Jízdní dojmy: Nissan NP300 Navara má zase blíž k osobnímu autu
Po deseti letech přichází Nissan s novou generací pick-upu. Má výraznější design, podstatně rozšířenou výbavu a nový motor, který při menším objemu dosahuje lepších parametrů než stávající čtyřválec 2,5 l.
Nová generace Nissanu Navara vznikla komplexním přepracováním původního modelu. Má mohutnější design, a tak vypadá větší, ačkoliv je ve skutečnosti nepatrně nižší a má kratší rozvor – zvětšila se jen celková délka, a to o symbolických 34 mm.
Základní fakta:
- NP300 Navara nahrazuje v Evropě hned dva modely: Nissan Navara a pracovní Nissan NP300, který byl evolucí předminulé generace a vyráběl se souběžně s předchozí Navarou.
- Pro evropské trhy se nový model vyrábí v Barceloně. Prodává se ale téměř po celém světě – na mimoevropské trhy ho dodávají továrny v Thajsku a Mexiku.
- Na výběr budou dvě karosářské verze – plnohodnotně čtyřmístná Double Cab a zkrácená King Cab. Kvůli vývoji na trhu z nové Navary už nevznikne vůz s karoserií typu kombi, jako byl model Pathfinder.
Přes všechny inovace ale stále platí: Navara je i nadále plnohodnotným pick-upem. Má rámový podvozek, uveze tunu nákladu a může táhnout 3,5tunový přívěs. Na tento robustní základ ovšem konstruktéři přidali spoustu pokročilých funkcí. Interiér vykazuje maximální shodu s osobními modely – nejen designem, ale i výbavou. Hlavní novinkou je multimediální systém Nissan Connect, včetně známého systému čtyř parkovacích kamer AVM. Konkurenti nabízí nanejvýš tu zadní.
Jízdu především v terénu usnadní asistenti pro rozjezdy do kopce a pro sjíždění prudkých svahů – obojí v předchozí generaci scházelo. Na silnici zase přijde vhod nová konstrukce podvozku verze Double Cab. Na zadní nápravě už nejsou listová pera, místo nich se o komfort a jízdní stabilitu stará dvojice podélných ramen na každé straně, příčná panhardská tyč a kombinace tlumičů s vinutými pružinami. Nové zavěšení je o 20 kg lehčí a zajišťuje přesnější vedení kol i větší zkřižitelnost náprav. Rozdíl je to značný, nová Navara je v zatáčkách stejně stabilní jako obyčejné osobní auto a zpřesnilo se i její řízení, které má navíc zkrácený převod. A nejen to, o metr se také zkrátil průměr otáčení.
Motory jsou pro novou generaci na výběr dva, oba mají čtyři válce a objem 2,3 litru. Základní verze má jedno turbo, 120 kW a 403 Nm. Silnější s dvojitým přeplňováním dosahuje 140 kW a 450 Nm. Stejné parametry měla už předchozí generace s agregátem 2,5 l dCi, výhodou biturbo motoru je především širší rozsah otáček, kde se dosahuje maximum točivého momentu. Na přání dodávaná sedmistupňová automatická převodovka (původem z vozů Infiniti) umí se silou motoru dobře hospodařit – při nízké zátěži se drží okolo dvou tisíc otáček, v případě výraznější akceleraci se ale nebojí využít celé spektrum až do maxima výkonu. Příjemným faktem je i nízká spotřeba, deklarovaných 7,0 l/100 km sice v praxi nedosahuje, výsledných devět litrů je ale na pick-up s automatem příjemnou hodnotou.
Jedna věc se přes to všechno ani s novou generací nezměnila. Pohon všech kol je i nadále klasický, přiřaditelný. Trvale jsou poháněna zadní kola, při jízdě rychlostí do 100 km/h lze napevno (bez mezinápravového diferenciálu) připojit ta přední. Tento způsob využití 4x4 je tedy z principu vhodný pro jízdu za zhoršených podmínek a v terénu, kde lze přiřadit také redukci. Pro off-road je toto řešení optimem, ostatně mezi pick-upy se stálý pohon všech kol nabízí jen pro odcházející Land Rover Defender a některé verze Volkswagenu Amarok.