Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Renault Kadjar 1.2 TCe 130 Intens: Nejlevnější neznamená špatný!

Test

Vyzkoušeli jsme zcela základní motorickou verzi francouzsko-japonského SUV Renault Kadjar. Stačí motor 1.2 TCe/96 kW na rozhýbání 1400 kg těžkého crossoveru?

Kadjar patří mezi nejhezčí SUV, resp. „křížence“ mezi rodinnými kombíky a SUV. Tvary karoserie jsou nápadité, přesto velmi elegantní. Dospělou image vozu dokreslují denní „ledky“ v předních světlech.

Kadjar vypadá skutečně až nečekaně noblesně a troufáme si říct, že i lépe než jeho japonský sourozenec Nissan Qashqai. Otázkou je snad jen to, zda se kadjar neokouká rychleji než přísněji střižení hranatí konkurenti.

Místa uvnitř tak akorát

Řidič může kadjaru vytknout omezený výhled vpřed kvůli tlustému A sloupku a hodně vysoký posaz za volantem. Od SUV však zákazníci něco takového často očekávají a je třeba přiznat, že i „řidičštěji“ orientovaní motoristé si zvyknou (stejně jako autor testu). Těm se bude nicméně líbit to, že řízení, řazení i chod pedálů a jejich rozmístění jsou zcela v pořádku.

Na zadních sedadlech není místa přebytek, 188 cm vysoký redaktor se „za sebe“ posadí pouze s minimální rezervou na kolena. Navíc mu vadí nízko umístěné sedáky, které dostatečně nepodpírají stehna. Tady kadjar body bohužel ztrácí.

Zavazadlový prostor má dvojitou podlahu, přičemž patro tvoří dvě lehké čalouněné desky. Prostor nad nimi je na poměry rodinných SUV dost mělký, což se ale nakonec dobře hodí pro každodenní převážení menších předmětů. Pro rodinnou dovolenou si mezipodlahu vyjmete a získáte zavazadelník adekvátních rozměrů. Sklopení opěradel zadních sedadel vytvoří rovnou plochu na úrovni mezipodlahy.

Kabina kadjaru potěší několika detaily. Infotainment sice nemá nejpřehlednější ani nejpohlednější menu, nabídne však mezi standardními audiosystémy vysoce nadprůměrnou úroveň reprodukce hudby. K uším posádky doléhá vyrovnaný zvuk, pouze je třeba mírně stáhnout basy. Není to audio přímo pro fajnšmekry, ale běžného fanouška dobré hudby nadchne. Pozor: nemluvíme o příplatkovém sound systému BOSE!

A příjemné je i to, že pípání parkovacích senzorů se ozývá vždy z toho směru, kde se nachází překážka, takže se můžete velmi intuitivně orientovat podle sluchu a není nutné dívat se na displej, „kde že to vlastně zase pípá“.

Kilometry polyká v tichosti

Devízou kadjaru je odhlučnění prostoru pro posádku. Míra komfortu při vyšších dálničních rychlostech je ve třídě nadprůměrná, rozdíl mezi 100, 120 a 150 km/h poznáte prakticky pouze pohledem na rychloměr. Dlouhé přesuny tak neunavují.

96 kW přeplňovaného čtyřválce 1.2 TCe propůjčuje vozu zcela dostatečné dynamické výkony, což je příjemné zjištění. Motor přitom překvapivě táhne spíše ve středních a vyšších otáčkách, než v těch nižších. To je ale z řidičského pohledu příjemná vlastnost, byť nemusí vyhovovat každému. Při 130 km/h točí motor na šestku 2850/min.

Kvůli vyšší stavbě vozu lze očekávat trochu vyšší spotřebu, než u podobně velkých kombíků, což se potvrdilo. Během 600 najetých kilometrů spotřeba neklesla pod 8 l benzinu na 100 km, přičemž jsme se pohybovali stejným dílem na dálnicích, silnicích první třídy i ve městech. S tím je holt nutné se smířit.

Jako základní motor v nabídce ale 1.2 TCe plně obstojí a pokud vám vyšší spotřeba a méně síly v nižších otáčkách nevadí, není třeba se ho bát.

Podvozek je překvapivě agilní, bohužel ne tak pohodlný, jak bychom si od auta tohoto ražení představovali. Snesli bychom raději větší náklony v zatáčkách výměnou za více komfortu.

Dlužno podotknout, že kadjar je k mání i s pohonem všech kol, avšak pouze s vznětovým čtyřválcem 1.6 dCi/96 kW.

Funguje dobře a nestojí moc

Testovaná základní motorická verze Renaultu Kadjar nás ve výsledku vlastně docela potěšila. Renault vyrobil pohledné, hodnotně vypadající, slušně jezdící a dostatečně prostorné SUV, které skvěle splní naprostou většinu úkolů, které se od SUV očekávají.

Základního motoru není třeba se bát, pro četnější jízdy po dálnicích bychom však přece jen zvolili některý z dieselů. (Třeba hned ten, o kterém se v krátkosti zmiňujeme o kousek níže.)

Ceník kadjaru je navíc nastavený velice přátelsky. Kadjar 1.2 TCe 130 můžete mít v základní výbavě už za 464 900 Kč, což je solidní nabídka. Bohatě vybavená testovaná verze Intens, která přidává několik užitečných, ovšem nikoliv nezbytných a převážně „pouze“ komfortních prvků navíc, vyjde na 554 900 Kč.


Krátké svezení s 1.5 dCi EDC: jaký je kadjar s dieselem?

Testu jsme podrobili ještě o něco dražší verzi Renaultu Kadjar s motorem 1.5 dCi/81 kW a automatizovanou dvouspojkovou převodovkou EDC.

Čtyřválec dCi vyniká kultivovaností chodu a podobně jako benzinový kolega je výborně odhlučněn. Jeho sto deseti koní je pro kadjar takové optimální minimum; slabší motor by už byl na hraně použitelnosti, výkonnější většina lidí nebude potřebovat.

Převodovka EDC dělá bezezbytku to, co se po ní chce – tedy automaticky řadí. Svůj úkol však neplní bezchybně. Rozjezdy jsou často váhavé, navíc i při nijak velkém požadavku na zrychlení nechává točit motor na jedničku i dvojku zbytečně vysoko. Manuální volba stupňů potom slouží spíš k zafixování některého z nich při předjíždění, než jako rovnocenný jízdní režim, protože odezva na pokyny řadicí pákou je příliš pomalá.

Nezávisle na převodovce dosahuje vznětový motor samozřejmě podstatně nižší spotřeby než jeho zážehový kolega. Jezdili jsme za 5,7 l/100 km, a to jsme většinu kilometrů strávili na trase Praha–Brno–Praha a při městském popojíždění. Dojezd na jednu nádrž činí spolehlivě přes 900 kilometrů.

1.5 dCi je o 55 000 Kč dražší než 1.2 TCe, převodovka EDC pak stojí ještě 45 000 Kč navrch. Diesel jednoznačně doporučujeme, EDC se ale osvědčí pouze tehdy, kdy manuální řazení a práci se spojkou z nějakého důvodu opravu nemáte rádi.

Celkové hodnocení

3.5
Cena základního modelu 464 900,- Kč
Cena testovaného modelu 603 290,- Kč
+
Design karoserie
Dostatečně výkonný základní motor 1.2 TCe
Akustický komfort
Výborně hrající základní audio
Rozumná cena
-
Pouze průměrná nabídka vnitřního prostoru
Zbytečně tvrdý podvozek
Vyšší spotřeba motoru 1.2 TCe





Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Tuono ve verzi factory je jako socha, vydržíte na něj koukat celé hodiny. Ale běda, jak vás někdo…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: