Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Jízdní dojmy: Nové Tipo je typický Fiat, levný a praktický


Po celém zástupu nejrůznějších variací na stylový model 500 přichází zcela jiný nový Fiat. Jmenuje se Tipo a hlásí restart italské značky v kompaktním segmentu.

Návrat slavného jména

Historie Fiatů v nižší střední třídě je dlouhá a pestrá. Zakladatelem linie byl v roce 1969 model 128 (u nás známý díky licenční výrobě pod jugoslávskou značkou Zastava), který byl v dané kategorii průkopníkem dnes běžného uspořádání s motorem napříč a pohonem předních kol – Volkswagen Golf se Fiatu na tomto poli podařilo předběhnout o pět let. Novináři tento revoluční počin ocenili titulem evropského Auta roku...

Po deseti letech následovalo podstatně modernější Ritmo a později i odvozený sedan Regata. Další generace přinesly vždy nové jméno, následovaly dobře známé modely Tipo/Tempra, Brava/Bravo/Marea a s příchodem nového tisíciletí Stilo. Zatím posledními zástupci Fiatu v nižší střední třídě byly hatchback Bravo a sedan Linea. Jejich prodejní výsledky ale byly jen odleskem někdejší slávy, a tak se muselo něco stát.

Proto nyní přichází zbrusu nový model, který oživuje název Tipo a do prodeje se dostane na jaře. Nejprve jako sedan, ale ještě během roku 2016 se přidají verze hatchback, kombi a snad i ostřejší provedení Abarth. Proč zrovna Tipo? Pro italskou značku je to zavedené jméno. Na rodinu modelů Tipo 1 až Tipo 6 z doby před sto lety dnes asi vzpomínají jen opravdoví znalci, za připomenutí ale rozhodně stojí moderní Tipo z roku 1988. I ono získalo titul Auto roku a navíc vyznávalo podobné hodnoty jako letošní novinka – výrazný design a překvapivý vnitřní prostor.

Seznam kapitol

Moderní platforma, osvědčené motory

Konstrukčním základem je platforma Small Wide. Na ní již vznikly modely 500L (užší karoserie, střední rozvor) a 500X/Renegade (širší karoserie, krátký rozvor). Tipo je novým derivátem, má širší karoserii a nejdelší provedení rozvoru, který měří 2,64 metru. Celková délka je 4,54 metru, hatchback bude samozřejmě kratší. Skelet je z 80 % tvořen vysokopevnostní ocelí, díky tomu při zachování potřebné tuhosti dosahuje hmotnost takto velkého auta jen 1150 až 1270 kg (dle motorizace). Podvozek využívá klasickou kombinaci vzpěr McPherson vpředu a vlečené zadní nápravy, jejich geometrie však byla upravena s ohledem na co nejlepší příčnou stabilitu a současně schopnost zatáčet i odolávat nedotáčivosti. Zajímavostí jsou tyčky předního stabilizátoru vyrobené z kompozitních materiálů.

V nabídce motorů se Fiat drží překvapivě při zemi. Zapomeňte na kuriózní přeplňovaný dvouválec 0,9 l TwinAir, který by s výkony 63 nebo 77 kW mohl být pro Tipo obhajitelnou volbou. V nabídce není (alespoň pro tuto chvíli) ani žádný jiný přeplňovaný benzinový motor, ačkoliv nasazení čtyřválce 1,4 l MultiAir (103 nebo 125 kW) by nikoho nepřekvapilo.

Naopak překvapí, že se v ceníku objevují osvědčené atmosférické motory: základem je 1,4 l Fire (70 kW, 127 Nm) spárovaný se šestistupňovým manuálem a nad ním je 1,6 l E.torQ (81 kW, 152 Nm), který bude standardně spojen s automatickou převodovkou. Turbodiesely zastupují také dobře známé agregáty, konkrétně 1,3 l MultiJet (70 kW, 200 Nm) a 1,6 l MultiJet (88 kW, 320 Nm). Oba splňují emisní normu Euro 6 i bez systému vstřikování močoviny do výfuku.

