50 litrů k dobru. Přístup ke „kufru“ je zásluhou vcelku nízko položené nákladové hrany dobrý, manipulace s lehkým zadním víkem je snadná. Po jeho vyklopení se podobně jako u většího modelu Q7 odkryjí nevzhledné prohlubně na bocích.

Automobily Audi Q5 3.0 TDI quattro

Zadní světla s LED diodami jsou efektní.


Hvězdou motorové palety je šestiválcový turbodiesel 3.0 TDI, který svými parametry deklasuje BMW X3 xDrive 30d, oproti Mercedesu GLK 320 CDI však má menší točivý moment. Při akceleraci vůz z Ingolstadtu oběma rivalům podjíždí a při brzdění zastaví nepatrně dříve. Šestiválec je tak dobře odhlučněný, že zpočátku nepoznáte, že spaluje naftu. Ve všech režimech poskytuje bezmála dvoutunové „qé-pětce“ dostatek síly. Těžký motor v přídi se při jízdě nijak negativně neprojevuje. S velkým spořením ale nepočítejte, Audi sice uvádí průměr 7,5 l/100 km, v praxi se nedostanete pod 9,5 litru a ve městě je třeba počítat s dalšími dvěma až třemi navíc. Nádrž je ale v porovnání s konkurenty objemnější. Dvojspojková sedmistupňová převodovka S tronic (viz vložený článek) přeřazuje rychle, zvláště při popojíždění, ale občas tu a tam necitlivě cukne.

Automobily Audi Q5 3.0 TDI quattro

Zadní partie ve stylu většího modelu Q7 budí velmi sportovní dojem.


Přes svou téměř dvoutunovou hmotnost působí tato verze z hlediska řidiče velmi lehce a obratně. Za volantem Q5 máte pocit, že řídíte A4 Avant, jen sedíte o něco výše. Vyspělý pohon všech kol se samosvorným mezinápravovým diferenciálem Torsen je tu spíše pro co nejlepší přenos mohutného točivého momentu než pro jízdu v terénu, byť světlost 200 mm a přední nájezdový úhel 25° jsou slušné a ABS i ESP mají terénní režim. V základu směřuje 60 % točivého momentu na zadní nápravu (v extrému buď až 65% dopředu nebo pro změnu až 85 % dozadu), což se příznivě odráží v ovladatelnosti v zatáčkách. Q5 se naklání jen minimálně a i díky širokým pneumatikám má výbornou stabilitu. Standardně jezdí na 18´´ kolech, testovaný model ale měl příplatková 20´´ kola s nízkoprofilovými pneumatikami rozměru 255/45 R 20. Ta působí efektně, to ale za cenu sníženého pohodlí. Na rozdíl od poměrů v této kategorii však nikoliv nad únosnou mez.

Velmi rozměrná vnější zpětná zrcátka dobře informují o situaci za vozem, zhoršují však výhled šikmo vpřed. Přednost zprava je tak pro řidiče Q5 skutečnou noční můrou. Oproti mohutnému Audi Q7 se s ním však lépe „žije“.

Automobily Audi Q5 3.0 TDI quattro

Dobře přístupný zavazadelník svými 540 l předčí konkurenci, příplatkový fixační systém zamezí pohybu nákladu.


Příplatkový systém Audi drive select umožňuje prostřednictvím tlačítek na středové konzole upravit odezvu motoru, tuhost řízení i režim převodovky. V základu je příplatkové „dynamické“ řízení velmi lehké, ale dostatečně přesné. Ideální zejména pro snadné proplouvání městskými ulicemi. Ve sportovním módu ztuhne, klade odpor a převodovka drží vyšší otáčky. Jako nejlepší volba se jeví mód Individual, kdy si je možné prostřednictvím MMI sestavit vlastní kombinaci. Ingolstadtská novinka v porovnání konkurencí nabízí více místa a z velké části i lepší technické parametry.

Její základní cena je nepatrně vyšší než u Mercedesu GLK 320 CDI i u Volva XC60 D5, ale naopak nižší než u BMW X3 xDrive 30d. Vzhledem k cenové hladině okolo 1,2 milionu Kč a faktu, že si zákazníci obvykle ještě vyberou příplatkové prvky za několik set tisíc, jsou rozdíly v podstatě zanedbatelné. Bude tedy hodně záležet zejména na preferencích zákazníků a jejich vkusu. Audi Q5 má šanci svým univerzálním stylem oslovit široké spektrum zájemců, a to i vzhledem k silnému zázemí Audi u nás. Má tedy všechny předpoklady vyšplhat se na vrchol prodejních statistik. To ale částečně i na úkor řady A4 a v této verzi již i modelu Allroad quattro.


HODNOCENÍ: 4/5

Automobily Audi Q5 3.0 TDI quattro

Nejvýkonnější motor nabídky, přeplňovaný vznětový šestiválec, se dodává výhradně s dvojspojkovou sedmistupňovou převodovkou. Výborně táhne a má kultivovaný chod, spotřeba ale není nejnižší.


TECHNICKÉ ÚDAJE:
Karoserie
Délka x šířka x výška 4629 x 1880 x 1653 mm, rozvor 2807 mm, provozní/celková hmotnost 1865/2445 kg. Zavazadlový prostor 0,540/1,560 m3, objem palivové nádrže 75 l.

Podvozek
Vpředu pětiprvkový závěs, vzadu lichoběžníková náprava, kotoučové brzdy s vnitřním chlazením. Standardní pneumatiky 235/60 R 18. Stálý pohon všech kol. Dvojspojková sedmistupňová převodovka.

Motor
Přeplňovaný vznětový šestiválec, čtyři ventily na válec, zdvihový objem 2967 cm3, největší výkon 176 kW (240 k) při 4000–4400/min, točivý moment 500 (420) Nm při 1500–3000/min.

Jízdní výkony
0 – 100 km/h                 6,5 s
Nejvyšší rychlost            225 km/h
Spotřeba                       9,6/6,6/7,5 l/100 km

Cena
Q5 3.0 TDI quattro        1 270 700 Kč
Testovaná verze           1 789 130 Kč

+
dynamické parametry
trakce
ovladatelnost
účinné brzdy
prostorná dobře přístupná a odhlučněná kabina
výborné jízdní vlastnosti
posaz za volantem
kvalitní materiály
pečlivé zpracování
-
vyšší cena
vyšší spotřeba
vnější zpětná zrcátka vadí ve výhledu
v některých režimech ne zcela optimální sladění motoru s převodovkou
drahé příplatkové prvky
s 20´´ koly omezenější komfort





Tagy: 3.0, q5, quattro, audi, tdi
Nahoru

Komentáře

Autokatalog
Audi Q5 3.0 TDI Quattro
Technické informace:
Objem motoru 2967 cm3
Výkon 176 kW
Točivý moment 500 Nm
Zrychlení z 0 - 100 km/h 6,5 s
Spotřeba 7,5 l/100 km
Galerie Podrobné info
Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: