Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Audi A3 Sportback e-tron: Vyplatí se?

Test

Koupit si hybridní Audi A3 e-tron proto, že chcete ušetřit, smysl nedává. Koupit si ho proto, že chcete jezdit na elektřinu, ale přitom se nevzdat možnosti doplnění energii během pár minut u benzínky, už ano!

Audi A3 e-tron je tzv. paralelní plug-in hybrid. Je tedy schopen jak pohonu výhradně spalovacím motorem, tak elektromotorem. A navíc ho můžete dobíjet ze zásuvky.

75kilowattový trakční elektromotor a generátor zároveň je integrován do skříně automatizované dvouspojkové převodovky DSG s označením DQ400e. V pohonném řetězci je umístěn mezi dvouhmotový setrvačník konvenčního spalovacího čtyřválce 1.4 TSI/110 kW a dvojici spojek převodovky DSG. Oba motory mohou v případě potřeby fungovat i společně, celkový systémový výkon Audi A3 e-tron je pak 150 kW.

V rámci dalšího třídění patří e-tron mezi tzv. plné hybridy (full-hybrid), protože jeho elektromotor slouží jako plnohodnotná pohonná jednotka, nikoliv pouze jako doplňkový zdroj výkonu (pak by byl mild-hybridem).

Pozor, Audi používá jiný systém než průkopník hybridních automobilů, Toyota Prius. Ta je totiž tzv. sériově-paralelní full-hybrid s rozdělovací převodovkou.

Chlazený 12článkový akumulátor o celkové kapacitě 8,8 kWh je umístěn před zadní nápravou pod zadními sedačkami pětidveřového audi, kde obvykle bývá nádrž na tekuté palivo. Ta musela bateriím ustoupit a je proto zmenšená na 40 litrů.

Akumulátory a jejich příslušenství bohužel zmenšují také objem zavazadlového prostoru. V základním uspořádání má 280 litrů, což je o rovných 100 litrů méně než u běžných verzí (g-tron na zemní plyn má však také pouze 280).

V praxi funguje skvěle. Pokud mu tedy sedne váš styl…

Jízda s e-tronem je veskrze příjemný zážitek. V čistě elektrickém módu panuje ve voze mimořádné ticho, které je do rychlosti 80 km/z srovnatelné s těmi nejluxusnějšími limuzínami. (I to je mimochodem jedno z kouzel elektromobilů.)

Elektrický režim má samozřejmě smysl používat pouze ve městě či jeho okolí. Podle našich zkušeností ujede Audi A3 e-tron v pražské dopravě čistě na elektřinu spolehlivě 35 km, aniž byste si museli rozmýšlet každý pohyb pravé nohy. Maximální rychlost je v tomto režimu omezena na 130 km/h.

Pro efektivní provoz e-tronu je samozřejmě klíčové dobíjení akumulátoru ze zásuvky. Speciální rychlonabíječka dobije necelých 9 kWh za něco přes dvě hodiny, z běžné 230V sítě to trvá zhruba hodiny čtyři.

V praxi se nám velmi osvědčil denní režim ve stylu nabíjení přes noc – cesta do práce – nabíjení přes den – cesta z práce a znovu dokola. Pokud navíc chytře využijete dobíječek umístěných například v některých nákupních centrech (s kartou od ČEZu nabíjíte, jak často a dlouho chcete, za 150 Kč měsíčně), není vůbec problém absolvovat celý pracovní týden, aniž byste spálili jediný litr benzinu.

Test jsme končili se spotřebou 3,2 l/100 km, která se však zvedla z nuly až během posledních dvou dní, kdy jsme absolvovali cesty přes 100 km bez možnosti dobití ze zásuvky.

… a pokud ne, jezdí „pouze“ jako každé jiné auto

Ve „spalovacím“ či kombinovaném módu se audi chová jako běžná ne-hybridní verze „á-trojky“. Tedy téměř.

1.4 TSI patří mezi tiché, relativně silné a hodně kultivované moderní malé přeplňované motory navrhované přesně pro hatchbacky nižší střední třídy. Jeho dynamika je zde díky podpoře elektromotoru zejména v nízkých rychlostech navíc lepší než u ne-hybridní verze. Pomoc elektromotoru pocítíte i při předjíždění.

S dobitými akumulátory a nastaveným hybridním režimem (Hybrid Auto) elektronika upřednostňuje elektromotor a dovoluje tak spalovacímu motoru pracovat pouze v režimech pro něj efektivních. Čtyřválec se proto zapíná pouze, pokud výrazně šlápnete na plyn, překročíte 130 km/h, či – logicky – vybijete baterky.

Na delších trasách se výhody hybridu ztrácí a spotřeba paliva roste do běžných výšin šesti až sedmi litrů benzinu, nicméně nabrat pomyslné květinky můžete alespoň tím, že před průjezdem městy baterky vždy „přednabijete“ (režim Hybrid Charge), čímž později ušetříte spalovacímu motor činnost v nejneefektivnějším režimu pomalé jízdy v kolonách.

Dobíjení motorem nicméně citelně zvyšuje spotřebu paliva, takže zásadní úspory ve výsledku podle našich zkušeností nedosáhnete. Heslo zní: co si nenabiješ doma, to za jízdy nedoženeš.

Bestseller? Ani náhodou. Ale jednou…

Audi A3 Sportback e-tron na českých silnicích často potkávat nebudeme. To však neznamená, že by šlo o auto, které by nemohlo ve specifických podmínkách najít účelné využití. Jeho problémem je pouze extrémně vysoká cena; příplatek za hybrid je oproti standardní 1.4 TSI téměř 300 000 Kč!

O tak vysoké investici by se dalo uvažovat pouze v případě, že by vůz nabídl alespoň dvojnásobnou kapacitu akumulátoru a tedy dojezd kolem 80 kilometrů, čímž by se znásobila jeho využitelnost. V kombinaci s konvenčním motorem a zásobou benzinu alespoň na 500 kilometrů by totiž šlo o takřka ideální dopravní prostředek vhodný pro 90 % cest. Takto však pragmatické rozhodování mezi úsporným TDI (či g-tronem na zemní plyn) a e-tronem jasně vyznívá ve prospěch konvenčního pohonu.

Ovšem to platí pouze do té doby, dokud i u nás nebudou zavedeny státní dotace a daňové úlevy na elektromobily a hybridy. Třeba v takovém Norsku nemusíte s elektromobilem platit silniční daň, za parkování v centrech měst, a ještě nabíjíte zadarmo z veřejných zásuvek…

Celkové hodnocení

3.5
Cena základního modelu 989 900,- Kč
Cena testovaného modelu 1 140 400,- Kč
+
Výborně fungující pohonný řetězec
Skvělé jízdní vlastnosti i přes vyšší hmotnost
Kvalitní zpracování interiéru, dojem vysoké kvality
Velmi dobře hrající základní audio
-
Vysoká pořizovací cena
Dojezd na elektřinu pouze 35-45 km





Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: