Jízdní dojmy: Mazda 6 je tišší než kdy dřív
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek, grafika head-up displeje a především se přidává lepší odhlučnění kabiny.
Mazda 6 se ve své třetí generaci prodává čtyři roky. Na příchod nového modelu je tedy ještě čas, ten však japonská automobilka nenechá volně uplynout – přichází s druhou modernizací, která sice není tak výrazná jako předloňský facelift, přesto přináší řadu změn.
Novinkou je například vyhřívaný volant, navíc v upraveném designu, který se inspiruje u roadsteru MX-5, barevný velkoplošný displej palubního počítače, vylepšený head-up displej nebo kamera pod čelním sklem, díky níž asistenční systémy fungují ve větším rozsahu rychlostí. Vnější vzhled osvěžila nová zpětná zrcátka s většími směrovkami, případně jeden nový odstín laku karoserie.
Ty nejzajímavější změny jsou však technického rázu. Všechny Mazdy 6 modelového roku 2017 mají silnější skla ve dveřích, nejvyšší výbava má navíc speciální sklo pohlcující hluk. Ve dveřích, nad stropem či na středovém tunelu je více zvukové izolace. Za zadní dveře mají vylepšené těsnění. Smyslem všech těchto úprav je zlepšit odhlučnění interiéru.
Stejný cíl sleduje i nová konstrukce ojničních čepů u naftového motoru – písty se na nich pohybují volněji, a tím pohlcují část vibrací vznikajících při detonačním spalování. Další vibrace odstraňují jemné, jinak neznatelné zásahy do časování motoru. A aby těch změn na dieselové Mazdě 6 nebylo málo, má navíc přesnější vstřikování, které zlepšuje odezvu motoru.
Ačkoliv se oficiální parametry motoru (nejvyšší výkon 110 kW a maximum točivého momentu 380 Nm, resp. 129 kW a 420 Nm) nezměnily, naftová Šestka opravdu jede lépe – přinejmenším ve výkonnější verzi s manuální převodovkou, kterou jsme měli možnost vyzkoušet. Absolutní dynamika sice není nijak zběsilá, se zrychlením z 0 na 100 km/h za 8,6 sekundy je vrcholná dieselová Mazda 6 zkrátka „jen“ svižným autem, reakce na přišlápnutí plynového pedálu jsou ale mimořádně výrazné. Nezáleží na tom, jestli motor zrovna běží kousek nad volnoběhem, ve středních otáčkách nebo blízko maxima výkonu, zrychlovat začne vždy okamžitě a s přesvědčivou razancí.
S dávkováním plynu souvisí i poslední z úprav modelového roku 2017, systém GVC. Ten neznatelným ubráním plynu při otočení volantem zvýší zatížení předních pneumatik, které tím získají více přilnavosti pro změnu směru. Modulace točivého momentu v řádu jednotek newtonmetrů není na chování hnacího řetězce znát, pomáhá však předcházet nedotáčivosti, zlepšuje reakce řízení a potlačuje náhlé změny bočního přetížení. Jde o drobná vylepšení, posun v jízdním projevu je ale znát. Nový systém je kromě toho ukázkovým příkladem, jak dnes Mazda přistupuje k vývoji automobilů – postupnými krůčky je zdokonaluje tak, aby se příjemně řídily a současně i nadále kladly důraz na radost z řízení.