Seznam kapitol

Výrazný design, funkční pojetí

Po zástupu pětistovek přichází úplně jiný Fiat. Zamračená příď s nízkými světlomety a širokou maskou chladiče ze všeho nejvíc připomíná americký Dodge Dart a jeho deriváty pro čínský trh, Fiaty Viaggio a Ottimo. Navazuje dlouhá kapota, boky s výraznými prolisy a záď s krátkým víkem kufru. Design celkem zdařile maskuje, že zavazadelník pojme 520 litrů nákladu, a naopak výrazně upozorňuje na prostornou kabinu.

Uspořádání interiéru je na dnešní poměry nezvyklé. Přední sedadla jsou ukotvena nízko, takže nad nimi zůstává dost místa i pro dlouhány. Masivní palubní deska je naopak neobvykle vysoká, menší řidiči si proto budou muset přizvednout sedadlo. Důvod je zřejmý: na široký přístrojový štít přímo navazuje panel s displejem multimediálního a navigačního systému.

Jednotlivé elementy jsou většinou převzaté z jiných modelů skupiny Fiat. Stejný panel klimatizace nebo dotykový displej najdete třeba v 500X. Ovládání rádia na volantu je šikovně ukryté ze zadní strany – stačí chvíle zvyku a budete měnit hlasitost nebo přelaďovat stanice mnohem snadněji než u jiných aut. Toto řešení Fiat převzal z amerických modelů, stejně jako informačně obsáhlý palubní počítač, který kromě běžných údajů informuje třeba i o teplotě oleje nebo stavu dobíjení.

Překvapí i usazení na zadní sedadla. Jejich sedáky jsou ukotvené vysoko, takže poskytují poctivou oporu stehnům. Sedí se zde velmi pohodlně, u sedanu je ale potřeba počítat s menším (ale v rámci konkurence zcela obvyklým) prostorem nad hlavou kvůli svažující se střeše. Sama automobilka uvádí, že se vzadu počítalo s komfortním usazením tří pasažérů s výškou 180 cm.

Seznam kapitol

Turbodiesel jezdí hezky svižně

K prvním jízdám Fiat dodal výhradně nejsilnější a nejdražší motor v nabídce. Je jím 1,6 l MultiJet, který se vyznačuje především maximem točivého momentu 320 Nm. Minimální turboefekt a ochota motoru rozběhnout se z nízkých otáček z Tipa dělá velmi příjemný vůz pro běžné cestování. Síla motoru dovolí i svižnější tempo nebo bezpečné předjíždění na okreskách. Hlavní nevýhodou je hlučnější projev motoru, jeho zvuk však není nepříjemný.

V zatáčkách se naftové Tipo chová jako starší Fiaty – ochotně mění směr a nechá si hodně líbit, úsměv na tváři ale nevykouzlí. U rodinně zaměřeného sedanu, který navíc jako hlavní hodnotu vyznává poměr ceny a výbavy, resp. užitné hodnoty, by to bylo jaksi nadbytečné. Mnohem důležitější je komfort tlumení, a ten je u Tipa překvapivě dobrý. Podvozek je sice tužší, ale i na nízkoprofilových 17palcových pneumatikách zvládá nerovnosti bez rázů nebo natřásání posádky. A to jsou silničky v okolí Turína, kde proběhlo první testování Tipa, stejně, ne-li ještě víc rozbité jako ty naše...

Seznam kapitol

V prodeji na jaře, s lákavou cenovkou

Do prodeje dorazí Tipo nejprve jako sedan, a to v jarních měsících. Základní cena v Itálii je stanovena na 12 500 eur, v Česku by ale podle našich informací měla být nižší. Fiat navíc tradičně na začátek nabídne za zvýhodněnou cenu bohatě vybavenou verzi Opening Edition. Ta bude vybavena mimo jiné navigací, tempomatem nebo parkovací kamerou a senzory.

Seznam kapitol





Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Častá trasa českých dovolenkářů nás nechala ověřit kvality dvou cestovních etalonů. Pod koly Japonce…

Už se nemůžete dočkat, až se v pátek otevřou veletržní brány? Dejte si s námi malou ochutnávku. Na…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: