Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Kia Sportage 2016: První jízdní dojmy

Jízdní dojmy

Kia Sportage sází na povedený design karoserie, vysokou kvalitu provedení, bohatou výbavu a slušnou nabídku vnitřního prostoru. Mnoha českým zákazníkům bude sympatická i tím, že ani v jedné verzi nemá systém stop-start. Je vůbec něco, čím může zájemce o dynamicky střižené SUV střední třídy odrazovat? To jsme zjišťovali na silnicích v okolí Barcelony.

Předchozí generace Kie Sportage je na trhu od roku 2010. I po šesti letech přitom patří k žádaným modelům ve třídě C-SUV (středně velká SUV), za což vděčí zejména povedenému designu karoserie. Nová Sportage má proto těžký úkol: navázat na úspěšného předchůdce a setrvat na pozici nejprodávanějšího modelu Kia v Evropě.

Čtvrtá generace Sportage je skutečně pohledný automobil, který podle nás patří mezi nejhezčí ve své třídě. Designéři vytvořili dynamický celek, který zdatně maskuje fakt, že jde – ostatně jako u většiny moderních SUV – prostě o zvýšený kombík, jehož prvořadým úkolem je nabízet posádce prostorný interiér a pocit bezpečí díky zvýšené stavbě.

Při pohledu zezadu a z boku nemáme co vytknout. Tvar linie bočních oken a C sloupku odpovídá předchůdci, avšak to je v nejlepším pořádku – aspoň každý ví, o jaký model že vlastně jde. Snad jen přední část se světly téměř na kapotě a žraločí „tlamou“ může někomu připadat možná až příliš „odvázaná“. Nám se však agresivní maska nepříčila, takže za design vystavujeme Sportage jedničku s hvězdičkou.

Pozitivní je, že s novými tvary klesl koeficient odporu vzduchu cx z 0,35 na 0,33. A to je na SUV opravdu solidní hodnota.

Prostorný interiér nabídne slušný komfort

Po usednutí za volant nepřekvapí, že i v nejnižší poloze se sedí trochu výš, než by se sportovně orientovaným řidičům líbilo. Nic to však nemění na faktu, že i vysoké postavy si najdou pohodlnou polohu, ve které budou mít bezpečně na dosah všechny důležité ovládací a komfortní prvky.

Na první pohled překvapí přemíra tlačítek na středové konzole a volantu, po chvíli ale objevíte jasnou logiku v jejich rozmístění. Vše funguje tak, jak čekáte, a to včetně dotykového displeje infotainmentu, který reaguje skutečně svižně, ať už máte levnější provedení se sedmi-, nebo dražší s osmipalcovou úhlopříčkou. Celé menu bude u vozů prodávaných v ČR v češtině. Pouze integrovaná navigace by mohla občas jasněji naznačovat, do kterého pruhu je třeba se řadit na dálničních kříženích.

Konektivita je na velmi dobré úrovni, Kia se umí připojit na internet a dokonce bezdrátově (indukčně) nabíjet mobilní telefon. Líbil se nám zvukový projev příplatkového audiosystému značky JBL o výkonu 320 W, který nabízí čisté výšky, jasné středy a v základním nastavení není zvuk zbytečně přebasován, jak bývá často zvykem.

I díky mírnému mezigeneračnímu nárůstu rozměrů (rozvor +30 mm) je prostorová nabídka dostatečná ve všech směrech a tedy i na zadních sedadlech, u kterých lze ve velkorysém rozsahu seřizovat sklon opěradel. To pomůže k zamezení případné bolesti zad na delších cestách.

Zavazadlový prostor narostl o 38 litrů na celkových 503 litrů v základním uspořádání (dle metodiky VDA). Přesný objem se v různých technických datech výrobce liší kvůli tomu, že pro některé trhy se dodává dojezdová rezerva, pro některé pouze lepicí sada apod. Důležité je proto říct hlavně to, že kufr nabídne podobně místa jako konkurenti. Litr sem, litr tam nehraje roli.

Co ještě před 15 lety u Kie standardem nebylo a dnes je naprostou samozřejmostí: kvalita zpracování všech zkoušených vozů snesla ta nejpřísnější měřítka. Jde o asi nejvýmluvnější důkaz toho, jaký dokázaly korejské vozy udělat pokrok.

Bezpečnost především aneb nálož elektronických hraček

Kia Sportage disponuje mnoha elektronickými pomocníky, mezi které se řadí vlastně i připojitelný pohon zadních kol. Ten lze kombinovat pouze s dvoulitrovým dieselem ve dvou výkonových variantách a přeplňovaným benzinem 1.6 T-GDi (viz dále).

Pohon 4x4 je založen na elektrohydraulické mezinápravové spojce, kterou pro Kiu dodává rakouská Magna. Systém bere v potaz (krom mnoha dalších věcí) úhel natočení volantu, otáčky kol, rychlost jízdy a polohu pedálu plynu a podle toho proaktivně připojuje pohon zadní nápravy. Ten dokáže nejen podpořit trakci při rozjezdu, ale také stáčivost vozu při dynamičtějším průjezdu zatáčkou.

Mezi bezpečnostní asistenty patří automatické nouzové brzdění, které využívá kameru ve zpětném zrcátku mířící vpřed, asistent jízdy z kopce pro překonání prudších svahů, automatický parkovací systém, který umí zaparkovat a vyparkovat do řady i podélně, systém udržení vozu v pruhu, který také aktivně zasahuje do řízení, hlídání slepého úhlu (jehož akustický signál je mimochodem v základním nastavení neskutečně hlučný!) či natáčecí přední bi-xenonové světlomety s automatickým zapínáním dálkovek. Sportage ale také umí číst značky s rychlostními limity, nabídne couvací kameru a také bezdotykové otevírání pátých dveří.

Bezpečí na palubě dále zvyšují v kie vůbec poprvé použité předepínače bezpečnostních pásů na zadních sedadlech a systém ISOFIX i-Side, který umožňuje vozit vzadu v dětských sedačkách proti směru jízdy větší a těžší děti, než lze s běžným isofixem.

Začínáme vrcholným dieselem 2.0 CRDi 4x4 s automatem

Pro prvních pár desítek kilometrů usedáme do verze s (mírně modernizovaným) dieselem o výkonu 136 kW, pravověrným „měničovým“ automatem a výbavou DeLuxe.

Motor i převodovka akcentují zejména pohodu na palubě a rozhodně ne nějaké závodnické choutky, byť výkon motoru a dynamika v přímce jsou bezesporu dostatečné.

Automat nechává měnič hodně prokluzovat, což na jednu stranu způsobuje pocit jakési ztráty kontaktu s automobilem, na druhou stranu jízda je pak velmi plynulá bez jakýchkoli rázů při řazení.

Všechny vozy přítomné na španělské prezentaci disponovaly systémem stop-start, který fungoval bez připomínek. Podle zástupců českého importéra však čeští zákazníci stop-start nemají rádi, a tak žádná u nás prodaná sportage tento systém mít nebude! Všechny varianty, tedy jak se stop-startem, tak bez, samozřejmě mají homologaci, nejde o žádnou aftermarketovou úpravu.

Je důležité také zmínit, že žádný diesel pro Sportage zatím nepoužívá selektivní katalytickou redukci pro snížení emisí NOx. I nejvýkonnější specifikace si vystačí se zachytávačem NOx.

Sportovec? Kia Sportage GT-Line 1.6 T-GDi 4x4 7-DCT

Nejvíce kilometrů jsme ujeli s vrcholnou výbavovou specifikací GT-Line a nejvýkonnějším benzinovým motorem v nabídce 1.7 T-GDi/130 kW v kombinaci s dvouspojkovou automatizovanou převodovkou 7-DCT.

Sportage ani ve své vrcholné verzi jízdními vlastnostmi nijak nevybočuje z řady ostatních průměrných SUV. Stejně jako ony nabízí hlavně bezpečné a nezáludné chování v zatáčkách, jasně nedotáčivou charakteristiku a řízení s minimem zpětné vazby. To ztratilo možnost zvolit si ze tří úrovní účinku posilovače a nabízí pouze jednu, což nám ale po zkušenostech se staršími kiemi opravdu nevadí.

Podvozek GT-Line je skutečně o něco tvrdší než u běžných verzí, což je dáno jednak tužším naladěním, ale také většími, 19palcovými koly. Sportage GT-Line je v zatáčkách jistější a subjektivně se přesněji ovládá, přesto se ale nedá hovořit o jakkoli sportovní jízdě.

Zlepšení oproti minulé generaci však znát je, což je dáno zřejmě kompletně přepracovaným podvozkem i tužší karoserií. Podle údajů výrobce mimochodem nová sportage nesdílí s předchůdcem žádné díly, krom součástí pohonného ústrojí (některé motory, převodovky apod.).

Příspěvek adaptivně řízeného pohonu všech kol jsme na suchých silnicích příliš nepocítili a z krátké zkušenosti si proto netroufáme soudit jeho přínos jízdním vlastnostem vozu. Jeho úkolem ale tak jako tak bude spíš zajištění dostatku trakce při rozjezdech na sněhu či ledu.

Automatizovaná dvouspojková převodovka 7-DCT řadí tak, jak by řidič čekal. Reakce na manuální volbu převodových stupňů bohužel patří mezi ty vlažnější, nejlepší je proto jezdit v automatickém režimu a řazení moc neřešit.

Přeplňovaný benzinový čtyřválec 1.6 T-GDi jsme hodnotili už dříve v Hyundai Tucson, a velice podobné hodnocení platí i pro Sportage.

Papírově dostatečně výkonný agregát se bohužel v praxi neprojevuje příliš dravě a patří spíše k letargickým motorům, kterým vyhovuje jízda na vlně točivého momentu v dolní polovině spektra otáček. Motor sice kolem 3000/min zabere a jeho tah graduje někam k 5000/min, nejde však o žádnou divočinu. Tušíme ale, že s manuální převodovkou by naše dojmy mohly být lepší než pouze průměrné.

Hodnocení spotřeby necháme až na tradiční redakční test, protože časté střídání řidičů a testovací režim jízdy neodpovídal běžné praxi.

Celkově bude komfortní, flegmatické naladění vozu i motoru vyhovovat naprosté většině zákazníků, nicméně vzhledem k tomu, že Kia prezentuje Sportage jako „dynamické SUV“, je třeba tyto vlastnosti zmínit spíše v kolonce negativ. Novince ale dáme ještě určitě důkladnou šanci v budoucnu, nejlépe při příležitosti srovnávacího testu s nejbližšími konkurenty.


V Česku je již k mání

Podle importéra do ČR se přes 50 % Kií Sportage dodá soukromým zákazníkům, které může zaujmout mj. výhodný leasing s měsíční splátkou od 2699 Kč s povinným a havarijním pojištěním na rok zdarma a variabilní výškou akontace.

Kia Sportage se pro Evropu vyrábí ve slovenské Žilině, pro tamní trhy ale sjíždí z výrobních pásů i v Jižní Koreji a Číně.

Kompletní ceník Kie Sportage naleznete zde.

Na jízdní dojmy se zřejmě nejprodávanější verzí Kie Sportage, 1.7 CRDi/85 kW 4x2, se můžete těšit v březnovém vydání časopisu auto motor a sport, které vychází 15. února!

Technické údaje: Kia Sportage GT-Line 1.6 T-GDi 4x4 7-DCT

Délka x šířka x výška: 4480 x 1855 x 1635 mm
Rozvor: 2670 mm
Objem zavazadlového prostoru (min/max): 491/1480 l
Pohotovostní/užitečná hmotnost (rozpětí dle výbavy): 1607-1779 kg/391-500 kg

Motor: zážehový řadový čtyřválec
Zdvihový objem: 1591 cm3
Maximální výkon: 130 kW
Maximální točivý moment: 265 Nm
Převodovka a počet stupňů: dvouspojková automatizovaná, 7

Poháněná kola: všechna
Maximální rychlost: 201 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,1 s
Průměrná spotřeba: 7,5 l/100 km

Cena základního modelu 459 980,- Kč
Cena testovaného modelu 824 980,- Kč
+
Skvělý design karoserie
Ergonomie interiéru
Bohatá výbava
Vysoká kvalita zpracování
Zvuk JBL audiosystému
-
Jízdní projev bez nadšení (nekoresponduje s dynamickým designem)
Letargické motory (s manuální převodovkou by to možná bylo lepší)





Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Častá trasa českých dovolenkářů nás nechala ověřit kvality dvou cestovních etalonů. Pod koly Japonce…

Už se nemůžete dočkat, až se v pátek otevřou veletržní brány? Dejte si s námi malou ochutnávku. Na…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: