Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Jízdní dojmy: Renault Talisman dokazuje, že nepotřebuje dvoulitr

Jízdní dojmy

Restart ve střední třídě se Renaultu povedl. Sedan Talisman nejen dobře vypadá, ale pyšní se i vynikajícími jízdními vlastnostmi, povedenými motory a prostorným interiérem.

Aby bylo jasno, Talisman není nástupcem Laguny. Ne jen v podle vyjádření samotné automobilky, ale i ve skutečnosti. Jedná se o velký a prostorný sedan, který toho nabízí mnohem víc než poslední Laguna – co do vnitřního prostoru, i architektury interiéru.  Však je také o 20 cm delší... Na poměry střední třídy nabízí talisman plnohodnotný prostor vpředu i vzadu, navíc se v něm sedí podobně jako v BMW: docela nízko a nezvykle blízko čelnímu sklu. Zadní sedadlo připomíná gauč, má dlouhý a relativně vysoko usazený sedák. Díky poctivé opoře pro stehna nabízí špičkový komfort na delších cestách.

V době, kdy je ve střední třídě stále samozřejmostí dvoulitrový motor, sází Renault hlavně na šestnáctistovky. Benzinové motory dosahují při objemu 1,6 litru díky přeplňování 110 kW/220 Nm nebo 147 kW/260 Nm, ty naftové mají parametry 96 kW/320 Nm v případě verze s jedním turbodmychadlem, biturbo dosahuje 118 kW/380 Nm. Nabídku doplňuje dobře známý základní motor 1,5 l dCi/81 kW.

 

Nejsilnější turbodiesel je přesvědčivý nejen na papíře, ale také na každém metru za jízdy. Dvoulitr by lépe nejel, naopak by při takovém výkonu nejspíš dosahoval nižšího točivého momentu. A právě porce newtonmetrů a jejich průběh je silnou stránkou nového motoru. Maloobjemový čtyřválec se obejde bez citelného turboefektu, má velmi silné střední pásmo a spolehlivě táhne i ve vysokých otáčkách.

Standardně dodávaná šestistupňová dvouspojková převodovka EDC umí těchto vlastností náležitě využít. Při klidné jízdě drží co nejtěžší převod, výraznější sešlápnutí plynu ale vyvolá adekvátní podřazení a vytočení motoru do vyšších otáček. Převodovka nezmatkuje, nepokouší se o plnou akceleraci z nízkých otáček, ani nepodřazuje až k omezovači – zkrátka si v každé situaci ví rady. V prudších klesáních dokonce sama podrží nízký převod a dokáže tak brzdit motorem. V praxi tedy nevadí, že Talisman s automatem nemá řazení na volantu. Naopak oceňujeme hladké rozjezdy i řazení oběma směry, které je rychlé, ale bez cukání. V náročném provozu na toskánských horských silnicích a dálnicích dosáhla tato verze průměrné spotřeby 6,5 l/100 km.

Dvousetkoňový benzinový motor je ještě větším překvapením. Za jízdy není téměř slyšet, jen při vyšší zátěži vydává příjemně tlumený, sytý, hluboký zvuk. Benzinový čtyřválec sice nedosahuje pružnosti svého naftového souputníka – však má také o nemalých 120 Nm méně – exceluje však kultivovaností a překvapí spotřebou. Při srovnatelných provozních podmínkách si nárokuje 7,5 l/100 km. Navíc je ve vrcholném provedení Initiale Paris o 25 000 Kč levnější, stojí 959 900 Kč. V této výbavě už nechybí téměř nic, standardem jsou LED světlomety, navigace, audio Bose i kompletní sada asistenčních systémů. Připlácet se dá jen za pár drobností, konkrétně vyhřívaný volant (+5000 Kč) a parkovací asistent (+15 000 Kč).

Hlavní chloubou Talismanu je ale systém řízení všech kol 4Control, známý již z Laguny a dodávaný též do modelu Espace. Pro Initiale Paris je tato technologie společně s adaptivními tlumiči a 19palcovými koly standardem, u nižší výbavy Intens se za tento balíček připlácí 50 000 Kč. V nízkých rychlostech 4Control natáčí zadní kola proti směru natočení volantu, a tak zlepšuje manévrovatelnost – na úroveň o třídu až dvě menšího auta. Ve vysokých rychlostech naopak natáčí zadní kola stejným směrem jako ta přední, a tak pomáhá stabilitě při manévrování. Díky tomu (a také nízké hmotnosti – okolo 1,5 tuny) Talisman překvapí mrštností v zatáčkách. Nejedná se sice o sportovní sedan, řízení je přece jen odtažité a jízdě chybí emocionální náboj, ale co do schopností podvozku je v rámci své třídy bezkonkurenční. Drobnou vadou na kráse jsou jen drobné vibrace při jízdě po nekvalitním povrchu. V tomto ohledu ale Talisman za konkurencí nijak nezaostává, podobné je to v Passatu i třeba Mazdě 6, pokud jsou tyto vozy osazené 19palcovými koly.

České ceny jsou známy již nyní, k zákazníkům Talisman dorazí na přelomu roku. Nejlevnější verzí je 1,5 l dCi s manuální převodovkou a výbavou Life za 619 900 Kč. Kombi bude následovat v rychlém sledu za sedanem, konkrétně už v březnu.

Celkové hodnocení

4.5
Cena základního modelu 619 900,- Kč
Cena testovaného modelu 984 900,- Kč





Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Cestovní endura hýbou světem. Tak jsme vyrazili vyzkoušet rovnou to nejostřejší, které je v…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: